واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار تئاتر ايرنا اظهار داشت: اپراي مکبث بر اساس تراژدي ويليام شکسپير نمايشنامه نويس انگليسي و توسط جوزپه وردي آهنگساز مشهور ايتاليايي که به مدت 50 سال به عنوان سلطان اپراي دنيا معروف بود، نوشته شده است. غريب پور تصريح کرد: متن اپرا (ليبرتو) نيز توسط فرانچسکو ماريا پياوه با اقتباسي از تراژدي مکبث نوشته شده اما تمام ديدگاه هاي فلسفي ويليام شکسپير در آن محفوظ باقي مانده است. غريب پور از اپراي مکبث به عنوان دومين اثر توليدي گروه آران پس از اپراي رستم و سهراب (1383) نام برد و افزود: پس از اجراي اپراي رستم و سهراب تمام تلاش من اين بود که تمام تجارب و توانايي گروه ادامه يابد بنابراين به سراغ متني رفتم که از نظر زيبايي شناسي يکي از آثار زيباي اپرا محسوب مي شود و نيز تا امروز هيچکس به عنوان توليد يک اثر عروسکي در دنيا به سراغ آن نرفته بود. وي گفت: همچنين اجراي اپراي مکبث کاري نو و تجربه اي بود براي آزمايش قدرت و تاثير زباني نمايش عروسکي و نيز گروه تئاتر عروسکي آران که در سال 1383 بنيانگذاري شد. کارگردان نمايش اپراي مولوي افزود: با اجراي اپراي مکبث به يک دستاورد بزرگ در زمينه تئاتر عروسکي رسيديم که همچنان نيز ادامه دارد، تا پيش از اجراي اين اپرا، عروسک ها در اتريش توليد مي شدند اما تمامي عروسک هاي اپراي مکبث در ايران توليد شد و آن را بايد مقدمه اي براي بومي کردن همه توانايي اپراي عروسکي در کشور دانست. غريب پور در ادامه و درخصوص ويژگي تراژدي نمايشنامه مکبث براي اجرا گفت: تراژدي مکبث، تراژدي قدرت و قدرت طلبي است، مکبث مانند بسياري از جاه طلبان و تشنگان قدرت در يک مقطعي از زندگي عنان خرد را از دست داد و در نهايت در خون خود غلطيد. وي افزود: اما در اين تراژدي نکته اي خيلي مهم که اغلب پنهان از نظر است اما ويليام شکسپير آن را کاملا بيان کرده، تاثير همسر و زوج مکبث (ليدي مکبث) در پيشگيري و يا تدوام جاه طلبي است، در اين رابطه ليدي مکبث انگيزه اي را در همسرش تقويت مي کند که سرانجامي جز جنون و عذاب عظيم و دردناک براي خود و مکبث ندارد. غريب پور آميختگي با جهان غير واقعي و حضور جادوگران و پيشگويي ها و انگيزه سازي در اين تراژدي را از جمله دلايل خود براي اجراي اين اثر برشمرد و گفت: چنين آميختگي در جهان واقعي چندان قابل قبول نيست اما به محض ورود به دنياي عروسک ها، اين آميختگي پذيرفته مي شود و من سعي کردم که اين جهان ارواح و جادوگران را در اپراي مکبث نشان دهم که تصور مي کنم که اين موفقيت نيز در اثر بدست آمده است. وي افزود: ژان کلود کارير نمايشنامه و فيلمنامه نويس برجسته فرانسوي نيز پس از اينکه متوجه شد قرار است اپراي مکبث را به شکل عروسکي کار کنم گفته بود که اين هوشمندانه ترين راه براي نمايش اين تراژدي است زيرا به نظر من ويليام شکسپير اين نمايشنامه را براي اجراي عروسکي نوشته بود. غريب پور با علاقه مندي به اجراي هاملت نوشته ويليام شکسپير در قالب نمايشنامه عروسکي گفت: متاسفانه اپراي هملت تاکنون نوشته نشده و اگر هم نوشته شده فاقد قدرت اجرايي است. وي افزود: يکي از تلاش هاي که آغاز کرده ام نوشتن متن اپرا (ليبرتو) است و اگر عمري باقي باشد شايد زماني اپراي هملت را به روي صحنه ببرم. اپراي مکبث در قالب مجموعه اجراهاي (رپرتوار) چهارگانه توليدات عروسکي گروه آران به سرپرستي بهروز غريب پور از عصر دوشنبه ساعت 30: 19 در تالار فردوسي به روي صحنه خواهد رفت. اپراي رستم و سهراب نخستين اثر نمايشي از اين رپرتوار از 28 ارديبهشت ماه تا 12 خرداد ماه به روي صحنه رفت و قرار است اپراي مولوي و اپراي عاشورا نيز تا پايان سال جاري(1389) به اجرا در آيند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]