تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798662405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشيه‌نگاري خبرنگار مهر /آرزو بر جوانان عيب نيست / سمند در بلاروس ارزان شد!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حاشيه‌نگاري خبرنگار مهر /آرزو بر جوانان عيب نيست / سمند در بلاروس ارزان شد!
متكي پس از گرفتن عكس يادگاري به مقام بلاروسي گفت: اگر ما تا 8 ماه ديگر وزير نبوديم هم اين عكس را براي ما بفرستيد!

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به بلاروس، سفر مقامات ايراني به كشورهاي خارجي كه اغلب با هدف گسترش مناسبات دو جانبه و يا تعميق روابط دو كشور انجام مي شود نكات و موارد حاشيه اي فراوان و قابل توجهي دارد كه سفر دور روزه منوچهر متكي به مينسك هم از اين قاعده مستثني نبود. بخشهايي از حاشيه نگاري خبرنگار مهر از اين سفر دو روزه در پي مي آيد:

* از خبرنگاران خواسته شده بود تا براي پرواز به سمت پايتخت بلاروس رأس ساعت 4 صبح در محل پاويون دولت فرودگاه مهرآباد حاضر شوند اما هواپيماي وزير خارجه و هيئت همراه دقايقي پس از ساعت 7 صبح تهران را به مقصد مينسك ترك كرد.

* مدت پرواز هواپيماي حامل متكي و هيئت همراه 4 ساعت بود و هواپيما در اين مدت از آسمان كشورهاي تركيه و اوكراين نيز عبور كرد.

* فرودگاه ميسنك و بخشهايي از مسير حركت هيئت ايراني به سمت اولين مقصد با پرچمهاي ايران و بلاروس تزئين شده بود.

* يكي از كارمندان سفارت كشورمان در بلاروس در بدو ورود هيئت ايراني به اين كشور با بيان اينكه ساعاتي پيش از حضور 4 خبرنگار در هيئت مطلع شده ، پيشاپيش از وقوع احتمالي هرگونه ناهماهنگي يا مشكل در امر اطلاع رساني از نمايندگان رسانه هاي داخلي عذرخواهي كرد.

* منوچهر متكي و هيئت همراه بلافاصله پس از فرود هواپيما در فرودگاه مينسك و استقبال از سوي مديركل تشريفات وزارت خارجه اين كشور ، عازم مجموعه نخست وزيري شده و به گفتگو با نخست وزير بلاروس پرداخت. البته نخست وزير با 15 دقيقه تاخير بر سر ميز مذاكره با مقامات كشورمان حاضر شد.

* مذاكرات وزير خارجه كشورمان با نخست وزير بلاروس بيش از 3 ساعت به طول انجاميد و در اين مدت هيچگونه پذيرايي از خبرنگاران ايراني كه در سالن جنب محل مذاكره حضور داشتند توسط ميزبان بلاروسي صورت نگرفت!

* الكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهور بلاروس اصلي ترين مقام اجرايي اين كشور است كه امضاي هرگونه قرارداد با ارزش بيش از 100 ميليون دلار بدون اجازه شخص او ممنوع و غير قانوني محسوب مي شود. در عين حال در بلاروس نخست وزير جايگاهي نسبتا تشريفاتي دارد.

* درباره مديريت سياسي و اقتصادي مناسب در بلاروس پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي كه مورد اشاره و البته تقدير مقامات كشورمان نيز قرار گرفته ادعا مي شد كه هيچ فردي در اين كشور بدون خانه نيست و همه ساكنان بلاروس با بهره گيري از برخي ويژگيهاي سيستم اداره كمونيستي اقتصاد، مكاني براي زندگي دارند. البته قيمت مسكن در اين كشور تفاوت چنداني با پايتخت كشورمان ندارد. به گفته يكي از ساكنان مينسك بهاي هر متر آپارتمان در اين شهر رقمي بالغ بر 2500 دلار است.

* تاسيس، آغاز به كار و گسترش كارخانه توليد خودروي سمند در بلاروس به جهت موقعيت جغرافيايي اين كشور و ارتباط آن با كشورهاي اروپايي از جمله پروژه هاي مهم اقتصادي تهران - مينسك است كه به طور جدي از سوي كشورمان پيگيري مي شود. قيمت خريد هر خودروي سمند LX (از نوع فول) در بلاروس رقمي در حدود 13 هزار دلار است. اين مدل از سمند در كشورمان با قيمتي بيش از 15 ميليون تومان يعني حدود 15 هزار دلار به فروش مي رسد.

سمند ايراني در خيابان هاي مينسك

* از جمله نكات قابل توجه در كشور بلاروس و همسايگان آن، تاثيرات حادثه اتمي چرنوبيل بر زندگي مردم است. به رغم گذشت بيش از 15 سال از اين حادثه كه در روز 26 آوريل 1986 در راكتور شماره 4 نيروگاه اتمي چرنوبيل اوكراين رخ داد، شهرهايي چون مينسك از نظر تشعشعات اتمي هنوز هم نگراني دارند و معتقدند آثار سوء اين مسئله هر از گاهي در نوزادان تازه متولد شده عيان مي گردد.

در پي تداوم آثار زيان بار اين حادثه در مناطق مجاور اوكراين، كشورهايي چون بلاروس با به كارگيري مكانيزمهاي ويژه در پي محدودسازي اين تاثيرپذيري بر آمده اند. بلاروس در همين زمينه با اختصاص بيمارستانهاي ويژه ، به درمان افراد مبتلا به بيماريهاي حاصل تشعشع پذيري پرداخته و با اعطاي كمك هزينه به خانواده هاي آلوده، جهت اعزام آنها به كشورهايي چون آمريكا در جهت اصلاح نسل آنها اقدام مي كند.

حادثه چرنوبيل بر اساس گزارش رسمي يك هيات روسي به دليل رعايت نكردن اصول ايمني توسط دو نفر از اپراتورهاي آن بوجود آمد و با توجه به گزارش هاي بين المللي ، به نظر مي رسد بخشي از نگراني مردم بلاروس از اين حادثه ناشي از تاثيرات رواني و غير واقعي باشد.

* از ديگر نكات قابل توجه در كشور بلاروس، عدم خواست عمومي در اين كشور براي عضويت در مجموعه اتحاديه اروپاست. افكار عمومي بلاروس تنها حاصل عضويت كشورشان در اين اتحاديه را بروز گرانيهاي ناخواسته و غيرقابل تحمل مي دانند و معتقدند در شرايط فعلي، وضعيت مناسبتتري براي زندگي آنها وجود دارد. اهالي اين كشور به هيچ وجه خاطره خوشي از جنگ جهاني دوم ندارند، معروف است كه در جريان اين جنگ از 10 ميليون جمعيت ساكن بلاروس، 2 ميليون نفر كشته شده و شهر مينسك نيز به طور كامل با خاك يكسان شده است! گفته مي شود پس از پايان درگيريها تنها 3 ساختمان در مينسك باقي مانده بوده است.

* حضور شركتهاي ايراني در كشور بلاروس روندي رو به رشد داشته كه البته اين موضوع برخي واكنشها و شيطنتهاي خارجي را نيز به همراه داشته است. به عنوان مثال، در مقابل كتابخانه ملي شهر مينسك زميني وسيع جهت اجراي نقشه ساخت و ساز يكي از شركتهاي ايراني در نظر گرفته شده كه با تجاوز 30 متري يك شركت انگليسي به حريم آن در حال حاضر متوقف شده است!

متخصص بلاروسي در حال بررسي فني سمند

* جمعيت مسلمانان در بلاروس نيز از جمله نكات قابل توجه اين كشور است. بيش از 120 هزار نفر مسلمان در اين كشور زندگي مي كنند كه علاوه بر مسجد از ساير خدمات اسلامي از جمله محل ويژه عرضه گوشت ذبح اسلامي نيز برخوردار هستند.

* ساختمان سفارت آمريكا در مينسك يكي از بزرگترين ساختمانهاي نمايندگيهاي خارجي در بلاروس است كه البته پس از اخراج گسترده كارمندان و سفير اين كشور در حال حاضر تنها توسط يك كاردار موقت و چند كارشناس اداره مي شود. البته وزير خارجه بلاروس در جمع خبرنگاران از آغاز اقداماتي براي بهبود مناسبات كشورش با ايالات متحده خبر داد.

* به رغم نگاه منفي موجود در بلاروس به آمريكا و سفارتخانه اين كشور در مينسك، رژيم صهيونيستي از آزادي عمل كافي در اين كشور برخوردار بوده و از جمله نكات قابل توجه در اين خصوص ساماندهي تور ارزان قيمت براي سفر اهالي بلاروس به تل آويو است. در همين چارچوب متقاضيان سفر به اراضي اشغالي در بلاروس مي توانند با پرداخت تنها 250 دلار و استفاده از پرواز مستقيم مينسك - تل آويو به عنوان توريست به فلسطين اشغالي سفر كنند!

* بلاروس از جمله كشورهايي است كه جمهوري اسلامي ايران در آن رايزني فرهنگي مجزا از سفارت ايجاد نكرده و سفير كشورمان در مينسك، به طور همزمان دو سمت سفارت و رايزني فرهنگي را بر عهده دارد؛ در حالي كه در اغلب كشورهاي خارجي از محل رايزني هاي فرهنگي براي برگزاري مراسم مذهبي يا فرهنگي جهت هموطنان ايراني مقيم استفاده مي شود، در مينسك، مكاني موسوم به "بيت الزهرا" (س) با حمايت كشورمان ايجاد شده كه علاوه بر برگزاري هفتگي مراسم دعاي كميل با حضور دانشجويان و ايرانيان مقيم بلاروس، به محلي براي برگزاري نشست هاي عمومي ايرانيان نيز تبديل شده است.

سخنراني متكي در جمع دانشجويان ايراني - بيت الزهرا (س)

* در جريان سفر اخير هيئت ايراني به بلاروس، منوچهر متكي، وزير خارجه كشورمان نيز با حضور در "بيت الزهرا" ضمن گفتگو با دانشجويان ايراني مقيم اين كشور به سئوالات آنها پاسخ گفت و با اشاره به مذاكراتش با مسئولان اين كشور، حل زودهنگام اغلب مشكلات رواديدي يا اين قبيل موارد را به آن ها وعده داد.

* وزير خارجه كشورمان همچنين در روز دوم حضورش در مينسك از كارخانه توليد خودروي سمند در بلاروس بازديد و در مراسم افتتاح فاز دوم اين كارخانه شركت كرد. متكي پس از اين مراسم به هنگام گرفتن عكس يادگاري با دست اندركاران اين مجموعه به مدير بلاروسي ايران خودرو در مينسك گفت: اگر ما تا 8 ماه ديگر وزير نبوديم هم اين عكس را براي ما بفرستيد! در اين هنگام سفير بلاروس در تهران هم كه از جمله حاضران در مراسم بود به متكي گفت: شما بايد بيش از اينها وزير بمانيد. متكي نيز در واكنش به اين سخن پاسخ ديپلماتيكي داد " آرزو بر جوانان عيب نيست!"

* وزير خارجه پس از اين مراسم براي ديدار و گفتگو با الكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهور بلاروس عازم مجموعه رياست جمهوري اين كشور شد. جالب آنكه بر اساس پروتكل رياست جمهوري بلاروس، رئيس جمهور از هر هيئت خارجي تنها دو نفر را به حضور مي پذيرد. بر اين اساس متكي پس از عذرخواهي از اعضاي هيئت ايراني به سبب عدم صدور اجازه براي حضور در مذاكره با رئيس جمهور، به همراه سيد عبدالله حسيني، سفير كشورمان در مينسك به ديدار لوكاشنكو رفت.

ديدار متكي با رئيس جمهور بلاروس

* محل رياست جمهوري بلاروس از چند سالن مجزا تشكيل شده كه ديدار و مذاكره متكي با رئيس جمهور اين كشور در سالن موسوم به سالن سبز انجام شد. گفته مي شد سالن قرمز بزرگترين و مهجزترين سالن اين مجموعه محسوب مي شود. لوكاشنكو 40 دقيقه پس از حضور هيئت ايراني در محل رياست جمهوري در سان سبز حاضر شد.

* خبرنگاران ايراني پس از پوشش تصويري و خبري ديدار متكي و لوكاشنكو سريعا عازم فرودگاه مينسك شده و در حالي كه بخشي از برنامه هاي اين سفر به واسطه احتمال سفر متكي به فرانسه لغو شده بود ، هواپيماي حامل وزير خارجه و هيئت همراه ساعت 2:30 به وقت بلاروس، مينسك را به مقصد تهران ترك كرد.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن