واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: يك مدرس سينما: محور اصلي فيلم «چشمه» جاودانگي و ماندگاري است
گروه هنر: فيلم «چشمه» چند محور اصلي دارد كه يكي از اين محورها جاودانگي و ماندگاري است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، «سيدمحسن فاطمي» مدرس سينما در هفتادوهشتمين نشست كانون فيلم معناگرا عنوان كرد: فيلم «چشمه» چند محور اصلي دارد كه يكي از اين محورها جاودانگي و ماندگاري است. ماندگاري در سه بخش و يا سه داستان فيلم، به صورت يك تمنا و خواسته بسيار جدي مطرح ميشود و اين ماندگاري در سطوح مختلف خود را نشان ميدهد. در واقع برخي از شخصيتهاي اين فيلم مادي هستند، اما اين مادي بودن، دليلي بر طلب ماندگاري نيست و اين تمنا به صورت مستقيم و غير مستقيم خود را نشان ميدهد.
هفتادوهشتيمن نشست كانون فيلم معناگرا با ياد و خاطره شهداي غزه آغاز شد. «رضا محمدي» مجري و كارشناس اين مراسم با اشاره به فيلم «كشتي گير» آخرين ساخته «دارن آرنوفسكي» اين فيلم را محكوم كرد و اظهار اميدواري كرد كه هنرمندان ايراني با توليد آثار ارزشمند، جواب خوبي به اين آثار دهند.
فاطمي ادامه داد: در واقع فيلم «چشمه» طرح ميكند كه براي ماندگاري نيازمند به يك اكسير هستيم و اين اكسير كه عشق ناميده ميشود، نقش مهمي در طراحي مسير شخصيتها براي رسيدن به ماندگاري دارد. براي جاودانه شدن به عشقي احتياج داريم كه اين عشق ميتواند خود را به صورتهاي مختلف بروز دهد.
وي خاطرنشان كرد: نكته ديگري كه در فيلم به آن اشاره شده مسأله مرگ است كه همواره ناشناختگي اين مفهوم باعث هراس مردم بوده، در واقع اين ترس به دليل تجربه نكردن مقوله مرگ است و باعث هراسي فراتر يعني ترس از جاودانه نبودن زندگي قرار ميگيرد. اين كه چه اتفاقي بعد از مرگ صورت ميگيرد مهمترين دليل هراس از مرگ است.
اين مدرس سينما با اشاره به وجود معناگرايانه بودن فيلم چشمه، خاطرنشان كرد: حركت استعلايي در اين فيلم خود را به صورت پنهان نشان ميدهد يعني شخصيتها به مرور از ماديات فاصله و به مفاهيم ديگري توجه ميكنند و عشق نيز زمينه اين حركت را فراهم ميكند.
وي نكته معناگرايانه ديگر فيلم را، ميل به بازگشت عنوان كرد: در انديشه بسياري از بزرگان، به ميل بازگشت آدمي اشاره شده از جمله لاكان كه بر اين نكته تأكيد ميكند ما همواره دوست داريم به آغوش مادرانمان بازگرديم. اين ميل به بازگشت و يا كودكانگي در اين فيلم نيز مشهود است.
«محمدباقر قهرماني» مدرس سينما نيز با تسليت ايام محرم، اظهار كرد: فيلم سه داستان را به صورت همزمان روايت ميكند، داستانهايي با زمانهاي مختلف و يافتن جايگاه ما در اين داستانها مهم است. هر مخاطبي ممكن است از يكي اين داستانها وارد شود و در نهايت به دريافت خود برسد. نكته اتكاي فيلم زمان حال است كه امكان تلفيق، احساس حاضر، ترسيم گذشته و تصور آينده را فراهم ميكند.
وي اضافه كرد: اين فيلم خيلي متأثر از نگاه مسيحيت به جهان است و مفاهيمي چون عشق و قرباني كردن كه مورد نظر مسيحيت بوده در فيلم چشمه مشهود است. «ايزي» شخصيت محوري همواره با نور همراه است اما «تامي» و شخصيتهاي مرد دو زمان ديگر فيلم در سايه قرار دارند. ايزي در واقع به دركي از زندگي رسيده كه تام فاقد آن است. تامي غرق در حال است. او عشق را دارد ولي عشق را در زمان حال تصور ميكند. چرخه اين فيلم نيز رسيدن از عشقي زميني به عشقي فرازميني است.
يکشنبه 15 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]