تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821008867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني در جلسه علني مجلس : از استيضاح كنندگان وزرا خواستم استيضاح را به تاخير بيندازند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: لاريجاني در جلسه علني مجلس : از استيضاح كنندگان وزرا خواستم استيضاح را به تاخير بيندازند
بخش خبري : رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در پاسخ به تذكر تعدادي از نمايندگان استيضاح كننده وزراي جهادكشاورزي آموزش وپرورش و بهداشت درباره علت اعلام وصول نشدن اين استيضاحها گفت : بنده از همكاران استيضاح كننده خواستم كه با توجه به حجم زياد كار مجلس از جمله قوانين بودجه و لايحه تحول اقتصادي استيضاحها را به تاخير بياندازند.
دكترعلي لاريجاني اظهار داشت : سئوال و استيضاح جزو وظايف معمول و متعارف نمايندگي است اما من از دوستان استيضاح كننده وزراي بهداشت آموزش وپرورش و جهادكشاورزي خواستم كه با توجه به حجم زياد كار مجلس از جمله قوانين بودجه و لايحه طرح تحول اقتصادي آنرا به تاخير بيندازند.
رئيس مجلس افزود : ما در هيات رئيسه سوگند خورده ايم كه مطابق آيين نامه عمل كنيم اما اكنون فقط تقاضا به تاخير مي افتاد تا كارهايمان جلو بيفتد و كارهاي اساسي تر دنبال شود.
در جلسه علني ديروز تعدادي از نمايندگان از جمله حجت الاسلام قدرت الله عليخاني نماينده قزوين و سيروس سازدار نماينده مرند و جلفا خواستار توجه هيات رئيسه مجلس به تقاضاي استيضاح وزراي جهادكشاورزي آموزش وپرورش و بهداشت شدند.
مصوبات مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرحي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت موظف خواهد شد حقوق مصدومان شيميايي را در محاكم داخلي و بين المللي پيگيري كند . اين طرح كه به امضاي 69 نفر از نمايندگان رسيده در ماده واحده تاكيد دارد از تاريخ تصويب اين قانون دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است حقوق مصدومان شيميايي و ميكروبي ناشي از هشت سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران را در محاكم داخلي و بين المللي پيگيري كند.
نمايندگان مجلس در ادامه به كليات لايحه اي راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن جهت رسيدگي به دعاوي بين منقاصه گر و مناقصه گزار هيات رسيدگي به شكايات قانون برگزاري مناقصات در مركز كشور و هر يك از استانها تشكيل مي شود.
همچنين در صورت تصويب نهايي اين لايحه به منظور رسيدگي به دعاوي بين مناقصه گر و مناقصه گزار مربوط به اجرا نشدن هر يك از مواد قانون برگزاري مناقصات مصوب 1383 هيات رسيدگي به شكايات قانون برگزاري مناقصات موضوع ماده 7 قانون ياده شده در مركز كشور و هر يك از استانها تشكيل خواهد شد.
بر اساس ماده 7 قانون برگزاري مناقصات مصوب 1383 به منظور رسيدگي به دعاوي بين مناقصه گر و مناقصه گزار هيات رسيدگي تشكيل مي گردد و اساسنامه هيات رسيدگي به شكايات به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.
نمايندگان مجلس همچنين كليات لايحه رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان را تصويب كردند.
لايحه رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان بنا به پيشنهاد قوه قضائيه در جلسه مورخ 83 9 11 هيات وزيران دردولت خاتمي به تصويب رسيده و جهت تصويب به مجلس ارائه شده بود و در نوبت رسيدگي قرار داشت .
اين لايحه با هدف ايجاد بستر قضايي مناسب و متناسب با منافع كودك و جامعه به لحاظ فقدان قدرت تميز كامل در اين قشر از جامعه و تفاوت منشا بزهكاري آنها و برقراري محيط صميمانه بين كودك و مقامات قضايي (برخورد غيركيفري و غيرپليسي ) و بالاخره رسيدگي مطابق با شخصيت و روحيات آنان تهيه و تقديم مجلس شده است .
از ديگر اهداف اين لايحه توجه به تبعات منفي ناشي از مجازات اين دسته از افراد از جمله تقويت نابساماني ها و افزايش حس عناد نسبت به جامعه و ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي در آنها و در اجراي بند 2 اصل 158 قانون اساسي و تعيين عكس العمل مناسب و متناسب با شخصيت واقعي اين گروه جهت اصلاح و تربيت است .
در صورت تصويب نهايي اين لايحه به كليه جرائم افراد كمتر از هجده سال تمام خورشيدي در دادگاه اطفال و نوجوانان رسيدگي مي شود.
همچنين در صورت تصويب نهايي اين لايحه اطفال در صورت ارتكاب جرم مبرا از مسئوليت كيفري خواهند بود و تربيت آنان با نظر دادگاه خواهد بود.
همچنين بر اساس اين لايحه در صورت تصويب آن در مجلس در هر حوزه قضائي شهرستان يك ياچند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان بر حسب نياز تشكيل مي شود و دادگاه اطفال و نوجوانان از يك قاضي و دو مشاور تشكيل خواهد شد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه درجرائم مشهود هر گاه مرتكب طفل يا نوجوان باشد ظابطان دادگستري مكلفند نسبت به حفظ آلات و ادوات و آثار وعلائم و دلائل جرم اقدام نمايند لكن اجازه تحقيقات مقدماتي از طفل را ندارند و در صورت دستگيري وي موظفند متهم را بي درنگ به دادسرا يا دادگاه اطفال و نوجوانان تحويل دهند.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه انتشار جريان رسيدگي يا افشا هويت و مشخصات متهم به وسيله مطبوعات يا ساير رسانه هاي گروهي يا به طريق ديگر ممنوع است و متخلفان به مجازات افشاكنندگان اسرار مردم محكوم مي شود.
اين لايحه مشتمل بر 55 ماده و پنج فصل در خصوص تشكيلات و صلاحيت آئين دادرسي اعم از تحقيقات و ترتيب رسيدگي به آرا و تصميمات تخفيف مجازات و تعليق اجراي آن كانون اصلاح و تربيت و ساير مقررات مي باشد.
در ادامه نمايندگان مجلس با بررسي لايحه قانون تجارت طبق اصل 85 قانون اساسي در كميسيون مشترك موافقت كردند.
طبق اصل 85 قانون اساسي نمايندگان مجلس مي توانند در موارد ضروري اختيار و منع بعضي از قوانين را با رعايت اصل 72 قانون اساسي به كميسيون هاي داخلي مجلس تفويض كنند.
در اين صورت اين قوانين در مدتي كه مجلس تعيين مي كند به صورت آزمايشي اجرا مي شود و تصويب نهايي آن با مجلس خواهد بود.
لايحه تجارت بنا به پيشنهاد وزارت بازرگاني تيرماه سال 84 و در زمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي تصويب و به مجلس ارائه شد و در مجلس هفتم نيز در نوبت رسيدگي قرار داشت .
كليات اين لايحه آبان ماه سال جاري در كميسيون اقتصادي مجلس تصويب شد و امروز نيز عده اي از نمايندگان تقاضا كردند كه اين لايحه طبق اصل 85 قانون اساسي در يكي از كميسيون هاي مجلس بررسي شود و براي مدت اجراي آزمايشي آن در صحنه علني راي گيري شود.
در جلسه علني ديروز بررسي يك لايحه هم به دليل مغايرت با قانون برنامه 5 ساله چهارم از دستور كار مجلس خارج شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه به بررسي لايحه تمديد مهلت اجراي ماده 4 قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور و اصلاح ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه مصوب 1382 پرداختند .
در آغاز بررسي اين لايحه كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا پيشنهاد مسكوت ماندن آن را مطرح كرد و با تذكر محمدرضا خباز اين لايحه از دستور كار خارج شد.
محمدرضا خباز نماينده كاشمر مخبر كميسيون اقتصادي طي تذكر آيين نامه اي با استناد به ماده 223 گفت : اصلاح برنامه مصوب تنها در قالب طرحها و لوايح خاص قابل پذيرش است و نمي توان در ضمن لوايح بودجه ديگر طرحها و لوايح آن را اصلاح و يا تغيير داد.
وي با بيان اينكه قانون برنامه 5 ساله چهارم هرگونه تخفيف و ترجيحي را ممنوع اعلام كرده است تصريح كرد : دوستان مي خواهند با يك لايحه عادي برخي از درآمدهاي دولت را كه در آن تخفيفات و ترجيحات وجود دارد تصويب كنند و اين خلاف ماده 223 آيين نامه داخلي مجلس است و بايد از دستور كار خارج شود.
علي لاريجاني رئيس مجلس اين تذكر خباز را وارد دانست و گفت : اين لايحه مخالف با برنامه است و دوستان با يك لايحه عادي مي خواهند اين كار را انجام دهند لذا اين لايحه را ازدستور كار خارج مي كنيم .
ناطقان قبل از دستور
زارعي : امروز شرايط كشور تغيير كرده است
نماينده تهران با بيان اينكه امروز شرايط كشور تغيير كرده است گفت : عناصر داخلي دشمن كه در قالب دولتي مجهز نقش ژاندارمي را در منطقه براي حفظ منافع نامشروع انگليس و آمريكا ايفا مي كرد با الطاف الهي و همت بيدار ملت ايران و رهبري امام (ره ) در هم شكست و امروز در آستانه 30 سال پايداري و مقاومت ملت و نظام مقدس ايران در برابر انواع توطئه ها و هجمه هاي سياسي نظامي و اقتصادي قرار داريم .
زارعي اظهار داشت : مقاومت ملت ايران اهداف شوم دشمنان براي شكست انقلاب و براندازي آن را به خودشان برگرداند به طوري كه دولت ها و كشورهايي كه در مقابل انقلاب قرار گرفتند يكي پس از ديگري فرو ريختند و امروز استكبار جهاني با هم پيمانان سنتي خود مستقيم به صحنه آمده است و تاكنون از اقدامات خود در منطقه طرفي نبسته است .
زارعي به نتايج پايداري ملت ايران در مقابل دشمنان اشاره كرد و اظهار داشت : پايداري ملت ايران موجب شده است عربده كشي دشمن در ابتداي اشغال عراق امروز به اعتراف علني در غلط بودن محاسبات و اطلاعات و راهبردهايشان تغيير كند.
وي افزود : بي ترديد اگر شهيد مدرس امروز در مجلس حضور داشت خط اصلي مبارزه با استكبار و دفاع از حقوق ملت را دنبال مي كرد و درصدد افشاي توطئه هاي رنگارنگ و هجمه هاي دشمن كه امروزه به صورت شبكه يكپارچه و هماهنگ سست كردن مباني اعتقادي را هدف گرفته پرده برمي داشت .
وي با بيان اينكه بايد در خصوص مسائل مختلف موجود در كشور منصفانه قضاوت كنيم خطاب به نمايندگان گفت : نبايد در تحليل شرايط به اشتباه بيفتيم و از دشمن و شگردهاي آن غافل شويم و نقاط ضعف كوچك را درشت نمايي كنيم و كارهاي بزرگ و فرصت هاي مهم به دست آمده را ناديده بگيريم و ناخواسته شرايطي را ايجاد كنيم كه خواست دشمن ايران باشد.
وي با اشاره به اينكه اشكالات و نارسايي هاي جزئي هميشه وجود دارد و هميشه متناسب با شرايط راهكارهايي براي برون رفت از مشكلات نيز وجود دارد گفت : اساسا فلسفه وجودي ما در مجلس و دولت براي حل مسائل و مشكلات مردم است اما اساسا آنچه اساسي و درست است درست بودن حركت دولت و كشور براي حل مشكلات مردم است .
وي همچنين با اشاره به راه اندازي نيروگاه بوشهر توسط كشور روسيه گفت : راه اندازي نيروگاه بوشهر نمادي از راستگويي و رفتار صادقانه دولت و مسئولان روسيه با ملت ايران است و اميدوارم برخلاف سوابق گذشته اين كشور در قبل از انقلاب مسئولان روسيه با راه اندازي به موقع اين پروژه نيروگاه بوشهر سابقه مثبتي براي دولت خود كسب كنند.
احمدي : گفتار و رفتارهاي وحدت شكن اصولگرايانه نيست
نماينده شازند با بيان اينكه با توجه به اعتماد مردم به مجلس و دولت اصولگرا هرگونه گفتار و رفتار وحدت شكن اصولگرايانه نيست تاكيد كرد : اصولگرايان از مواضعي كه منجر به تفرقه تجزيه و تخريب جريان اصولگرايي بايد پرهيز كنند.
محمود احمدي اظهار داشت : اكنون در آغاز هزاره سوم ميلادي در صحنه بين المللي با دگرگوني هاي بسيار مواجه هستيم و بنا به مقتضيات اين قرن بقاي ملت ها عملا در گرو سهمي است كه از توزيع قدرت در ابعاد جهاني كسب مي كنند و همچنين وزن و جايگاه هر كشور در عرصه بين الملل مي باشد.
احمدي تصريح كرد : با توجه به برآيند تحولات منطقه در سال هاي اخير نياز قدرت هاي مطرح به تعامل با ايران افزايش يافته است از اين رو ايران در يكي از بهترين مقاطع فراملي قرار دارد و دستگاه ديپلماسي بايد اين نياز را به فرصتي مناسبت جهت پيشبرد توسعه ملي و كاهش فشارهاي غيرمنطقي تبديل كند و در اين چارچوب تغيير رفتارهاي خصمانه مداخله جويانه و يك جانبه گرايانه كاخ سفيد براي امكان تعامل با ايران حداقل انتظار ملي است .
اين نماينده مجلس گفت : اوباما بداند با شعار برقراري صلح و امنيت به آراي مردم آمريكا دست يافته است از اين رو به او هشدار مي دهيم كه از گرفتار شدن در گرداب و منجلاب لابي صهيونيسم سياسي پرهيز كند و خود را همچون دولتمردان پيشين آمريكا منفور و مطرود افكار عمومي قرار ندهد و جورج بوش كوچك سردمدار استكبار جهاني متوجه باشد كه خوش خدمتي به صهيونيسم و كشتن مردم فلسطين و غزه به دست اشغالگران قدس او را به يكي از منفورترين افراد نزد جهان بدل كرده است .
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به وجود مداركي كه نشان مي دهد آمريكا و رژيم صهيونيستي قصد دارند منطقه را نا امن كنند گفت : فضاي سنگين غزه از خوش خدمتي كاخ سفيد به دولت نامشروع اسرائيل حكايت دارد. ملت و دولت ايران ضمن حمايت از انسان هاي بي گناه به ويژه زنان و كودكان از مقاومت مردم آن سرزمين پشتيباني مي كند و ضمن برائت از كشورهاي اسلامي هشدار مي دهيم در صورت بي تفاوتي آنها نسبت به كشتار مظلومان و جنايت در حق فلسطينيان آنها را شريك جانيان مي دانيم و غيرت بعضي غير مسلمانان را در كمك رساني به غزه مي ستائيم .
احمدي با تاكيد بر اينكه از همه مي خواهيم در اقصي نقاط گيتي به ياري مردم غزه بشتابند افزود : ملل آزاده دنيا بدانند پيمان جديدي بين اسرائيل و آمريكا در حال شكل گيري است و مسلمانان و آزادگان بايد در مقابل آن هوشيار باشند مردم عراق خود را آماده شركت در همه پرسي همه جانبه به منظور در هم كوبيدن لايحه ننگين كاپيتولاسيون سياسي امنيتي بر عليه هرگونه استعمار نوين كرده و گوش به مرجعيت دهد تا به استكبار جهاني نه بلندي بگويد.
وي با اشاره به تحركات همسايگان ايران افزود : اين روند گوياي حقيقت تلخي است كه مي بايست از نظر دستگاه خارجي و مسئولان ديپلماسي پنهان نماند سخنان سخيف و ناصواب رييس جمهور فرانسه بسيار فراتر از آن است كه با احضار سفير آن كشور به وزارت امور خارجه بينجامد.
وي افزود : طرح جذب سرمايه گذاران ايراني خارج از كشور براي پيشبرد اقتصاد داخلي در شرايط كنوني اقتصاد جهاني را يك فرصت است و دولت تصميمي براي جذب سرمايه ها بينديشد و براي اين فرصت اقتصادي دولت و مجلس طرحي تهيه نمايد.
صادق : مجلس با شناسايي ذخاير و برنامه ريزي بايد در جهت رشد حركت كند
نماينده آستانه اشرفيه با تبريك فرا رسيدن عيد غدير افزود : همگان اذعان دارند كه علي رغم تلاش هاي دولت ها و مجلس هاي گذشته وضعيت اقتصادي در سطح مطلوبي نيست و علت اين موضوع يا عدم برنامه علمي و يا عدم مديريت درست است .
وي با بيان اينكه عدم عدالت در جامعه بالا بودن تورم و عدم مبارزه با مفاسد از مشكلاتي است كه جامعه از آن رنج مي برد تصريح كرد : نمايندگان مجلس بايد با شناسايي ذخاير و برنامه ريزي صحيح در جهت رشد حركت كنند و در اين راستا حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي نظارت بر عملكرد دولت و طرح تحول اقتصادي بايد مورد توجه قرار گيرد زيرا ديگر مردم طاقت خطاي مسئولان را ندارند.
در حاشيه مجلس
حجت الاسلام ابوترابي نايب رئيس اول مجلس گفت : در جلسه اي كه با مديريت مجلس و با حضور بنده و همكاران استيضاح كننده داشتيم عموما به اين نتيجه رسيديم كه استيضاح وزرا از طريق مذاكره با آنان و بواسطه هيات رئيسه دنبال شود. وي با اشاره به علت اعلام وصول نشدن استيضاح وزراي جهاد كشاورزي و آموزش و پرورش افزود : استيضاح وزرا در صورتي اعلام وصول مي شود كه از جلساتي كه بين استيضاح كنندگان با يكديگر و رئيس مجلس برگزار مي شود نتيجه اي حاصل نشود.
نماينده اروميه در تذكري خطاب به لاريجاني گفت : درخواست ما نمايندگان از شما اينست همانطور كه از دولت در برابر مجلس دفاع مي كنيد از مجلس نيز دفاع كنيد. نادر قاضي پور افزود : سئوال استيضاح و تذكر اسلحه هاي نظارتي مجلس هستند ولي دولت و دولتمردان به آنها پاسخگو نيستند. وي گفت : از هيات رئيسه مي خواهيم براي حفظ شان مجلس اين موضوع را پيگيري كند.
لاريجاني در پاسخ به تذكر نماينده نهاوند مبني بر تقويت جنبه نظارتي مجلس از ايجاد دو معاونت جديد قانونگذاري و نظارت در مجلس خبر داد.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن