تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821008257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مولانا» عصاره نبوت را ولايت مي داند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: «مولانا» عصاره نبوت را ولايت مي داند
در نشست «ولايت در عرفان مولانا» كه عصر چهارشنبه در موسسه حكمت و فلسفه برگزار شد، شركت كنندگان با تصريح بر اين كه مولوي به حق مثنوي را اصول ا صول دين توصيف كرده است، يادآور شدند: مولوي عصاره نبوت را ولايت مي داند.دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، با تأكيد بر اين كه شايد كتابي در عالم بعد از كتب آسماني به عظمت كتاب "مثنوي" پيدا نشود، تصريح كرد: تعليمات مولوي در كمتر كتابي است و چنان كه خود به حق فرموده مثنوي اصول اصول دين است. به گزارش مهر، دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني در نشست "ولايت در عرفان مولانا" كه چهارشنبه شب در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار شد، به موضوع حكايت و شكايت در مثنوي پرداخت.دكتر ديناني به قرائت هاي مختلف از مصرع بيت اول مثنوي (بشنو از ني چون حكايت مي كند) اشاره كرد و گفت: ني نفس ناطقه آدمي است. نفس و نفس يكي است. نفخت فيه من روحي نيز نفس بود. ني هم نفس است. نوازنده ني بايد نفس خوبي داشته باشد تا ني را خوب بنوازد.وي افزود: شكايت از غم فراق است. بهتر است در فارسي بگوييم شكوه. اصلا زندگي انسان كمي شكوه انگيز است. در ذات آدمي و زندگي تراژدي نهفته است.

رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران هم در اين نشست ضمن تشريح جايگاه اولياي خدا در "مثنوي معنوي" تأكيد كرد: اساس اديان بر ولايت الهي است. به گزارش مهر، دكتر غلامرضا اعواني با اشاره به معاني متعدد ولايت، تأكيد كرد: ولايت، رسيدن به نهايت قرب به حضرت حق است به طوري كه ولايت در دين را هرگز نمي توان از معني دوستي و تقرب به حقيقت حق جدا كرد. ولي از اسماي الهي است كه در قرآن بارها به آن اشاره شده است كه بايد مورد تجزيه و تحليل بسيار دقيق قرار گيرد.دكتر اعواني سخنان خود را بيان گوشه اي از ديدگاه مولانا در باب اولياي خدا خواند و تأكيد كرد: مثنوي كتاب منطق ولايت است. اگر بخواهيد كتابي را در كل تاريخ جست و جو كنيد كه مسئله ولايت، احكام و شرايط آن را به دقت وصف كرده باشد «عليكم بالكتاب المثنوي».وي مقام فقر محمدي(ص) را نخستين شرط ولايت خواند و با اشاره به آيه يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله والله هو الغني الحميد تصريح كرد: اساس ولايت تحقق است نه فقط علم و روزي آن ها دمادم از حضرت حق به آن ها مي رسد.وي با قرائت بخشي از ابيات مثنوي در مورد تولد دوباره، تصريح كرد: ولايت مانند حكمت، تولد ثاني است چنان كه ما تولدي به جسم داريم تولدي به روح نيز داريم. چنان كه از حضرت عيسي(ع) در كتاب انجيل نقل شده است كه كسي كه دوبار زاييده نشده باشد، به ملكوت آسمان راه نيابد. ما زنده ايم به عالم ملك؛ اگر زنده شويم دوباره به عالم ملكوت و جبروت و لاهوت يعني زنده و بيدار شويم به حق، اين مي شود ولايت. همان طور كه پيامبر اسلام فرمود: همه مردم در خوابند و وقتي مردند تازه بيدار مي شوند. ولي كسي است كه در همين نشئه دنيوي به حيات الهي رسيده باشد. رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران افزود: ولايت حضور الهي (قدسيت)است. مولانا ولي را با مسجد مقايسه مي كند و از نظر مولانا ولي از مسجد مقدس تر است. زيراكه حضور الهي در اوليا بيشتر از مسجد است. مسجد به خاطر اوليا مقدس شده است. مسجدي كان اندرون اولياست سجده گاه جمله است آن جا خداست / تا دل مرد خدا نامد به درد هيچ قومي را خدا رسوا نكرد.دكتر اعواني در ادامه اهل معني و باطن بودن را از ديگر ويژگي هاي ولي خواند و گفت: معنا خداست و عالم همه ظهور معناست و وقتي انسان راه ولايت را پيمود اهل معنا مي شود. در ديدگاه مولوي، انسان بي معني مانند شمشير چوبين در غلاف عالي است. در واقع ولايت كشف معاني وجود و تحقق آن هاست.وي با اشاره به ابياتي از مثنوي درباره ولي، سعادت واقعي را هم نشيني با اوليا و بودن با حق خواندو گفت: مؤمن از نگاه مولوي كسي است كه به نور ايمان مي بيند و به ضمير اشيا راه دارد و همه چيز را به نور الهي مي بيند، همان طور كه پيامبر فرمود: بترسيد از فراست مؤمن. دكتر اعواني افزود: مولانا در اين جا از اسم قدوس براي وجود اوليا استفاده مي كند كه به مانند خورشيد و باران تطهير كننده هستند. وي با قرائت ابياتي از مثنوي در ذم دنيا تصريح كرد: دنيا لهو و لعب است. همه مشغول بازي هستند مگر اوليا خدا. «ولي» كسي است كه از سر هواي نفس فاني في ا... شده است. وي با طرح اين سؤال كه انسان چگونه به حق بيدار مي شود، پاسخ داد: اقتدا و اتباع به حضرت رسول(ص) راه بيداري به حق است. ولايت چيزي جز اقتداء و اتباع به حضرت رسول(ص) نيست. ائمه ما كه اولياي مطلق بودند در اتباع كامل ترين بودند و در واقع اهل سنت، ائمه هستند كه در اتباع تمام و كامل بودند.رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران افزود: نتيجه اين اتباع، الهي شدن انسان است. چنان كه انسان از وجود بشري گسسته شود و وجود، صفات، آثار، افعال و اخلاق او همه الهي و قرآني شود، هرچند كه صفات ما الهي است اما ما نمي دانيم.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن