واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام حضرت زهرا علیهاالسلام در بهشت
مقام زهرا علیهاالسلام در بهشت با مقام پیامبر و على و حسنین علیهمالسلام یكسان است. یکی از مناقب بیبی دو عالم، اشتراك شان با پیامبر اكرم و امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسلام است در مقامات و درجاتى كه مخصوص و منحصر مىباشد به پنج تن آلعبا. با دقت در این دسته روایات كاملاً روشن مىشود كه آنان را مقام و مركزیت خاصى است، و هرگز هیچ بشرى را به آن درجات والا راه نیست. زید بن ارقم از پیامبر اكرم روایت مىكند كه آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین فرمود: «انت معى فى قصرى فى الجنة مع فاطمه ابنتى (و انت اخى و رفیقى) » (1) ؛ «یا على تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اكرم این آیه را تلاوت فرمود: "برادرانه بر تختهاى بهشتى روبروى هم مىنشینید."»پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «انا و فاطمة و على والحسن والحسین فى مكان واحد یوم القیامة»؛ «روز قیامت من و فاطمه و على و حسن و حسین داراى مقام و منزلت واحدى هستیم.» این روایت را محبالدین طبرى در كتاب الریاض النضره، ابن مغازلى در مناقب، حموینى در فرائد، ابن باكثیر (2) در وسیله المال، و عاصمى در زین الفتى، احمد بن حنبل در مناقب نقل كردهاند. حدیث دیگرى امیرالمؤمنین علیهالسلام مرفوعا از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم نقل كردهاند كه رسول اكرم فرمود: «فى الجنة درجة تدعى «الوسیله». فاذا سالتم الله فسالوا لى الوسیله، قالوا: یا رسول الله، من یسكن معك فیها؟ قال: على و فاطمه و الحسن والحسین» (3) ؛ «در بهشت درجهاى است به نام «الوسیله»، هرگاه بخواهید در هنگام دعا چیزى براى من از خدا بطلبید، مقام «وسیله» را مسئلت نمایید، گفتند: یا رسول الله چه كسانى در این درجه مخصوص با شما همنشین هستند؟ فرمود: على، فاطمه، حسن و حسین». این حدیث از دانشمندان عامه نیز در كتب خود ذكر شده است، از جمله سیوطى در كتاب جامع الكبیر از حافظ ابن مردویه نقل كرده است. ما شیعیان نیز در زیارت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم چنین عرض مىكنیم: «اللهم اعطه الدرجة الرفیعة، و آته الوسیلة من الجنة.» (4) رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل مىكند كه فرمود: «انا و على و فاطمة والحسن والحسین یوم القیامة فى قبة تحت العرش»؛«جایگاه من و على و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبهاى است كه زیر عرش قرار دارد.» چنان كه گفته شد درجة الوسیله - كه از والاترین درجات بهشتى است - مخصوص و منحصر است به پنج تن، و هرگز بشرى را به آن رتبه اعلى راه نیست. درجة الوسیله برتر از درجات جمیع انبیا، اوصیا، اولیا، و علماء و مخلصین است. (5) امیرالمؤمنین چنین روایت مىكند كه پیامبر اكرم فرمود: «انا و فاطمة و على والحسن والحسین فى مكان واحد یوم القیامة»؛ «روز قیامت من و فاطمه و على و حسن و حسین داراى مقام و منزلت واحدى هستیم.»
آرى اینان در تمام عوالم خلقت مقام و منزلتشان یكى است. در عالم نور، در عالم ذر، در عالم اظله، در محشر، در عوالم سفلى و عِلوى، ملكى و ملكوتى، در غیب و شهود، خلاصه در تمام مسیر آفرینش، از آغاز تا پایان، همه جا با هم، همردیف و همشان و هممقامند. بعضى از علماى عامه (سنى) كه حدیث مذكور را نقل كردهاند عبارتند از: احمد بن حنبل در مسند، حافظ محبالدین طبرى در الریاض النضره. روایت دیگرى كه علمای عامه نیز نسبت به آن اهمیت بسیار قائل شدهاند عبارت از این است: روزى رسول اكرم وارد خانه على شد، و امیرالمؤمنین را در حال استراحت مشاهده كرد؛ و خطاب به حضرت زهرا چنین فرمود: «انى و ایاك و هذین (یعنى الحسنین) و هذالراقد (او النائم)، یوم القیامة فى مكان واحد» (6)؛ «همانا، من و تو (یا زهرا) و حسن و حسین، و این شخص كه در اینجا آرمیده است (على)، روز قیامت همه در یك جا خواهیم بود.» راویان این حدیث عبارتند از: احمد ابن حنبل در مسند، حافظ ابن عساكر، محبالدین طبرى، حاكم حسكانى ... . حاكم نیشابورى اسناد این روایت را بررسى و آن را تأیید نموده است. (7) ما نیز مدارك این حدیث شریف را كاملاً رسیدگى كردیم؛ تردیدى در صحت آن نیست، و مسلماً از فرمایشات پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم مىباشد. زید بن ارقم از پیامبر اكرم روایت مىكند كه آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین فرمود: «یا على تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اكرم این آیه را تلاوت فرمود: "برادرانه بر تختهاى بهشتى روبروى هم مىنشینید."»عبدالله بن قیس از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل مىكند كه فرمود: «انا و على و فاطمة والحسن والحسین یوم القیامة فى قبة تحت العرش» (8) ؛ «جایگاه من و على و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبهاى است كه زیر عرش قرار دارد.» از این روایت چنین معلوم مىشود كه والاترین مقامات كه «وسیله» نام دارد، در پایتخت عظمت حضرت حق تبارك و تعالى است؛ و هرگز كسى را به آنجا راه نیست. آرى، پایتخت عالم فقط جایگاه پنچ تن است، آنجا كه نشانگر عظمت و جلال و جلوهگاه نور جمال و جلال كبریایى است. چنانكه گفته شد، این انوار پنجگانه، در جمیع منازل خلقت در تمام شئون ولایت همه جا همراه و همگام و همتایند؛ در ابتدا و انتها، در عالم اظله، در عالم ذر، در عالم ارواح و اشباح، در دنیا و برزخ، در حشر و نشر، خلاصه تا روز قیامت، از یكدیگر جدا نبوده، در كنار هم در جمیع مراحل و در تمام ملكات و فضائل به طور یكسان سهیم هستند.پینوشتها: 1ـ در بعضى از روایات عبارت داخل پرانتز نیز درج است. 2ـ احمد بن فضل بن محمد با كثیر مكى شافعى متوفاى 1047 هجرى. وى از ادبا و شعراى مكه بوده و كتاب «وسیلة المال فى عد مناقب الال» را در سال 1027 در مكه تدوین نموده است. (ایضاح المكنون ج 1/ 405، هدیة العارفین ج 1/ 159، الاعلام ج 1/ 195، معجم المولفین ج 1/ 228). 3ـ مقتل الحسین(خوارزمى) ج 1، ص67، 68/ منتخب كنزالعمال ج 5، 94/ مناقب ابن مغازلى، ص 247، كنزالعمال، ج 12، 103، ح 34195، ج 13/ 639، 640/ ح 37616. 4ـ این عبارت در زیارت پیامبر با الفاظ دیگرى هم آمده است نظیر: «اللهم اعطه الدرجة العلیا و آته الوسیلة الشریفه.» (بحارالانوار، ج97، ص169). و یا «اللهم و اعطه الدرجة و الوسیلة من الجنة و ابعثه مقاما محمودا یغبطه به الاولون و الاخرون.» (كامل الزیارات، ص 16). در اعمال روز عرفه نیز صلواتى بر پیامبر و اهلبیت علیهمالسلام نقل شده است كه عبارات فوق به این صورت در آن آمده است «اللهم اعط محمدا و آله الوسیله و الفضیله والشرف والرفعه والدرجه الكبیره.» (متن كامل این صلوات را در مفاتیحالجنان مىتوانید ببینید). 5ـ در روایتى آمده است كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «واسالوا الله لى الدرجه الوسیله من الجنه. قیل: یا رسول الله، و ما الدرجة الوسیله من الجنه؟ قال: هى اعلى درجه من الجنه لاینالها الا نبى ارجو ان اكون انا.» (بحارالانوار، ج 91، ص65). 6ـ مسند احمد بن حنبل، ج 1، 101/ معجم كبیر طبرانى، ج 3، ص40، 41، ح 2622، ج 22/ 405، 406/ ح 1016، 1017/ مستدرك حاكم، ج3، 137/ تلخیص المستدرك، ج3، 137/ الریاض النضره، ج3، ص183/ ذخائرالعقبى، ص 25/ فرائد السمطین، ج 2، ص28، ح 367/ مقتل الحسین، خوارزمى، ص 75، 103/ اسدالغابه، ج 5، ص269، 523/ تاریخ مدینه دمشق (ط دار الفكر) ج 13، ص227، 228، ج 14، 163، 164، تاریخ مدینه دمشق (ترجمه الحسین ع)، ص 111/ تهذیبالكمال، ج 6،ص 403، 404/ سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص258/ مجمعالزوائد، ج 9، 170/ منتخب كنزالعمال، ج5، ص94/ كنزالعمال، ج12، ص99، ح 34172/ در السحابه، ص 270/ ینابیعالموده، ص194. 7ـ مستدرك حاكم، ج 3، 137. 8ـ كنزالعمال، ج 12، ص100، ح 34177.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]