تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815304637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۲۰۰۸ سال سقوط دسته جمعي بورس‌هاي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ۲۰۰۸ سال سقوط دسته جمعي بورس‌هاي جهان
جهان- همشهري آنلاين:
شاخص همه بورس‌هاي جهان در سال ۲۰۰۸ ميلادي سقوط كرد و بازارهاي سهام در پايان سال با درصدهاي منفي به كار خود پايان دادند.

به گزارش اطلاع‌رساني بورس تهران، بحران اقتصادي پيش آمده در اين سال اصلي‌ترين عامل براي ورشكستگي توليدكنندگان بزرگ، بانك‌ها و شركت‌هاي چند مليتي، بيكاري‌هاي گسترده، كاهش سرمايه‌گذاري، نبود نقدينگي و افت شديد شاخص‌ها در بورس‌هاي كشورهاي مختلف جهان بود.

اين بحران تا جايي پيش رفت كه در آخرين روز از سال ميلادي ۲۰۰۸ هيچ بورسي شاخص مثبت به سهامداران نشان نداد تا عملكرد بورس‌ها نسبت به سال ۲۰۰۷ ميلادي منفي رقم خورد.

تازه‌ترين داده‌هاي شركت حسابداري و ماليات "ارنست" و "يانگ" در چين نشان از آن دارد كه مجموع سرمايه‌هاي بورس‌هاي جهان در ۱۱ ماه ابتدايي سال ۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد كمتر از دوره مشابه سال ۲۰۰۷ بوده است.

اعلام ورشكستگي برخي از شركت‌هاي بزرگ موجب تشديد بي‌اعتمادي‌ها به بازارهاي مالي شد، به طوري كه بحران اقتصادي آمريكا كه از ركود حوزه مسكن آغاز شده بود، به ساير بخش‌هاي اقتصادي تسري يافت تا بازارهاي مالي جهان را درگير بحران كند.

در اين بين كاهش شديد نقدينگي و عدم توانايي وام‌گيرندگان براي بازپرداخت تسهيلات موجب ورشكستگي تسهيلات‌دهندگان و افت شديد قيمت سهام در بورس‌هاي مختلف شد.

بورس ايران، مقاوم‌ترين بورس

هرچند كه بورس ايران نتوانست از بحران اقتصادي پيش آمده در امان بماند، اما در اين بحران كمترين تاثير را پذيرا شد. در همين راستا بورس تهران در ميان بورس‌هاي جهان كمترين افت شاخص را تجربه كرد.

شاخص قيمت بورس تهران در آخرين روز از سال ميلادي ۲۰۰۸ روي عدد ۸ هزار و ۷۹۵ واحد متوقف شد كه نسبت به ابتداي سال ۹.۶۷ درصد كاهش داشت. اين كاهش شاخص در ميان ساير بورس‌ها كمترين ميزان افت بود.

پيش از اين نيز بورس اوراق بهادار تهران در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ ميلادي توانسته بود براي نخستين بار، در صدر شاخص‌هاي فدراسيون جهاني بورس‌ها (WFE) قرار بگيرد. حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران نيز با رشد ۱۳۲.۸ درصدي در صدر بورس‌ها ايستاد.

حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۰۸ به ۱۲.۴ميليارد دلار رسيده بود. اين در حالي است كه با وجود كاهش قيمت‌هاي جهاني محصولات مختلف به ويژه محصولات فولادي، به دليل تنوع صنايع موجود در بازار سهام كشورمان، صنايع پيشرويي در بازار وجود داشتند كه سرمايه‌گذاران براي خريد روي آنها تمركز كنند.

بيشترين افت شاخص

اما بورس روسيه بيشترين افت شاخص را در سال ۲۰۰۸ ميلادي ميان ساير كشورها به نام خود ثبت كرد. شاخص بورس RTS اين كشور با ۷۵.۶۰ درصد كاهش نسبت به ابتداي سال ۲۰۰۸ به عدد ۵۵۸.۹۶ واحدرسيد. شاخص MICEX روسيه نيز ۶۷.۷۸درصد كاهش يافت و سال ميلادي ۲۰۰۸ را با عدد ۶۰۸ واحد به پايان رساند.

پس از روسيه بورس امارات متحده عربي با ۶۸.۳۰ درصد بيشترين سقوط را ميان ساير بورس‌هاي جهان تجربه كرد. اين شاخص در پايان سال روي عدد يك هزار و ۵۹۷ متوقف شد.

بورس چين هم با توجه به روابط اقتصادي نزديك با كشورهاي آمريكايي از بحران اقتصادي جهان در امان نماند و شاخص بورس شانگهاي اين كشور در پايان سال با ۶۴.۸۱ درصد كاهش به يك هزار و ۸۵۱ واحد رسيد. شاخص شن ژن نيز در اين روز عدد ۵۶۹ را در پرونده خود ثبت كرد تا نسبت به آغاز سال ۲۰۰۸ بيش از ۶۰ درصد كاهش داشته باشد.

مصر نيز پس از امارات متحده عربي از جمله كشورهاي عربي بود كه كاهش بالاي ۵۰ درصدي را تجربه كرد. شاخص بورس اين كشور در انتهاي سال ميلادي ۲۰۰۸ به عدد يك هزار و ۴۴۱ واحد رسيد كه نسبت به ابتداي سال ۵۶.۲۷ درصد كاهش داشت.

شاخص بورس پاكستان هم در قياس با ابتداي سال ۵۳.۹۱ درصد كاهش داشته است. كاهش ۵۳.۱۰ درصدي شاخص بورس آمستردام (پايتخت هلند) نسبت به ابتداي سال هم نتيجه معاملات امسال بورس هلند بود.

همچنين، شاخص100 ISE تركيه در پايان سال ۲۰۰۸ ميلادي به عدد ۲۶هزار و ۴۹۸واحد رسيد. اين شاخص نسبت به ابتداي سال ۵۲.۲۹ درصد كاهش داشت.

شاخص بورس اندونزي هم نسبت به ابتداي سال ۵۱.۱۷ درصد كاهش يافت و به يك هزار و ۳۴۰ واحد رسيد. شاخص بورس ايتاليا هم با توقف بر روي عدد ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد از ديگر بورس‌هاي اروپايي بود كه كاهش ۵۰.۳۵ درصدي شاخص را براي سال ۲۰۰۸ ميلادي در پرونده خود ثبت كرد.

در عين حال، شاخص بورس هنگ‌كنگ در طول سال ميلادي گذشته ۴۹ درصد كاهش را تجربه كرد تا روي عدد ۱۴ هزار و ۱۸۴ واحد متوقف شود. شاخص DJSTOXX50 اروپا هم در پايان سال روي عدد دو هزار و ۳۸۲ واحد متوقف شد كه نسبت به ابتداي سال جاري ميلادي ۴۵.۸۶ درصد كاهش داشت.

شاخص CAC40 فرانسه نيز نسبت به ابتداي سال ۴۴.۴۹ درصد كاهش يافت تا روي عدد ۳ هزار و ۱۱۶ واحد متوقف شود. بورس عمان هم به دنبال ساير بورس ها در طول سال گذشته ۴۳.۸۷ درصد كاهش پيدا كرد و پرونده خود را با عدد يك هزار و ۶۸۷ واحد بست.

بورس استراليا هم سهامداران خود را اميدوار به استقبال سال جديد نفرستاد. شاخص اين بورس طي سال گذشته ۴۳.۵۰ درصد كاهش يافت تا در آخرين روز كاري سال ۲۰۰۸ روي عدد ۳ هزار و ۵۸۲ واحد متوقف شود. شاخص نيكي ۲۲۵بورس ژاپن در پايان سال به عدد ۸ هزار و ۷۳۹ واحد رسيد كه نسبت به مدت مشابه پيش از آن ۴۲.۹۱ درصد كاهش داشته است.

همچنين شاخص بورس آلمان در پايان سال بحراني ۲۰۰۸ به ۴ هزار و ۶۲۹ واحد رسيد كه در قياس با ابتداي سال ۴۲.۶۲ درصد كاهش داشته است.

در اين ميان بورس برزيل هم ۴۲.۳۰ درصد كاهش را در پرونده كاري خود ثبت كرد و در پايان سال هم به عدد ۳۶ هزار و ۸۶۴ واحد رسيد. به علاوه شاخص مركب نزدك با ۴۲.۳۰ درصد كاهش به عدد يك هزار و ۵۳۰ واحد رسيد.

كويت هم از ديگر بورس‌هاي عربي بود كه سرمايه‌گذاران بورسي‌اش را با ۴۱.۴۰ درصد كاهش به استقبال سال جديد فرستاد. اين شاخص در آخرين روز سال ۲۰۰۸ ميلادي به عدد ۴ هزار و ۶۴۳ واحد رسيده بود. به علاوه شاخص S&P نيويورك با ۴۰.۵۶ درصد كاهش به ۸۷۲ واحد رسيد.

شاخص بورس اسپانيا نيز با ۴۰.۲۷ درصد كاهش عدد ۹ هزار و ۶۸ را تجربه كرد. شاخص بورس مالزي هم با ۳۹.۹۸ درصد كاهش عدد ۸۶۷ واحد را به عنوان شاخص ثبت كرد. بورس كانادا امسال با افت ۳۹.۹۲ درصدي به استقبال سال ۲۰۰۹ ميلادي رفت. اين بورس در آخرين روز كاري امسال روي عدد ۸ هزار و ۳۱۰ واحد متوقف شد. شاخص بورس سوئد نيز امسال ۳۹.۰۵ درصد كاهش يافت و به عدد ۶۵۹ واحد رسيد.

شاخص بازار سوئيس در مقايسه با ابتداي سال ميلادي گذشته ۳۶.۳۶ درصد كاهش يافت تا به ۵ هزار و ۳۹۹ واحد برسد. ميانگين داوجونز آمريكا كه در نقطه مياني بحران اقتصادي جهان قرار داشت هم در اين سال ۳۵.۸۰ درصد كاهش يافت تا به عدد ۸ هزار و ۵۱۵ واحد برسد. بحرين هم با افت ۳۵.۳۳ درصدي و رسيدن به عدد يك هزار و ۱۳۱ واحد، امسال را به پايان رساند.

در عين حال بورس انگليس هم از همپايان خود عقب نماند و با ۳۴.۷۰ درصد كاهش به عدد ۴ هزار و ۲۱۶ واحد رسيد. بورس آفريقاي جنوبي هم تفاوت چنداني با بورس انگلستان نداشت. شاخص در اين كشور با ۳۴.۶۱ درصد كاهش به ۱۸ هزار و ۹۳۶ واحد رسيد تا امسال را به درصدهاي منفي به پايان رساند.

بورس قطر هم با ۲۴.۶۳ درصد كاهش به ۵ هزار و ۵۹۰ واحد رسيد. مكزيك هم از جمله كشورهايي بود كه شاخص بورس آن كاهش دو رقمي را در سال ۲۰۰۸ تجربه كرد. شاخص در اين كشور با ۲۳.۷۷ درصد كاهش در پايان سال به عدد ۲۲ هزار و ۵۱۵ واحد رسيد. لبنان و اردن هم به ترتيب ۱۶.۳۵ و ۱۲.۱۶ درصد كاهش را نسبت به ابتداي سال تجربه كردند.

اين ارقام حاكي از آن است كه در ميان كشورهاي جهان تنها ايران افت تك رقمي را تجربه كرده است و با وجود نوپا بودن توانسته به خوبي در مقابل بحران جهاني اقتصاد مقاومت كند.
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن