واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حال محصص رضایتبخش نیست
پس از نمایش در موزهی هنرهای معاصر آمریكا، نیمی از آثار تصویرگر 70 سالهی ایران در تهران فروخته شدند .در نخستین ساعت برپایی نمایشگاه آثار ادشیر محصص درتهران، 11 اثر از مجموع 19 اثر دیده نشدهی بهنمایش درآمده در اردشیرستان فروخته شدند. برپاكنندگان با توجه به گنجایش نگارخانهی هما، تعداد 19 اثر از كل آثاری كه از این هنرمند طراح، تصویرساز و كاریكاتوریست ایرانی مقیم آمریكا به این نمایشگاه اختصاص داشت، بهنمایش گذاشته و حدود 500 تا 900 هزارتومان قیمتگذاری كرده بودند. محصص كه جایگاه روشنی در تصویرسازی و كاریكاتور ایران دارد، این روزها در آستانهی هفتمین دههی زندگی بهخاطر بیماری پاركینسون، قادر به فعالیت جدی و بیشتری نیست. مدیر گالری هما، در سفر آمریكا، به ملاقات با اردشیر محصص رفته و از میان كارهای او آثاری را برای نمایش در این نگارخانه انتخاب كرده است. پرویز ملكی میگوید، اردشیر محصص وضعیت جسمانی رضایتبخشی ندارد و در حال حاضر در خانهی خود و تحت نظر یك پرستار خصوصی به سر میبرد. سال گذشته مجموعهی آثار اردشیر محصص در موزهی هنرهای مدرن نیویورك (MOMA) نیز بهنمایش درآمدهاند. در نمایشگاهی كه خرداد ماه 1385 پس از 30 سال در ایران برپا شد نیز 18 اثر بهنمایش درآمده كه قیمتهایی مشابه امسال داشتند فروخته شدند و اكنون در مجموعههای شخصی مجموعهداران است. نیكزاد نجومی، هنرمند نقاش و دوست نزدیك محصص، قرار است تا دو هفتهی دیگر به ایران بیاید و دربارهی كارهای او در گالری هما سخنرانی كند. به گفتهی مسوول گالری یادشده سال آینده هم نمایشگاهی از آثار این هنرمند تصویرگر ایرانی برگزار خواهند كرد. كتابهای "اردشیر محصص – تاریخی كوتاه" و كتاب "زندگی در ایران" كه آثاری از این هنرمند در آن گنجانده شده در سال 1994 توسط انتشارات میج (MAGE) در آمریكا به چاپ رسیدهاند. همچنین كتابهایی مانند "دیباچه" و "اردشیر محصص" در گذشته دربارهی این هنرمند منتشر شدهاند. اردشیر محصص در 18 شهریورماه 1317 در رشت از مادری شاعر و پدری قاضی به دنیا آمد و در سال 1341 از دانشكده حقوق دانشگاه تهران لیسانس گرفت. محصص با اینكه از كودكی طراحی میكرد، اما سال آخر دانشكده، طراحی برای او بهعنوان حرفه و مهمترین كار زندگیاش شد.
پس از پایان تحصیلات در رشتهی حقوق، در كتابخانهی یكی از وزارتخانهها مشغول بهكار شد و یك سال تمام كتابهای آنجا را خواند، سپس استعفا داد و برای همیشه خود را وقف طراحی كرد. همان روزها بود كه احمد شاملو سردبیر كتاب هفته شد و طرحهای وی را منتشر كرد. محصص پس از تعطیلی كتاب هفته به روزنامهی كیهان رفت و با اینكه اكثر آثارش بهدرد نشریهی خبری نمیخورد، اما تعداد زیادی از آثار او برای چاپ خواسته شد. محصص در سال 1354 نمایشگاهی از آثارش را در گالری گراهام نیویورك برگزار كرد. به گمان او كه كاریكاتور، هنر رپرتاژ است، یك وقایعنگاری؛ من آنچه را میبینم میكشم؛ به نظر من كاریكاتورها اسناد یك عصرند؛ همچنان كه مدارك رسمی، اعلامیههای دولتی و گزارشهای پارلمانی نیز چنیناند. بیشتر كاراكترهای آثار محصص همیشه در حال رفتوآمد و دویدن هستند؛ خودش میگوید كه اغلب كاراكترهای آثار من در حال دویدن هستند؛ من تا چند سال پیش قادر به كشیدن حالت دو و حركت نبودم و همیشه فكر میكردم كه اگر این توانایی در من پیدا شود، قادر به هر كاری هستم. این مشكل سرانجام حل شد و حالا فكر میكنم كه این من هستم كه دارم به سوی آنچه میخواهم، میدوم. فكر میكنم كه ناخودآگاه تمام حركات و سكنات، لباس و كفشهای پرسوناژهایم را از روی خودم میكشم. چاقی و لاغری این شیطانكها هم كاملا وابستگی به رژیم غذاییام دارد مطالب مرتبط:مراسم تجلیل از رضا عابدینی برگزار شدچهلویك سال تصویرسازی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]