تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835121459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موافقان ورود اهل‌بیت علهیم‌السلام به کربلا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موافقان ورود اهل‌بیت علهیم‌السلام به کربلا
امام حسین
در مقابل منکران، برخی اندیشمندان قائل به حضور اهل‌بیت علهیم‌السلام در کربلا در اربعین اول شده‌اند یا دست ‌کم از ظاهر کلام‌شان، چنین استفاده می‌شود:1- ابوریحان بیرونی (متوفای 440ق) می‌نویسد:و فی العشرین ردّ راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته  و فیه زیارة الاربعین و هم حرمه بعد انصرانهم من الشام؛ (1) در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیه‌السلام به بدنش ملحق و در همان مکان دفن گردید. و زیارت اربعین درباره این روز (بیستم صفر) است و آنان (چهل نفر) اهل‌بیت او بودند (که) پس از بازگشت از شام (قبر امام را زیارت کردند.) چنانکه ملاحظه شد، بیرونی، افزون بر دلیل مشهور برای نام‌گذاری زیارت اربعین به این نام، دلیل دیگری را بیان کرده و گفته است این زیارت را اربعین گویند، زیرا چهل تن از اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام روز بیستم صفر موفق به زیارت قبر سیدالشهداء علیه‌السلام شدند. 2- شیخ بهایی (متوفای 1030ق) می‌گوید:روز نوزدهم (2) صفر، زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است ... در این روز که چهل روز از شهادت امام می‌گذشت، روز ورود جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت قبر حضرت است و آن روز با روز ورود اهل‌بیت امام علهیم‌السلام از شام به کربلا یکی شد، در حالی که آنان آهنگ رفتن به مدینه را داشتند. (3) 3- سید محمدعلی قاضی طباطبائیوی در قالب پاسخ‌گویی به شبهه‌های محدث نوری که منکر وصول اهل‌بیت علهیم‌السلام به کربلا در روز اربعین است، به اثبات امکان ورود اهل‌بیت علهیم‌السلام در اربعین سال 61 ق پرداخته است که در ادامه نوشتار به پاسخ‌های وی نیز اشاره خواهد شد.4- میرزا محمد اشراقی معروف به ارباب (متوفای 1341ق)وی پس از بیان گزارش طبری در بشارة المصطفی در باره زیارت جابر می‌نویسد:در این خبر معتبر، مذکور نیست که زیارت جابر در روز اربعین بوده یا روز دیگر و نیز ذکر نشده که زیارت جابر در سال اول شهادت بوده یا بعد، لیکن مذکور در کتب شیعه، تحقیق دو امر است. در هر حال، ورود اهل‌بیت علهیم‌السلام را به کربلا در روز اربعین، بسیاری ذکر کرده‌اند، از عامه و خاصه ... و در سیره و تاریخ محفوظ است که بعد از سال شهادت، اهل‎بیت‌ علهیم‌السلام مسافرتی به عراق ننموده‌اند. (4) پی‌نوشت‌ها:1- بیرونی، آلاثار الباقیة عن القرون الخالیه، ص 331.2- معرفی روز نوزدهم صفر به عنوان روز اربعین، مبتنی بر محاسبه روز عاشورا به عنوان مبدا اربعین است، اما با توجه به آن که هیچ ‌کس به جز شیخ‌ بهایی، روز نوزدهم را اربعین ندانسته است. محاسبه از روز بعد (یازدهم محرم) است، چرا که چنانکه مرحوم سید در اقبال متذکر شده است شهادت امام حسین علیه‌السلام در ساعات آخر روز عاشورا رخ داده است، از این‌رو این روز به حساب نمی‌آید. البته امکان دارد محرم سال 61، 29روزه بوده است که با احنساب روز عاشورا، باز هم قول مشهور تایید می‌شود. 3- توضیح المقاصد، ص 76.4- میرزا محمد اشرافی (ارباب)، الاربعین الحسینیه، ص 205. منبع:مجله تاریخ در آینه پژوهش، ش 5، 1384، محسن رنجبر . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن