تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809317369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني در همايش سي سال انقلاب:در دهه چهارم انقلاب نيازمند تثبيت انقلاب و بسط عقلانيت اسلامي هستيمروحانيت يك سرمايه ملي استزمان آزمون و خطا گذشته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: لاريجاني در همايش "سي سال انقلاب":در دهه چهارم انقلاب نيازمند تثبيت انقلاب و بسط عقلانيت اسلامي هستيمروحانيت يك سرمايه ملي استزمان آزمون و خطا گذشته است


تهران- خبرگزاري كار ايران
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هر انقلابي بر دو ركن شور و شعور استوار است، تاكيد كرد: در آستانه دهه چهارم پيروزي انقلاب، تعبير شور و شعور انقلاب در شرايط مكاني و زماني آينده، حاكي از آن است كه ما نيازمند تثبيت انقلاب و بسط عقلانيت اسلامي هستيم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علي لاريجاني به عنوان سخنران افتتاحيه همايش دو روزه " 30 سال انقلاب"، انقلاب اسلامي را حادثه عظيمي از جهات مختلف دانست كه نوعي تفكر سياسي را در جهان آن روز (سال 57) به وجود آورد. چرا كه اعتنايي به دو قطب شرق و غرب نداشت و بر اساس يك تفكر ديني، منهج استواري را ايجاد كرد.
وي با اشاره به اينكه سياست‌‏هاي آمريكا و دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران طي 30 سال گذشته بر انكار واقعيت بزرگ انقلاب اسلامي، بنا نهاده شده است؛ افزود: آنها از طريق ايجاد مشكلات در داخل كشور - همچون فعال كردن برخي جريانات تجزيه‌‏طلب و تحريك صدام براي حمله به ايران و حوادثي از قبيل كودتا و مسايلي كه در طول تاريخ اين سه دهه شاهد آن بودند-؛ به دنبال شكست نظام ما بودند. همه تلاش آنها به دليل انكار و نفي جمهوري اسلامي ايران بود.
سياست‌‏هاي آمريكا در مواجهه با استراتژي صحيح ايران به بن بست رسيده است
رئيس قوه مقننه با بيان اينكه امروز در شرايط متفاوت از گذشته قرار داريم، تراز ايران و ملت ايران بسيار بالاتر از گذشته دانست و افزود: پيش از انقلاب، مسوولان ايران افرادي دست نشانده بودند كه براساس خاطرات علم هر روز صبح پس از ملاقات با سفراي انگليس و آمريكا از آنها دستور مي گرفتند. اين وابستگي شديد به بيگانگان پس از انقلاب تبديل به شرايطي شد كه ما اكنون در كشوري مستقل زندگي مي‌‏كنيم و شرايط را به گونه‌‏اي پيش برده‌‏ايم كه سياست‌‏هاي يكجانبه‌‏گرايي آمريكا در منطقه، ناگزير از تغيير شده است. آنچنانكه برژنسكي به آن اعتراف مي‌‏كند و طرح آنها براي ايجاد خاورميانه بزرگ با شكست مواجه شده است.
به گفته وي آمريكايي‌‏ها براساس اين طرح، در نظر داشتند تا پس از حمله به افغانستان و عراق، به سراغ ايران بيايند. اما استراتژي‌‏هاي درست ايران سبب شد كه آنها به بن بست برسند. به همين دليل است كه امروز صاحبنظران آمريكايي معتقدند كه ديگر نمي‌‏توان انقلاب ايران را انكار كرد و اين حاكي از اثبات انقلاب اسلامي ايران در جهان است.
لاريجاني به سخنان چند تن از صاحبنظران آمريكايي اشاره كرد و گفت: "هيلاري من" يكي از اين صاحبنظران است كه معتقد است ايران يكي از كشورهاي استراتژيك در جهان و منطقه است و بايد با آن وارد معامله‌‏اي بزرگ شد."ليلر" نيز معتقد است كه سياست‌‏هاي سه دهه گذشته آمريكا براي انزواي ديپلماتيك ايران و تحريم‌‏هاي اقتصادي و نظامي آن، نه تنها با شكست مواجه شده، بلكه امروزه منافع آمريكا و هم پيمانانش را نيز در خاورميانه به مخاطره انداخته است و تنش موجود ايران و آمريكا، مهمترين عامل بي‌‏ثابتي منطقه است كه امنيت جهاني انرژي را به مخاطره انداخته است.
همزمان با تثبيت موقعيت ايران شاهد نگاه‌‏هاي ريب‌‏آميز به ايران هستيم
وي با بيان اينكه اين اظهارات اخيرا از سوي مقامات آمريكايي مطرح شده است، تاكيد كرد: اين اظهارات حاكي از آن است كه مسير حركت انقلاب از نظر تاثيرگذاري و ارتقاي تراز ملت ايران، مسير درستي بوده و بر اساس يك استراتژي صحيح اتخاذ شده است.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه در آستانه دهه چهارم انقلاب بايد همچنان به دنبال تثبيت انقلاب اسلامي در جهان باشيم، يادآور شد كه برگزاري برنامه‌‏هاي نظير كنگره اديان در آمريكا و يا كنفرانس دانشگاه آكسفورد كه برخي كشورهاي عربي در آن حضور داشتند؛ گوياي نوعي سازش ميان كشورهاي عربي همسايه با اسرائيل و همگرايي آنها عليه ايران است كه نشانه‌‏هايش را در منطقه مي‌‏بينيم. از اين رو همزمان با تثبيت موقعيت ايران شاهد نگاه‌‏هاي ريب‌‏آميز به ايران هستيم.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه دقيق به شرايط جديد ايران يادآور شد: نهال انقلاب اسلامي با رويش و بيداري در منطقه، جايگاه خود را به عنوان يك جريان الهام بخش در جهان خواهد يافت. البته در عين حال بايد به لزوم كارآمدسازي شرايط داخلي، به روز بودن سيستم اداري و رفع نقايص تئوري‌‏هاي توسعه بپردازند.
لزوم تحقق واقعي عدالت و نه ارائه شعاري آن
لاريجاني با بيان اينكه در اين عرصه بايد عدالت را به معناي واقعي خود و نه به شكل شعاري محقق كنيم، يادآور شد كه هر انقلابي داراي دو ركن شور وشعور است. حتي انقلابات بدلي كه اخيرا به عنوان انقلاب‌‏هاي رنگي ايجاد شده‌‏اند نيز داراي يك شور تصنعي و يك شعور دستوري هستند. چرا كه در غير اين صورت نوعي آنارشيست از دل آن بيرون مي‌‏آيد. جوهره اين دو ركن بايد عميق باشد وگرنه در غير اين صورت، همچون انقلاب‌‏هاي رنگي، سطحي خواهد بود.
وي با اشاره به سير تاريخي شكل‌‏گيري حكومت‌‏هاي ملي و دست‌‏نشانده در ايران طي دوره‌‏هاي مختلف خاطرنشان كرد: پس از روي كار آمدن صفويه، دولت ملي‌‏اي در ايران شكل گرفت كه تشييع را به عنوان مذهب رسمي كشور اعلام كرد. البته پس از آن بار ديگر كشور دست‌‏خوش ديكتاتوري‌‏هاي مختلف و عدم استقلال بود. تا اينكه در دوره پهلوي اين ديكتاتوري به شكل پيشرفته‌‏اي در كشور اعمال شد.
انقلاب ايران نتيجه تلاش روحانيت و دانشگاه بود
رئيس مجلس با بيان اينكه مردم ايران در جريان انقلاب اسلامي اقدام به "رهايي از زندگي اقماري و انگلي" از يك سو و "آزادي از زندگي استبدادي" از سوي ديگر كردند؛ افزود: دستيابي به اين دو هدف، به شكل همزمان كار بسيار مشكلي بود. كما اينكه در انقلاب‌‏هاي كوبا و نيكاراگوئه، شاهد اين مساله نبوديم. شايد به همين دليل است كه دشمنان، انقلاب ايران را انكار مي‌‏كنند تا اين تفكر در تمامي جهان رويش نيابد.
وي انقلاب ايران را در نتيجه تلاش نهضت روحانيت از يك سو و دانشگاه از سوي ديگر دانست و تصريح كرد: نهضت روحانيت در طول پنج‌‏قرن پس از صفويه، تشكيلات اجتماعي و مذهبي گسترده‌‏اي را پايه‌‏گذاري كرد و همواره استقلال خود را حفظ نمود. روحانيت به عنوان يك سيستم دانش در فهم دين، دچار التقاط و استحاله نشد و نقش عنصر صيانت كننده از دين را ايفا نموده و مستقل ماند.
نماينده قم با اشاره به شكل‌‏گيري چند موج فكري از سال 1320 به بعد، ادامه داد: يك موج فكري از سوي جريان غرب گراها ايجاد شد. ماركسيست‌‏ها نيز با رهبري دكتر اراني جريان ديگري داشتند كه بعدها حزب توده را شوروي‌‏ها بر همين اساس در ايران ايجاد كردند كه به شدت مخالف ملي شدن صنعت نفت از سوي دكتر مصدق بودند. جريان التقاطي ديگري نيز در اين دهه به وجود آمد كه مجاهدين خلق و جنبش مسلمانان مبارز، سنبل آن بود. برخي تفكرات دكتر شريعي به اين جريان نزديك بود. گروه فرقان نيز مباني فكري التقاطي ميان اسلام و ماركسيست داشت كه در اين جريان قرار مي گيرد.
به گفته وي، اين تفكر التقاطي معلول نوعي سطحي‌‏نگري در مسايل اسلامي و تك‌‏ساحتي به دين بود. اما تشكيلات روحانيت خود را از اين مشكلات دورنگه داشت.
روحانيت يك سرمايه ملي است
رئيس مجلس تاكيد كرد: چه كسي معتقد به مذهب باشد و چه نباشد، اما در پي سربلندي ايران باشد، بايد روحانيت را به عنوان سرمايه ملي تلقي كند. چرا كه تمامي نهضت‌‏ها و انقلاب‌‏ها، از نهضت تنباكو گرفته، تا جنبش مشروطه، ملي شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامي همگي به رهبري يك چهره روحاني رخ داده‌‏اند.
ريشه شور انقلابي ايران در تشييع و قيام عاشورا ست
وي با تاكيد بر اينكه اين سير تاريخي، شور و شعور انقلاب را توجيه مي‌‏كند، افزود: ريشه شعور انقلابي در تشييع است. اگر چه شيعه و سني در انقلاب ايران نقش داشتند، اما اين انقلاب بر گرفته از فرهنگ تشييع بود و شور انقلاب در حماسه حسيني نهفته بود. بقاي اين انقلاب نيز در گرو آن است كه آن شور انقلابي همچنان حفظ شود.
لاريجاني با بيان اينكه شعور انقلاب نيز در رهبري روحانيت نهفته بود، ادامه داد: همواره علماي تشييع سرآمد بوده و با جمود و تصلب مخالف بودند. به همين دليل هرگز افراطي‌‏گري در روحانيت تشييع نقشي نداشته و آنان همواره روش عقل‌‏گرايانه را در پيش گرفتند.
به گفته وي، اين ركن انقلاب با حركت دانشگاه‌‏ها و روشنفكران همراه شد. البته چهره‌‏هاي روحاني موثري همچون شهيد باهنر، بهشتي و مفتح، مطهري و آيت‌‏الله خامنه‌‏اي و هاشمي رفسنجاني مراوداتي با دانشگاه داشتند و نسلي را تربيت كردند كه در كنار تسلط علمي، از بصيرت ديني برخوردار بود. اگرچه چهره‌‏هايي چون شريعتي نيز نقش موثري داشتند، اما اصالت ديني وي به اندازه اين افراد نبود.
مردم سالاري ديني از حادثه‌‏هاي مهم دهه‌‏هاي اخير در ايران بوده است
لاريجاني يكي از مهمترين حادثه‌‏هاي دهه‌‏هاي اخير پس از پيروزي انقلاب را پايه‌‏گذاري "مردم سالاري ديني" دانست و تاكيد كرد كه دو ركن مردمسالاري و دين به ضرورت زمان به هم وصل نشده، بلكه از بطن درك ديني خارج شده‌‏اند.
وي با اشاره به فرازهايي از سخنان شهيد مطهري، خاطرنشان كرد: ايشان در تئوري "عدالت"، رقابت را اصل قرار داده‌‏اند. از اين رو يك مولفه در عدالت اجتماعي، ايجاد زمينه رقابت در عرصه سياست، اجتماع و فرهنگ است. مردم سالاري ديني نيز از بطن همين تئوري استخراج شده است. كما اينكه فرهنگ شيعه نيز برخاسته از عدالت است.
به گفته وي، در آستانه دهه چهارم انقلاب، اگر بخواهيم شور و شعور انقلاب را تعبير و تفسير كنيم؛ نيازمند نوعي بسط عقلانيت اسلامي هستيم. در اين زمينه لازم نيست كه همه چالش‌‏ها را احصاء كنيم، بلكه بايد متدولوژي حل آنها را بيابيم .
زمان آزمون و خطا گذشته است
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه در آستانه دهه چهارم انقلاب، زمان آزمون خطا گذشته است؛ به برخي مشكلات منطقه‌‏اي و حضور دشمنان در مرزهاي ايران اشاره كرد و افزود: در حوزه داخل نيز ديگر يك سيستم اقتصادي فربه پاسخگو نيست و بايد با توجه به نيازهاي علمي امروز، دولت چابكي داشته باشيم كه فعاليت‌‏هاي اقتصادي را هدايت كند اما فربه نباشد .
رقابت اصل گريز ناپذير عدالت است
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه با آزمون و خطا، هزينه اداره كشور زياد مي‌‏شود، ادامه داد: عدالت يك ركن اساسي در نظام جمهوري اسلامي ايران است. اما هر كس از آن تعبيري دارد. مهم آن است كه اصل رقابت را يك اصل مهم در عدالت بدانيم. به گونه‌‏اي كه همه در برابر قانون يكسان باشند، فاصله طبقاتي كاهش يابد، دولت به سوي محرومين سمت‌‏گيري كند و همه از مواهب حكومت به يك اندازه برخوردار باشند. هرگونه نوساني در اين روند، عدم تعادل را ايجاد مي‌‏كند.
لاريجاني با اشاره به اينكه براساس قانون اساسي، نظام جمهوري اسلامي ايران هم يك نظام "پارلماني" است و هم يك نظام "رياستي"، تاكيد كرد كه رهبري نقش هماهنگي ميان دو نظام رياستي و پارلماني را دارند و به همين دليل است كه سند چشم‌‏انداز و سياست‌‏هاي كلي نظام را تدوين كرده‌‏اند.
وي با تاكيد بر لزوم توجه به قلمرو فناوري‌‏هاي پيشرفته همچون نانوتكنولوژي، ‌‏بيوتكنولوژي، ‌‏انرژي هسته‌‏اي و ICT ، يادآور شد كه اين دانش‌‏ها مسير پرش ايران را رقم مي‌‏زند. از اين رو رهبران ايران با درايت فهميده‌‏اند كه بايد روي اين تكنولوژي‌‏ها سرمايه‌‏گذاري كنند.
جايگاه ايران در منطقه و جهان بايد تقويت شود
رئيس قوه مقننه با تاكيد بر لزوم بيداري و هوشياري انقلاب اسلامي در عرصه جهاني، ادامه داد: بايد از اين جريان صيانت كرد تا جايگاه ايران به عنوان يك بازيگر موثر در منطقه و جهان تقويت شود. اگرچه درحال حاضر، ايران را به عنوان يك بازيگر مهم در منطقه مي‌‏دانند؛ اما تثبيت اين نظام، نيازمند طراحي‌‏هاي داخلي و بين المللي است. هرچند كه در شرايط امروز، به دليل اشتباهات آمريكا از يك سو و استراتژي درست ايران از سوي ديگر؛ نظام "تك قطبي" به سمت نظام "چند قطبي" پيش رفته است. اما اين نظام، داراي يك حالت ژله‌‏اي است كه هنوز عناصر مختلف جايگاه خود را در آن نيافته‌‏اند.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه ايران در دهه چهارم انقلاب، بايد به عنوان يك بازيگر فعال و تثبيت شده درآيد و وارد عمل شود، يادآور شد كه برخي به دنبال طرح شاخص‌‏سازي اسرائيل و كوچك‌‏كردن ديگر كشورها در منطقه هستند. از اين رو ايران در دهه چهارم انقلاب با چالش‌‏هاي بين المللي مختلفي روبرو خواهد شد.
به گفته وي، ريشه مواجهه با اين مسايل، همان مباني محدثه انقلاب و برخورداري از روحيه جهادي و حفظ استواري نظام است.
وي در پايان با اشاره به خاطراتي از علم، اظهار داشت: بايد به ياد داشته باشيم كه ما استقلال كشورمان را با خون شهداي بزرگي به دست آورده‌‏ايم و هزينه گزافي براي آن پرداخته‌‏ايم. از اين رو لازم است تا از آن صيانت كنيم.
پايان پيام

كد خبر: 464043
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن