تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816717693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - زنگ‌خطر براي توليدكنندگان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - زنگ‌خطر براي توليدكنندگان
اقتصاد - زنگ‌خطر براي توليدكنندگان

گروه اقتصاد:طهماسب مظاهري كه اين روزها تمام مدت مشغول گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها و رسانه‌‌هاست، مي‌گويد: «قيمت نفت و نرخ تورم با سخنراني كنترل نمي‌شود.» او ادامه مي‌دهد: «متاسفانه ما در زمان بالا بودن قيمت نفت با اين تصور كه قيمت نفت در اختيار ماست و با يك مصاحبه يا سخنراني مي‌توانيم آن را كنترل كنيم مديريت تعهدات و تخصيص منابع كشور را انجام داديم.» اما ديگر نه تنها سخنراني كه حتي سياست انقباضي كاهش عرضه نفت هم پاسخي براي كاهش قيمت‌ها نيست، يك‌روز پس از كاهش دوباره سطح توليد نفت در اوپك و حتي توليدكنندگان خارج از اوپك نيز كاهش قيمت‌ها كنترل نشده است. در حالي كه اوپكي‌ها در نشست الجزاير نسبت به آينده تصميم خود در كاهش 2/2 ميليون بشكه‌اي عرضه نفت خوشبين بودند، بهاي نفت در معاملات ديروز بازار آسيا همچنان زير قيمت 40 دلار براي هر بشكه داد و ستد شد.

به گزارش بلومبرگ، قيمت نفت در بورس نايمكس براي تحويل در ماه‌هاي بعد،‌ با كاهش يك دلار و 93 سنت كاهش به 34 دلار و 29 سنت رسيد، قيمت نفت برنت شمال نيز با كاهش 14سنت بشكه‌اي 40 دلار و 93 سنت فروخته شد. در بازار لندن نيز قيمت هر بشكه نفت وست‌تگزاس با كاهش 3 دلار و 84 سنت در هر بشكه به قيمت 36 دلار و 22 سنت رسيد. اوپكي‌ها ابراز اميدواري كرده بودند كه با اين كاهش توليد در وهران الجزاير، قيمت نفت مجددا افزايش يابد كه بازار نفت در روز جمعه نشان داد كه اين ارزيابي پيش‌بيني اشتباهي بوده است. قيمت نفت خام در بازارهاي بين‌المللي به ميزان بي‌سابقه‌اي كاهش يافته و طي تنها پنج ماه در پي بحران مالي در جهان، از حدود 140 دلار در ماه ژوئيه به زير 50 دلار (43 دلار در حال حاضر) در دسامبر 2008 سقوط كرده است. اين كاهش قيمت باعث نگراني كشورهاي توليدكننده نفت، هم در سازمان اوپك و هم در ميان كشورهاي غير عضو اوپك شده است. اين نگراني چنان بوده است كه روس‌ها كه پس از عربستان سعودي بزرگ‌ترين توليدكننده و صادركننده نفت خام در جهان محسوب مي‌شوند و البته عضو اوپك نيستند هياتي بلندپايه را به الجزاير فرستادند تا در نشست اضطراري اوپك حاضر باشند. تصميم اين كشور در مورد ميزان توليد بر شرايط بازار نفت تاثير قابل توجهي دارد. عضو اوپك نيست اما در نشست اين سازمان حضور داشت و اين احتمال مطرح شده كه اين كشور نيز شايد دست به كاهش توليد روزانه خود بزند. اما وضعيت كنوني اقتصاد دنيا ظاهرا جايي براي تحقق قيمت‌هاي موردنظر توليدكنندگان نفت باقي نمي‌گذارد. برخي از پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه بهاي نفت در سال آينده به زير بشكه‌اي 30 دلار سقوط خواهد كرد.

تلاش‌هاي مكرر اعضاي اوپك در ماه‌هاي اخير نتوانسته است بهاي نفت را حتي در مرز ۵۰ دلار نگاه دارد. اين امر كشورهاي يادشده را با مشكلات متعددي روبه‌رو كرده است. معمولا حربه اوپك در مقابله با تنزل بهاي نفت، كاهش سطح توليد و كاستن از عرضه اين ماده به بازار بوده است. اعضاي اين سازمان از ماه سپتامبر ۲۰۰۸ تاكنون، دو ميليون و ۲۰ هزار بشكه از توليد نفت خود كاسته‌اند كه به عقيده برخي از تحليلگران، تا حدودي موجب كاهش شتاب سقوط قيمت نفت شده، ولي روند آن را معكوس نكرده است. اين در حالي است كه هرگونه كاهش بعدي سطح توليد نيز ممكن است به جاي كمك به افزايش قيمت نفت، تنها ميزان درآمدهاي كشورهاي اوپك را محدودتر و محدودتر كند. شكيب خليل، وزير نفت الجزاير و رئيس كنفرانس اوپك، در سخنراني افتتاحيه‌ اين كنفرانس گفت: «سال جاري سال سختي براي بازار نفت بود چراكه نوسان‌هاي بهاي نفت بسيار بود. به گفته وي وضعيت كنوني بازار و قيمت‌هاي نفت اخبار خوبي براي صنعت نفت و همچنين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نيست.» خليل افزود، زماني كه قيمت‌هاي نفت خيلي پايين است و نوسان آن ادامه دارد همان‌طور كه هم‌اكنون شاهد آن هستيم، ناگزير شاهد عقب ماندن طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خواهيم بود، اگر اين شرايط براي طولاني‌مدت ادامه يابد به معناي كمبود عرضه در آينده و دور جديد بي‌ثباتي است. وزير نفت الجزاير در ادامه با بيان اينكه ركود فعاليت اقصادي جهان سريع‌تر از پيش‌بيني‌هاست، از پيش‌بيني كاهش باز هم بيشتر تقاضا براي نفت در سال آينده خبر داد. با توجه به سهم بالاي درآمدهاي نفتي در منابع مالي كشورهاي اوپك، كاهش غيرمنتظره‌ بهاي اين ماده‌ سوختي، اثرات منفي گسترده‌اي بر اقتصاد كشورهاي يادشده باقي گذاشته است. در مورد كشوري مانند ايران، بنا به ارزيابي كارشناسان، دولت براي بودجه سال ۱۳۸۸ خود به ۱۰۵ ميليارد دلار درآمد ارزي نياز دارد.

از اين مبلغ، دست‌كم ۶۵ تا ۷۰ ميليارد دلار آن بايد از درآمد‌هاي نفتي تامين شود. اين در حالي است كه با توجه به قيمت‌هاي فعلي نفت، درآمد حاصل از فروش اين ماده در سال آينده از ۳۰ ميليارد دلار هم كمتر خواهد بود. عربستان سعودي كه سال‌ها ترجيح مي‌داد از قيمت مبنا براي نفت سخني نگويد، اينك بر اين باور است كه ۷۵ دلار براي هر بشكه، قيمتي منصفانه و به سود خريدار و فروشنده است. ايران رقم ۱۰۰ دلار را براي اين منظور پيشنهاد كرده است. حال به‌رغم كاهش توليد نفت اوپك به ميزان دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه در روز، قيمت نفت خام آمريكا در بازارهاى جهانى بار ديگر سقوط كرد و به ۳۸ دلار براى هر بشكه رسيد و نفت ايران نيز زير ۴۰ دلار معامله شد. با اين حال، پيش بينى‌ها براى سال آينده حاكى از آن است كه ركود اقتصادى بر ميزان تقاضاى جهانى براى نفت خام، از آمريكا گرفته تا چين، تاثير منفى مى‌گذارد. موسسه جى‌پى مورگان، پيش‌بينى خود از ميانگين قيمت نفت را از ۶۹ دلار در هر بشكه براى سال ۲۰۰۸ به ۴۳ دلار كاهش داده است و تحليلگران معتقدند در صورتى كه ذخيره‌ها كاهش نيافته يا تقاضا به سطح سابق نرسد، احتمال كاهش بيشتر بهاى نفت وجود دارد. با اينكه كاهش توليد نفت اوپك براي سومين‌بار پياپي اثري بر روند رو به كاهش قيمت نفت نداشته اما معاون صندوق بين‌المللي پول با انتقاد از تصميم اوپك براي كاهش توليد نفت مدعي شد اين اقدام موجب تشديد ركود اقتصادي در جهان مي‌شود.
در همين حال، شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرده است كه طرح سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در كاهش مجدد توليد نفت براي جلوگيري از كاهش قيمت‌ها ناموفق بوده است و اين احتمال وجود دارد كه جهان به دوران نفت ارزان بازگردد.

شبكه تلويزيوني الجزيره در گزارشي افزود: زنگ‌هاي خطر براي كشورهاي توليدكننده نفت به صدا درآمده است. بازارهاي نفت در حركتي كه براي آينده نفت نگران‌كننده است از خبر كاهش توليد نفت به سردي استقبال كردند. قيمت‌هاي نفت همچنان رو به كاهش مي‌رود و به كمتر از 40 دلار در هر بشكه رسيده است. كارشناسان اين سطح از قيمت را نقطه بغرنج توصيف مي‌كنند زيرا كشورهاي بزرگ و كوچك توليدكننده نفت متضرر خواهند شد و به اقتصاد آنها لطمات شديدي وارد خواهد شد. راي كاربوني رئيس شركت قراردادهاي نفتي باراماونت، گفت: «من گمان مي‌كنم ما به سوي يك كاهش ديگر حركت مي‌كنيم و ما خودمان را براي يك توفان بزرگ در بازار نفت آماده مي‌كنيم. اوضاع كنوني نشان مي‌دهد اوپك هر قدر هم توليدش را كاهش دهد كاهش قيمت‌ها متوقف نخواهد شد». معامله‌گران نفتي مي‌گويند تصميم اوپك در نشست اوپك به تقويت قيمت‌هاي نفت كمك نكرد و قيمت نفت به پايين‌ترين حد خود ظرف چهار سال‌ونيم گذشته رسيده است.

آمارهاي هفتگي درخصوص افزايش ذخاير نفتي امريكا، افزايش ذخاير بنزين در اين كشور و پيش‌بيني‌ها درخصوص كاهش مصرف در جهان از علل افزايش قيمت نفت است. در اين ميان برخي معتقدند اوپك نمي‌تواند قيمت‌هاي نفت را كنترل كند چراكه ظرف پنج ماه نفت به ميزان 107 دلار در هر بشكه كاهش يافته است. قبلا راهكار مشخص بود، با كاهش توليد نفت، توازن به بازارها بازمي‌گشت اما اكنون اين معادله تغيير كرده است. با اينكه اوپك از ابتداي سال بيش از چهار ميليون بشكه از توليد را كاهش داده اما قيمت‌ها 70 درصد كاهش يافته است. پيش از اين برخي پيش‌بيني مي‌كردند قيمت‌هاي نفت در هر بشكه به بالاي 200 دلار برسد اما اكنون سخن از اين است كه جهان در حال بازگشت به دوران نفت ارزان است.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن