تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816688471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/رونق كشاورزي سرزمين طلاي سفيد؛ نيازمند برنامه جامع


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/رونق كشاورزي سرزمين طلاي سفيد؛ نيازمند برنامه جامع
گرگان - خبرگزاري مهر: شهرستان گنبد كاووس كه روزگاراني به "سرزمين طلاي سفيد" معروف بود با 165 هزار هكتار اراضي باغي و كشاورزي از قطبهاي مهم كشاورزي گلستان به شمار مي آيد كه استفاده بهينه و توسعه اين بخش نيازمند برنامه ريزي دقيق و رفع مشكلات است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، خشكساليها و سيلهاي سالهاي اخير و كاهش بسيار محسوس سطح زير كشت پنبه و ركود صنايع وابسته ان در اين منطقه، امروز بر رونق كشاورزي اين شهرستان تاثير منفي گذاشته است.

مهاجرت روستاييان به شهر و افزايش شمار بيكاران نمونه بارز اثرات منفي در اين منطقه است كه رفع آن نيازمند برنامه جامع و اصولي است.

اين شهرستان بيش از 295 هزار نفري پنج هزار و 72 كيلومتر وسعت دارد و 55 درصد جمعيت آن در مناطق روستايي سكونت دارد كه شغل بيشتر انها كشاورزي است.

متوسط بارندگي در گنبد كاووس بين 250 تا 450 ميلي متر بوده و اكنون 24 هزار بهره بردار در بخش كشاورزي اين شهرستان فعاليت دارند.

به اعتقاد جمعي از كشاورزان، سرمايه گذاري بر روي طرحهاي آب و خاك و عملياتي شدن انتقال آب از غرب مازندران به شرق گلستان در رونق و توسعه كشاورزي سرزمين طلاي سفيد موثر است.

كمبود آب از جمله عوامل محدود كننده كشاورزي گنبد است

كمبود آب زراعي از جمله عوامل محدود كننده بخش كشاورزي اين شهرستان است و طبق آمار فقط در بخش مرزي داشلي برون 56 هزار هكتار زمين زراعي وجود دارد كه 45 هزار هكتار آن ديم است و به دليل كمبود آب زراعي كشاورزان آن هرسال متحمل خسارتهاي زيادي مي شوند.

قديمي و فرسوده بودن تجهيزات بخش كشاورزي، كمبود صنايع وابسته كشاورزي، نبود جاده هاي بين مزارع، محدود بودن فعاليت مهندسان ناظر، كم توجهي به مكانيزاسيون كشاورزي از جمله مشكلات توسعه بخش كشاورزي در اين شهر ستان است.

مقام نخست كشت و توليد گندم، كشت و توليد زيتون، اجراي سيستم آبياري تحت فشار، تعاوني هاي توليد فعال، جمعيت بهره بردار بخش كشاورزي، مقام اول كشت و توليد زيتون و دانه هاي روغني كلزا و پنبه از جمله قابليتهاي كشاورزي اين شهرستان است.

مديرجهاد كشاورزي گنبد كاووس در اين زمينه گفت: اين شهرستان استعداد ويژه اي براي سرمايه گذاري در افزايش توليد محصولات زراعي و باغي دارد.

احمد قاضي در گفتگو با خبرنگار مهر در گنبد افزود: اگر چه از پتانسيل هاي بخش كشاورزي اين شهرستان بهينه استفاده شود، شاهد رونق توليد و افزايش اشتغال در شهرستان خواهيم بود.

وي با بيان اهميت بخش كشاورزي اين شهرستان و برخي چالشها و نيازمنديهاي آن اظهار داشت: عدم توجه جدي به مقوله كشاورزي به عنوان محور توسعه اقتصادي مانع عمده در راستاي توسعه بخش كشاورزي اين شهرستان است.

عدم حمايت قاطع دولت از كشاورزي از چالشهاي جدي اين بخش است

وي خاطرنشان كرد: بالا بودن ريسك سرمايه گذاري به رغم زودبازده بودن و عدم حمايت قاطع دولت از بخش كشاورزي روند توسعه در اين بخش را با چالش جدي مواجه كرده است.

به گفته قاضي، در گذشه تامين نشدن به موقع نهاده هاي كشاورزي عمده ترين مشكل بخش كشاورزي اين شهرستان بود كه اكنون با واگذاري امور به بخش خصوصي در حال رفع شدن است.

مديرجهاد كشاورزي گنبد كاووس بيان داشت: اين شهرستان روزگاري به سرزمين طلاي سفيد معروف بود و به رغم توليد انبوده ماده اوليه صنعت نساجي و داشتن مرز مشترك و طولاني با تركمنستان هنوز از داشتن كارگاه و كارخانه ريسندگي محروم است.

وي يادآورشد: اين شهرستان كه به عنوان تامين كننده مواد اوليه صنايع مختلف به شمار مي آيد، هيچ صنعتي در آن رونق ندارد و در ساير مناطق كشور كه براي تامين مواد اوليه محتاج اين شهرستان هستند، صنايع مختلف فعال است.

قاضي، ميانگين مالكيت اراضي در اين شهرستان را 12 هكتار اعلام و عنوان كرد: بالا بودن ميزان اراضي زراعي و باغي در اين شهرستان نياز به توسعه مكانيزاسيون كشاورزي را دوچندان كرده است و بايد كارخانجات توليد نظير توليد تراكتور و ساير ادوات كشاورزي در اين شهرستان راه اندازي شود.

وي با اشاره به نقش كليدي احداث سدهاي گلستان يك و دو در اين منطقه خواستار تسريع در عملياتي شدن طرح تجهيز و نوسازي اراضي و امكانات مورد نياز انتقال آب به مزارع اين شهرستان شد.

وي افزود: در زمينه حمل و نقل محصولات كشاورزي و ترانزيت آن، ادامه راه آهن از گرگان به شرق گلستان و اتصال آن به استان خراسان شمالي و رضوي و كششور تركمنستان از نيازهاي رونق بخش كشاورزي اين شهرستان به شمار مي آيد.

مديرجهاد كشاورزي گنبد كاووس گفت: براي دستيابي آسان به اراضي كشاورزي اين شهرستان به دو هزار كيلومتر جاده بين مزارع نياز است كه بايد احداث شود.

قاضي اظهار داشت: اين درحالي است كه امسال بيش از 10.5 كيلومتر جاده دسترسي مزارع در شهرستان ايجاد شده است.

وي افزود: همچنين در سال گذشته بيش از 210 كيلومتر از ارضي شهرستان به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شد كه تمامي اين مسائل مي توانند به توسعه بخش كشاورزي اين شهرستان كمك كند.

وي خاطرنشان كرد: براي تامين آب زراعي مورد نياز كشاورزي شهرستان تاكنون شش باب ايستگاه پمپاژ در دست احداث بوده كه با اتمام عمليات آن، آب زراعي 15 هزار هكتار از اراضي منطقه تامين مي شود.

قاضي ادامه داد: در سال جاري احداث شبكه زهكشي زيرزميني اراضي حوزه سد گلستان در سطح دو هزار و 500 هكتار با اعتبار 43 ميليارد ريال در دست اجرا است.

مديرجهاد كشاورزي گلستان بيان داشت: تكميل ايستگاه پمپاژ روستاي ياسي تپه با اعتبار پنج ميليارد ريال، تكميل شبكه آبياري و زهكشي اراضي تعاوني توليد روستاي ياسي تپه با 40 ميليارد ريال اعتبار و تكميل شبكه آبياري تعاوني توليد پيمان با 35 ميليارد ريال اعتبار از ديگر طرحهاي در دست اجراي اين مديريت است.

وي يادآورشد: همچنين از محل اعتبارات خشكسالي 50 ميليارد ريال براي احداث و تكميل كانال رسوب گير روستاي كرند و سه ميليارد ريال نيز براي تكميل ايستگاه پمپاژ كانال آب تخصيص يافته است.

مديرجهاد كشاورزي گنبد كاووس گفت: 18 درصد محصولات و فراورده هاي دامي و طيور استان در اين شهرستان توليد مي شود.

قاضي، ميزان توليد دامي اين شهرستان را طي سال سال جاري 67 هزار تن اعلام كرد.

وي اظهار داشت: 71 واحد پروش مرغ صنعتي به ظرفيت 13 هزار و 530 تن گوشت، يك واحد توليد تخم مرغ صنعتي با ظرفيت 950 تن، 36 واحد گاوداري شيري صنعتي به ظرفيت يكهزار و 937 تن و با اشتغال 9 هزار و 739 نفر در بخش دام و طيور در اين شهرستان فعاليت دارند.

وي خاطرنشان كرد: تاكنون 46 طرح عمراني استاني با اعتباري بيش از 26 ميليارد و 500 ميليون ريال و 16 طرح ملي با 13 ميليارد و 500 ميليارد ريال در اين شهرستان در دست اجرا است.

قاضي ميزان پيشرفت اجرايي اين طرحها را حدود 35 درصد بيان كرد و گفت: مجتمع دامداري گوزني تپه، گل گياه خوجملي، تكميل ايستگاه پمپاژ روستاي ياسي تپه و احداث جاده هاي بين مزارع از جمله اين طرحها است.

مديرجهاد كشاورزي گنبد كاووس بيان داشت: به رغم توليد قابل توجهي از محصولات باغي، زراعي و غيره در اين شهرستان استقبال مردم براي بيمه محصولات ضعيف است.

وي يادآورشد: اين درحالي است كه سالانه خسارتهاي زيادي براثر بروز حوادث مختلف به اين شهرستان وارد مي شود و نياز است به نوعي جبران شود.

وي عنوان كرد: براي گسترش بيمه محصولات زراعي و كشاورزي علاوه برفرهنگ سازي بايد اين پديده به صورت اجباري و الزامي درآيد.
 پنجشنبه 28 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن