تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي‌هاي مجازي، مشكلات واقعي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازي‌هاي مجازي، مشكلات واقعي
فضاي مجازي- بهاره جلالوند:
در دل اين شهر بزرگ‌ و در بين تمام مغازه‌هاي رنگي، مغازه‌هايي تيره و نسبتا تاريك وجود دارند ‌كه با نام ‌ گيم‌نت تبديل به مكاني براي جذب كودكان، نوجوانان و حتي جوانان شده‌اند تا جايي كه اين گروه‌هاي سني ساعت‌ها جلوي جعبه رنگي (مانيتور) ميخكوب مي‌شوند.

درك اين فضاي غبار آلود براي كساني امكان دارد كه از دنياي حقيقي فاصله گرفته‌ و در دنياي مجازي غرق شده‌اند و اين غرق‌شدگي سرانجام خوبي نخواهد داشت.

گيم نت به معناي بازي شبكه‌اي است؛ بازي‌هايي كه براي انجام آنها به اينترنت نياز داريم و به همين جهت مغازه‌هايي كه اين خدمات را ارائه مي‌دهند گيم نت نام گرفته‌اند. كودكان و نوجوانان و حتي جوانان به انجام بازي‌هاي رايانه‌اي تمايل زيادي نشان مي‌دهند و بيشتر آنها بازي‌هاي خشونت آميز را انتخاب مي‌كنند. گروه‌سني كاربران اينترنتي (در بخش
گيم نت)در محله‌ها و مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است؛ به عبارت روشن‌تر در برخي مناطق و محله‌ها فقط جوانان از يك بازي استفاده مي‌كنند و در محله يا منطقه‌اي ديگر، كودكان را هم مي‌توان ديد. بنا بر آمار‌هاي به دست آمده گروه سني استفاده‌كننده از بازي‌هاي اينترنتي، 8 تا 28 سال است ضمن اينكه فضاي گيم نت‌ها به‌گونه‌اي است كه فقط پسرها در آن حضور دارند.

دكتر حسين باهر، رفتارشناس و مشاور امور رفتاري در رابطه با گرايش كودكان و نوجوانان به بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌گويد: «به‌طور كل اين گروه سني بازي‌هاي رايانه‌اي را دوست دارند زيرا اين بازي‌ها هم كنجكاوي آنها را برمي‌انگيزد و هم برايشان سرگرمي محسوب مي‌شود. اين بازي‌ها به راحتي در دسترس بچه‌ها قرار مي‌گيرد و به همين جهت طرفداران زيادي پيدا مي‌كند. هيجاني كه در برخي از بازي‌هاي رايانه‌اي وجود دارد عامل اصلي جذب كودكان و نوجوانان به اين نوع بازي‌هاست. اين بازي‌ها جاي خودشان را در بين اقشار مختلف جامعه باز كرده‌اند و به‌دليل تقاضاي زياد، روز به روز در حال افزايش هستند.»

خانه مغلوب شد

‌ سرعت بالاي اينترنت گيم نت‌ها نسبت به اينترنت خانگي باعث‌شده كه كاربران براي انجام بازي‌هاي رايانه‌اي به گيم نت مراجعه كنند. باهر در رابطه با انتخاب گيم نت به جاي محيط خانه مي‌گويد:«در فضا‌هايي مثل گيم‌نت بحث نظارت والدين بسيار كمرنگ است و حتي مي‌توان گفت كه اين نظارت وجود ندارد، به همين جهت بچه‌ها اين فضا را نسبت به خانه ترجيح مي‌دهند.

ارتباط با گروه همسالان، دليل جذب كودكان، نوجوانان‌ و جوانان به اين نوع مكان‌هاست و در برخي از اين محيط‌ها علاوه بر تبادل موضوعات فرهنگي و اجتماعي تبادل سي دي‌هاي غيراخلاقي و. . . در بين اين گروه سني مشاهده مي‌شود؛ چيزهايي كه در محيط خانه كمتر اتفاق مي‌افتد در اين محيط‌ها وجود دارد. تمامي گروه‌هاي سني آسيب پذير هستند ولي گروه كودكان، به‌دليل عدم‌مهارت‌هاي زندگي نسبت به ساير گروه‌ها آسيب‌پذيرترند. قرار گرفتن در فضاي مجازي، به‌صورت مستمر در رشد شخصيت كودك
تاثير سوء به همراه دارد، به‌طوري‌كه كودك به گوشه‌گيري و دوري از فضاي خانواده روي مي‌آورد. »

من معتادم

كساني كه در گيم نت‌ها رفت‌وآمد مي‌كنند معمولا چهره‌هاي تكراري دارند؛ به‌ عبارت ديگر گيم نت‌ها را مي‌توان پاتوق ناميد. بنا بر آمارهاي به دست آمده‌ كمترين ميزان استفاده از بازي‌هاي اينترنتي در گيم نت‌ها 8 ساعت است. حتي‌ برخي از صاحبان گيم نت‌ها با تعرفه‌هاي تخفيفي، كاربران را به استفاده بيشتر از اين بازي‌ها تشويق مي‌كنند.

دكتر باهر در رابطه با اعتياد به بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌گويد:«هر چيزي را كه نتوانيم براي بلندمدت ترك كنيم، تبديل به عادت مي‌شود و عادت تكرار خواهد شد و در نهايت اعتياد به‌وجود مي‌آيد. اعتياد به بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار مضر است به‌ويژه در بين كودكان و بر سلامت جسمي و روحي كودك تاثير منفي مي‌گذارد و در بين كودكاني كه به اين امر اعتياد پيدا كرده‌اند شاهد افت تحصيلي هستيم. اين كودكان از كانون گرم خانواده فاصله مي‌گيرند و در نبود بازي‌هاي رايانه‌اي پرخاشگر مي شوند.

استفاده از اين بازي‌ها برايشان به يك نياز تبديل مي‌شود كه اين نياز علاوه بر خسارت‌هاي روحي، خسارت‌هاي مالي را هم به خانواده‌ها تحميل مي‌كند.»استفاده افراطي از بازي‌هاي رايانه‌اي مشكلات زيادي را براي كودكان، نوجوانان و حتي جوانان به‌وجود مي‌آورد كه اين مشكلات در 3 گروه فيزيكي، اجتماعي و رواني خلاصه مي‌شوند. در گروه اجتماعي و رواني مسائلي چون كم شدن انگيزه براي ارتباط با ديگران و استرس و افسردگي مشاهده مي‌شود. در گروه فيزيكي، نزديك بيني چشمان و صدمه به سيستم اسكلتي بدن (به‌ويژه در افراد در حال رشد ) وجود دارد.

راه حل كجاست ؟!

نسل امروز به‌عنوان سرمايه‌هاي آينده كشور محسوب مي‌شوند و براي داشتن جامعه‌اي سالم بايد محيطي مناسب براي رشد و پرورش اين گروه سني فراهم كرد. بحث كنترل كودكان و نوجوانان به‌صورت افراط گونه هيچ اثري نخواهد داشت و تشديد اين كنترل‌ها نه تنها كودك و نوجوان را از استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي باز نمي‌دارد بلكه آنان را نسبت به اين كار تشنه‌تر مي‌كند.

دكتر باهر درباره كاهش استفاده افراطي از بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌گويد:«تمامي رسانه‌هاي جمعي از جمله صداو سيما و مطبوعات مي‌توانند در كاهش اثرات منفي اين امر تاثير‌گذار باشند. براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از بازي‌هاي اينترنتي بايد فرهنگ‌سازي و آگاه‌سازي‌ صورت بگيرد و تا وقتي كه اين فرهنگ‌سازي شكل نگيرد هيچ كاري نمي‌توان انجام داد. گذاشتن كارگاه‌هاي آموزشي با موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي در فرهنگسرا‌ها و پارك‌ها بسيار تاثير‌گذار است. اگر اين جلسات آموزشي توسط يك استاد فرهيخته و به‌صورت مستمر باشد قطعا كاربردي‌تر خواهد بود و مي‌توان با شيوه‌هاي درست و منطقي اين معضل را تا حد زيادي حل كرد.»
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن