تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811808615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاآرتص: فرستاده اوباما به تهران مي‏آيد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: هاآرتص: فرستاده اوباما به تهران مي‏آيد
اگر پيش از اين محمود احمدي نژاد مرقومه و مكتوبه اي به آدرس كاخ سفيد ارسال مي كرد تا پيروزي منتخب رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا را تبريك بگوييد و از مذاكرات احتمالي دو كشور استقبال كند، باراك اوباما نيز براي اعلام حسن نيت و اعلام شرايط كشورش براي مذاكره به مقصد پنج كشور از جمله ايران قاصد و فرستاده اعزام مي كند.
به نوشته روزنامه سرمايه پايگاه اينترنتي روزنامه اسرائيلي هاآرتص در شماره ديروز خود نوشت: «باراك اوباما براي پيشبرد هرچه بهتر سياست خارجي خود پنج فرستاده ويژه به پنج نقطه جهان از جمله ايران اعزام مي كند.» به نوشته اين روزنامه وظيفه فرستاده ويژه به ايران، پيگيري و نظارت بر آغاز گفت وگو بين دو طرف خواهد بود و حاصل كار وي مستقيماً به رئيس جمهور منتخب و وزير خارجه آمريكا گزارش مي شود. باراك اوباما منتخب رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا كه در دوران رقابت هاي انتخاباتي خود با شعار «ما خواهان تغييريم» قدم به عرصه گذاشت، محوري ترين برنامه خود در حوزه سياست خارجي را گفت وگو با كشورهاي دشمن از جمله ايران و كوبا عنوان كرد.بر همين اساس پس از پيروزي اوباما همه نگاه ها به تحولات و تغييرات تازه در مناسبات ايران و آمريكا دوخته شد تا اين نكته به اثبات برسد كه آيا واقعاً اوباما در تحقق شعارها و وعده هايش ثابت قدم خواهد بود يا خير. به هر حال گفت وگو با ايران به عنوان كشوري كه حدود 30 سال آمريكا با آن هيچ گونه روابط ديپلماتيك نداشته است و در طول اين سال ها نيز اختلاف نظرات بنيادي نيز با آن پيدا كرده و حتي در پي اين قطع رابطه ضررهاي فراواني نيز متحمل شده خواست بسياري از سياستمداران آمريكاست كه مي تواند يك رويداد مهم و تاريخي محسوب شود.با اين حال محمود احمدي نژاد كه در سه سال گذشته سعي كرده است همواره
تاريخ ساز شود با خوش بيني و اميدواري پيش آمده از اظهارات اوباما پيش از رئيس جمهوري آمريكا به استقبال اين رويداد احتمالي رفته و براي نخستين بار در طول تاريخ 30 ساله جمهوري اسلامي ايران انتخاب رئيس جمهوري آمريكا را به وي تبريك گفت. پس از پيروزي انقلاب و قبل از آن چهار رئيس جمهوري در آمريكا روي كار آمدند (ريگان، بوش پدر، كلينتون و بوش پسر) كه هيچ كدام از آنها، پيام تبريكي از تهران دريافت نكردند.
وي در نامه خود خطاب به اوباما نوشت: «از اينكه موفق شديد اكثريت آرا را از آن خود بكنيد، تبريك مي گويم. اميدوارم با ترجيح مصالح حقيقي مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهاي سيري ناپذير اقليتي خودخواه و ناصالح، از فرصت خدمت، حداكثر استفاده را به عمل آوريد و نام نيكي از خود به جاي بگذاريد. توقع عمومي اين است كه پاسخگويي سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسي در سياست هاي داخلي و خارجي دولت آمريكا كه خواست همه ملت هاي جهان و ملت آمريكاست، سرلوحه و محور همه برنامه ها و اقدامات دولت آينده شما قرار گيرد.» اين نامه كه مي توانست يك كمك بزرگ به اوباما براي حركت در مسير عمل به شعارها و وعده هايش باشد تنها با يك واكنش سرد مواجه شد.
رئيس جمهور منتخب آمريكا در واكنش به نامه تبريك احمدي نژاد به اين جمله بسنده كرد كه پاسخ مناسبي به آن خواهد داد.
با اين حال با وجود گذشت حدود دو ماه از ارسال اين نامه اوباما نه تنها هيچ پاسخي به نامه تبريك نداد بلكه در موضع گيري هاي خود درباره ايران نيز به زبان تهديد روي آورد كه پيش از آن سلفش بارها عليه ايران به كار برده بود.
اين در حالي است كه براساس آنچه برخي منابع خبري اعلام كردند محمود احمدي نژاد براي اثربخش كردن نامه اش فرستاده اي به واشنگتن گسيل داشت تا بتواند خيلي زودتر از آنچه پيش بيني مي شد باب مذاكره با آمريكا را باز كند. اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهوري فرستاده ويژه اي بود كه اوايل آبان ماه سفري غير منتظره وناگهاني به آمريكا داشت كه به مدت دو هفته به طول انجاميد. گو اينكه تاكنون در خصوص اهداف سفر و تحولات رخ داده در آن هيچ توضيح رسمي ارائه نشده است.
در هر حال روياي تغيير سياست هاي واشنگتن در قبال ايران خيلي زود و آن هم تنها پس از دو موضع گيري جداگانه اوباما درباره ايران و انتخاب تيم امنيت ملي اش و ابقاي رابرت گيتس در سمت وزارت دفاع، نزد مقامات تهران كمرنگ شد به طوري كه جايگاه اوباما را حتي در حد يك گاوچران نيز تنزل دادند. اظهارات اوباما مبني بر اينكه «ايران برنامه هسته اي خود را كنار بگذارد، مشوق هاي اقتصادي به اين كشور ارائه خواهد داد و در صورتي كه از همكاري ممانعت ورزد، به دنبال تنبيه اين كشور با تحريم هاي شديدتر خواهد بود، مسوولان ايران را دلسرد كرد به طوري كه سخنگوي وزارت امور خارجه ايران هفته گذشته اوباما را متهم كرد به اينكه به «همان سياست قديمي هويج و چماق» معتقد است و علي لاريجاني رئيس مجلس نيز اظهارات اوباما را شبيه گاوچران ها خواند.
در همين حال نيز رابرت گيتس وزير دفاع دولت فعلي (بوش) و دولت آينده (اوباما) نيزهشدار داد كه تغيير جدي در آينده روابط ايران و آمريكا به اين زودي ها رخ نخواهد داد و مذاكره احتمالي با ايران را «بسته به شرايط» دانست. براين اساس اظهارات اوباما يك بار ديگر اين نظريه را كه به هر حال تغييرات احتمالي در روابط دو كشور منوط به تغييرات در راس دستگاه اجرايي ايران خواهد بود تقويت كرد.
برخي سياستمداران در آمريكا به باراك اوباما توصيه كرده اند هرگونه تغيير در مناسبات ايران و آمريكا را به تغيير احتمالي رئيس جمهوري فعلي ايران محمود احمدي نژاد موكول كند.
در هر حال براساس آنچه كه تحليلگران بر آن تاكيد مي كنند كه اگر باراك اوباما تا زمان انتخابات ايران صبر كند، مرتكب اشتباه بزرگي شده است، به نظر مي رسد رئيس جمهوري منتخب ايالات متحده آمريكا اين توصيه را بيشتر مد نظر قرار داده است.
از اين رو روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشت باراك اوباما و هيلاري كلينتون كه همه مناقشات منطقه را به برنامه هسته اي ايران و خروج از عراق مرتبط مي دانند، قصد دارند نماينده اي را به ايران براي نظارت بر آغاز گفت وگوها اعزام كنند.
روزنامه هاآرتص نوشت براساس گزارشات مختلفي كه اسرائيل در هفته هاي اخير دريافت كرده است، پس از آنكه باراك اوباما، رئيس جمهور منتخب آمريكا به كاخ سفيد وارد شود، سياست خارجي آمريكا بر مبناي فرستادگاني عمل خواهد كرد كه به طور مستقيم به اوباما و هيلاري كلينتون، رئيس جمهور منتخب وي گزارش خواهند داد.
تيم هاي انتقالي اوباما و كلينتون روابط پنهان و ضعيفي با ديپلمات هاي اسرائيلي دارند. اوباما و كلينتون همچنين به افرادشان دستور داده اند كه در مباحثات سياسي همايش مركز سابان در موسسه بروكينگز كه در آن سياستمداران و مقامات اسرائيلي حضور داشتند و اوايل دسامبر در واشنگتن برگزار شد، شركت كنند.
در هر حال منابع عالي رتبه دولتي اسرائيل گفتند براساس اطلاعاتي كه دريافت كرده اند، دولت جديد آمريكا قصد دارد پنج نماينده ويژه را به مناطق مختلف اعزام كند كه تحت نظارت يك نوع هماهنگ كننده عالي رتبه خواهند بود و اين هماهنگ كننده به طور مستقيم به رئيس جمهور و وزير امور خارجه آمريكا پاسخ خواهد داد.
اين منابع گفتند اين سياست جديد بخشي از برداشت اوباما و كلينتون است مبني بر اينكه همه درگيري ها در خاورميانه و جنوب شرق آسيا تا حدي به برنامه هسته اي ايران و خروج از عراق مرتبط است. بنابراين مهم است كه از طريق كانال هايي موازي و هماهنگ عمل شود تا در همه جبهه ها دستاوردهايي حاصل شود.
براساس اين گزارش، برجسته ترين نامي كه براي سمت هماهنگ كننده عالي در نظر گرفته شده، دنيس راس است كه فرستاده ويژه بيل كلينتون رئيس جمهور پيشين آمريكا به خاورميانه بود. نام راس همچنين براي دريافت سمت مشاور ارشد هيلاري كلينتون مطرح شده است. نماينده اعزامي به خاورميانه بر روند صلح ميان اسرائيل و فلسطيني ها، مذاكرات ميان سوريه و اسرائيل و اوضاع لبنان نظارت خواهد داشت.
كالين پاول، وزير امور خارجه دولت اول بوش، دال كورترز، سفير آمريكا در اسرائيل در سال هاي 2005 2001 ، مارتين ايندايك كه به هيلاري كلينتون نزديك است و سفير آمريكا در اسرائيل از 1995 تا 1997 و 2000 تا 2001 بوده است براي دريافت اين سمت مطرح هستند. چهار نماينده ديگر به عراق براي ايجاد ارتباط با دولت عراق درباره خروج سربازان آمريكايي، به ايران براي نظارت بر آغاز گفت وگوها و مشاركت در مذاكرات بين المللي در خصوص بسته مشوق ها، به افغانستان و پاكستان براي ثبات اوضاع امنيتي، به كره شمالي براي نظارت بر خلع سلاح و رفع تحريم هاي بين المللي اعزام مي شوند.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن