تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854739792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به فیلم سنگ، کاغذ، قیچی سعید سهیلی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهی به فیلم "سنگ، کاغذ، قیچی" سعید سهیلی
نگاهی به فیلم
نقد نمایشی اجتماع؛ نگاهی به "سنگ، کاغذ، قیچی" سعید سهیلی سعید سهیلی در "سنگ، کاغذ، قیچی" متعادل‌تر از فیلم‌های قبلی حرکت می‌کند و می‌تواند بخشی از توجه خود را از اکشن و ماجراجویی‌های سیاه و تار، معطوف به شخصیت‌پردازی متعارف کند. هر چند لحن اغراق‌شده او هنوز هم وجوه دیگر فیلم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، سعید سهیلی از سال 75 با فیلم "مردی شبیه باران" وارد عرصه فیلمسازی حرفه ای شد و اسرای دفاع مقدس را محور فیلم اول خود قرار داد. فیلم های "مردی از جنس بلور"، "سهراب"، "شب برهنه"، "غوغا"، "تارا و تب توت فرنگی" آثار او قبل از "سنگ، کاغذ، قیچی" هستند که در همه آنها نویسندگی را هم به عهده داشته است. هر چند سهیلی از دفاع مقدس آغاز کرده و به روابط سیاه حاکم بر اجتماع و موضوعات روز جامعه رسیده، اما تقارن آدم های جنگ و بازخورد آنها در جامعه معاصر از دغدغه های اصلی او است. بزرگنمایی لکه های سیاه و نقاط منفی فضای موجود و نوعی بی پردگی در طرح موضوع از ویژگی هایی است که چه خوب و چه بد در مجموعه آثارش دیده می شود. اغراق زدگی پررنگی که نه برخاسته از نیاز قصه و جنس موضوع بلکه متأثر از کاراکتر فیلمساز است. محور قرار دادن بازخورد حضور آدم های جنگ در جامعه و بی پرده گی که نوعی رو بودن به همراه دارد از مولفه های مشترک آثار اوست. سهیلی با تکیه بر این مولفه ها آثار مختلفی ساخته و حتی آثار نامتعارفتری نسبت به بقیه کارنامه هنری خود دارد."تارا و تب توت فرنگی" فیلمی است که علاوه بر اینکه این مولفه ها را در خود دارد با ساختاری معمایی پلیسی روایت می شود و از دل کشف هویت قاتل به نوعی آدم های مختلف زمان جنگ را در زمان حال مورد تحلیل قرار می دهد. فیلمساز با تصویر کردن سه دختر جوان که دوران پرالتهاب انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشته اند، به نوعی تصویر و بازتاب شخصی خود را از این مقاطع تاریخی در اختیار مخاطب قرار می دهد. ولی فیلم به قدری در اطلاعات دهی قطره چکانی غرق می شود که روابط علت و معلولی میان شخصیت ها و ماجرا از دست می رود.ذکر این فیلم از آن جهت اهمیت پیدا می کند که سهیلی در "سنگ، کاغذ، قیچی" هم از ساختار خطی تا حدی فاصله گرفته و می تواند با این شیوه ابتدای فیلم و موقعیت سازی بخش میانی را از ریتم خوبی برخوردار کند. به علاوه در این فیلم هم به تم مورد علاقه خود در تحلیل آدم های جنگ درزمان حال می پردازد.فیلم در بخش ابتدایی شخصیت جهانگیر را محور قرار می دهد که سر از زندان درآورده و در زندان با نوعی ساختار متقاطع، قرار گرفتن او در موقعیت فعلی تشریح می شود. آشنایی او با همکلاسی سابقش در زندان و مرور اتفاقات زمینه ای فراهم می کند تا هنگام آزادی از زندان، یک همراه برای انتقام گرفتن داشته باشد. فیلم سعی می کند به گونه ای روی از هم پاشیده شدن خوشبختی و زندگی جهان درست در آستانه ازدواج مانور دهد که قطعیت ماجرا به گونه ای در ابهام بماند و برگ برنده مقطع میانی که مشخص شدن سرنوشت نامزد اوست، برجسته شود.معرفی جهان، رفیق و نامزدش در بخش ابتدایی انجام و فیلم سریع وارد فاز عملیات گروگانگیری می شود. هر چند این بخش زمینه چینی است برای موقعیت کلیدی فیلم یعنی حضور در آسایشگاه جانبازان و تقابل قهرمانان دیروز و ضدقهرمان امروز، اما پرداخت و چگونگی رسیدن به این موقعیت به گونه ای است که سریع رسیدن به این موقعیت درجه اول اهمیت را پیدا می کند.این وجوه در مقابل ساختار به شدت چیده شده و نمایشی فیلم رنگ می بازند و از رئالیسمی که فیلم نیازمند آن است فاصله می گیرد. حضور گروه گروگانگیران و رئیس کارخانه که یک آقازاده است در جمع رزمندگان سابق و جانبازان فعلی، تقابلی را رقم می زند که با توجه به مکان بسته و موقعیت محدود پتانسیل خود را از چرخش قدرت می گیرد. اسلحه ای که با قرار گرفتن در هر جبهه نمود واقعی شخصیت را آشکار می کند.هر چند این موقعیت نمایشی با مولفه های چیده شده پتانسیل بخش اعظم فیلم را بر دوش می کشد ولی آنچه رئالیسم فیلم را تحت تأثیر قرار می دهد، اغراق در پرداخت شخصیت ها و دیالوگ هاست. سهیلی علاقه خاصی دارد که کاراکترها خودشان را به نحوی رو افشا کنند و با این تعاریف کمتر شخصیت خاکستری می توان در فیلم هایش پیدا کرد.در "سنگ، کاغذ، قیچی" گروگانگیری وجهه گروه سه نفره جهان، دوست و نامزدش را تضعیف می کند، اما آنها در واقع روی دیگر قربانیان مناسبات نابرابر جامعه هستند. درست مانند جانبازان و همان دادگاه نمایشی که به حکم جانبازان رأی به اعدام رئیس کارخانه می دهد، دفاعیه این گروه را شایسته داوری در دادگاهی این چنینی قرار می دهد.دیالوگ های مستقیم و رو که کاراکتر تخت و منفی رئیس کارخانه را در همان اولین سکانس ها لو می دهد، دیالوگ های شعاری جانبازانی که هر یک با جهت انتخاب بازیگر هم یادآور یکی از کاراکترهای آشنای فیلم های دفاع مقدسی هستند، حضور  کمرنگ نیروی انتظامی که سعی شده با حضور کاراکتر پا در هوای دایی جهان که مأمور نیروی انتظامی است به نحوی پررنگ شود، تعقیب و گریزهای طراحی شده و ... از عواملی هستند که موجب می شوند وجوه نمایشی، اکشن و تعلیق فیلم برجسته شود.به این ترتیب نقد اجتماعی که فیلمساز اصرار دارد در همه بخش های فیلم از دیالوگ تا شخصیت پردازی و طراحی داستان حضور داشته باشد، تبدیل به نقدی نمایشی می شود نه یک نقد رئالیستی.منبع : خبرگزاری مهر مطالب مرتبط :نشست مطبوعاتی "سنگ، کاغذ، قیچی" سنگ، کاغذ، قیچی گالری عکس فیلم سینمایی سنگ ، کاغذ، قیچی سنگ، کاغذ، قیچی" یک بازی را روایت می کند"سنگ، کاغذ، قیچی" سعید سهیلی در فرانسه صداگذاری می شود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 890]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن