تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيابانزايي تهديدي براي عروس زاگرس در ايلام است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بيابانزايي تهديدي براي "عروس زاگرس" در ايلام است
داخلي. اقتصادي. منابع طبيعي.

ايلام- معاون فني منابع طبيعي ايلام گفت: تهديد پديده‌شوم بيابانزايي براي اين استان به عنوان "عروس زاگرس" يك فاجعه است.

"عبدالسلام پيري" روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرناافزود: توفان شن روز به روز از گستره مراتع و مزارع طبيعي مناطق حسن قندي، ابوغوير، سمانه و چم هندي شهرستان مرزي دهلران در جنوب اين‌استان مي‌كاهد واين مراتع را به شن‌زار مبدل كرده است.

به گفته وي، تبديل عرصه‌هاي طبيعي به شن زار به واسطه بيابانزايي روند فزاينده‌اي يافته و براي كشاورزان و اهالي اين‌شهرستان مرزي مشكلاتي به وجود آورده است.

وي ادامه داد: دليل اصلي وقوع پديده بيابانزايي در يك هزارو ‪ ۶۷۰‬هكتار از مراتع كه كانونهاي بحراني بيابانزايي هستند، قرار گرفتن اين عرصه‌هادر مسير شنهاي روان است.

وي گفت: بادهاي موسمي شنهاي روان رااز دشتهاي كشور عراق و رودخانه‌هاي خشك منطقه به دليل نبود گونه‌هاي مختلف درختي به سمت مراتع جابجا مي‌كنند.

وي ادامه داد: فرسايش خاك و از بين رفتن گونه‌هاي گياهي منطقه به علت بهره‌برداري بي‌رويه‌و وقوع سيلاب از ديگر دلايل بيابانزايي در اين منطقه است.

وي، كمبود آب ذخاير سطحي و زيرزميني منطقه به علت برداشت بيش از حد و كاهش ميزان بارندگي را از ديگر عوامل بيابانزا در شهرستان دهلران عنوان كرد.

پيري‌گفت: اجراي طرحهاي آبخيزداري و كاشت گونه‌هاي درختي مقاوم و سازگار با منطقه، خشكه چيني و...از گسترش فزاينده بيابان در اين منطقه جلوگيري مي‌كند.

وي افزود: ميزان دامهاي اين منطقه بايد متناسب با اراضي و مراتع باشد و همچنين طرح مديريت اراضي در اين منطقه اجرا شود.

وي گفت:متوسط بارندگي در شهرستان دهلران ‪ ۲۶۴‬ميلي‌متر مي‌باشد كه كمترين ميزان بارندگي در استان ايلام با متوسط ‪ ۶۰۰‬ميلي متراست.

وي افزود: در استان ايلام بيش از ‪ ۱۴۰‬هزار هكتار اراضي بياباني وجود دارد كه اگر كنترل نشود اول شهرستان دهلران و بعد شهرستانهاي مهران و آبدانان را بصورت جدي تهديد مي‌كند.

وي گفت: سال گذشته اقدامات اساسي در خصوص مبارزه با پديده بيابانزايي صورت گرفت و اعتباراتي از محل منابع استاني و ملي اختصاص يافته است.

وي ميزان اعتبارات استاني اختصاص يافته به اجراي طرحهاي بيابانزايي در شهرستان دهلران را يك ميليارد ريال اعلام كرد.

وي افزود: در سال گذشته از ‪ ۳۰۰‬هكتار اراضي در معرض بيابانزايي مراقبت و نگهداري شده و در ‪ ۱۵۰‬هكتار ديگر نيز كاشت گونه‌هاي مقاوم سازگار با منطقه صورت گرفته است.

پيري به اجراي طرح مديريت منطقه بياباني در ‪ ۱۸‬هزار هكتار از اراضي در معرض بيابان اشاره كرد و گفت: اين طرح با هدف شناسايي نقاط بيابانزا و علت زايش بيابان در آن مناطق انجام شده است.

شهرستان ‪ ۶۵‬هزار نفري دهلران با شش هزار و ‪ ۲۲۹‬كيلومتر مربع مساحت و ‪ ۲۲۰‬كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق در منطقه گرمسيري جنوب استان ايلام واقع است.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن