تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820682717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيبايي و سلامت دندان ها را مفت از دست ندهيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: زيبايي و سلامت دندان ها را مفت از دست ندهيم
امروزه ميزان موفقيت برنامه هاي سلامت دهان و دندان به چند جانبه بودن آن بستگي دارد و از اين رو تنها يك عامل پيشگيري از پوسيدگي لازم و كافي نيست و به طور معمول بايد آموزش بهداشت دهان و دندان و انجام روش هايي مانند فيشورسيلانت (بستن شيارهاي عميق سطح جونده دندان) و فلورايدتراپي را توام با هم مورد استفاده قرار داد.

يك شهروند بجنوردي مي گويد: به علت هزينه بالاي دندان پزشكي ، ترميم دندان هاي فرزندانم را به تعويق مي انداختم.

»مهري بابايي« مي افزايد: به محض اين كه از اجراي طرح بهداشت دهان و دندان و هزينه مناسب آن در مراكز بهداشتي مطلع شدم، براي ترميم دندان هاي فرزندانم به آن مراكز مراجعه كردم.

»مهري مومني« هم عنوان مي كند: اجراي طرح بهداشت دهان و دندان براي بزرگسالان هم لازم است و در پيشگيري از پوسيدگي هاي شديد دنداني و مشكلات دهان و دندان تاثير به سزايي دارد.

كارشناس بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي مي گويد: در حال حاضر ارائه خدمات پيشگيري و درماني دندان پزشكي ويژه كودكان زير 12 سال در استان در حال اجراست.

دكتر »رباني« مي افزايد: خدمات پيشگيري شامل فيشورسيلانت و فلورايدتراپي و خدمات درماني شامل ترميم دندان هاي 6 دائمي (اولين دندان آسياي دائمي) پوسيده، كشيدن دندان هاي عفوني غيرقابل نگهداري شيري و دائمي است.

وي تصريح مي كند: تمام دانش آموزان پايه اول تا پنجم مقطع ابتدايي كه تحت پوشش بيمه هاي پايه و داراي دفترچه هاي بيمه تامين اجتماعي، خدمات درماني(كاركنان دولت، ساير اقشار، خويش فرمايان، روستاييان و كميته امداد امام خميني) و ... هستند، مي توانند از اين طرح استفاده كنند.

وي با بيان اين كه خدمات پيشگيري فيشورسيلانت و فلورايدتراپي براي تمام دانش آموزان 6 تا 12 سال و كودكان زير 6 سال رايگان ارائه مي شود، عنوان مي كند: 23 مركز خصوصي و دولتي در اجراي اين طرح همكاري دارند. بجنورد با 7 مركز خصوصي و يك مركز دولتي و شيروان با 4 مركز خصوصي و يك مركز دولتي آماده ارائه خدمات هستند.

وي اظهار مي دارد: اسفراين با 5 مركز خصوصي و 2 مركز دولتي و مانه و سملقان و فاروج با يك مركز خصوصي دولتي اين خدمات را ارائه مي دهند.

وي يادآور مي شود: مربيان بهداشتي در مدارس، دانش آموزان را مورد معاينه و بررسي دقيق دهان و دندان قرار مي دهند و خدمات مورد نياز دانش آموزان را در شناسنامه سلامت آن ها ثبت مي كنند.

به گفته وي، دانش آموزاني كه نياز به دريافت خدمات دارند، با شناسنامه سلامت به مراكز بهداشتي مراجعه و خدمات مورد نيازشان را دريافت مي كنند و خدمات دريافتي در شناسنامه سلامت آن ها ثبت و مدارك به مدارس آن ها ارجاع داده مي شود تا بايگاني شود.

دكتر »رباني« مي گويد: فيشورسيلانت دندان يا بستن شيارهاي عميق سطح جونده دندان ها ميزان ابتلاي دندان هاي دائمي به پوسيدگي را كاهش مي دهد و باعث مي شود دانش آموزان از دندان هاي سالم تري برخوردار شوند.

وي مي افزايد: فيشورسيلانت يا شيارپوش جنبه پيشگيري از پوسيدگي دارد و حدود 60 تا 80 درصد ميزان پوسيدگي دنداني را كاهش مي دهد. به گفته وي، اگر نخستين دندان آسياي بزرگ فيشورسيلانت شود، 22 بار كمتر از يك دندان آسياي فيشورسيلانت نشده، دچار پوسيدگي مي شود.

وي تصريح مي كند: دندان هايي كه بيش از همه نياز به درمان فيشورسيلانت دارند دندان هاي 6 سالگي (اولين دندان آسياي دايمي) و دندان 7 سالگي (دومين دندان آسيايي دايمي) هستند البته با نظر دندان پزشك ممكن است دندان هاي آسياي كوچك دايمي و يا شيري هم فيشورسيلانت شوند.

دكتر »رباني« مي گويد: طبق تحقيقات، فيشورسيلانت ها مي توانند به مدت طولاني در دهان باقي بمانند به شرط آن كه افراد بهداشت دهان را به خوبي رعايت كنند و دندان پزشك هر 6 ماه يك بار دندان هاي كودك را معاينه و فيشورسيلانت هاي آسيب ديده را تعويض كند.

وي با بيان اين كه دندان هاي كودك علاوه بر فيشورسيلانت نياز به مسواك زدن و نخ دندان دارد عنوان مي كند: مسواك زدن مرتب، استفاده از نخ دندان، تغذيه مناسب، مصرف كمتر مواد قندي و معاينات مرتب توسط دندان پزشك همگي براي حفظ سلامت دندان ها ضروري هستند.

دكتر »رباني« مي گويد: طرح فلورايدتراپي كه از 2 سال پيش در مهدها و مدارس انجام مي شود هم، تاثير به سزايي در پيشگيري از پوسيدگي هاي دنداني داشته است.

وي مي افزايد: دنداني كه فلورايدتراپي مي شود 14 مرتبه كمتر از دنداني كه فلورايدتراپي نمي شود دچار پوسيدگي مي شود و به طور كلي فلورايدتراپي 40 تا 60 درصد جنبه پيشگيري از پوسيدگي دارد.
 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن