تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798685768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عزادارى ها و حق الناس


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: عزادارى ها و حق الناس
يوسف كاظمي

بي گمان مهم ترين هدف و فلسفه قيام حسيني، امر به معروشف و نهي از منكر است؛ همچنان كه رعايت حقوق فردي و اجتماعي مردم نيز سرلوحه معروف و هتك آن منكري بزرگ بشمار مي رود.

براين اساس نويسنده درمطلب حاضر با نگاهي گذرا به برخي از هتك حرمت ها نسبت به حقوق فردي و اجتماعي مردم از سوي برخي از دسته ها و هيئت هاي عزاداري، خواهان مراعات آن از سوي عزاداران شده است تا در قول و عمل، اطاعت و پيروي خويش را از آرمان ها و اهداف نهضت امام حسين(ع) نشان داده و حركتي بر خلاف آن انجام ندهند تا موجبات ناخشنودي خدا و امامان معصوم(ع) را فراهم آورند. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.

برپاداري معروف و مبارزه با منكر، فلسفه قيام

معروف در كاربردهاي قرآني و فرهنگ قرآن، به هر كار پسنديده و نيك عقلاني، عقلايي و شرعي گفته مي شود از اين رو، عدالت به عنوان يك امر پسنديده و نيك عقل مستقل، از سوي اسلام امضا و تاييد شده است. تاييد و امضايي كه از سوي شارع نسبت به عدالت شده تا آن اندازه است كه هر امري در هستي را در دايره عدالت تفسير و تبيين مي كند و هرگونه ظلم و تجاوز را به عنوان منكري ناپسند و زشت و از ساحت خلق و خلقت و خالق دور مي شمارد.

حقوق اخلاقي و اجتماعي مردم نيز به عنوان احكام عقلي و يا سيره عقلايي مورد تاييد قرار مي گيرد و بخش مهمي از احكام قرآن به ويژه در حوزه غيرعبادي از جمله ايقاعات و عقود و امور سياسي و اجتماعي به شكل امضا و تاييد احكام عقلايي پديد مي آيد.

برخي از فقها، براين باورند كه اصولا بسياري از احكامي كه بيرون از دايره عبوديت محض است احام تاييدي و امضايي مي باشند و شارع مقدس در برخي از موارد نيز احكام كلي در حوزه غيرعبادي تاسيس كرده است.

احكام عقلاني و عقلائي، مورد تأييد شريعت

براين اساس مي توان گفت كه ارتباط تنگاتنگي ميان شريعت اسلامي و احكام عقلاني و عقلايي وجود دارد به گونه اي كه مي توان بيش تر احكام غيرعبادي را امضايي و تنها برخي از احكام غيرعبادي و همه احكام عبادي را تاسيسي دانست. پس با توجه به اين شرايط نمي توان گفت كه معروف امري ناشناخته در ميان مردم است. بطور مثال همه خردمندان به حسن عقلي عدل و قبح عقلي ظلم باور دارند. چنان كه رعايت اصول اخلاقي در حوزه فردي و اجتماعي و هنجارهاي پسنديده نيز به عنوان سيره و سنت از سوي خردمندان، واجب شمرده مي شود.

بنابراين مي توان گفت كه همه قوانين اجتماعي از قواعد و مقررات راهنمايي و رانندگي گرفته تا قوانين بازدارنده اجتماعي در حوزه جرم، از منظر علم حقوق و قوانين و اصول اخلاقي در حوزه رفتارهاي اجتماعي به عنوان معروف از سوي شريعت اسلامي تاييد و امضا شده و رعايت آن واجب و ترك آن به عنوان گناه تلقي مي شود.

از نظر شريعت اسلامي هر امر ناپسند عقلي و عقلايي به عنوان منكر شرعي تلقي مي شود و به جز در موارد محدودي به عنوان گناه تلقي شده و عذاب دنيوي و اخروي بر آن مترتب است. بلكه در برخي از موارد عمل به منكر عقلي و عقلايي جرم دانسته مي شود و مجازات دنيوي و قانوني نيز به همراه خواهد داشت.

از اين رو امام خميني(ره) مراعات قوانين مصوب جمهوري اسلامي را لازم الاجرا مي داند و درباره برخي از موارد به صراحت اعلام موضع و حكم كرده و مثلا مي فرمايد: زياده روي در مصرف آب و برق، حرام و موجب ضمان نيز مي گردد.

ديدگاهي كه امام خميني(ره) درباره رعايت قوانين جمهوري اسلامي بيان مي كند ريشه در همين بينش و نگرش دارد كه احكام و قوانين عقلاني و عقلايي كه در قالب سنت ها و آداب و رسوم شفاهي و قوانين اخلاقي و يا حقوقي مطرح مي شود، جز در مواردي كه برخلاف صراحت و نص شرعي است، در حكم احكام شرعي مي باشد و به عنوان معروف، لازم الاجراست و نمي توان از آن تخطي كرد.

امام حسين(ع) فلسفه قيام خويش را اجراي امر به معروف و نهي از منكر مي شمارد و مي فرمايد: اني ما خرجت اشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي، اريدان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيره جدي و ابي علي بن ابي طالب؛ من از روي هوي و هوس و براي فساد، تباهي و ظلم، قيام و خروج نكرده ام بلكه براي اصلاح در امت جدم به اين كار اقدام نموده ام و مي خواهم امر به معروف و نهي از منكر كرده و در عمل، سيره جدم و پدرم علي بن ابي طالب را اجرا كنم. (مقتل خوارزمي، ج 1 ص. 188)

بر اين اساس كساني كه مي خواهند براي زنده نگه داشتن آرمان ها و فلسفه قيام امام حسين(ع) مجالس عزاداري و دسته جات برپا دارند مي بايست پيش از ديگران به اصول قيام و آرمان هاي آن پاي بند باشند و به رفتار و اعمالي دست نزنند كه موجبات هتك حرمت اصول قيام مي شود و برخلاف هدف آن حضرت(ع)، تفكر منفي در جامعه و مخاطبان پديد مي آورد.

بي گمان مهم ترين شاخه از شاخه هاي معروف، حفظ و مراعات حقوق فردي و اجتماعي مردم و به عبارت ديگر حق الناس است كه مراعات آن هم به عنوان يك وظيفه امضايي و هم به شكل تاسيسي از سوي شارع مقدس و قانونگذار اسلامي خواسته شده است و امام حسين(ع) جان خويش و عزيزترين كسان و دوستان خود را در اين راه نهاد.

ضرورت رعايت حقوق مردم

حقوق در نظام اسلامي و فرهنگ ديني معاني چندي دارد كه بي گمان هر نوع قدرت و يا امتيازي كه كسي يا جمعي سزاوار برخورداري از آن مي باشند و عرف عقلايي و قانون عقلي و عقلايي آن را امضا و مقرر داشته است، يكي از مهم ترين و آشناترين آن هاست.

اساساً افراد جامعه بر اثر روابط و مناسبات خود از يك سري اختيارات و امتيازات برخوردار مي شوند كه مجموعه آن را حقوق مي نامند. اين حقوق مشتمل بر اختيارات مدني، اجتماعي، سياسي و همه مزايا و سلطه هايي است كه از قانون ناشي مي شود. (ترمينولوژي حقوق، جعفري لنگرودي، ص 216 و نيز فرهنگ علوم سياسي، مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران، ص 372)

از جمله اين حقوق مي توان به حق امنيت (بقره آيه 125 و آل عمران آيه 96 و 97 و قصص آيه 57 و عنكبوت آيه 67) حق تغذيه مناسب حتي از اموال ثروتمندان (حاقه آيه 34 و مدثر آيه 44 و فجر آيه 18 و بلد آيات 14 تا 16) حق بهره مندي از اموال عمومي در شرايط خاص (حشر آيات 7 و 8) حق دفاع از حقوق خويش (آل عمران آيه 75) حق آزادي (بقره آيه 256 و آل عمران آيه 20 و آيات ديگر) حق استفاده از طبيعت (بقره آيه 22 و 29 و اعراف آيه 10 و 32 و آيات ديگر) حق حيات (مائده آيه 32 و 45 و آيات ديگر) و حق تجارت آزاد (نساء آيه 32 و آيات ديگر) و بسياري از حقوق ديگر اشاره كرد كه مي بايست در مقاله اي جداگانه به همه آن ها پرداخته شود.

خداوند در آيه 6 سوره نساء بر رعايت حقوق مردم تاكيد مي كند و با اشاره به جايگاه بينش و نگرش درست مي فرمايد كه اعتقاد به حسابرسي دقيق خداوند، پشتوانه رعايت حقوق انسان هاست. در آيه 9 همين سوره نيز تحريك عواطف براي ترغيب به رعايت حقوق انسان هاي ديگر را روشي مفيدمي داند و در آيه 236 سوره بقره آن را وظيفه نيكوكاران مي شمارد.

از نظر قرآن كساني كه اهل تقوا هستند حقوق انسان هاي ديگر را رعايت مي كنند و كسي كه حقوق ديگران را پايمال كند از دايره تقوا و نيكوكاران بيرون است. (بقره آيه 236 و 233 و 241 و 282)

همين تقوا و ترس از حسابرسي درقيامت است كه موجب مي شود تا شخص حتي حقوق دشمنان كينه توز خويش را مراعات كند (مائده آيه 2) و از ترس كيفر و بازخواست خداوند به خود اجازه ندهد تا كوچك ترين ظلمي درباره حقوق ديگران حتي دشمنان روا دارد. (نساء آيه 9 و مائده آيه2 و آيات ديگر)

مراعات حقوق تنها به انسان ها محدود نمي شود بلكه آيات چندي بر مراعات حقوق موجودات ديگر زمين نيز تاكيد مي كند؛ زيرا هر موجود زنده اي حق دارد تا از محيط زيست خويش براي برآوردن نيازهاي خويش بهره گيرد و هرگونه مزاحمت انساني، به عنوان جرم و گناه شناخته شده و در آخرت مجازات خواهد داشت.

خداوند در آيات 9 و 10 سوره فصلت و 6 سوره هود به اين مسئله اشاره مي كند كه هر موجودي جايگاه حقوقي دارد. از اين رو شكستن هر شاخه سبزي در حرم و هنگام احرام، گناه و جرم و مجازات خاص خود را دارد؛ چنان كه شكار هر حيواني در اين محدوده و در زمان خاص خود اين گونه است.

تاكيد فراوان بر رعايت حق همسايه

تاكيد قرآن و روايت هاي متعدد بر انواع و اقسام حقوق همسايه به گونه اي بوده كه حتي گمان مي رفته ايشان از يك ديگر ارث مي برند. اين بدان معناست كه نمي توان براي امرواجبي و چه رسد امر مستحب و يا مباحي همسايه را آزرد و حقوق او را پايمال كرد چنان كه در عروسي ها و عزاها گاه اين چنين تجاوز و تعدي به حقوق همسايگان اتفاق مي افتد.

در اين راستا آيه 36 سوره نساء به صراحت از حقوق همسايگان بر يك ديگر سخن مي گويد كه مي بايست مراعات شود وهرگونه كوتاهي در اين زمينه موجب مي شود تا شخص در قيامت پاسخ گو باشد. اگر به شكل جرم در دنيا مجازاتي برآن بار نشود.

مجموعه حقوق مختلف انسان ها و حتي حيوانات و گياهان و يا بوم زيست بر بشر تا آن اندازه است كه نمي توان در اين نوشتار به همه آن ها اشاره كرد چه رسد كه براي هر يك توضيح و تبييني جداگانه صورت گيرد. از اين رو به همين مقدار بسنده مي شود؛ زيرا به روشني دانسته شد كه حقوق ديگران تا چه اندازه مهم و اساسي و مراعات آن لازم و ضروري است. چنان كه دانسته شد حقوق و مراعات آن به عنوان يكي از مهم ترين اشكال عمل به معروف مي بايست رعايت شود و ديگران به آن و عمل بدان فرمان داده شوند.

عزاداري ها و مصاديقي از عمل به منكر و تضييع حق الناس

در برخي از مراسم شادي و عزاداري چه براي بستگان و خويشان و چه براي اهل بيت(ع)، برخي رفتارها به عنوان منكر با نام معروف انجام مي شود.

از جمله اينكه برخي از اشخاص در شبهاي خاص به احيا و مراسم عزاداري مي پردازند و پيش از اداي فريضه صبح از شدت خستگي خوابشان مي برد و عملا مرتكب منكر بزرگي به نام ترك نماز مي شوند. اگر شب زنده داري و احياي آن مستحب است، نماز، فريضه واجبي است كه نمي توان بخاطر يك عمل مستحبي، آن را ترك كرد. چنانكه علي(ع) فرمود: لاقربه بالنوافل اذا أفرت بالفرائض= عمل به مستحبات در جايي كه به واجبات زيان رساند، مايه تقرب به خدا نمي شود. (نهج البلاغه، قصار93)

در روزهاي تاسوعا و عاشورا، نماز در برخي مواقع مظلوم واقع مي شود و عده اي با اعمال مباح، مستحبي، نمازهاي اول وقت و بلكه اصل نماز را فراموش مي كنند و منكر (ترك نماز) از سوي كساني كه به عزاداري مشغول مي شوند صورت مي گيرد گويا اين عده فراموش كرده اند كه اصولا امام حسين(ع) كه اين افراد بخاطر آن حضرت اينقدر ابراز ارادت مي كنند- براي انجام نماز آن هم در اول وقت چه بهاي سنگيني پرداخت كرد و چند نفر از اصحاب، سينه خود را سپر بلاي حضرت كردند تا ايشان نماز خود را اقامه نمايد و اين بخوبي ثابت مي كند كه نماز چه اندازه براي حضرت اهميت داشت و اصولا احياي نماز، فلسفه و علت اصلي قيام ايشان بوده است. نقل است كه در عزاداري روز عاشورا در يكي از مناطق كشورمان وقتي به جماعت عزادار گفتند آماده شويد براي نماز روز عاشورا، فردي از آن ميان با حرارت و تندي و با لحن خاصي فرياد زد: مرد حسابي از آسمان دارد خون مي بارد تو مي گويي بيائيد نماز بخوانيد!

مسئله سبك شمردن نماز در برخي شادي هاي خاص و جشنهاي مربوط به خانواده و يا اهل بيت(ع) نيز مشاهده مي شود و بيم آن مي رود كه نه تنها بهره معنوي نصيب شخص نشود بلكه وزر و وبال و گناهي هم متوجه او شود.

حق حيوانات و گياهان

از جمله حقوقي كه انسان بايد مراعات كند حق حيوانات است. در برخي از روستاها براي عزاداري و شادي، حيوانات را بكار مي گيرند و بيش از توان و قدرت حيوان، او را به اين سو و آن سو با بارهاي سنگيني مي كشانند و نيز مكرر ديده شده كه در خيابانها و معابر شهرها و روستاها به مسئله اجتناب از نجاساتي مثل خون بي توجهي مي شود و عده اي در جلوي هيئتها و دسته جات، گاو و گوسفند قرباني مي كنند و خون اين حيوانات در سطح خيابان پخش مي شود و جماعتي كه در آنجا حضور دارند براي دوري از آلوده شدن به نجاست خون دچار مضيقه شده و عده اي هم در برابر اين صحنه بي مبالاتي نشان مي دهند. بايد توجه داشت كه اگر قرباني كردن در برابر دستجات يك عمل مستحبي است، آلوده كردن سرو وضع و لباس عابران با اين خونهاي ريخته شده، گناهي بس بزرگ است و موجب مسئوليت مي شود و فرد در برابر تك تك اين افراد، مديون و مسئول بوده و در واقع حق آنها را ضايع كرده است.

در پاره اي از موارد ديده مي شود كه برخي از عزاداران، به سبزه ها و گياهان و گلها و درختهاي حاشيه خيابانها و معابر و كوچه ها آسيب جدي مي زنند و زحمات چندين ماهه كارگران محيط زيست و شهرداري را از بين مي برند. اين عمل افزون بر اين كه نوعي تعدي به حقوق محيط زيست گياهي است به عنوان يك عمل مجرمانه، داراي مجازات دنيوي و ضمان مالي است كه برعهده شخص قرارمي گيرد، بويژه آنكه اين درختان و گلها و گياهان جزو اموال عمومي است و فرد را در برابر بيت المال مسئول و مديون مي سازد. از ديگر مواردي كه مي توان به عنوان منكر از آن ياد كرد، اجراي برنامه ها و عزاداريها در محيط هاي كوچك و و بيشتر است كه اين كار، راه عبور و مرور مردم را مي بندد و يا به همسايگان آزار مي رساند.

عده اي عزاداري و يا جشنهاي خويش را تا پاسي از شب و حتي تا نزديكي سحرگاهان ادامه مي دهند كه موجبات سلب آسايش و آرامش همسايگان مي شود.

آزار صوتي

يكي از منكراتي كه بسيار شايع و رايج است و تضييع حق الناس در آن بسيار مشهود مي باشد، بلندكردن صوت اعم از صوت مساجد، حسينيه ها و هيئت ها است، به گونه اي كه هر شخص سالمي دچار ناراحتي و استرس مي شود تا چه رسد به اينكه عده اي دچار بيماري اعصاب هستند و به كمك انواع دارو به استراحت مي پردازند.

اصولا بايد توجه داشت كه حقوق انساني در اسلام آنقدر محترم و عزيز است كه به هيچ شخص و گروهي اجازه داده نشده كه به بهانه ها و انگيزه هاي ولو مذهبي و ديني هم كه شده، اين حقوق را تضييع كند.

هرچند قرآن بسيار عزيز و مقدس است، اما اجازه داده نشده كه با پخش صوت قرآن، اسباب سلب آسايش مردم فراهم شود. در مواقع صبح و ظهر و شب كه بايد صداي اذان از مأذنه هاي مساجد پخش شود، هيچ كس مجاز نيست غير از اذان، صداي ديگري پخش كند كه مبادا باعث اذيت و آزار كسي شود حال با چه مجوزي ما به خود اجازه مي دهيم كه در مواقعي بخصوص آخر شب با پخش صداي مداحي و تعزيه از بلندگوها كه صداي آن تا صدها متر آنطرفتر شنيده مي شود، آسايش و امنيت رواني و صوتي را از مردم بخصوص افراد بيمار و ناتوان سلب كنيم.

عدم توجه بعضي از دستجات به ويژه در هنگام حركت از كنار بيمارستان ها و درمانگاه ها، يكي از مهمترين منكراتي است كه برخلاف اهداف و فلسفه قيام حسيني- كه براي امنيت بخشي و آرامش دهي به جامعه بود- صورت مي گيرد.

بسته شدن راه هاي مردم

مشكل عمده اي كه هرشب از شبهاي دهه اول محرم، مردم بسياري از شهرها با آن مواجه هستند بسته شدن خيابان ها و كوي و برزن به وسيله برخي از دستجات عزاداري است كه از نماز عشا شروع و تا پاسي از شب ادامه مي يابد. جالب اين كه در هنگام افزايش بار ترافيكي، برخي از دستجات آماده حركت مي شوند و با اين كه مي توانند بخشي از راه را بازگذارند ولي با بستن همه راه اجازه عبور و مرور را از وسايل نقليه خصوصي و عمومي و حتي اتومبيل هاي اورژانس مي گيرند و اين عمل قطعا بازتاب منفي در اذهان كساني خواهد داشت كه در آن ساعات به دنبال انجام كاري فوري و ضروري مي باشند.

مصرف بي اندازه و بي رويه آب و برق در برخي از مراسم به گونه اي است كه انسان را به وحشت مي افكند اين درحالي است كه از نظر فتواي امام خميني(ره) هرگونه مصرف بي رويه و زياده روي در آن ها افزون بر گناه، موجب ضمان نيز مي باشد. مصرف برق به اندازه اي است كه در همان زمان در بسياري از مناطق گرمسير و يا سردسير، برق تنها وسيله گرمايشي و يا سرمايشي است.

درهمين راستا مشاهده مي شود برخي از افراد خير كه اقدام به نصب چادر و ايجاد محل هاي پخش نذورات و هداياي صلواتي نظير چاي و شربت و غيره در خيابان ها و كوچه ها مي كنند، براي تامين برق موردنياز، از برق عمومي خيابان و كوچه استفاده مي كنند و نمي دانند كه اين عمل شائبه ضمان و مسئوليت شرعي و قانوني در قبال دولت را فراهم مي آورد و اصل كار خير آنان را زيرسؤال مي برد.

آنچه گفته شد تنها بخشي از منكراتي است كه به عنوان عزاداري و يا شادي انجام مي شود و بماند انواع خرافات و سخنان بيهوده و ياوه اي كه در برخي از مناطق و يا از سوي عده اي مطرح مي شود و بماند امور ديگري كه موجبات وهن دين و شريعت مي شود و مردم را از حقيقت دور مي سازد و انگيزه هاي قيام و نهضت حسيني(ع) را لوث مي كند.

اكنون اين پرسش مطرح مي شود كه آيا با اين گونه اعمال و رفتارها مي توان خود را عزادار امام حسين(ع) و پيرو مكتب وي شمرد؟ در حالي كه با هر عملي تير و زخمي بر پيكر قيام و پيكر امام(ع) وارد مي سازيم و ارزش و جايگاه قيام را به سنج و بوق و كرنا و طبل و پزدادن و اموري از اين دست تنزل مي دهيم.

شيطان همواره در كمين

بايد توجه داشت شيطان به عنوان بزرگترين دشمن انسان كه هر لحظه در كمين نشسته تا او را از راه راست بدر كند و دچار گمراهي سازد برخي از انسانهاي مذهبي و مقدس را با اعمال موجه و انجام مستحبات و كارهاي ديگري كه در دين مورد تاكيد قرار گرفته، دچار گمراهي مي سازد به اين معني كه فرد در كنار انجام اينگونه كارها، ناخواسته مرتكب حرام و منكر ديگري مي شود و نتيجه كار خير او را خنثي مي كند بدون آنكه خود او متوجه آن باشد. او ممكن است به خاطر عشق به امام حسين(ع)، مجلس تعزيه برقرار كند اما متوجه نيست كه صداي بلندگوي مجلس او ديگران را آزار مي دهد و ناخواسته به خاطر يك عمل مستحب، مرتكب عمل حرامي مي شود و يا خواندن قرآن كه اين همه بر فضيلت آن تاكيد شده، اگر طوري خوانده شود كه موجب سلب آسايش از يك نفر يا عده اي از مردم گردد تبديل به يك عمل منكر شده و در پيشگاه خدا مسئوليت آور مي شود و فرد بايد پاسخگو باشد يعني نه تنها اجري از آن قرائت نمي برد بلكه حتي وزر و وبالي هم بر وي تحميل مي كند.

نقل شده كه امام خميني يك بار خواست براي اقامه نمازجماعت وارد مسجد شود اما به دليل وجود كفشهاي زياد در جلوي در مسجد متوقف شده و نتوانست وارد شود. زيرا پاگذاشتن روي كفشها و ورود به مسجد را خلاف شرع و اخلاق مي دانست و آن را تضييع حق الناس مي دانست. وقتي اطرافيان قصد داشتند كه كفشها را جابجا كنند تا امام بدون پاگذاشتن برروي آنها وارد مسجد شود ايشان از اين كار هم منع كردند و گفتند اين كار نمازگزاران را براي پيداكردن كفشهاي خود دچار مشقت مي كند.

چنين سيره اي از بزرگان خودگوياي حساسيت اسلام و ميزان اهميت حق الناس و ضرورت رعايت كوچكترين حق مربوط به مردم است.

قرآن كريم چه نيكو گفته است: «كل هل ننبئكم بالاخسرين اعمالاً الذين ضل سعيهم في الحياه الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنيعا» بگو آيا به شما خبر دهيم كه زيانكارترين مردم در كارها چه كساني هستند؟ آنها كه تلاشهايشان در زندگي دنيا گم و (نابود) شده، ولي فكر مي كنند كار خوب دارند انجام مي دهند»(كهف104.)

بايد بكوشيم كه با پيروي از آئين اسلام و مراعات همه حقوق مردم و محيط زيست و عمل به معروف و دوري از منكر عملا پيروي خود را از سالار شهيدان(ع) اعلام كنيم و جزو كساني نباشيم كه به تصور انجام كارهاي نيك از جمله انجام عزاداري و نذر و احسان و اطعام، وقتي به نشئه برزخ انتقال يافتيم و پرده ها از ديدگانمان كنار رفت و حقايق همه اعمال را مشاهده كرديم خود را در جرگه (اخسرين اعمالاً=زيانكارترين مردم) ببينيم در حالي كه در دنيا فكر مي كرديم كار نيك و مستحبي و امام حسين پسند انجام داده ايم.
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 617]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن