تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816008011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آن هايي كه در تخلفات ساخت و سازهاي شهري مقصرند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آن هايي كه در تخلفات ساخت و سازهاي شهري مقصرند
به گفته رئيس شوراي شهر بجنورد با وجود تلاشي كه در شهرداري، سازمان نظام مهندسي ساختمان، سازمان مسكن و شهرسازي و شوراي شهر براي برخورد با متخلفان ساخت و ساز شهري انجام مي شود، اما روز به روز بر تعداد تخلفات افزوده مي شود. اين در حالي است كه معاون عمراني استاندار معتقد است در حال حاضر نظارتي كه توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان، شهرداري و ... انجام مي شود، به گونه اي است كه به نظر مي رسد دستگاه هاي مرتبط در انجام وظايف مربوطه دقت لازم را ندارند.

باتوجه به اهميت موضوع اجراي سياست هاي كنترلي و نظارت همه جانبه بر روند ساخت و ساز در شهر و جلوگيري از تخلفات اين حيطه ضروري است.

همه دقت كنند

رئيس شوراي شهر بجنورد چندي پيش با اشاره به افزايش تخلفات ساختماني، خواهان دقت نظر همه مسئولان شده بود. حيدرعلي ايزانلو گفته بود: بايد قبول كنيم كه با وجود تلاشي كه براي برخورد با تخلفات ساختماني در شهرداري، سازمان نظام مهندسي ساختمان، سازمان مسكن و شهرسازي، شوراي شهر و كميسيون ماده 100 انجام مي شود روزبه روز بر تعداد اين تخلفات افزوده مي شود.

وي با ارائه راهكارهاي مناسب در هر حوزه، جلوگيري از تخلفات ساختماني را امري ضروري دانسته و اضافه كرده بود: هر حوزه براي جلوگيري از تخلفات ساخت و ساز مي تواند اقدام پيش گيرانه انجام دهد تا در نهايت با پيش گيري از تخلفات، تخريبي اتفاق نيفتد و هزينه و ذخاير ملي از بين نرود.

مقصران معرفي مي شوند

طبق تحقيقات انجام شده در شهرهاي خراسان شمالي در خصوص عوامل به وجود آمدن تخلفات ساخت و سازهاي شهري شهرداري 35 درصد، مالكان 56 درصد و دفاتر طراحي و ناظران مهندسي 9 درصد مقصر بوده اند.

معاون معماري و شهرسازي سازمان مسكن و شهرسازي خراسان شمالي با بيان اين مطلب مي گويد: سطح اشغال غيرمجاز، تراكم مازاد، رعايت نكردن مقررات ملي ساختمان، جانمايي غيرقانوني و نامناسب در عرصه، رعايت نكردن كاربري مصوب زمين و ... از تخلفات ساخت و سازهاي شهري در مرحله اجرايي است.

مهندس منصوري مي افزايد: نداشتن اطلاعات مناسب از مقررات و ضوابط شهري و نظام مهندسي، سودجويي و نبود نظارت و كنترل كافي شهرداري ها بر فعاليت هاي ساخت و سازهاي شهري از مهم ترين عوامل تخلفات است.

وي تصريح كرد: وظيفه نظارت بر تمامي فعاليت هاي عمراني و شهرسازي در شهر، حريم ها و خارج از آن برعهده سازمان مسكن و شهرسازي است.

وي بيان مي كند: اين سازمان موظف است نحوه اجراي قوانين و ضوابط مصوب در بخش شهرسازي و نظام مهندسي را با دقت كنترل كند.

وي ادامه مي دهد: بعد از نظارت انجام شده در صورت نياز اقدامات اجرايي براي رفع تخلفات انجام خواهد شد.

وي توضيح مي دهد: در اين راستا كميته نظارت عاليه شهرسازي معماري و نظام مهندسي متشكل از نمايندگان استانداري، شهرداري، سازمان نظام مهندسي ساختمان، فرمانداري و سازمان مسكن و شهرسازي تشكيل شده است.

وي با اشاره به بازديدهاي انجام شده از 127 پروژه در شهرهاي استان مي گويد: بازديدهاي انجام شده نشانگر تخلفات بالا در بخش ساخت و ساز بوده است.

وي يادآور مي شود: از 61 بازديد انجام شده در شهر بجنورد 51 درصد ساخت و سازهاي انجام شده داراي تخلف بوده است.

معاون معماري و شهرسازي سازمان مسكن و شهرسازي خراسان شمالي ادامه مي دهد: بعد از بازديدهاي انجام شده از 15 پروژه ساخت و ساز در شيروان 33/73 درصد ساخت و سازها داراي تخلف بوده است.

وي بيان مي كند: از 14 بازديد در اسفراين و 14 بازديد در فاروج به ترتيب 14/57 و 57/87 درصد تخلفات ساخت و ساز گزارش شده است.

وي تصريح مي كند: تخلفات مشاهده شده در شهرهاي آشخانه و گرمه و جاجرم به ترتيب 55 و 54 درصد بوده است.

اين مقام مسئول در ادامه 30 درصد سطح اشغال غيرمجاز، 35 درصد تراكم غيرمجاز و 10 درصد رعايت نكردن كاربري مصوب را از تخلفات اجرايي ساخت و ساز شهر بجنورد ذكر مي كند.

منصوري مي افزايد: نتايج بازديدهاي انجام شده در كميته نظارت عالي شهرسازي مطرح و براساس عامل وقوع تخلف به مراجع قانوني منعكس خواهد شد.

وي تصريح مي كند: اگر يكي از علل بروز تخلفات ساخت و ساز شهرداري باشد، به سازمان بازرسي يا هيئت رسيدگي به تخلفات اداري يا قوه قضاييه معرفي مي شود.

وي ادامه مي دهد: در صورتي كه عامل تخلف مالكان باشند، به كميسيون ماده 100 شهرداري و اگر عامل تخلفات دفاتر نظام مهندسي باشند، به شوراي انتظامي نظام مهندسي معرفي خواهند شد.

وي بيان مي كند: براساس ارزيابي انجام شده در شهر بجنورد تعداد تخلفات ساختماني در 8 ماه امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد كاهش يافته است.

منصوري اظهار مي كند: آمار تخلفات در همين مدت در شهرهاي آشخانه و شيروان به ترتيب 15 و 13 درصد افزايش يافته است.

وي ارتقاي شناخت و اطلاع مردم از قوانين و ضوابط شهرسازي، معماري و نظام مهندسي از طريق شهرداري ها، رسانه ها و جرايد، كنترل شديد دفاتر آژانس املاك، افزايش نظارت شهرداري بر فرآيند صدور پروانه و اجراي ساخت و سازهاي شهري و غيرشهري و نظارت بيشتر بر دفاتر طراحي و ناظران نظام مهندسي را از راهكارهاي پيش گيرانه از تخلفات ساختماني ذكر مي كند.

وي اضافه مي كند: برخي از مشاوران املاك به صورت غيرمجاز تفكيك و كاربري اراضي را انجام مي دهند كه اين اقدام روند ساخت و ساز در مناطق حاشيه اي را بيشتر كرده است.

وي مي افزايد: با نظارت كامل از سوي دستگاه هاي مربوطه برخورد با تخلفات ساخت و ساز در بخش خريد و فروش، تفكيك، ساخت و طراحي افزايش يافته است.

معاون سازمان مسكن و شهرسازي استان بيان مي كند: نظارت بر ساخت و سازهاي غيرمجاز در مناطق حاشيه اي توسط نيروهاي اجراييات شهرداري افزايش يافته است.

وي نقض در قوانين و ضوابط فني، ايمني و بهداشتي را در احداث ساختمان از ديگر تخلفات ساختماني ذكر مي كند و مي گويد: بي اعتنايي به قانون مندي هاي موجود در عرصه ساخت و سازهاي شهري و قانون شكني در ساختمان سازي از تخلفات ساختماني محسوب مي شود.

منصوري مي افزايد: نظارت و پي گيري براساس ماده 100 قانون شهرداري ها و تبصره هاي يازده گانه آن در تخلفات ساختماني در محدوده قانوني و حريم مصوب شهرها توسط شهرداري انجام مي شود.

وي تصريح مي كند: براساس اين ماده مالكان اراضي و املاك واقع در محدوده شهر يا حريم آن بايد قبل از هرگونه فعاليت عمراني ساخت و ساز و يا تفكيك اراضي، از شهرداري پروانه دريافت كنند.

وي ادامه مي دهد: براساس ماده 23 قانون نوسازي و عمران شهري شهرداري اختيار نظارت بر استفاده از اراضي داخل محدوده و حريم شهر از جمله تعيين تعداد طبقات، ارتفاع، نماسازي و كيفيت ساختمان ها را براساس نقشه جامع و تفصيلي شهر و با رعايت ضوابط و معيارهايي كه از طرف شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران تعيين مي شود، برعهده دارد.

منصوري دريافت نكردن پروانه براي احداث بنا يا ايجاد تغييرات و ناديده گرفتن بخش هايي از پروانه ساختماني صادره از شهرداري ها را از تخلفات مالكان و صدور پروانه ساختماني بدون رعايت قوانين مصوب طرح جامع و ضوابط ابلاغي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و ضعف در كنترل و نظارت بر فعاليت هاي ساختماني را از تخلفات شهرداري ها ذكر مي كند.

اين مقام مسئول، رعايت نكردن ضوابط ابلاغي در برگه دستور تهيه نقشه، مباحث بيست گانه نظام مهندسي يا نظارت نكردن مناسب هنگام اجرا و گزارش به موقع تخلفات پيش آمده را، از تخلفات دفاتر طراحي و ناظران نظام مهندسي بيان مي كند.

رد پاي ادارات در تخلفات

تخلفات ساخت و ساز در مناطق شهري نسبت به سال گذشته كاهش يافته و در مناطق حاشيه اي و سكونت گاه هاي غيررسمي به دليل آگاه نبودن مردم از قوانين و طرح هاي جامع افزايش يافته است.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان شمالي با بيان اين مطلب مي گويد: برخي از مشاوران املاك زمين هاي حاشيه شهر را خودسرانه و بدون توجه به ضوابط طرح تفصيلي و جامع تفكيك مي كنند و در اختيار خريداران قرار مي دهند و خريداران نيز بدون اطلاع كافي از وضعيت موجود اقدام به ساخت و ساز مي كنند.

مهندس گرمه مي افزايد: براي جلوگيري از تخلفات ساخت و سازهاي غيرمجاز ادارات مربوطه نبايد خدمات آب، برق و گاز را در مناطق غيررسمي به متقاضيان ارائه دهند.

وي اضافه مي كند: شهرداري مي تواند با نصب تابلوهاي ممنوعيت ساخت و ساز در اين زمين ها به منظور اطلاع رساني به خريدار، از تخلفات ساختماني جلوگيري كند.

وي تصريح مي كند: برخي از دستگاه هاي اجرايي در ساختمان هاي مسكوني مستقر شده اند و به صورت غيرمجاز تغيير كاربري داده اند.

وي يادآور مي شود: شهرداري بايد اقدامات پيش گيرانه براي جلوگيري از تخلفات ساخت و ساز انجام دهد.

وي بيان مي كند: در حال حاضر 310 مهندس ناظر ساختمان بر ساخت و سازها نظارت دارند. وي ادامه مي دهد: با فعاليت مستمر مهندسان ناظر، آمار تخلفات ساخت و ساز شهري نيز كاهش يافته است.

وي بيان مي كند: در گذشته تنها مهندس عمران بر فعاليت ساخت و سازها نظارت داشت، اما در حال حاضر مهندسان ناظر برق و تاسيسات نيز از ابتداي شروع عمليات ساخت و ساز، كار نظارت را انجام مي دهند.

گرمه مي گويد: تخلفاتي مانند اضافه بنا كه بعد از پايان كار انجام مي شود از حيطه نظارت مهندسان ناظر خارج است.

وي مي افزايد: شهروندان مي توانند با مشاهده هر گونه تخلف، موضوع را به شهرداري اطلاع دهند تا اقدام لازم براي برخورد با افراد متخلف انجام شود.

حاشيه هاي پرتخلف

بيشتر ساخت و سازهاي غيرمجاز در مناطق حاشيه اي انجام مي شود و علت اين امر تفكيك غيرمجاز اراضي در اين مناطق است.

مسئول واحد اجراييات شهرداري بجنورد با بيان اين مطالب مي گويد: افزايش بيش از حد مشاوران املاك سبب شده است افرادي در اين جايگاه مشغول به كار شوند كه اطلاعات لازم را در خصوص طرح تفصيلي و جامع نداشته باشند و بدون توجه به ضوابط شهرسازي به فروش زمين هايي با كاربري غيرمسكوني اقدام كنند.

احمدي مي افزايد: پليس ساختمان با نظارت كامل از ساخت و ساز غيرمجاز جلوگيري مي كند. وي اضافه مي كند: نيروهاي مستقر در واحد اجراييات به طور شبانه روز بر ساخت و سازهاي غيرمجاز نظارت مي كنند.

وي بيان مي كند: يكي از مشكلات موجود ساخت و ساز غيرمجاز در منازل مسكوني است و ماموران اجراييات اجازه تخريب اين گونه ساخت و سازها را ندارند.

وي اظهار مي كند: هر شب 3 مورد تخريب ساخت و ساز غيرمجاز در مناطق حاشيه اي شهر بجنورد انجام مي شود.

جريمه كم است

معاون عمراني استاندار خراسان شمالي نيز در خصوص عوامل بروز تخلفات ساخت و ساز مي گويد: براي بررسي تخلفات ساخت و ساز مقرر شده است هر يك از دستگاه هاي مرتبط در حوزه وظايف خود عواملي را كه سبب بروز تخلفات ساخت و ساز شده است، بررسي و نتايج آن را اعلام كنند.

طالب زاده مي افزايد: در حال حاضر نظارتي كه توسط شهرداري و سازمان نظام مهندسي انجام مي شود به گونه اي است كه به نظر مي رسد دستگاه هاي مرتبط در انجام وظايف دقت لازم را ندارند.

وي تصريح مي كند: كميسيون ماده 100 جريمه اي براي تخلفات ساخت و ساز درنظر مي گيرد اما مبلغ جريمه ها ناچيز است.

وي توضيح مي دهد: مبلغ جريمه دريافتي براي تخلفات ساخت و ساز بايد به گونه اي باشد كه افراد متخلف را از ادامه كار باز دارد. وي مي گويد: تا زماني كه اين اتفاق نيفتد، از ساخت و ساز غيرمجاز جلوگيري نخواهد شد.

ارجاع به شهرداري مهر

شهردار مهر بجنورد هم اظهار مي دارد: تمام مشاوران املاك موظف اند در معاملاتي كه به صورت قولنامه اي انجام مي شود، خريدار را براي استعلام به اين شهرداري ارجاع دهند.

وي مي افزايد: شهرداري مهر هم چنين به منظور ساماندهي ساخت و سازهاي غيرمجاز در مناطق حاشيه اي شهر مشاوران املاك را مكلف كرده است خريدار را براي مشخص كردن نوع كاربري به اين شهرداري ارجاع دهند.

وي بيان مي كند: با اين اقدام خريدار از وضعيت زمين خريداري شده اطلاعات كامل را به دست مي آورد و آمار تخلفات ساخت و ساز نيز كاهش خواهد يافت.
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 479]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن