تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815669350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*فاجعه بشري در غزه و سكوت جوامع بين‌المللي*2* گفت‌وگوهاي ايسنا با نمايندگان مجلس، كارشناسان و فعالان سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *فاجعه بشري در غزه و سكوت جوامع بين‌المللي*2* گفت‌وگوهاي ايسنا با نمايندگان مجلس، كارشناسان و فعالان سياسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، گفت: اين سكوت مرگباري كه بين كشورهاي اسلامي در برابر جنايات غزه حكمفرماست، يك ننگ تاريخي است كه براي هميشه باقي است و آنها نمي‌توانند يك لكه ننگ را از چهره خودشان در آينده محو كنند.

حميدرضا حاجي‌بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي خود از شرايط كنوني فلسطين اشغالي و نوار غزه، گفت: بحث فلسطين و نوار غزه امروز به يك فاجعه بزرگ جهاني تبديل شده است كه قطعا بايد همه‌ي مسلمانان به آن ورود پيدا كنند و ورود مسلمانان به اين موضوع، يك امر كاملا بديهي و تكليف شرعي بر آنها محسوب مي‌شود.

حاجي‌بابايي با تاكيد بر اين‌كه بايد فجايع نوار غزه را به تصوير كشيد، تصريح كرد: بايد اين فجايع را در اذهان ملت‌هاي دنيا نشان داد و بحث اين است كه مردم كشورهاي مسلمان، به اين منطقه سفر كنند و اين سفر همراه با تبليغ گسترده در سطح دنيا باشد و مجامع اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي سريعا در اين رابطه موضع‌گيري كنند و درخواست تشكيل جلسه مجمع عمومي سازمان ملل و شوراي امنيت را مطرح كنند و درخواست كمك‌رساني به منطقه اعلام شود.

نماينده‌ي مردم همدان در خانه‌ي ملت، گفت: بعضي كشورها همانند كشور مصر مي‌توانند از راه رفح به مردم غزه كمك كند كه متاسفانه اقدامي در اين رابطه صورت نپذيرفته است و بايد گفت اين روزها، روزهاي سخت و غم‌انگيزي براي جهان اسلام است كه بايد همه‌ي كساني كه به نوعي در اين رابطه احساس مسووليت مي‌كنند به موضوع ورود پيدا كنند.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، گفت: مهم‌ترين اقدامي كه اكنون مي‌توان نشان داد، آن است كه اين تصور خشن را به صحنه‌ي بين‌المللي كشاند تا تمام كشورهاي دنيا در جريان آخرين وضعيت غزه قرار گيرند.

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد:‌ مهم‌ترين دليل سكوت كشورهاي اسلامي در برابر فجايعي كه در غزه رخ مي‌دهد، اين است كه سردمداران اين كشورها به مباني ديني و دستورات اسلامي كه در شرع مقدس اسلام آمده، پايبند نيستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حميد رسايي با بيان اين مطلب، در ارزيابي از آخرين تحولات و فجايع غزه، به ايسنا گفت: پيامبر مكرم اسلام (ص) فرمودند كه اگر كسي صبح كند و امور مسلمانان برايش مهم نباشد مسلمان نيست. لذا هيچ توجيهي براي سكوت سردمداران كشورهاي اسلامي و عربي وجود ندارد، مگر وابستگي آنها به سرمايه‌ها و قدرت اسراييل كه قدرت پوشالي است و اين هم نتيجه ضعف ديني و عدم اعتقاد اين سران كشورهاي اسلامي است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران حدود 30 سال است بدون اتكاء به قدرت آمريكا و اسراييل در منطقه نه تنها زندگي مي‌كند، بلكه خود در حال تبديل شدن به يك قطب و قدرت جهاني است آن هم به دليل اتكاء خود به دين اسلام.

اين نماينده مجلس در ادامه تصريح كرد: وظيفه‌ ملت‌هاي مسلمان اين است كه تكليف خود را با سردمداران‌شان مشخص كنند؛ چرا كه اسراييل يك غده سرطاني است كه بعد از فلسطين و غزه يقينا به سراغ ديگر كشورهاي اسلامي و ساير مسلمانان جهان خواهد آمد.

رسايي ادامه داد: مجامع بين‌المللي در واقع تشكيل شده از همين قدرت‌هاي استكباري و يا كشورهايي است كه تحت سيطره اين قدرت‌ها هستند. ما هرگز نمي‌توانيم به اميد اين مجامع بين‌المللي براي احقاق حقوق مردم مظلوم و مستضعف جهان باشيم، كما اين كه جمهوري اسلامي هم در طول اين 30 سال هرگز به اميد اين مجامع نبوده و هرگز دل خود را به حمايت‌هاي آن‌ها خوش نكرده است.

وي تصريح كرد: پايه و اساس اين مجامع بين‌المللي براساس ظلم و برداشت ظالمانه شكل گرفته است، لذا اگر ملت‌هاي مسلمان تكليف‌شان را با سران خود مشخص كنند تكليف اين مجامع بين‌المللي هم مشخص مي‌شود.

رسايي در مورد وظيفه مصر در باز كردن گذرگاه رفح نيز گفت: سران مصر اگر واقعا مسلمان باشند و اعتقادي به پيامبر خدا (ص) داشته باشند ،اين مساله جزء بديهي‌ترين وظايف‌شان است كه بايد انجام دهند، ولي متاسفانه شاهديم كه در حال حاضر مفتي اعظم مصر از سران صهيونيستي استقبال كرده و با روي خوش و آغوش باز با آن ها برخورد مي‌كند، لذا انسان از آنها نااميد مي‌شود.

به نظر وي تا زماني كه ملت‌هاي مسلمان تكليف خود را با سران خود و برخي علماي ديني‌شان معلوم نكنند كه اين چنين به خون مسلمانان ديگر اهانت نكنند، راه چاره اي نيست و نمي‌توان از آن‌ها انتظار داشت و اين‌ها انتظاراتي است كه هيچ‌گاه تحقق خارجي پيدا نمي‌كند.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ارزيابي از نقش ايران در اين برهه از زمان در قبال مردم غزه نيز تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در طول اين سال‌ها هم از جهت فكري و هم از جهت معنوي و هم از جهت بين‌المللي و حتي از لحاظ پشتيباني‌هاي لازم از جهت كمك هاي مالي و مورد نياز در ميدان بوده است.

وي خاطرنشان كرد: دولت جمهوري اسلامي در دوره‌هاي قبل هم به عنوان يك وظيفه ديني و ملي اين حمايت ها را انجام داده است و هم اكنون نيز دولت تمام تلاش خود را خواهد كرد. دل مردم مسلمانان ما هم با مردم فلسطين و غزه است.

به گفته رسايي همين نوع حمايتي كه تا كنون صورت مي‌گرفته و دست دولت‌مردان ما را بازگذاشته براي اين كه بتوانند با شجاعت و جسارت بيشتري در مجامع بين‌ المللي حمايت،‌تلاش و رايزني كنند، بهترين كمك به آن‌ها مي‌تواند باشد.

وي در پايان گفت: مواردي مانند كمك‌هاي نقدي هم اگر لازم باشد، طبيعتا مردم ما در ميدان هستند در واقع امروز حمايت از دولت و نظام جمهوري اسلامي با توجه به آن كه در خط مقدم مبارزه با اسراييل قرار دارد بهترين كمك به مردم غزه و فلسطين است، يعني اگر دولت و نظام خود را در تمام ابعادش با حمايت‌هاي جدي خود مواجه كنيم، طبيعتا مسوولان نظام ما بهتر مي‌توانند وظيفه خود را انجام دهند.

يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، وظيفه‌ي آحاد مسلمانان در برابر جنايات غزه را سنگين خواند و بر اين نكته كه همسايه ها‌ي دور و نزديك بايد در برابر بحران غزه به وظيفه‌ي خود عمل كنند، تاكيد كرد.

علي‌رضا مرندي در گفت‌وگو با ايسنا در ارزيابي نسبت به اوضاع مردم فلسطين و نوار غزه اظهارداشت: به احتمال زياد همان‌طور كه خود رهبران فلسطيني هم مي‌گويند فرستادن كاميون‌ها بيشتر بعد نمايشي دارد و احتمالا مشكل آنان را حل نمي‌كند؛ چرا كه در درازمدت تلاش اسراييل بر اين است كه مردم را از پا در بياورد تا دست از مقاومت بردارند و اين كار قطعا آثار سوئي بر سلامت كودكان و بزرگان دارد و نيت آنان نيز همين است.

وي تصريح كرد: نرسيدن مواد غذايي به سلامت مردم غزه لطمه وارد كرده و نداشتن امنيت فكري و فشارهايي كه بر اثر حملات به آنان وارد مي‌شود، امنيت رواني آنان را بر هم مي‌زند. هم‌چنين نبود امكانات پزشكي و بيماري‌ها جانشان را مستقيما تهديد مي‌كند.

نماينده‌ي مردم تهران در خانه ملت گفت: وضعيت بيماراني كه نياز به عمل فوري دارند، حادتر به نظر مي‌رسد در حالي كه مشكل سلامت رواني و جسمي و پيش‌گيري از بيماري‌ها براي همه‌ي مردم غزه وجود دارد و اين شرايط آثار طولاني‌تر و گسترده‌تري را بر سلامت مردم بر جاي مي‌گذارد.

مرندي همچنين با بيان اين‌كه وظيفه‌ي آحاد مسلمانان سنگين‌تر بوده و به عنوان همسايه‌ي دور و نزديك بايد وظيفه‌ي خود را ادا كنيم، افزود: همسايگان نزديك چون مصر مراوده‌هاي محدودي با مردم غزه دارند كه همان نيز شنيده مي‌شود از بين برده مي‌شود و ظلم چندين برابر به مردم غزه مي‌شود. بنابراين وظيفه‌ي هممه‌ي ما كمك‌هاي مادي، احساسي، سياسي و شكايت به همه‌ي مجامع است و بايد هرچه از دست همه‌ي كشورهاي اسلامي برمي‌آيد، كمك كنند و تاثير آن بيشتر از آحاد كشورهاست. البته بايد به صورت انفرادي هم كار كرد، اما كشورهاي اسلامي، عربي و به‌ويژه همسايه‌ها وظيفه‌شان براي حمايت سنگين‌تر است.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح كرد: ايران نيز بايد چون هر كشور اسلامي ديگر هر تلاشي كه از دستش برمي‌آيد را از طريق محافل بين‌المللي انجام دهد. البته يكي از مشكلات كشور ما حساسيت بيشتر بر روي ماست كه اگر بخواهيم هر كالايي را براي آنان ارسال كنيم با حساسيت بيشتري با آن برخورد مي‌كنند، اما در عين حال اين مطلب نبايد ما را از هرگونه اقدامي براي مردم غزه چه مادي و چه سياسي دور كند.

وي درارزيابي از اين پيشنهاد ‌كه مسلمانان و اعراب براي آزادرساني به فلسطين اشغالي سفر كنند، گفت: در مورد امكان‌پذيري عملياتي بودن اين پيشنهاد نمي‌دانم، اما بدون ترديد از هر نوع فشاري كه آثار بين‌المللي بيشتري داشته باشد مي‌توان در مقابل اسراييليان استفاده كرد و هر اقدامي كه در جهت كمك به مردم غزه در رسانه‌ها انعكاس پيدا كند و توجه جهان به آن جذب شود را بايد انجام داد.

يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، از افزايش فشار بركرانه‌هاي مقاومت در فلسطين در صورت سكوت مقابل اتحاد نامقدس اسرائيلي‌ها، آمريكايي‌ها و مرتجعين عرب خبر داد.

جهانبخش محبي‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي از وضعيت كنوني فلسطين، اظهارداشت: اين مسئله بايد مدنظر جهان اسلام، خاورميانه و خصوصا جهان عرب قرار بگيرد و اين در حالي است كه اكنون مسئله‌ي فلسطين پيچيدگي خاصي را پيدا كرده و اين حاكي از آن است كه اتحادي نانوشته، غيررسمي، اما جدي بين آمريكا و اسرائيل و اتحاديه‌ي عرب و بخشي از كنفرانس اسلامي و بعضي از رهبران جهان عرب و ابومازن به وجود آمده است.

وي افزود: قرائتي كه در ادبيات اين طيف از اتحاد نامقدس ديده مي‌شود، منجر به آن شده كه قبل از آنكه انتخاباتي در آنجا برگزار شود، لقب پرزيدنت را به ابومازن اعطا ‌كنند و اين عنوان جعلي بر گرفته از سلطه‌طلبي آمركيا به نوعي مورد قبول اسرائيلي‌ها و بخشي از ساختارها و سازمان‌ها و افرادي است كه گفته شد و هدف عمده آن است كه ريشه‌ي جنبش استقلال‌طلبي را بزنند.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، افزود: هر چند مردم فلسطين و نوار غزه مقاوم‌تر و شجاع‌تر از اين هستند كه چنين پروژه‌هايي هژمونيك را بپذيرند؛ آمريكايي‌ها، صهيونيسم را پياده كردند، اما به جز رسوايي چيزي باقي نگذاشتند و امروز هم با تنگ كردن محاصره و آزار مردم و حتي به نمايش گذاشتن غير انساني‌ترين رفتارها، اين اتحاد ناميمون و نامقدس را امتحان مي‌كنند.

نماينده‌ي مردم مياندوآب در خانه‌ي ملت، تصريح كرد: طبيعي است آزاديخواهان و مردم عرب و بالاتر از آن جهان اسلام و به ويژه مردم خاورميانه بايد در اين برهه از زمان واكنشي شديدتر، مقاوم‌تر و موثرتر نشان دهند؛ چرا كه سلطه نامبارك جهان مي‌خواهد مصادف با ايام حج ، ازدحام چند صد ميليوني مسلمانان در مراسم حج و خارج از حج را كمرنگ و برائت از مشركين را بي‌اثر كند و با پرويي تمام اين عمليات غير انساني را در غزه مديريت مي‌كند.

اين عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، گفت: اگر مردم در مقياس جهان اسلام ، عرب و خاورميانه تودهني محكمي به اسرائيل و آمريكايي‌ها و حتي سازشكاري ذلت‌آميز بعضي از رهبران ندهند، ما شاهد فشار بر بعضي از كرانه‌هاي مقاومت در فلسطين از جمله حزب‌الله و سوريه هم خواهيم بود.

نماينده‌ي مردم تفت و ميبد در خانه ملت تصريح كرد: يكي از مواضع و مواردي كه به شدت شعارهاي غربي‌ها به‌ويژه آمريكايي‌ها را زير سوال برده، وضعيت خاصي است كه اين ايام در غزه حاكم شده است.

حجت‌الاسلام سيدجلال يحيي‌زاده با بيان اين مطلب و با اشاره به محاصره‌ي غزه و مشكلات ايجاد شده براي مردم آن از سوي اسراييل به ايسنا گفت: همه‌ي كساني كه داعيه‌ي دفاع از حقوق انسان‌ها داشته‌ و كشورهاي عربي و اسلامي هم كه گاهي از باب عربيت و اسلاميت شعارهايي داشتنه‌اند در بحث غزه به شدت زير سوال رفته‌اند.

وي افزود: به هر حال وحشيانه‌ترين و نامردانه‌ترين حركات در اين مدت در غزه صورت گرفته و تعدادي انسان بي‌گناه و بي‌پناه به اين شكل به صورت شديد از همه‌ي امكانات اوليه‌ي زندگي محروم شده‌اند، ولي داعيه‌داران حقوق بشر هم‌چنان ساكت، بلكه متاسفانه گاها حامي اين حركت سبوعانه و ددمنشانه بودند.

اين نماينده‌ي مجلس گفت: خوشبختانه مردم و دولت ما در اين موارد به دور از نتايجي كه ممكن است در برخي اين ارتباطات سياسي برايشان حاصل شود به وظيفه شرعي و وجداني و اخلاقي خود عمل كرده‌اند.

وي ادامه داد: در اين مورد علاوه بر اين‌كه بارها مجلس و دولت موضع‌گيري كرده‌ و نايب رييس مجلس هم خواستار برگزاري جلسه‌ي فوق‌العاده سازمان كنفرانس اسلامي جهت اتخاذ موضع واحد در برابر اين ددمنشي شده است، مردم نيز در جمعه اين هفته انسانيت و مسلمان بودن خود را به همه‌ي جهان به‌ويژه دولت‌هاي اسلامي بي‌تفاوت و نظاره‌گر نشان خواهند داد.

وي اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر اين قضيه بسيار تلخ و اتفاق بسيار شومي كه در غزه رخ داده است با همبستگي و اتحاد مردم مسلمان كشورهاي مختلف پايان يابد و مسلمانان غزه همانند مسلمان ساير مناطق و همه‌ي مردم و انسان‌هاي جهان بتوانند از حداقل‌هاي امكانات جهت زنده ماندن برخوردار باشند.

يحيي‌زاده همچنين اظهارداشت: همواره در ارتباط با اين‌گونه از ستم‌ها به مردم فلسطين متاسفانه دست‌هاي آلوده و ناپاك برخي از دولت‌هاي اسلامي و عربي همجوار با فلسطين اشغالي در اين توطئه در كار بوده است. اين بار نيز به نظر مي‌رسد چند دولت نه تنها با سكوت و خاموشي، بلكه با اقداماتي همدلي و همراهي كامل با اسراييل دارند كه مصر هم يكي از اين كشورهاست.

وي افزود: سرسپردگي دولت مصر در زمان انور سادات براي جهان اسلام كاملا عيان شد و حسني مبارك نيز آن راه را ادامه داده است و در اين شرايط مي‌توان ادعا كرد در محاصره همه‌جانبه غزه كه اين ملت را از همه‌ي امكانات محروم كرده‌اند، او با اسراييل همكاري دارد.

به گفته‌ي وي اگر مصر مي‌خواهد تا حد بسيار كمي هم كه شده چهره‌ي خود را به جهان نشان دهد، بايد هرچه زودتر گذرگاه رفح را باز كند تا مردم فلسطين بيشتر از اين در نوار غزه به اين شكل در محاصره‌ي دشمن نباشند.

نماينده‌ي مردم تفت و ميبد در خانه ملت اضافه كرد: پيشنهاد صورت گرفته براي سفر اعراب و مسلمانان به فلسطين براي آزادسازي آن در اين چند دهه در برخي موارد و مواقع ديگر هم به شكل‌هايي مانند آن مطرح شده است، ولي احيانا با توجه به شرايط جهاني چندان نمي‌تواند اين پيشنهاد راه مناسبي باشد، وليكن اگر مردم مسلمان در هر كجاي عالم كه هستند خود را از اين قيد و بندي كه برخي دولت‌هاي آنها ايجاد كرده‌اند چند ساعتي رها كنند و در روز واحدي شبيه روز قدس و آن حركتي كه در سراسر جهان صورت مي‌گيرد عليه اين ددمنشي و سبوعيت يك موضع واحد بگيرند، اسراييل پيام خود را خواهد گرفت. هرچند برخي دولت‌هاي اسلامي سستي كرده و برخي از آنها با اسراييل همكاري داشته‌اند.

يحيي‌زاده در پايان اظهارداشت: لازم است هر مسلماني در هر جاي عالم به هر شكلي مي‌تواند در اين مورد فرياد بلند كند و سكوت دولتمردان آن كشور را تاييد نكند، همين موجب مي‌شود مساله حل و فصل شود.

يك عضو هيات رييسه‌ي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در ارتباط با مردم غزه را حاصل بي‌تفاوتي و بي‌خيالي سردمداران كشورهاي اسلامي دانست و گفت: حداقل‌ترين كار در اين برهه اين است كه سران كشورهاي اسلامي يا وزراي خارجه‌ي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي نشست اضطراري برگزار كنند.

حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه آن‌چه امروز در غزه مي‌گذرد جزو بدترين فجايع انساني است، افزود: متاسفانه اين جنايت‌ها نتيجه‌ي سكوت، بي‌خيالي و بي‌حالي كشورهاي اسلامي در منطقه است.

وي خاطرنشان كرد: اگر كشورهاي اسلامي به اقدامات جنايتكارانه‌ي رژي صهيونيستي و جلوگيري از ارسال هرگونه امكانات به مردم غزه حساسيت نشان مي‌دادند، امروز وضعيت بهتر از اين بود و رژيم غاصب اسراييل احساس مي‌كرد كه كشورهاي اسلامي نسبت به اين مساله موضع‌گيري قوي و جدي دارند.

نماينده‌ي مردم نيشابور در خانه ملت يادآور شد: وقتي اسراييل مي‌بيند كه كشورهاي اسلامي نسبت به اين جنايات بي‌توجه هستند و حتي ديدارهاي مخفيانه‌اي با مقامات رژيم صهيونيستي دارند، طبيعتا محكم‌تر و جدي‌تر با مردم فلسطين برخورد مي‌كنند.

سبحاني‌نيا به راهكارهاي كمك به مردم مظلوم غزه اشاره كرد و گفت: كشورهاي اسلامي مي‌توانند خواستار نشست اضطراري سران كشورهاي خود و حداقل اجلاس وزراي خارجه‌ي سازمان كنفرانس اسلامي شوند و اين مساله را به عنوان مشكل دنياي اسلام به طور جدي بررسي كنند.

وي با بيان اين‌كه كشورهاي اسلامي بايد از دبيركل سازمان ملل متحد بخواهند تا با جديت بيشتري به اين موضوع عكس‌العمل نشان دهد، تصريح كرد: دولت‌ها و پارلمان‌هاي كشورهاي اسلامي بايد موضع‌گيري قوي در محكوم كردن جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در غزه داشته باشند و راهپيمايي‌هاي مردمي را براي دفاع از مردم فلسطين برگزار كنند تا شايد اسراييل از اين جنايت‌ها دست بردارد.

اين عضو هيات رييسه‌ي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم‌چنين از كشور مصر به عنوان يك كشور اسلامي، باز شدن گذرگاه رفح را بدون ملاحظه و محافظه‌كاري خواستار شد و افزود: تنها راه كمك‌رساني به مردم مظلوم غزه از طريق رفح و مصر است كه اين كشور بايد به عنوان يك كشور اسلامي بدون هيچ ملاحظه و محافظه‌كاري اين همكاري را براي كمك‌رساني به مردم غزه انجام دهد.

سبحاني‌نيا خاطرنشان كرد: راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه مي‌تواند به انعكاس خبري و جهاني اين مساله كمك كند و بايد راهكارهاي كوتاه مدت در اين خصوص انديشيده شود؛ چرا كه وضعيت فلسطين و غزه وضعيت اسفناكي است و نشست اضطراري وزراي خارجه‌ي كشورهاي اسلامي را مي‌طلبد.

وي هم‌چنين پيشنهاد سفر مسلمانان به غزه براي آزادسازي اين منطقه را پيشنهاد درازمدتي دانست كه مي‌تواند ثمربخش باشد و اظهارداشت: ما در حال حاضر بايد به دنبال يك سري راهكارهايي باشيم كه در مدت زمان كوتاهي بتوانيم به مردم غزه كمك كنيم.

اين نماينده‌ي مجلس تاكيد كرد: بايد يك موج اطلاع‌رساني و انعكاس مشكل مردم غزه فراهم شود تا از اين طريق فشار افكار عمومي بر اسراييل بيشتر شود و آنها نيز از اين جنايت‌ها دست بردارند.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به تحركات اخير در غزه گفت: بايد فشارهاي جهاني به‌ويژه در كشورهاي اسلامي به گونه‌اي شكل گيرد كه مسوولان كشورهاي اسلامي احساس كنند صبر ملت‌هاي مسلمان در حال تمام شدن و لبريز شدن است و اگر اين‌طور باشد بايد اين احساس را داشته باشند كه در اين فضا ممكن است خيلي مسائل به مخاطره بيفتد.

غلامرضا كرمي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان مطلب فوق افزود: آن‌چه مهم است ايجاد اين فضا و فشار مردم مسلمان بر سران كشورهاي خود است تا فضايي در منطقه ايجاد شود كه آن فضا براي ادامه‌ي روند موجود، نگران‌كننده باشد.

رييس كميته دفاعي مجلس دوران فعلي را از سخت‌ترين دوران‌ها براي مردم غزه دانست و گفت: مردم غزه دو همسايه دارند كه يكي از آنها اسراييل است كه با خشن‌ترين برخوردها با مردم غزه برخورد مي‌كند و ديگري مصر است.

به گفته‌ي وي، آن‌چه اكنون مي‌تواند صورت بگيرد فشارهاي سياسي بر مسوولان كشورهاي اسلامي و عربي و به‌ويژه بر مسوولان كشور مصر است كه تا اين حد با اسراييلي‌ها هم‌جهت عمل نكنند.

نماينده‌ي مردم كرمان افزود: وقتي مردم مسلمان در غزه، مواد غذايي، دارويي و سوختي ندارند و ناله‌شان بلند است هيچ دليلي وجود ندارد كه مصر همچون صهيونيست‌ها مردم غزه را در تنگنا ببيند و هيچ كاري براي آنها انجام ندهد. لذا معتقدم بايد فشار بين‌المللي و به طور مشخص فشار بر كشورهاي اسلامي و مصر وارد شود تا در فضاي موجود تغييري ايجاد كنند.

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: فاجعه فلسطين يك سابقه‌ي 60 ساله دارد. 60 سال است مردم فلسطين به خاطر خيانتي كه دولت‌هاي غربي در 60 سال قبل و سازمان ملل و شوراي امنيت انجام داد، در رنج به سر مي‌برند.

حجت الاسلام سيدرضا اكرمي درگفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي از آخرين تحولات و فجايع در حال انجام در غزه با بيان اين مطلب، افزود: 60 سال است شوراي امنيت و سازمان ملل و دولت‌هاي غربي با ايجاد كشوري به نام اسراييل در فلسطين به مردم اين بخش ستم روا مي‌دارند.

وي افزود: همچنين رژيم غاصب اسراييل در طول اين مدت جز شهرسازي ،‌دعواسازي و فتنه‌سازي و جنگ و... چه با مردم فلسطين و چه با كشورهاي همسايه مانند اردن ، مصر و سوريه و لبنان كار ديگري انجام نداده است، در واقع اين رژيم غاصب هر روز، هر هفته و هر ماه و سال جنايت كرد، منتهي گاهي با مردم داخل فلسطين و گاهي با دولت‌هاي همسايه فلسطين.

اكرمي هم چنين اظهارداشت: در حال حاضر قصه حماس يك مساله خاصي شده است، حماس يك دولت مردمي بوده كه با راي مردم فلسطين روي كار آمده، ولي متاسفانه دولت خودگرداني هم در آن وجود ندارد كه حاضر نيست با دولت قانوني همراهي و همكاري داشته باشد و اين خود بهانه‌اي براي اسراييل شده كه بر جنايات خود بيفزايد.

وي ادامه داد: اما بالاخره مقاومت فلسطيني پيروز خواهد بود، اگرچه در حال حاضر در يك زندان به قول معروف در بسته زنداني شده‌اند و نمي‌گذارند مواد غذايي، سوخت و دارو به آن ها برسد، ولي تجربه نشان داده هر كس بر مقاومت خود ادامه دهد، او پيروز واقعي خواهد بود.

به نظر اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس ،‌دنياي اسلام در يك آزمون بسيار دشواري قرار گرفته است، آنها امروز در عين‌اين كه كه جنايات را مي بينند و خيانت‌ها را مشاهده مي‌كنند به خاطر حفظ مقام و يا ترس از آمريكا و اروپا، كاري انجام نمي دهند ،ولي بايد بدانند آن‌ها هم در آينده با همين گرفتاري‌ها مواجه مي‌شوند و سودي نخواهند برد.

اكرمي گفت: همچنين ما در حال حاضر و در اين شرايط سخت موظف هستيم، نداي مظلوميت و محروميت مردم غزه را به گوش دنيا برسانيم و هر مقدار كه برايمان امكانپذير است كاري كنيم كه دنيا عليه رژيم غاصب اسراييل قدمي بردارد و محاصره غزه را بشكند.

نماينده مردم تهران تصريح كرد: در اين رابطه دولت مصر بسيار مي‌تواند كمك كند.هم مي‌تواند به اسراييل در برابر اين رفتار نادرست خود نسبت به مردم غزه، اعتراض كند و هم مي‌تواند به دولت خودگردان محمود عباس فشار آورد كه آن‌ها وارد شوند و اين محاصره را بشكنند و هم عملا مصر مي‌تواند وارد صحنه شود و از موقعيت خود استفاده كرده و فلسطيني‌هاي در زندان قرار گرفته را به نوعي از وضع موجود نجات دهد و اگر اين كار را انجام ندهد واقعا از نظر وجداني، تاريخي ، ايماني ، مردمي و اسلامي روسياه خواهد شد .

اكرمي همچنين تاكيد كرد:‌ايران در اين برهه مي‌تواند از طريق كنفرانس اسلامي وارد شود و اجلاس فوق العاده تشكيل دهد و يا وزراي امور خارجه كشورهاي اسلامي را براي اجلاس فرا بخواند تا كاري انجام دهند، همچنين مي تواند واقعيت وضعيت وخيم و رنج آور مردم غزه را از طريق فيلم و جزو... به گوش دنيا برساند شايد وجدان‌هاي بيداري باشند كه اقدامي انجام دهند و به اين وضع نابسامان خاتمه دهند.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به حوادث اخير غزه، تصريح كرد: نه تنها جاي گله بلكه جاي شكوه از كشورهاي بزرگ اسلامي و عربي مثل عربستان و مصر است كه وارد كار نمي‌شوند و حتي به عنوان اديان جلسه تشكيل داده و با پرز دست مي‌دهند. اينها به جاي اين كار بايد به فكر مردم مظلوم غزه و فلسطين باشند.

اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: ايران اقداماتي را جهت كمك‌رساني به مردم غزه انجام داده اما متاسفانه مصر هم آن‌چنان همكاري و كمك لازم را نمي‌كند.

وي با بيان اين‌كه در حال پي‌گيري موضوع هستيم تا كمك‌هاي مردمي سريع‌تر به مردم غزه برسد، وضعيت مردم غزه را فاجعه‌آميز و بسيار سخت توصيف كرد و گفت: ما در جهت كمك‌رساني، مصر هستيم و اين وظيفه‌ي انساني ماست.

كوثري افزود: جاي گله و تاسف و همه نوع انتقاد به سازمان‌هاي حقوق بشري كه مدعي حقوق بشرند است كه هيچ حركت و اقدامي در اين راستا انجام نمي‌دهند.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به جلسه‌ي روز دوشنبه اين كميسيون گفت: در اين جلسه اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت كه مجلس نيز وظيفه‌ي خود را انجام دهد و در اين خصوص از مردم مي‌خواهيم كه در حد توان خود كمك كنند و دولت نيز اقداماتي انجام دهد تا بتوانيم هرچه سريع‌تر كار كمك‌رساني را انجام دهيم تا از فاجعه‌ي بزرگي كه در پيش است، جلوگيري شود.

وي با بيان اين‌كه كشورهاي بزرگ نه تنها به فكر اين موضوع نيستند بلكه بيشتر سنگ‌اندازي هم مي‌كنند، گفت: سردمداران كشورهاي اسلامي نيز نه تنها بويي از انسانيت نبرده‌اند بلكه به موضوع دامن مي‌زنند.

كوثري از اين‌كه كشورهاي همسايه‌ي اسلامي فلسطين مثل مصر و اردن و نيز عراق و عربستان كه به فلسطين نزديك‌ترند سكوت اختيار كرده‌اند اظهار تاسف كرد و افزود: اين سكوت اصلا قابل قبول و قابل تحمل نيست. اين كشورها اگر نمي‌توانند كمك‌هاي مردمي داشته باشند حداقل اجازه دهند كمك‌هاي مردمي كشورهاي ديگر در محدوده‌ي غزه وارد شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن