تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816740414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي نوحه‌سرايي و شعر عاشورا/8سنگري: عاشورا ناليدني نيست باليدني است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آسيب‌شناسي نوحه‌سرايي و شعر عاشورا/8سنگري: عاشورا ناليدني نيست باليدني است
خبرگزاري فارس: محمدرضا سنگري گفت: شاعران و مداحان تنها نبايد به بعد سوگ عاشورا بپردازند چرا كه عاشورا ناليدني نيست بلكه باليدني است.


محمدرضا سنگري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: در آثار شاعران بزرگ و شاخص در كنار سرودهاي رسمي و معمولي‌شان نوحه و سروده‌هاي مذهبي بسيار نمايان است.
وي در مورد سفارشي بودن نوحه و مرثيه گفت: افرادي به سمت نوحه گرايش پيدا كردند كه بار و توان شعر را كمتر رعايت مي‌كنند و معمولاً هم نوحه از توليد به مصرف و سفارشي است، در نتيجه چيزي كه سفارشي شد سطح اعتبار، قدرت ،قوت و استحكام آن كاهش پيدا مي‌كند.
وي در مورد استقبال شاعران از نوحه گفت: گرايش شاعران كم توان و شتاب در سرودن نوحه‌ها و شبيه بودن نوحه با تصنيف سبب شده در سرودن اشعار بسيار دقت شود چرا كه بايد به جز شعر به موسيقي هم انديشيد، چرا كه كاركرد هم زمان شعر و موسيقي، سرودن را دشوارتر مي‌كند.
وي با اشاره به نظارت بر بازار كتاب در باب نوحه و مرثيه گفت: بايد نظارت‌هاي وزارت ارشاد بر اين بازار بيشتر شود البته نسبت به چند سال گذشته اندكي بهتر شده ولي همچنان آشفتگي در توليد كتاب‌هاي نوحه و مرثيه‌ها ديده مي‌شود.
وي با تاكيد به اهميت نوحه و مرثيه و اين كه آثار نازل شأن، شوكت، عظمت و موقعيت اهل بيت (ع) را متزلزل مي‌كنند، گفت: اين كار باعث اهانت به ساحت آن بزرگان مي‌شود و اين فضا باعث مي‌شود بعضي از شاعران كه توانايي نسبي در اين زمينه داشتند به ميدان بيايند و سعي كنند نوحه و حتي مرثيه‌هاي مناسب‌تري را عرضه كنند.
سنگري در مورد نقل فرهنگ عاشوار توسط مداحان و مرثيه سرايان گفت: واقعيت آن است كه كم‌كم مجراها و رسانه‌هايي كه فرهنگ عاشورا را مطرح مي‌كنند گسترده‌تر مي‌شود و وجود سايت‌ها و وبلاگ‌ها در كنار رسانه‌هاي رسمي مثل راديو و تلويزيون در رواج اين فرهنگ تأثيرگذار است.
سنگري با عنوان اين مطلب كه مداحان اشاعه دهندگان فرهنگ عاشورا هستند، گفت: مداحان دهه اول محرم و تقريباً تا حدود ماه صفر اين ارتباط را با مردم دارند و فرهنگ عاشورا را گسترش مي‌دهند و بايد در اين زمان با استناد به منابع مهم به دانش مردم اضافه كنند.
وي با بيان اين مطلب كه شاعران و مداحان با رعايت نكاتي مي‌توانند در كارشان موفق باشند، افزود:
مداحان و شاعران و مرثيه‌سرايان بايد تاريخ‌شناس باشند، يعني واقعاً با خود حادثه عاشورا انس و الفت و نزديكي داشته باشند. نكته دوم اينكه بار علمي خود را تقويت كنند تا به انتخاب بهتر در شعر و سروده برسند يعني به هر سروده‌اي تن ندهند و هر چيزي را عرضه نكنند و نكته سوم فهم ژرف از حادثه است تا تنها به بعد سوگ حادثه نپردازند.
وي با اشاره به اين نكته كه كربلا تنها ناليدني نيست بلكه باليدني است، گفت: بايد براي كربلا از رشد و تعالي هم استفاده كرد درس‌هاي لطيف كربلا را استخراج كنيم و به مخاطب‌ انتقال دهيم.
سنگري گفت: بايد يك مركز هوشمند هدايتگر براي تغذيه مداحان و ذاكران وجود داشته باشد چون مداحان و ذاكران بايد مثل رشته‌هاي ديگر آموزش ديده و آثارشان بررسي و آسيب‌شناسي شود.
سنگري در مورد مطالعه دقيق و مستند مداحان و شاعران گفت: مداحان و شاعران بايد دريابند چه مأخذ و منابعي معتبر است و بايد چه نوع سروده‌هايي را انتخاب كنند، اگر به اين مسائل پرداخته نشود بايد منتظر باشيم بسياري از مسائل سطحي و ناروا و تحريف شده به ذهن مردم منتقل شود.
وي در مورد برجسته‌سازي عاشورا گفت: كربلا 4 بعد؛ سوگ، حماسه، پيام و عرفان دارد و كسي موفق است كه بر همه اين اضلاع با هم بپردازد. صرفاً پرداختن به سوگ براي اشك ريختن و گرياندن نوعي ستم به كربلاست.
سنگري با اشاره به پيام در نوحه‌ها گفت: بايد سعي كنند در درون شعري كه مي‌خوانند، پيامي كه مي‌رسانند، مرثيه و روضه‌اي كه عرضه مي‌كنند به پيام‌ها و درس‌هايي كه بايد از كربلا گرفت هم بپردازند.
وي در مورد برترين سروده‌ها گفت: كارهاي بسيار خوبي انجام شده اما آثار علي‌انساني، سازگار، غفورزاده (شفق) و سروده‌هاي حداديان را موفق مي‌دانم.
انتهاي پيام/ش
 چهارشنبه 11 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن