تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799108292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح امروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزيده سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح امروز


تهران_خبرگزاري ايسكانيوز: روزنامه هاي صبح ايران در سرمقاله امروز دوازدهم دي ماه 87 خود به مسائل مهم سياسي داخلي و خارجي با عناوين "نياز به صلح", "نشست ديرهنگام قاهره", "در جنايت غزه اوباما كجاست؟", "دوراهي ناگزير بودجه 88", "تكرار شكست جنگ 33 روزه", "همراهان به تل آويو نارو زدند ", "سياهي جامه و سپيدي دل " پرداختند.

به گزارش روز پنج شنبه گروه سياسي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز: در سر مقاله ها آمده است:

**آفرينش
نياز به صلح
امروز آغاز سال نو ميلادي (2009) است، بنابراين جا دارد در ابتدا آغاز سال جديد را به تمامي هموطنان مسيحي و ارمني تبريك بگوييم. چرا كه اين هموطنان، بارها در صحنه هاي مختلف، حس وطن دوستي و وحدت ملي خود را به نمايش گذاشته اند كه زيباترين اين حضور، حماسه هشت ساله دفاع مقدس و شهادت جوانان مسيحي و ارمني اين مرز و بوم درراه حفظ و حراست از ميهن است.
جدا از هموطنان، تمامي مسيحيان در جهان نيز شايسته اين تبريك هستند، بويژه آنكه اين دين پيام آور صلح و دوستي است كه يكي از مهمترين نيازهاي امروز بشري است.
مروري بر اديان بزرگ آسماني نشان مي دهد كه بيگمان صلح و دعوت به آرامش از جمله تعاليم بنيادي و اصلي به شمار مي آيد كه پيامبران بزرگ الهي آن را سرلوحه آموزه هاي خود قرار بودند.اما با كمال تاسف انسان مادي گراي امروز با رويگرداني از تعاليم ارزشمند اين دين كه از اهداف اصلي آن همانا صلح بعنوان پناهگاه اصلي اوست، جدا شده و به جاي آن جنگ و خونريزي را كه جز اميال خود قرار داده است.
براي حل اين مسئله بايد گفت برطرف كردن ظلم و ستم و پاسداري از صلح كاري آسان نيست. بلكه يك فرآيند زمان بر بوده و در حقيقت مستلزم ايجاد روابط مناسب، عادلانه و مسالمت آميز ميان گروه هاي انساني و دولت ها است.
با اينكه خود دولتها گاه جهان را به خاطر اهداف خود به چالش مي كشانند، ولي اوضاع آشفته كنوني آنان را در درازمدت مجبور به همدلي براي حل بخشي از آن مي كنند. مسايلي از قبيل نابودي محيط زيست، زوال فرهنگ نيك انساني، گسترش فرهنگ جنگ و خشونت به ويژه از سوي قدرتمندان جهان، كه جز با اتحاد و هم انديشي متفكران جهاني از هر دين ، قوم و نژاد و كشورنمي توان به اين مهم دست پيدا كرد.
شايد حقيقت غزه، افغانستان، عراق، دارفور، سومالي، قانا و ... نمونه اي از حواثي هستند كه بيش از هر پديده ديگري نياز به اين اديان را بازنمود مي كنند. حوادثي كه هدف از رسل پيامبران چيزي غير از اين بود كه در اين مناطق مشاهده مي شود.
اكنون كه جهان بي تاب شنيدن نداي عدالت، دوستي، صلح و آزادي است،اميدوارم در سال جديد با گسترش همدلي و صميميت، بشر امروز مجددا اخلاقيات، معنويت را مبناي اعمال و كردار خود قرار دهد و جهان به سوي صلح، آرامش و رفاه گام بردارد.
در اين راستا پيروان راستين اديان الهي بايد با بهره گيري از تعاليم پيامبران، فضاي زندگي را از ايمان، عشق، پاكي و خدمت به همنوع آكنده سازند وجهان بدون جنگ و خونريزي را تجربه كرد.
بويژه آنكه افق هاي پيش رو براي بشريت روشن، اميدبخش و پر از صميميت است واين فرصتي است كه جامعه جهاني آن را مي طلبد; جهاني كه آزادي، عدالت و رفاه در آن هنوز طراوت و سرزندگي خود را حفظ كرده وبا آن زندگي معناي ناب خود را به دست مي آورد.
اميدواريم سال نو ميلادي شاهد جهاني متكي برايمان و عدالت و خالي از هرگونه خشونت، جنگ، ترور و رفع نگراني همه انسان هاي تحت ستم نسبت به سرنوشت و آينده بشريت بوده و اين سال جديد، سال تفاهم و همدلي و سال تلاش همگان براي استقرار صلح مبتني بر عدالت باشد.

**اعتماد ملي
نشست ديرهنگام قاهره
نشست فوق‌العاده هرچند ديرهنگام وزراي خارجه اتحاديه عرب پيرامون جنايات صهيونيست‌ها در غزه، ديروز در قاهره تشكيل شد.
در اين اجلا‌س وزير خارجه عربستان‌سعودي و عمرو موسي به ايراد سخن پرداختند.آنچه در سخنان اين دو شخصيت عرب قابل ادراك است، نگراني آنها از وجود اختلا‌ف در ميان فلسطيني‌ها و سوءاستفاده دشمن صهيونيستي از اين وضعيت شكننده است. در كنار اين نظر توجه آنها به اين حقيقت كه دولت اسرائيل از فرصت حمله به غزه براي رقابت‌هاي داخلي خود جهت انتخابات فوريه سود مي‌برد، قابل توجه است، اما ماهيت سخنان شخصيت‌هاي عربي هرچند تا حدودي فتنه‌آميز و غيرصادقانه است، فاقد عنصر تحكم و التزام و تهديد اسرائيل براي قبول سريع آتش‌بس است؛ فتنه‌آميز است از آن جهت كه هيچ‌كدام از اين سران عربي توجهي به نقش و جايگاه دولت مردمي حماس ندارند.
آنها با برجسته كردن جايگاه و منزلت دولت خودگردان فلسطين به رهبري محمود عباس هرچند از لزوم وحدت ميان گروه‌هاي فلسطيني سخن مي‌رانند اما در بستر پيام‌هاي خود به فراموشي و قلب ماهيت جايگاه دولت مردمي حماس صحه مي‌گذارند.غيرموثر است، زيرا لحن و نوع برخورد و طراحي برنامه‌هاي عملي براي متوقف ساختن ارتش خونخوار اسرائيل را ارائه نمي‌دهد. اتحاديه عرب در حالي كه پنج روز از تهاجم همه‌جانبه اسرائيل به غزه بي‌پناه مي‌گذرد، با آرامش در قاهره جمع شده و تنها اميدوار به تحرك محمود عباس در سطح سازمان ملل متحد است. در يك تحليل بدبينانه اينگونه مي‌توان تصور كرد كه اعراب غيرمستقيم به اسرائيل اين چراغ سبز را نشان مي‌دهند كه تا ما به خود مي‌جنبيم شما داستان حماس و دولت مردمي در غزه را به پايان برسانيد. اما نه اسرائيل چنين تواني دارد و نه اين روياي مضحك عملي خواهد شد.در پايان بايد به جناب عمروموسي يادآوري كرد، پيروزي واقعي اعراب در نبرد مصر و سوريه با اسرائيل در جنگ اكتبر به دست نيامده است، بلكه اگر مي‌خواهيم سخن از شكست اسرائيل به ميان آوريم يادآوري نبرد 33 روزه حزب‌الله عليه اسرائيل و شكست خفت‌بار ارتش اسرائيل از مقاومت لبنان تنها نمونه‌هاي درخشان اين مبارزات است؛ تاريخ درخشاني كه به دليل حسادت، ناتواني و اختلا‌فات داخلي تمايل به فراموشي آنها احساس مي‌شود.با اين همه مي‌توان اميدوار بود مقاومت جانانه و مظلومانه فلسطيني‌‌ها و مسوولان دولت حماس در كنار تحرك دولت‌هاي ناتوان عرب بتواند زمينه‌هاي توفيق اهالي غزه را فراهم آورد.

**حزب الله
در جنايت غزه اوباما كجاست؟
سكوت سنگي باراك اوباما رئيس‌جمهور منتخب ايالات‌متحده در برابر جنايات رژيم صهيونيستي به يك سوال مهم در افكار عمومي جهان تبديل شده است. اكنون همه از خود مي‌پرسند رئيس‌جمهور سياهپوستي كه با شعار «تغيير» توانسته بود رأي مردم آمريكا را جلب كندو بر خروج نيروهاي آمريكايي از عراق تكيه كرده بود و زندان گوانتانامو و ابوغريب را مايه ننگ آمريكا مي‌دانست و ژست‌هاي آزاديخواهي خود را به رخ جهانيان كشيده بود چگونه در برابر فاجعه عظمايي مثل غزه هيچ اظهارنظري نكرده است؟
اگرچه نمي‌توان انتظار داشت رفيق قافله دزدان و يار و هميار گروه جنايتكاران در نكوهش جنايت و جنگ سخني به ميان آورد ولي حداقل براي آنچه كه به وجهه خودشان باز مي‌گردد، انتظار و توقع دوري نيست كه موضعي بگيرند و حرفي در اين مورد بزنند.واقعيت اين است كه بمب جنگنده‌هاي اف‌16 رژيم صهيونيستي در زماني بر سر فرزندان بي‌گناه غزه فرود آمد كه باراك اوباما در تعطيلات كريسمس در هاوايي به سر مي‌برد و تمايل نداشت اوقات خوشش را با وقايع تلخي همچون غزه خراب كند؛ اين را تلويحاً يكي از سخنگويان ايشان گفته است.تنها زحمتي كه رئيس‌جمهور جديد آمريكا درباره فاجعه غزه به خودش داده اين بود كه به مدت هشت دقيقه توضيحات و صحبت‌هاي رايس وزير خارجه بوش را به صورت تلفني گوش كرده كه قسمتي از اين هشت دقيقه نيز درباره عراق، افغانستان و پاكستان صحبت شده است. اين كل زحمتي بوده كه جناب اوباما به خود داده است.البته او پيش از اين و در جريان مبارزات انتخاباتي ايالات‌متحده با سخنراني در لابي يهود (آيپك) سرسپردگي خود را به صهيونيسم ثابت كرده بود چرا كه اگر نمي‌كرد نمي‌توانست از پس مافياي ثروت و قدرت يهود در ساختار سياسي ايالات‌متحده برآيد و يك‌راست به خانه بازمي‌گشت.اكنون جهان در برابر موضع سكوتي كه اوباما اتخاذ كرده دو نظر را در پيش رو دارد؛ اول اينكه او با سكوت خود در واقع رضايت خود را از ادامه كشتار رژيم صهيونيستي اعلام كرده و ديگر اينكه با توجه به اعتراض گسترده افكار عمومي دنيا نسبت به اين جنايت بهتر آن است كه رئيس‌جمهور جديد با عدم اتخاذ سياست دفاع بي‌چون و چرا از اقدامات اسرائيل پا در جا پاي بوش نگذارد تا از محبوبيتش در عرصه جهاني كاسته نشود زيرا استراتژيست‌هاي ايالات‌متحده مي‌دانند كه بزرگ‌ترين چالش آمريكا در جهان، عدم مشروعيت و كاهش شديد وجهه آن كشور در نزد افكار عمومي دنيا به خاطر روحيه امپرياليستي آنها است. نمونه بارز چنين مسئله‌اي را مي‌توان در پرتاب كفش منتظر الزيدي خبرنگار عراقي به سوي بوش ديد كه گوياي كامل عدم مقبوليت رهبران آمريكا در نزد افكار عمومي جهان است.تنفر جهاني از اقدامات دولتمردان آمريكايي كه از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب اين كره خاكي را دربرگرفته چيزي نيست كه بشود آن‌را پنهان كرد يا با اتخاذ سياست سكوت و بي‌تفاوتي مرهمي براي آن به دست آورد.اتفاقا يكي از دلايل عدم مقبوليت رهبران آمريكا در نزد جهانيان و مخصوصا كشورهاي منطقه خاورميانه دفاع و سرپوش گذاشتن مداوم و اتخاذ سياست سكوت در برابر جنايات رژيم صهيونيستي بوده و هست. اينك هنگامه سنجش اعتبار و راستي آزمايي شعارهاي مدعيان آزادي و دموكراسي‌خواهي در غزه فراهم شده است. روزي كه اين سكوت سنگي شكسته شود جهان با واقعيت رئيس‌جمهور جديد ايالات‌متحده آشنا خواهد شد.

**جمهوري اسلامي
تحليل سياسي هفته
محرم از راه رسيد و مصيبت شهادت پاره تن رسول الله (ص ) و خاندان گرامي و ياران بزرگوارش بار ديگر قلب شيعيان را شعله ور ساخت . اين هفته مصادف با آغاز سال 1430 هجري قمري بود . سال قمري آغاز تلخ و دردناكي دارد و با حزن و اندوه مظلوميت سالار شهيدان و 72 تن از ياران پاك ايشان تحويل مي گردد . اندوه چنان بر تحويل سال قمري سايه افكنده كه تا پايان تاريخ هرگز با جشن و شادي همراه نخواهد شد و از اين رو ملت ايران با پارچه هاي سياه دسته هاي عزا و چشمان اشكبار به استقبال آن مي روند. براستي محرم تنها نام يك ماه نيست بلكه يك تاريخ است كه شهادت و حقانيت مكتب اهل بيت عصمت و طهارت را به اثبات مي رساند. ماه محرم يادآور خون و حماسه و مكتبي است كه در آن بايد درس شهامت و ايثار آموخت و شهدي مصفا و شيرين از آزادگي را به كام جان ريخت .
در تقويم دل ما نيز خاطره هيچ ماهي به سرخي و داغي ماه محرم نيست و تب و تاب اين ماه حتي در دل سرد زمستان دوباره يخ سكوت تاريخ را درهم مي شكند و شور و حماسه اي شگرف در روزگاران ايجاد مي كند. محرم نقطه پرگار اهل ولايت و ماه پيروزي خون بر شمشير و بهار امربه معروف و نهي ازمنكر است . ماهي است كه در سايه سار آن مي توان نخل خشكيده جان را با اشك ديده براي مظلوميت امام حسين (ع ) و اصلاح اعمال سرشار از طراوت و تازگي كرد.
در اين ماه همچنين نبايد از زنگارها و حركتهاي انحرافي كه توسط عده اي از دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه انجام مي شود غافل ماند و لذا بايد با ترويج معارف اصيل و عميق ديني براساس مكتب اهل بيت عليهم السلام به پرمحتوا كردن مجالس و محافل مذهبي و غناي مراثي و مدايح همت گماشت و اين وظيفه اي است كه مسئوليت وعاظ سخنرانان و دست اندركاران فرهنگي را سنگين تر از هميشه مي نمايد. علماي آگاه و وظيفه شناس بايد رسالت در اهتزاز ماندن ابدي پرچم هدايت حسيني را بر دوش بكشند زيرا كه امام حسين عليه السلام مربي و معلم انسانيت و پرچم دار نيكويي ها براي بشريت بود و اين سرمايه اي است كه نبايد از كف برود. بايد مراسم و تكايا را از آسيب هاي جدي محافظت كرد والا سرمايه بزرگ مجالس محرم بر اثر غفلت و هجوم آسيب ها مي تواند خداي ناكرده به مجالسي ضد حسيني تبديل شود.
اين هفته جامعه جهاني و ملت ايران شاهد جنايت هولناك ديگري از صهيونيستها عليه مردم مظلوم و بيدفاع غزه و قتل عام زنان و كودكان بي پناهي بود كه آماج وحشيانه ترين حملات قرار گرفتند. به همين مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي تاريخي ضمن محكوم كردن جنايت كافران حربي صهيونيست همدستي ننگين و سكوت دولتهاي عربي و سازمانهاي مدعي حقوق بشر را با آنان سند رسوايي آنها در پيشگاه ملتها خوانده و تصريح كردند : « جنايت هولناك رژيم صهيونيستي در غزه و قتل عام صدها مرد و زن و كودك مظلوم بار ديگر چهره خونخوار گرگهاي صهيونيست را از پشت پرده تزوير سالهاي اخير بيرون آورد و خطر حضور اين كافر حربي را در قلب سرزمينهاي امت اسلام به غافلان و مسامحه كاران گوشزد كرد. مصيبت اين حادثه هولناك براي هر مسلمان بلكه براي هر انسان با وجدان و با شرف در هر نقطه جهان بسي گران و كوبنده است ولي مصيبت بزرگتر سكوت تشويق آميز برخي دولتهاي عربي و مدعي مسلماني است . چه مصيبتي از اين بالاتر كه دولتهاي مسلمان كه بايد در برابر رژيم غاصب و كافر و محارب از مردم مظلوم غزه حمايت مي كردند رفتاري پيشه كنند كه مقامات جنايتكار صهيونيست گستاخانه آنها را هماهنگ و موافق با اين فاجعه آفريني بزرگ معرفي كنند سران اين كشورها چه جوابي در برابر رسول الله صلي الله عليه و آله خواهند داشت چه جوابي به ملتهاي خود كه يقينا عزادار اين فاجعه اند خواهند داد »
حضرت آيت الله خامنه اي با تشريح وضعيت اسفبار جهاني و حاميان رژيم صهيونيستي فرمودند : « دولت جنايتكار بوش در واپسين روزهاي حكمراني ننگين خود با همدستي در اين جنايت بزرگ رژيم آمريكا را بيش از پيش روسياه كرد و پرونده جرائم خود را به عنوان جنايتكار جنگي قطورتر ساخت . دولتهاي اروپائي هم با بي تفاوتي و شايد همراهي خود در اين فاجعه بزرگ يكبار ديگر دروغ بودن ادعاهاي طرفداري از حقوق بشر را ثابت كردند و شركت خود در جبهه ضديت با اسلام و مسلمين را نشان دادند. اكنون سئوال من از علما و روحانيون جهان عرب و روساي ازهر مصر اين است كه آيا هنگام آن نرسيده است كه براي اسلام و مسلمين احساس خطر كنيد آيا هنگام آن نرسيده است كه به واجب نهي ازمنكر و كلمه حق عند امام جائر عمل كنيد آيا عرصه ديگري عريان تر از آنچه در غزه و فلسطين در جريان است در همدستي كفار حربي با منافقان امت براي سركوب مسلمانان لازم است تا شما احساس تكليف كنيد سئوال من از رسانه ها و روشنفكران جهان اسلام و بويژه جهان عرب آن است كه تا چه هنگام به مسئوليت رسانه اي و روشنفكري خود بي تفاوت خواهيد ماند آيا سازمانهاي حقوق بشر رسواي غرب و شوراي باصطلاح امنيت سازمان ملل بيش از اين هم ممكن است رسوا شوند »
ايشان همه مجاهدان فلسطين و همه مومنان دنياي اسلام را موظف به دفاع همه جانبه از زنان و كودكان و مردم بي دفاع غزه كرده و تاكيد نمودند « هركس در اين دفاع مشروع و مقدس كشته شود شهيد است و اميد آن خواهد داشت كه در صف شهداي بدر و احد در محضر رسول الله صلي الله عليه و آله محشور شود. »
در پي بيانيه مهم رهبر معظم انقلاب ايران اسلامي يكپارچه به جوش و خروش درآمد و مردم سراسر كشور آمادگي خود را براي اجرا و عملياتي كردن سرفصل هاي اين فرمايشات اعلام كردند. ملت مسلمان و آزاديخواه ايران در مقابل جامعه صهيونيست زده جهاني و دولتهاي مدعي حميت عربي و اسلامي با تمام وجود و همه خروش ندا سر داد كه جنايات صهيونيستها را بي پاسخ نخواهد گذاشت و محاصره كنندگان و به خون كشندگان مردم بيدفاع غزه را رسوا خواهد كرد.
از رويدادهاي اين هفته تحويل سال ميلادي است . امروز سال 2008 با همه سياهي هايش سپري مي شود و جاي خود را به سال 2009 ميلادي مي دهد كه بسياري معتقدند سالي سياه تر خواهد بود .
در اين روزها كشورهاي غربي در حالي آغاز سال نو را جشن گرفته اند كه علاوه بر پرونده سياه دولتهايشان در جنايتهايي كه در حق ملتهاي جهان انجام داده اند مردم مظلوم غزه در خون مي تپند. غربي ها به سركردگي آمريكا در كمال بي تفاوتي شاهد جناياتي هستند كه صهيونيستها در سايه چتر حمايتي حقوق بشر و دمكراسي مرتكب مي شوند. گويا آقاي بوش قصد دارد كه پرونده ننگين خود را در روزهاي واپسين اقامت در كاخ سياه تكميل كند و مسيري را در پيش راه اوباما قرار دهد كه از قبل هماهنگ شده است . قطعا جنايات دهشتناك صهيونيستها در غزه در آستانه روي كارآمدن اوباما بهترين محك براي او باشد چرا كه همگان ديدند سكوت تاييد آميز او در قبال جنايت صهيونيستها بر اين ضرب المثل مهر تاييد مي زند كه « سگ زرد برادر شغال است . »
اين هفته تمامي رويدادها و مسائل خارجي نيز تحت الشعاع جنايت آفريني هولناك رژيم صهيونيستي در غزه قرار گرفت . گزارش ها و تصاويري كه از جنايات دهشتناك رژيم صهيونيستي در رسانه ها قرار گرفت جهان را تكان داد و ماهيت پليد اين رژيم غاصب را آشكارتر ساخت . با اين حال بخشي از رسانه هاي بين المللي نيز به دليل وابستگي به صهيونيسم بين المللي با اين رخداد نيز همچون مسائل ديگر به صورت سياسي و يكجانبه برخورد كرده يا سكوت كردند و يا اينكه به گونه اي شيطنت آميز نسل كشي فلسطيني ها توسط دژخيمان صهيونيست را يك درگيري نظامي ميان حماس و اسرائيل قلمداد نمودند و حتي بخشي از اين رسانه ها وقيحانه كشتار مردم مظلوم و بي دفاع فلسطين توسط رژيم صهيونيستي را جنگ اسرائيل با تروريسم عنوان كردند.
عمق جنايات و ابعاد اقدامات ضد انساني رژيم صهيونيستي به حدي بود كه اين قبيل تلاش هاي مذبوحانه نتوانست به وقايع جاري در فلسطين اشغالي سرپوش بگذارد و طي روزهاي گذشته موجي از انزجار و خشم بين المللي از صهيونيستها و حاميان آنها در ملت هاي سراسر جهان را فرا گرفت . گزارش هاي رسيده از سراسر جهان حاكي است تظاهرات خودجوش در ميان كشورهاي اسلامي و غيراسلامي سراسر جهان عليه جنايات اسرائيل همچنان ادامه دارد و نكته قابل توجه حضور بسياري از مردم كشورهاي اروپايي در اين تظاهرات طي روزهاي گذشته بوده است . تظاهر كنندگان ضمن حمايت از ملت مظلوم فلسطين خشم و انزجار خود را از سكوت مرگبار دولت ها و مجامع بين المللي در قبال اين جنايات ابراز داشتند.
تهاجم رژيم صهيونيستي به فلسطيني ها و كشتار اين ملت گرچه موضوع تازه اي نيست و مدت 60 سال است كه فلسطيني ها آماج حملات اين قوم اشغالگر و متجاوز قرار دارند ولي ابعاد وحشي گري يورش اخير رژيم صهيونيستي به غزه كم سابقه بوده است . رژيم صهيونيستي بهانه دور جديد جنايت آفريني خود را متوقف ساختن پرتاب موشك از سوي مبارزان حماس عنوان كرده ولي بر همگان آشكار است كه اين يك بهانه دروغين است و واقعيت چيز ديگري است .
واقعيت اين است كه رژيم صهيونيستي خود را در سراشيبي سقوط و شكست قطعي مي بيند و براي نجات خود از اضمحلال حتمي به اقدامات ديوانه وار و حملات كور متوسل شده است تا بلكه بتواند چند صباحي خود را از كابوس مرگ حتمي رها سازد. صهيونيستها طي چند سال اخير هم در داخل و هم خارج از مرزهاي فلسطين اشغالي ضربات پي در پي و كمرشكني را متحمل شده اند كه اين تحولات ناقوس مرگ اين رژيم را به صدا درآورده است .
پيروزي جنبش حماس در انتخابات و شكست جناح سازش طلب فلسطين بحران داخلي بي سابقه ميان صهيونيستها سرخوردگي و نااميدي گسترده در جامعه اسرائيل روند معكوس مهاجرت يهودي ها به فلسطين و سرانجام شكست مفتضحانه و تاريخي از جنبش حزب الله لبنان وضعيت دروني اين رژيم را به شدت به هم ريخته است به گونه اي كه مقامات صهيونيستي نيز از فروپاشي رژيم صهيونيستي سخن به ميان آورده و ابراز نگراني نموده اند.
با در نظر گرفتن چنين شرايطي بايد گفت رژيم صهيونيستي با هدف انتقام گيري از ملت فلسطين و اعاده روحيه از دست رفته صهيونيستها به غزه هجوم آورده است . آنچه مسلم است اين است كه صهيونيستها آزموده را مي آزمايند و اين بار نيز نه تنها به اهدافشان نخواهند رسيد بلكه هزيمت و شكستي ديگر در انتظار صهيونيست هاست . ملت فلسطين همچنان كه در طول تاريخ اشغال سرزمينش ثابت كرده است هرگز در برابر زور و تجاوز سر تسليم فرو نياورده و اين بار نيز نخواهد آورد.
صهيونيستها اگر فكر مي كنند مي توانند با سلاح هاي اهدايي اربابانشان و كشتار مردم فلسطين به اهداف خود برسند سخت در اشتباه هستند. اگر آنها توانستند با توسل به اين سلاح ها در جنوب لبنان به اهدافشان برسند در غزه نيز خواهند رسيد. آنها بايد به اين واقعيت تن دهند كه فلسطين از آن ملت فلسطين است و دير يا زود بايد اين سرزمين را به صاحبانشان تحويل دهند و با اقداماتي نظير قتل عام فلسطيني هاي غزه تنها پرونده سياه خود را قطورتر مي سازند. در اين ميان آنچه موجب تاسف است اينست كه سران كشورهاي عرب و سازش طلبان سرنوشت خود را به اين رژيم درحال احتضار گره زده و حاضر به پذيرفتن ننگ همسويي با اين رژيم شده اند. اين مهره هاي وابسته كه غاصبانه بر مسند حكومت كشورهاي مسلمان نشسته اند دير يا زود مغلوب خشم ملتهاي خود خواهند گرديد و از اريكه به زير كشيده خواهند شد. رشد تفكر ضد استكباري و ضد صهيونيستي در منطقه و جهان امروزه واقعيتي انكارناپذير است و تلاش هاي گسترده استكبار قادر به توقف آن نبوده است . اين جريان به سرعت درحال به دست گرفتن ابتكار عمل است و با حاكميت اين تفكر در آينده ديگر جايي براي استكبار و مولود نامشروع آن رژيم صهيونيستي و مهره هاي وابسته آن در منطقه نخواهد بود.

**دنياي اقتصاد
دوراهي ناگزير بودجه 88
هفته‌هاي پركاري براي مجلس و دولت در پيش داريم. لايحه بودجه سال 1388 بايد طي روزهاي آتي به مجلس ارائه شود و طرح تحول اقتصادي نيز هم اكنون در دست بررسي مجلس قرار گرفته است.

اما اين‌ها در شرايطي است كه وضعيت كنوني اقتصاد ايران كاملا با شرايطي كه در ابتداي سال جاري با آن روبه‌رو بود، تفاوت يافته است. ميزان درآمدهاي دولتي در مقايسه با هنگامي كه طرح تحول اقتصادي براي نخستين بار مطرح شد، يعني در نخستين ماه‌هاي سال جاري به ‌شدت كاهش يافته و به همين ترتيب، در بودجه سال جديد نيز ديگر خبري از انبوه درآمدهاي نفتي ناشي از جهش قيمت نفت نيست.
توفان بحران بزرگ مالي، اقتصاد جهاني را درنورديده و اقتصاد ايران را نيز به‌شدت متاثر از خود ساخته است. بهاي نفت هم‌اكنون رقمي نزديك به يك‌چهارم بهاي ارديبهشت‌ماه است. چشم‌انداز كاهش صادرات غيرنفتي ايران كاملا محسوس است و از اين رو ترديدي نيست كه اقتصاد ايران در ماه‌هاي آتي با كمبود نسبي منابع ارزي براي تامين مالي هزينه‌هاي عمراني و جاري روبه‌رو خواهد بود. طبيعي است كه در چنين شرايطي نبايد انتظار داشت كه درآمدهاي مالياتي دولت افزايش قابل‌توجهي يابد، چرا كه اين درآمدها نيز متاثر از ركود نسبي حاكم بر فعاليت‌هاي بخش واقعي و مالي اقتصاد خواهد بود.
در چنين شرايطي، يك راه براي جبران كسري احتمالي بودجه كاهش حجم يارانه‌هاي انرژي است. در صورتي كه روايت اوليه طرح تحول اقتصادي، يعني پرداخت مستقيم و نقدي يارانه‌ها به هفت دهك پايين درآمدي، موردنظر دولت باشد كه در اين صورت نه‌تنها كسري بودجه كاهش نخواهد يافت، بلكه علاوه‌بر آن تزريق مستقيم نقدينگي به طبقاتي با ميل مصرف بالا، آثار تورمي سنگيني بر اقتصاد تحميل مي‌كند كه مورد تاييد دولت نيز هست و حاصل نيز تشديد شرايط ركود تورمي، كسري بيشتر بودجه و در نهايت كاهش ارزش پول ملي مي‌باشد.
اگر به‌ناچار، حذف يارانه‌ها بدون پرداخت مابه‌‌ازاي نقدي آن مورد توجه دولتمردان و قانون‌گذاران قرار گيرد نيز شرايط دشواري پيش رو خواهيم داشت. چرا كه گروه‌هاي آسيب‌پذير درآمدي به‌شدت از حذف يكباره يارانه‌ها آسيب مي‌بينند، هزينه‌هاي توليد افزايش مي‌يابد، تقاضاي موثر كاهش مي‌يابد، ركود اقتصادي تشديد مي‌شود و مردم نيز زيرفشار سنگين گراني‌ها قرار خواهند گرفت. در عين حال كه انتظار مي‌رود حتي در چنين شرايطي نيز شاهد كسري بودجه دولت باشيم و كاهش ناگزير ارزش پول ملي را نيز به همراه داشته باشد. راه سوم، مديريت هوشمندانه منابع، كاهش تدريجي يارانه‌ها، اعمال حداكثر سخت‌گيري‌هاي بودجه‌اي و تنظيم بودجه‌اي رياضت‌طلبانه است كه فارغ از بلندپروازي‌ها تدوين و تنظيم گردد. در اين راه، دولت ناگزير است از هزينه‌هاي خود بكاهد، و طبعا و به‌ناگزير بخشي نيز مربوط به كاهش يارانه‌ها خواهد شد. اما اين كاهش نبايد به صورت شوك يكباره و ناگهاني همچون آواري بر سر اقتصاد فرود آيد. از سوي ديگر، كاهش هزينه‌هاي عمراني دولت نيز روند ناگزيري است كه رخ خواهد داد. در چنين حالتي آنچه بسيار ضروري است، مديريت هوشمندانه منابع محدود ارزي است، به نحوي كه ارزش پول ملي كمترين نقصان را ببيند، به بخش توليد ضربه كمتري وارد آيد و در نهايت مردم عادي، يعني سرمايه‌ واقعي اقتصاد كشور، كمترين آسيب را از شوك وارده به اقتصاد ببينند.

**قدس
تكرار شكست جنگ 33 روزه
رژيم صهيونيستي با حمله وحشيانه و كشتار بيرحمانه در غزه، بار ديگر استيصال و درماندگي اش را ثابت نمود. سردمداران رژيم مذكور با محاسبات غلط، خاطره شكست در جنگ 33 روزه برابر مقاومت لبنان را دوباره زنده خواهند كرد.
هنگامي كه تل آويو با بهره گيري از تجهيزات و سلاحهاي پيشرفته نظامي، حزب ا... لبنان را آماج حملات گسترده خود قرار داد، صاحب نظران سياسي و نظامي، متلاشي شدن مقاومت لبنان را قريب الوقوع ارزيابي و خاطرنشان مي كردند به دليل نبود موازنه نظامي و برخورداري اسرائيل از توانمندي تسليحاتي منحصر به فرد در منطقه، جنگ در زمان كوتاهي با پيروزي صهيونيستها به پايان مي رسد.
بر همين اساس، حاميان اين رژيم جدا از جانبداري و تجهيز رژيم جعلي به تسليحات مدرن، با جو سازيهاي ديپلماتيك مانع هرگونه اقدام سازمان ملل به نفع واقعيتهاي موجود شدند تا به تصور غلط خود، در شكست احتمالي جريان مقاومت سهمي داشته باشند.
اكنون شرايط حمله به غزه براي اين رژيم تفاوتي با سال 2006 نكرده است؛ زماني كه ارتش رژيم جعلي با وجود استفاده از تانكهاي مركاوا، تيپ گولاني، نيروهاي ذخيره، ناوهاي جنگي، هواپيماها و موشكهاي دوربرد با آخرين ورژن نظامي، شكست فاحشي را متحمل شد؛ چنانكه تلاش 33 روز نبرد بي امان فقط سربازان اسرائيلي را به عمق شش كيلومتري بنت جبيل رساند و آرزوي فروپاشي مقاومت را به آرمان دست نيافتني مبدل نمود.
اين ادعا زماني از وزانت و وثاقت برخوردار مي شود كه خروجي تصميمهاي كميته وينوگراد به عنوان آينه شكست سران اين رژيم بررسي شود. بر اين اساس، متهمان ناكامي در موضوع تجاوز به لبنان، سران سياسي و نظامي بودند؛ همان كساني كه در محاسبات غلط استراتژيك، اكنون بار ديگر اشتباه جنگ مذكور را با برآورد غلط از توانمنديهاي جنبش مقاومت اسلامي، تكرار مي كنند.
سازمان ملل كه در سال 2006 اضمحلال كامل مقاومت لبنان را انتظار مي كشيد و اقدامهايش را با منطق اسرائيل توجيه مي نمود، در مقطع فعلي نيز با تعلل و صدور بيانيه اي فاقد تعهدهاي حقوقي عملاً حمايت از اسرائيل را به اثبات رسانده است. رفتار اخير شوراي امنيت قبل از اين كه اقدامي حقوقي براي جلوگيري از جنگ و خونريزي باشد، ادعاهاي اسرائيل را با ادبيات ديپلماتيك تأييد نموده است.
افزون بر موارد فوق، كشورهاي اسلامي با سكوت توأم با تشويق، متجاوزان را در اتخاذ مشي تهاجمي ترغيب نمودند؛ همان گونه كه با جهت گيري عليه حزب ا... اين گروه مردمي را در مقابل سيل تهاجمهاي رژيم اشغالگر قدس در جنگ 33 روزه بي دفاع گذاشتند و تشكلهاي مطرح جهان اسلام از قبيل سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب نيز، اقدام متناسب با شأن و جايگاه و فلسفه وجودي خويش به عمل نياوردند.
اكنون نيز برخي از سران عربي و اسلامي با بي تفاوتي و جهت گيري به نفع اشغالگران، مردم مظلوم و بي دفاع غزه را رها نموده و بي تدبيري و استعمار پرستي خود را تا بدانجا به نمايش گذاشته اند كه مردم و جواناني را كه در حمايت از جنبش مقاومت به خيابانها آمده اند تا ضمن اعلام همبستگي و ابراز همدردي آمادگي خود را براي پشتيبانيهاي مادي و معنوي اعلام نمايند، توسط نيروهاي امنيتي و انتظامي دستگير و روانه زندانها مي كنند تا ايده حاكمان در همراهي با مقامهاي موجوديت نامشروع، دچار خدشه نگردد.
بدون ترديد، افزايش توان جنبشهاي اسلامي با انگيزه مبارزه، رژيم مذكور را در مقابل اراده هاي مبارزاتي جوانان اين گروه آسيب پذير مي نمايد، به نحوي كه برد موشكهاي جنبش مقاومت به شهرهاي بزرگي مانند عسقلان مي رسد و امكاناتي براي مقاوم سازي منازل اين شهر كه جمعيت آن به 120 هزار تن مي رسد، وجود ندارد.
شليك گسترده موشك از سوي حماس، بيانگر توان تسليحاتي اين گروه اسلامي است كه توانسته همچون حزب ا... رعب و وحشت را بر اهالي و ساكنان شهرهاي عسقلان، سديروت و اسدود مستولي كند، بايد اذعان كرد، ساكنان سرزمينهاي اشغالي مهاجراني هستند كه با وعده امنيت و رفاه وارد فلسطين شده اند و اگر امنيت آنها از سوي مبارزان حماس تهديد شود، انگيزه حضورشان در اين سرزمين با ابهام جدي مواجه مي شود؛ چنانكه پس از جنگ 33 روزه امنيت مناطق اشغالي 1948 با شليك موشكهاي حزب ا... از بين رفت و ساكنان اين سرزمين گزينه مهاجرت معكوس را در پيش گرفتند. در صورت استمرار اين روند در آينده نه چندان دور بحران جمعيتي، تل آويو را تهديد مي كند. بر همين اساس، برخي از انديشمندان يهودي با عنوان جريان پسا صهيونيسم، فروپاشي رژيم صهيونيستي را نويد مي دهند.
توطئه تفكيك حوزه استقرار حماس از جنبش فتح- به نحوي كه بتوانند با هزينه كمتري اين جنبش را از صحنه مبارزاتي فلسطين حذف كنند- با هوشياري ساكنان كرانه باختري ناكام مانده است. اگرچه به شكل فيزيكي اين بعد مسافت و جدايي بين مردم فلسطين اتفاق افتاد، ولي پايگاه و جايگاه گروه هاي مقاومت در بين مردم فلسطين بدون توجه به گستره جغرافيايي و تعلق نژادي، همواره مدافع آرمان فلسطين بوده است.
آغاز انتفاضه در كرانه باختري، مبين وحدت ايدئولوژيك بين دو منطقه كرانه باختري و باريكه غزه است. غاصبان صهيونيسم با آناليز غلط از شرايط و روحيات ملت فلسطين، با حمله به غزه تلاش نمودند عامل تهاجمها و مشكلات را هويت و ساختار فكري و مبارزاتي حماس معرفي كنند و آرامش در كرانه باختري و حمله نكردن به اين منطقه را تأييدي بر مدعايشان ارائه كنند، كه به صحنه آمدن مردم در مناطق اشغالي 1967 محاسبات غلط آنها را نقش بر آب نمود.
بنابراين بار ديگر، شرايط سال 2006 در حال تكرار است و رژيم صهيونيستي در صورت استمرار حملات به غزه قطعاً با شليك بيشتر موشكهاي حماس مواجه خواهد شد؛ همان موشكهايي كه ساكنان شهرهاي شمالي سرزمينهاي اشغالي را به مهاجرت معكوس و تخليه منازل خويش و پناه بردن به كوه و صحرا وادار نمود. به سخن ديگر، مي توان اين اقدامها را آغاز شمارش معكوس فروپاشي رژيم صهيونيستي قلمداد كرد.
حاكمان اين رژيم بايد بدانند بزودي دچار حريق قهر انقلابي مردم فلسطين و مسلمانان جهان خواهند شد، همان گونه كه پس از پيام مقام معظم رهبري، ملتهاي اسلامي با وجود تنگناهاي حاكميتي به صحنه آمدند، بويژه در ايران كه جوانان و دانشجويان زيادي با ثبت نام در فهرست استشهاديون، آمادگي خويش را براي حضور در كنار مسلمانان غزه اعلام كرده اند.

**كيهان
همراهان به تل آويو نارو زدند
سايت رسمي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي، روز گذشته از تصميم دولت اولمرت براي فراخواندن 2500 نيروي ذخيره براي اعزام به مرزهاي شمالي و شرقي غزه و رساندن عدد نظاميان حاضر در آن مناطق به 9000 نفر خبر داد و به نقل از كفيل نخست وزيري اين رژيم نوشت: «اسرائيل هنوز يك جنگ طولاني در پيش دارد.»
سخن گفتن از اعزام نيروي جديد به منطقه غزه در حالي صورت مي گيرد كه همين سايت از بمباران و انهدام 400 مركز متعلق به حماس خبر داد و با اين وجود بطور ضمني پذيرفت كه به سازمان و دولت حماس، چريك هاي آن و تسليحات معمايي اش آسيبي وارد نشده است.
مي توانيم با قاطعيت زيادي بگوئيم ظرفيت استفاده از عمليات هوايي رژيم صهيونيستي به پايان رسيده است. البته نه به اين معنا كه اسرائيلي ها ديگر حملات هوايي را كنار مي گذارند بلكه به اين معنا كه نيروي هوايي آنان كار خود را به پايان رسانده و از امروز به بعد صرفاً نقش مكمل - درجه 2 و 3- را بعهده خواهد داشت. در جنگ 33 روزه سال 1385 عليه لبنان كار نيروي هوايي اسرائيل در روز هشتم جنگ به پايان رسيد در جنگ با حماس به دليل كوچك بودن منطقه غزه اين دوره به 4 روز تقليل پيدا كرد. از اين گذشته سران اين رژيم در روز آغاز حمله اعلام كردند كه 300 نقطه را در غزه شناسايي كرده و از ميان برخواهند داشت. ديروز تارنماي وزارت خارجه اين رژيم اعلام كرد كه «نيروي هوايي 400 هدف متعلق به حماس را منهدم كرده است كه شامل قرارگاه هاي نظامي، اردوگاه هاي آموزش نظامي، انبارهاي اسلحه، مخفيگاه هاي موشكي و راكتي و كارگاه هاي تراشكاري و اماكن توليد و نصب راكت بوده است.»
خبر ديروز سايت وزارت خارجه به تنهايي براي فهميدن عمق شكست اسرائيل در جنگ عليه مردم غزه كفايت مي كند. چرا كه ارتش صهيونيستي كه با قاطعيت از حل مسئله حماس با انهدام 300 نقطه در غزه خبر داده بود حالا مي گويد 400 نقطه را - بقول خود- ويران كرده و با اين وجود نيازمند استفاده از 2500 نيروي ذخيره جديد مي باشد و اولمرت مي گويد: «اسرائيل يك جنگ طولاني در پيش دارد.»
در خصوص جنگ جاري ميان رژيم صهيونيستي و چريك هاي حماس نكات زير وجود دارد:
1- قرائن و شواهد مي گويد كه رژيم صهيونيستي جنگ شنبه 7 دي ماه عليه غزه را در شرايطي شروع كرد كه هفته پيش آخرين هماهنگي ها را با جرج بوش، باراك اوباما، نيكلا ساركوزي، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، حسني مبارك رئيس جمهور مصر و ملك عبدالله پادشاه سعودي انجام داده و آنان را كاملاً در جريان عمليات گذاشته و «همراهي» آنان را جلب كرده است. در اين خصوص استناداتي وجود دارد كه به دليل مجال كم يادداشت از ذكر آن خودداري مي كنيم. اما در اين بين اسرائيلي ها براي هماهنگ كردن دولت انگليس و دولت اردن توفيقي بدست نياوردند. اين دو دولت با اقدام نظامي گسترده عليه حماس مخالفت كرده بودند و عمده ترين استدلال آنان به پيش بيني قطعي ناكام بودن اين اقدام تعلق داشته است، در عين حال اين دو دولت پذيرفته بودند كه مخالفت خود را بطور علني ابراز نكنند و موضوع زمان عمليات را درز ندهند.
در سطوح منطقه اي هماهنگي و حتي مشاركت مصر و عربستان در عمليات اسرائيل عليه غزه قطعي است. شواهدي وجود دارد كه عربستان بخش عمده هزينه مالي - كه اسرائيل آن را شش ميليارد شيكل معادل 1.2 ميليارد دلار اعلام كرد- و مصر اعزام نيروي امنيتي و نظامي به رفح جنوبي - به اين منظور كه حلقه محاصره حماس را تكميل و آنان را وادار به تسليم كند- تقبل كردند شواهد روشن ديگري نشان مي دهد كه در اين عمليات محمود عباس وظيفه فعال كردن جاسوس هاي فلسطيني و تندروهاي فتح عليه دولت حماس و چريك هاي در حال جنگ و تهيه گزارش هاي پي درپي از صحنه نبرد و انعكاس به اسرائيل را بعهده گرفته بود.
2- با وصف آنچه در بند قبلي آمد رژيم صهيونيستي دسترسي به چريك هاي حماس را آسان فرض كرده بود و هماهنگي هاي درون فلسطيني، درون منطقه اي و بين المللي اعتماد بنفس فراواني به آنان داده بود. اين رژيم در عين حال - در جريان سفر ليوني به مصر و اروپا- از طريق يك مقام قطري، يك مقام تركيه و يك مقام مصري به حماس پيغام داد كه اسرائيل قصد عمليات ندارد و لذا ضرب الاجل روز يكشنبه كه اولمرت، ليوني، باراك و اشكنازي- 4 مقام اصلي كابينه امنيتي- از آن خبر داده اند جدي نيست. در اين ميان قرائن نشان مي دهد مصري ها از قصد واقعي اسرائيل مبني بر حمله روز شنبه به غزه اطلاع داشتند ولي تركيه و قطر از قصد اسرائيل بي خبر بوده و پيغام مقام صهيونيستي را باور كرده بودند. از اين رو بعد از حمله روزشنبه مقامات ارشد اين دو دولت اولين واكنش ها را عليه اسرائيل نشان دادند نخست وزير تركيه حتي اعلام كرد عمليات اسرائيل نشانه بحراني بودن وضع درون اين رژيم است.
دولت حماس در عين حال كه نسبت به پيغام هاي دريافت شده اعتماد نداشت پيش بيني نمي كرد كه حمله در روز شنبه اتفاق بيفتد، چرا كه پايان اولتيماتوم اسرائيل روز دوشنبه بود. از اين رو كارهاي اداري خود را بعد از تعطيل جمعه از سر گرفت ولي نيروهاي چريكي خود را در حال آماده باش عملياتي نگه داشت. از اين رو در حملات روز شنبه نيروهاي اداري و خدماتي دولت حماس كه چند واحد پليس نيز جزو آن ها بود آماج اولين دور عمليات هوايي رژيم صهيونيستي قرار گرفتند. اسرائيل با برجسته سازي تصاوير مربوط به شهيد و زخمي شدن تعدادي پليس وانمود كرد كه چريك هاي حماس را به دام انداخته و از پا درآورده است در حالي كه همه شواهد حكايت از آن دارد كه اسرائيلي ها اساساً اطلاعي از مراكز استقرار چريك ها و محل هاي نگهداري مهمات و امكانات نظامي حماس ندارند آنان با گذشت سه سال حتي نمي دانند نظامي شان «گلعاد شاليط» كجاست.
3- برخلاف تصور اسرائيل و هم پيمانان منطقه اي و بين المللي آن، حلقه «گروه حملات جنايتكارانه به غزه» كه اين رژيم آن را « سرب روان» ناميده است، به فاصله 48 ساعت دچار بحران گرديد. اولين واكنش ها در جبهه عربي در همان روز شنبه از سوي اردن و قطر صورت گرفت. يعني كشورهاي عربي خارج از حلقه كه به دليل داشتن رابطه سياسي با رژيم صهيونيستي در مظان اتهام بودند. در اين ميان تمركز حملات در حوزه عربي و اسلامي روي دو دولت عربستان و مصر بود چرا كه مقامات اسرائيلي از هماهنگي عمليات با بعضي از كشورهاي منطقه اي خبر داده بودند و به دليل سفر روز جمعه محمود عباس به عربستان و سفر روز پنج شنبه ليوني به مصر همه مي دانستند اين دو كشور مصر و عربستان هستند. وقتي اظهارات مقامات تل آويو مبني بر همكاري دولت هاي منطقه اي از طرف اين دو دولت تكذيب نگرديد قطعيت همكاري آنان كاملا آشكار شد اما حجم گسترده فشار مردمي سبب شد كه عربستان در ساعات پاياني روز يكشنبه زانو بزند. دولت عربستان چند مفتي معروف خود را واداشت كه اقدام نظامي رژيم صهيونيستي را محكوم و با «مردم غزه» ابراز همدري كنند. بعد از آن بود كه مصري ها كه نيروي گسترده اي براي محافظت از گذرگاه رفح گسيل كرده بودند ناچار شدند از ظهر روز دوشنبه بطور محدود گذرگاه را باز كنند و اجازه انتقال مواد غذايي و دارويي و انتقال مجروحان را بدهند. نكته كليدي ديگر اين بود كه مصري ها كه اجازه فرود هواپيماي ليبيايي حامل كمك را نداده و اجازه تخليه بار به هواپيماي اعزامي از قطر ندادند، اجازه دادند محموله كمك ايران كه با يك فروند هواپيماي باري به قاهره گسيل شده بود به سمت غزه حركت كند جالب اين است كه خود رژيم صهيونيستي ناچار شد در روز پنجم جنگ- ديروز- دو گذرگاه در مرزهاي شرقي غزه- شامل كفر سالم- را بگشايد و به كاميونهاي حامل كمك هاي اعزامي كشورها -در قالب صليب سرخ- اجازه حمل كالا به منطقه غزه بدهد اين در حالي است كه اسرائيلي ها در فاصله ظهر روز شنبه تا صبح روز چهارشنبه دههابار رفح- 11كيلومتر مرز غزه با مصر- را بمباران نمودند تا ساكنان غزه حتي فكر فرار به مصر را از سر بيرون كنند.
4- رژيم صهيونيستي در حالي از جنگ زميني و اعزام نيروي ذخيره به مرزهاي شمالي و شرقي غزه و «جنگ طولاني» سخن مي گويد كه از حملات هوايي- يعني مزيت نسبي خود- هيچ طرفي نبسته است. اسرائيل در سال 1383 در حالي از غزه فرار كرده كه جنبش حماس و جهاداسلامي يك صدم قدرت امروز را نداشته اند و ماجراي شكست خفت بار همين تيم حاكم در تل آويو در جنگ 33 روزه را نديده بودند. در آن روز جبهه عربي همكار اسرائيل از امروز منسجم تر بود كناره گيري پادشاه اردن و عقب نشيني سريع پادشاه فرتوت و فراموشكار عربستان و غرق شدن سريع حكومت مصر در بحران داخلي وضع بهم پاشيده دوستان منطقه اي اسرائيل را فرياد مي زند. حوادث مصر و اردن نشان داد كه حسني مبارك و ملك عبدالله اردن مي دانند كه نمي توانند در برابر مقاومت پرنشاط منطقه اي كه حتي كاخ آنان را در محاصره دارد مقاومت كنند.

**مردم سالاري
سياهي جامه و سپيدي دل
در آستانه ايام گراميداشت مقام شامخ احياكننده اسلام ناب محمدي(ص) در عصر جهالت و گمراهي نسبت به باطن دين و ضمير هدايت الهي، حضرت اباعبدا... الحسين (عليهم السلام) و ياوران و اصحاب گرانقدرش قرار داريم. درود و تهنيت ابدي خداوند بر ايشان باد كه «نور» بي زوال محرم را روشناي جان هاي مشتاق و دل هاي تشنه هدايت به سوي «صراط مستقيم» و عاشورا را قرارگاه بي قراران «نعمات» بيكران الهي كردند، و با «هيهات» پولادينشان يورش بردند بر هيمنه پوسيده «مغضوبين» و «ظالين» روزگار و رسم «نصرت» آموختند به ياري كنندگان عدالت و راستي، براي هميشه تاريخ. باشد كه هر روزمان عاشورايي و هر زمينمان كربلايي باشد، آمين.
غوري در تاريخ اسلام و خصوصا شيعه بيانگر عمق اثرگذاري اين حركت «روشنگرانه» بر رويدادهاي سرنوشت ساز تاريخ جهان اسلام دارد. از «امويان» و «عباسيان» گرفته تا به روزگار «عثماني» لحظه اي از تاريخ را خالي از نشان و اثر قيام عاشورا نمي يابيم. در دوران معاصر نيز اين نقش برجسته بيش از پيش به چشم مي آيد، آنجا كه بسياري از نهضت هاي مردمي شكل گرفته در ميان مسلمانان و حتي غيرمسلمانان را ملهم از قيام ظلم ستيز عاشورا و مكتب انسان پرور ايستادگي با دست خالي و بدون واهمه در برابر بي عدالتي و تبعيض مي يابيم.
با توجه به عنايت ويژه و ديرينه مردم ايران به خاندان عصمت و طهارت(ع) و علي الخصوص نسبت به امام حسين(ع)، قابل تصور است كه عمق و دامنه اين نقش آفريني در كشور ما بسيار بيشتر بوده است. مجالس ذكري كه به صورت ويژه در اين شبها و روزها برگزار مي شود همواره به مثابه «قطب نما» و «سكان هدايت» در تحولات اجتماعي دور و نزديك تاريخ اين سرزمين كاركرد داشته و جهت گيري اكثر جنبش هايي كه دين محور بوده و از جانب عموم مردم مورد پشتيباني قرار گرفته است ريشه در آموزه هايي داشته كه از منبع و مرجعي غني چون عاشورا استخراج شده اند.
نفس اقامه عزا و بزرگداشت مقام شهداي كربلا كه هرساله نيز بر شور و رونق آن افزوده شده، نشانگر نفرت عمومي از جورهايي بوده كه توسط پادشاهان مستبد و وابسته روا مي شده و به همين جهت نيز شاهد بوده ايم در پاره اي مقاطع برگزاري چنين مراسم هايي به كل ممنوع گرديده يا با شكل و شمايل دستوري و باب ميل حاكمان وقت بوده است. اوج گيري اين كاركرد در صدسال اخير و در دوران قاجار و پهلوي قابل ملاحظه است كه مردم از اين محافل به منزله پايگاهي براي تبيين انحرافات حاكمان وقت و سازماندهي اعتراضات مدني در برابر آنها سود جسته اند.
جوهره اصلي «انقلاب اسلامي» به عنوان نقطه تجلي خواست و اراده ملت ايران نيز نشات گرفته از تلمذ مستمر ايشان در مكتب اصيل محرم و ره آورد عبرت هايي كه از قيام عاشورا گرفته اند بوده است. نقش بنياني فلسفه حركت امام حسين (ع) در شكل گيري و پيروزي انقلاب اسلامي انكارناپذير است، حتي در سال 57 كه نقطه ثمردهي خون هاي پاك و به ناحق ريخته شده مردان و زنان ميهن در اعتراض به خصلت فاسد رژيم ستم شاهي بوده است، نقش محرك تظاهرات سراسري و اعتراض آميزي كه در روزهاي تاسوعا و عاشوراي آن سال برگزار شد و پس از چندماه منجر به پيروزي نهائي قيام مردم گرديد آشكار است.
اين ركن حيات بخش نظام نوپاي جمهوري اسلامي بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب نيز همچنان جايگاه اثرگذار خود را حفظ نمود و اگر نبود الهام بخشي قيام عاشورا و ارتقاي روحيه و بينش جامعه براي دفاع از كيان و اعتقادات خود كه از طريق حضور بامعرفت در مجالس بزرگداشت مقام والاي شهداي دشت كربلا ناشي مي شد، حماسه رزم مردمي در دوران دفاع مقدس يقينا فرجامي ديگرگونه داشت.
با گذر از التهابات اوليه انقلاب و دوران دفاع مقدس، مراسم ايام محرم در محتوا و فرم اجرايي دچار چالش هاي عديده اي شدند. تركيب سني جامعه به شدت جوان شده بود و اين جوانان استقبال قابل قبول





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن