تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806402335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگ داشت اعياد اسلامي راهي به سوي ارتقاي فرهنگ ديني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: بزرگ داشت اعياد اسلامي راهي به سوي ارتقاي فرهنگ ديني
يكي از راه هاي زنده نگه داشتن حوادث مهم تاريخي و ديني اسلام كه ريشه در تعاليم ديني و سنت انبيا و امامان معصوم دارد و بيانگر پيروزي و غلبه بر هواهاي نفساني و تبعيت از فرمان و حكم الهي است، بزرگ داشت و تكريم اعياد مذهبي است.

اين امر علاوه بر ايجاد نوعي آرامش و امنيت خاطر و افزايش ظرفيت روحي افراد در جامعه، سدي مقاوم در مقابل سرور و شادماني هاي كاذب زودگذر و ابزاري براي پرهيز جوانان از مسائل منفي است و با توجه به اين موارد، بزرگ داشت اين اعياد در جامعه اسلامي، امري ضروري به نظر مي رسد.

يك شهروند در خصوص اهميت و ضرورت بزرگ داشت اعياد مذهبي مي گويد: بزرگ داشت اين اعياد مانند ايام سوگواري، حاوي پيام هاي مختلفي به اقشار مردم و به ويژه جوانان است.

رضايي مي افزايد: به عنوان مثال در ايام سوگواري امام حسين(ع) مي توان پيام معنوي قيام امام حسين(ع) و روز عاشورا را به جوانان منتقل كرد و به همان نسبت نيز با برپايي جشن و سرور در اعياد اسلامي و به ويژه عيد غدير، پيام هايي چون ضرورت مسئله امامت و ولايت به جوانان منتقل مي شود.

يكي ديگر از شهروندان با بيان اين كه متاسفانه بين مراسم شادي و سوگواري در كشور تناسبي وجود ندارد مي گويد: ابتدا بايد به وسيله كارشناسان علوم ديني و حوزوي اين مسئله آسيب شناسي شود و متوليان امور فرهنگي با تدوين برنامه هاي كارشناسي شده به اطلاع رساني به موقع در خصوص ايام شادي و به ويژه اعياد اسلامي و ايام ولادت ائمه بپردازند.

طاهريان تصريح مي كند: از اين طريق مي توان با همان كيفيتي كه پيام هاي معنوي در ايام سوگواري منتقل مي شود، به انتقال پيام هاي شاد و معنوي در جامعه بپردازيم.

يكي از بازاريان با اشاره به برگزاري جشن و سرور در اعياد اسلامي و پخش نقل و شيريني در شهر مي گويد: اين كار علاوه بر آشنايي مردم با شيوه صحيح شادي كه در اسلام به آن توصيه شده است، موجب افزايش سطح آگاهي مردم در خصوص علت برپايي جشن مي شود.

يك دانشجو در خصوص ضرورت و اهميت بزرگداشت اعياد اسلامي مي گويد: بزرگ داشت اين اعياد علاوه بر زنده نگه داشتن حوادث و وقايع اسلام، موجب مي شود تا ما آموزه هاي ديني خود را فراموش نكنيم.

عليپور مي افزايد: بزرگداشت و تكريم اعيادي مانند عيد غدير باعث مي شود تا افراد جامعه به اهميت مسئله ولايت پي ببرند و در حفظ آن بكوشند.

يكي از فرهنگيان بيان مي كند: همان گونه كه ما در عيد نوروز كه عيد باستاني ايرانيان است به شادي و سرور مي پردازيم، بر ما واجب است تا اعياد اسلامي را هم كه ريشه در فرهنگ ديني ما دارد، گرامي بداريم.

تقي زاده تصريح مي كند: گرامي داشت اين اعياد سبب مي شود تا فراموش نكنيم كه چه حوادث و اتفاقاتي در تاريخ اسلام رخ داده و اسلام چگونه شكل گرفته است.

وي مي افزايد: برپايي جشن و سرور و بزرگ داشت اين اعياد موجب مي شود تا عظمت و بزرگي اين اعياد را درك كنيم و به نسل هاي بعدي نيز، انتقال داده شود.

وي اضافه مي كند: صدا و سيما به عنوان يكي از عوامل ترويج دهنده بزرگ داشت اين اعياد، تاثير بسزايي در گسترش اين فرهنگ و انتقال آن به نسل هاي بعدي دارد.

يكي از شهروندان مي گويد: بزرگداشت اين اعياد موجب مي شود بسياري از فرصت طلبان كه معتقدند اسلام دين شادي نيست، ناكام بمانند.

مستوفي مي گويد: ايجاد روحيه شادي و نشاط و توجه و انجام توصيه هاي بيان شده از سوي امامان و ائمه معصومين در اين ايام، باعث شناخت بيشتر و بهتر از اسلام مي شود.

وي تصريح مي كند: توزيع بروشور متناسب با آن عيد به منظور آشنايي مردم با فلسفه وجودي عيد واجراي برنامه هاي مختلفي هم چون تئاتر و ... متناسب با مضمون عيد، درك و فهم ضرورت بزرگداشت عيد و انتقال آن را براي مردم آسان تر مي كند.

يك كارشناس ارشد فلسفه كلام در خصوص فلسفه وجودي اعياد مذهبي با بيان اين كه 2 دليل عقلي و نقلي براي اين امر وجود دارد مي گويد: زنده نگه داشتن حوادث مهم تاريخي و ديني كه بيانگر پيروزي و غلبه بر هواهاي نفساني و تبعيت از فرمان و حكم الهي است، دليل عقلي اين امر محسوب مي شود.

كورش حيدري تصريح مي كند: دليل نقلي آن نيز ريشه در تعاليم ديني و سنت انبيا و امامان معصوم دارد.

وي با اشاره به اين كه انسان موجودي است كه در مسير زندگي اش با موانع، رنج ها و مصيبت هاي زيادي مواجه مي شود و تحمل اين سختي ها موجب افسردگي، غم و اندوه، بي انگيزگي و خمودي و خموشي اش مي شود، مي افزايد: بنابراين برگزاري مراسم شادي بخش و اعياد مذهبي، نوعي آرامش و امنيت خاطر سالم به فرد و جامعه تزريق مي كند كه اين از جمله عوامل ضرورت بزرگ داشت اعياد مذهبي است.

وي در رابطه با تاثير اعياد و سرور در جامعه با اشاره به اين كه جامعه هم چون يك انسان زنده است كه نياز به تنفس، آرامش و تفريح دارد مي افزايد: اعياد مذهبي باعث تعامل بيشتر افراد جامعه مي شود و ظرفيت روحي و رواني افراد را افزايش مي دهد و از انزواي آنان جلوگيري مي كند.

وي كاهش افسردگي هاي روحي و رواني، افزايش درصد اعتماد مردم به يكديگر و اعتقادات مذهبي در جامعه، ايجاد نوعي آموزش و تعليم رفتارهاي شايسته و هنجارهاي اجتماعي در بين نسل جديد را ديگر تاثيرهاي بزرگ داشت اعياد و برپايي جشن و سرور در جامعه مي داند و تصريح مي كند: از آن جايي كه نوجوانان و جوانان امروزي به تفريحات و شادماني هاي منفي گرايش دارند، لذا وجود مراسم و شادماني هاي مثبت (اعياد مذهبي) ابزاري براي دفع و پرهيز جوانان از مسائل منفي است.

اين استاد دانشگاه برگزاري همايش، مراسم جشن و سرور با موضوع هاي فرهنگي، اعتقادي در مساجد و اماكن عمومي هم چون پارك ها و سينما، پخش و توزيع شيريني در معابر شهر را از راه هاي جذب جامعه به برگزاري اين اعياد مي داند و ذكر مي كند: حضور مسئولان و روحانيان در اين مراسم شادي بخش، توجه به خانواده هاي نيازمند و كمك مالي و معنوي مردم و مسئولان به اين قشر از جامعه، تقويت برنامه هاي راديويي و تلويزيوني براي تبليغ و تشويق جوانان براي شركت در اين مراسم و تهيه برنامه هاي مفرح و در عين حال اعتقادي در اعياد مذهبي از ديگر راه هاي ارتقاي آگاهي جامعه نسبت به اين اعياد است.

معاون آموزشي دانشكده علوم قرآني بجنورد در خصوص اهميت و ضرورت بزرگ داشت اعياد اسلامي مي گويد: از آن جايي كه هدف اصلي دين و نظام كاري و حكومتي ما بر آموزه هاي ديني و قرآني استوار است، لذا بر ماست كه اعياد اسلامي را با برگزاري جشن و سرور گرامي بداريم.

مرتضي پهلواني مي افزايد: در كنار عمل به شرع بايد در عرف جامعه به گونه اي عمل شود تا كساني كه از فضاي بيروني به جامعه نگاه مي كنند، دچار تناقص نشوند.

وي تصريح مي كند: بزرگ داشت اين اعياد به عنوان يك نماد ديني و مذهبي علاوه بر افزايش آگاهي ديني مردم موجب تبليغ و ترويج دين اسلام نيز مي شود. وي با بيان اين كه هر مسلمان و جامعه اسلامي بايد در كنار تمام وظايف و فعاليت هاي روزمره زماني را صرف تبليغ دين و اهميت به مسائل ديني كند مي گويد: با برگزاري مراسم مختلف در اعياد اسلامي گامي مثبت براي گسترش فرهنگ ديني برداشته مي شود.

وي با اشاره به اين كه هدف از برپايي جشن و سرور و بزرگ داشت اعياد، رفع تكليف نيست تصريح مي كند: با برگزاري مسابقات مختلف هم چون مقاله نويسي و تحقيق و پژوهش در بين دانشجويان، مي توان علاوه بر افزايش سطح آگاهي اقشار جامعه نسبت به آن عيد و فلسفه وجودي اش تا حدودي اهداف اسلام را برآورده كرد.

پهلواني مي افزايد: پرداختن به تفسير چند آيه از قرآن كريم در محافل انس با قرآن كه در اعياد اسلامي برگزار مي شود به منظور بهره مندي از مفاهيم قرآن كريم، توزيع كتابچه، بروشور در اين اعياد از ديگر راهكارهاي موجود براي برگزاري بهتر و آشنايي بيشتر مخاطبان با اين اعياد است.

مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي با بيان اين كه به طور كلي هر برنامه و واقعه و اتفاقي در جامعه، داراي اثرات مثبت و منفي است مي گويد: ما در تاريخ زندگي خود و تاريخ اسلام اتفاقاتي را شاهد بوديم كه تاثيرمستقيم و غيرمستقيم در زندگي ما داشته است.

حجت الاسلام نورا... ولي نژاد بيان مي كند: يكي از وقايعي كه در زندگي ما تاثير دارد گرامي داشت اعياد، ولادت ائمه معصومين و يا مناسبت هايي است كه در آن يك واقعه مهم رقم خورده است.

وي مي افزايد: پرداختن به اين برنامه ها تاثير مستقيمي در ارتقاي فرهنگ ديني جامعه دارد. وي با اشاره به اين كه جامعه زماني حيات دارد كه داراي يك فرهنگ بالنده و بانشاط باشد تصريح مي كند: احياي مناسبت ها و نشر و توسعه آن ها در ترويج، تعميق و تحكيم فرهنگ تاثير مستقيم دارد.

وي مي گويد: زنده بودن اسلام و اين حيات به خاطر مناسبت هاي موجود در تاريخ است. وي بيان مي كند: مردم بايد از اين مناسبت ها به خوبي استفاده كنند و از خرافات بپرهيزند.

حجت الاسلام ولي نژاد با اشاره به اين كه عيد غدير خم يكي از اعياد بزرگ مسلمانان و به ويژه شيعيان است تصريح مي كند: اتفاق مهمي كه در غدير رقم خورد در حقيقت تكميل راه نبوت و رسالت پيامبر بود و اگر اين مهم توسط پيامبر انجام نمي شد رسالتش به اتمام نمي رسيد و دين كامل نمي شد.

وي مي گويد: همان گونه كه حضرت علي(ع) مختص به اسلام نيست و به جهان بشريت تعلق دارد، بنابراين بحث ولايت و امامت و اساسا غدير خم نيز تنها به شيعه تعلق ندارد بلكه شامل جهان اسلام و همه مسلمانان مي شود.

وي با اشاره به ماموريت پيامبر در اين روز و توقف ايشان به انتظار حضور كاروان كه نشان از اهميت كار و عظمت مسئله امامت و ولايت دارد تصريح مي كند: بايد عيد غدير خم را به دليل اين كه در آن سعادت بشر رقم خورده گرامي بداريم و به جشن و سرور بپردازيم و آن را به صورت يك فرهنگ عمومي درآوريم.

وي مي گويد: از آن جايي كه غدير خم در تاريخ زندگي بشريت ريشه دوانده است بايد آن را به شكل يك انديشه، نسل به نسل و سينه به سينه انتقال دهيم.

وي با اشاره به اين كه همه مردم اهميت غدير را مي دانند بيان مي كند: شناخت دقيق و واقعي حضرت علي(ع) نيز از طريق قرآن، نهج البلاغه، بيانات رسول اسلام(ص) و ساير ائمه معصومين و ديدگاه شخصيت هاي علمي جهان، امكان پذير است.

وي با بيان سخن يكي از شخصيت هاي بزرگ اهل سنت در مصر مبني بر اين كه همه مردم بايد گم شده خود را در نهج البلاغه حضرت علي(ع) پيدا كنند مي افزايد: اين سخن نشان از اهميت غدير و ضرورت اجراي برنامه هاي متنوع و مختلف در اين روز دارد.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن