تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812741795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تلاش محققان كشورمان بورد كنترل مركزي خودرو ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با تلاش محققان كشورمان بورد كنترل مركزي خودرو ساخته شد
جام جم آنلاين: با دستيابي محققان پرديس فني دانشگاه تهران به دانش فني توليد بورد كنترل الكترونيكي مركزي خودرو، خودروهاي ساخت كشور به سيستم كنترل مركزي و دزدگير ايراني با قابليت‌هاي متنوع و امكان اعمال تغييرات مختلف بنا به درخواست صاحب خودرو مجهز مي‌شوند.


به گزارش ايسنا ، طرح دستيابي به دانش فني سيستم‌هاي كنترل مركزي خودرو در قالب قراردادي تحقيقاتي بين شركت ساپكو و دانشگاه تهران با موفقيت اجرا شده و پس از طي تست‌هاي مختلف به مرحله توليد انبوه رسيده است.

دكتر بهزاد آسايي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و از دست‌اندركاران اين طرح درباره روند اجراي اين پروژه گفت: طراحي بورد الكترونيك كنترل مركزي خودرو از حدود يك سال و سه ماه پيش به سفارش شركت ايران خودرو براساس قراردادي كه بين دانشكده برق دانشگاه تهران و شركت ساپكو منعقد شد آغاز شد. تيمي از دو سازنده ايران خودرو، شركت ساپكو و دانشگاه تهران - به عنوان مجري طرح ــ اين كار را پيش برده اند و از ابتداي پروژه توليد كنندگان ايران خودرو با ما همكاري داشته‌اند.

وي گفت: از آنجا كه طرح از ابتدا با هدف توليد انبوه انجام شده، طراحي سيستم طوري بوده كه تمام تست‌هاي روي خودرو در آن لحاظ شده كه اين امر كار را خيلي سخت تر كرده است. البته اين حسن را هم داشته كه بيراهه نمي‌رفتيم و از ابتدا طوري سيستم را طراحي كرديم كه قطعات آن با قيمت مناسب قابل تهيه باشد و تمام نيازهايي كه كارشناسان ساپكو در چنين سيستمي پيش‌بيني مي‌كردند در بورد لحاظ شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اين كه با استفاده از اين بورد الكترونيك مركزي تمام واحدهاي كنترل تعبيه شده در محفظه داشبورت و رله‌هاي آن‌ها حذف و به داخل اين مجموعه منتقل مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين سيستم حدود سه ماه است كه بر روي خودرو پژو پارس نصب شده و حدود 5 هزار كيلومتر تست شده است و مديران ايران خودرو و ساپكو كارايي سيستم را تاييد كرده‌اند.

آسايي با اشاره به اين كه اين طرح به عنوان طرح پژوهشي به جشنواره خوارزمي امسال هم ارائه شده است، تصريح كرد: قرارداد توليد سالانه 50 هزار دستگاه از اين سيستم امضا شده و قرار است به 300 هزار دستگاه در سال افزايش يابد و تقريبا در تمام خودروهاي پژو پارس ، 405 و آردي استفاده شود.

وي اظهار داشت: نمونه خارجي اين سيستم در خودروهاي پژو 206 نصب شده، ولي چون ساخت ايران نيست اطلاعات كاملي از آن در دسترس نيست، ولي با اجراي اين پروژه كه طي آن، سخت افزار و نرم افزار سيستم را خودمان طراحي كرديم به دانش فني ساخت چنين سيستم‌هاي كنترلي دست پيدا كرديم و يكي از قابليت‌هاي مهمي كه در اين سيستم ايجاد كرده‌ايم امكان عيب‌يابي است.

به گفته دكتر آسايي با بهره‌گيري از اين سيستم مي‌توان با دستگاه دياگ ايران خودرو در تعميرگاه تمام معايب موجود در اين سيستم كنترل و ساير بخش‌هاي مربوطه را در خودرو شناسايي كرد.

وي تصريح كرد: قابليت ديگر سيستم امكان آموزش كليد خام (كيلرنينگ) است. در گذشته اگر كليد خودرو گم مي‌شد، بايد به شركت خاص مراجعه مي‌كرديد يا يونيت قفل مركزي را عوض مي كرديد و در شركت ايران خودرو امكان تغيير كد كليدها به سهولت وجود نداشت كه در حال حاضر با طراحي اين سيستم اين امكان را فراهم كرديم كه بتوان با دستگاه دياگ (عيب يابي) بدون افزودن سخت افزار خاص به كمك نرم افزاري كه طراحي كرديم اين كار را انجام داد.

دكتر آسايي با اشاره به اين كه خودروهاي پژو 405، پارس و آردي دزدگير نداشته و مشكل سرقت خودروها هم بسيار جدي است، تاكيد كرد: با توجه به قيمت بيش از 100 هزار توماني دزدگيرهاي معمولي، همراه با سيستم كنترل ساخته شده، دزدگيري را هم طراحي كرده‌ايم كه از بوق خودرو استفاده مي‌كند. براي طراحي اين مجموعه از سيستم «بنچ ماركينگ» (بهبود تطبيقي ) استفاده كرديم به اين صورت كه در سيستم دزدگير با بررسي خودروهاي موجود از قبيل هيونداي سوناتا و نيسان مورانو به جاي آژير از بوق استفاده كرديم كه به صرفه‌جويي در هزينه‌ها منجر مي‌شود.

وي اضافه كرد: در طراحي بورد، سيستم‌هاي موجود در خودروهاي سوناتا، مورانو، پژو 206 و رنو تندر را بررسي كرديم و محاسن هر يك از بوردهاي آنها را در سيستم خود جمع كرديم، مثلا اگر خودرو در حالي كه در آن باز است حركت كند چراغ سقف چشمك مي‌زند يا موقع ترمز شديد در سرعت بالا فلاشرها به طور خودكار فعال مي‌شوند يا در سرعت 20 كيلومتر در ساعت درها قفل مي‌شوند يا برف پاك كن وقتي در حالت خودكار قرار دارد با افزايش سرعت خودرو با سرعت بيشتري كار مي‌كند. همچنين قفل در خودرو هنگام تصادفات شديد باز مي‌شود .

دكتر آسايي با بيان اين كه بدين ترتيب حدود 20 تا 25 قابليت به سيستم افزوده شده است، خاطر نشان كرد: ويژگي‌ مهم سيستم امكان تعريف قابليت‌ها بر اساس خواست مشتري است، مثلا ممكن است صاحب خودرويي مايل باشد خودرو بالاي 120 كيلومتر بوق بزند و ‌خريداري ديگر مايل نباشد كه چنين تغييراتي همگي با دستگاه دياگ قابل اعمال است يا مثلا درمورد بسته شدن در خودرو در سرعت 20 كيلومتر، در خودرو سمند يك بار و در پژو 206 با هر بار تغيير سرعت در اين محدوده در خودرو بسته مي‌شود و در خودرو 405 اساسا چنين قابليتي تعريف نشده است. در سيستم طراحي شده اين امكان را به صاحب خودرو داده‌ايم كه به انتخاب وي در سرعت 20 كيلومتر در ساعت در خودرو يك يا چند بار بسته شود يا اصلا بسته نشود.

عضو هيات علمي دانشكده فني دانشگاه تهران افزود: علاوه بر اين ويژگي‌ها‌ كه بدون تغيير قيمت ايجاد شده‌اند، ويژگي‌هايي هم به خط توليد مربوط است، مثلا بايد 20 قطعه نصب مي‌شد كه الان يك قطعه نصب مي‌شود كه خدمات پس از فروش را هم بسيار تسهيل مي‌كند، چون ايران خودرو به جاي 20 قطعه ساز با يك قطعه ساز طرف است، از طرف ديگر سيم كشي‌هاي خودرو در محفظه داشبورت تغيير كرده به طوري كه فقط 30 متر سيم و 15 كانكتور كم شده كه از ديگر مزاياي سيستم طراحي شده است.

دكتر آسايي در گفت‌و‌گو با ايسنا اضافه كرد: بوردهاي الكترونيكي موسوم به ECU در موتور و داشبورت استفاده مي‌شود كه تا به حال در ايران امكان برقراري ارتباط دو طرفه با اين سيستمها وجود نداشته چون برنامه نصب شده روي ECU را كه در اختيار توليدكنندگان خارجي است، نداريم ولي در بورد ايراني، علاوه بر اطلاعات قسمت دياگ به اطلاعات قسمت بورد آن هم دسترسي داريم و امكان تغيير سيستم الكتريكي بورد و تعريف فرمان‌هاي جديد وجود دارد.

دكتر آسايي با بيان اين كه سودآوري چنين طرحهايي براي صنعت بسيار بيشتر از درآمد آن براي دانشگاه است، اظهار كرد: اين چنين تفاهم‌نامه‌هايي مي‌تواند الگويي براي همكاري دانشگاه با صنعت باشد و مي‌توان دهها پروژه اين چنيني را براي صنعت اجرا كرد؛ مشروط بر اين كه برخي بروكراسي‌هاي زايد حذف شده و صنعت به اين باور برسد كه حتي اگر از هر 10 طرح تحقيقاتي يكي به توليد برسد، كافي است و از طرف ديگر محقق هم از نظر مالي دغدغه‌اي نداشته باشد و همه توان خود را صرف تحقيق كند تا محصول را به مرحله توليد برسد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: مكانيزمي كه اين دانشگاه براي همكاري با صنعت داشته بسيار خوب است، چون دانشگاه كار تحقيقاتي را تا مرحله ساخت نمونه انجام مي‌دهد و به صنعت ارائه مي‌كند و درصدي سود مي‌گيرد كه صرف تحقيقات تازه كند و اگر ساير صنايع هم از اين الگو تبعيت كنند بسيار خوب است.
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن