تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820819271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقامات ايران به تازه ترين سخنان رئيس جمهور منتخب امريكا پاسخ گفتند رد پيشنهاد اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: مقامات ايران به تازه ترين سخنان رئيس جمهور منتخب امريكا پاسخ گفتند رد پيشنهاد اوباما
گروه سياسي؛ باراك اوباما رئيس جمهوري منتخب امريكا در جديدترين اظهاراتش اگرچه بر موضع قبلي خود يعني مذاكره مستقيم با تهران تاكيد كرد اما گفت براي تعليق برنامه اتمي ايران مشوق هاي اقتصادي را ارائه خواهد كرد و در صورتي كه تهران از پذيرش آن امتناع كند تحريم هاي موجود را تشديد خواهد كرد.سخنان اوباما كه يكشنبه شب در گفت وگو با شبكه تلويزيوني ان بي سي بيان شد، البته واكنش صريح مقامات ايراني را در پي داشت به طوري كه حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين اظهارات تصريح كرد؛ «ايران حاضر به تعليق غني سازي نيست و سياست هويج و چماق فايده يي ندارد.» پس از آن هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز اوباما را پيرو سياست هاي جرج بوش دانست كه با ادبياتي اندك متفاوت تر درباره ايران مطرح مي شود. وي در خطبه هاي نماز عيد قربان افزود؛ «امريكا شرط تعليق غني سازي را براي مذاكره با ايران گذاشته است. ما انتظار نداريم كسي كه خود را بالاخره از قاره آفريقا مي بيند، حرف هايي مانند امثال بوش بزند.»رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ادامه امريكايي ها را چنين نصيحت كرد؛ «ما نمي خواهيم با امريكا درگير شويم. ما مي خواهيم حق خود را بر استفاده از علوم و فنون دنيا به دست آوريم. انتظاري از شما نداريم و تشويق و تنبيه شما را نمي خواهيم. فقط بگذاريد ايران به عنوان كشور موفق منطقه، الگويي براي استقلال و آزادي منطقه باشد.» هاشمي رفسنجاني همين طور با انتقاد به شرط تعليق كه اوباما آن را مطرح كرده، گفت؛ «امريكا شرط تعليق غني سازي را براي مذاكره با ايران گذاشته است. من به آنها مي گويم آيا يادتان رفته زماني كه گروگان هاي شما در ايران بودند و نمايندگان شما براي مذاكره مي خواستند به ايران بيايند، امام(ره) پيام دادند كه برگردند و با آنها صحبت نكردند؟، حالا اين ما هستيم كه تقاضاي حرف زدن داريم؟،» اشاره هاشمي رفسنجاني به آن بخش از سخنان اوباما بود كه در مصاحبه خود گفته بود؛ «ما آماده ايم مستقيماً با آنها گفت وگو كنيم و گزينه يي روشن به آنها بدهيم كه نهايتاً تصميم بگيرند مي خواهند اين كار را از راه سختش انجام دهند يا راه آسان.» رئيس جمهور منتخب امريكا كه 42 روز ديگر رسماً قدرت را در دست مي گيرد همچنين با تاكيد بر وعده هميشگي خود مبني بر اتخاذ رويكرد ديپلماسي مستقيم در مواجهه با ايران خاطرنشان كرد؛ هدف از گفت وگوي مستقيم با تهران اين است كه براي ايران كاملاً روشن شود توليد جنگ افزار هسته يي غيرقابل پذيرش است و حمايت هاي مالي شان از سازمان هاي تروريستي مانند حماس و حزب الله لبنان و تهديدشان عليه اسرائيل در تضاد با تمام باورهاي ما و اصول مورد پذيرش جامعه جهاني قرار دارد.حمايت مجدد باراك اوباما از اسرائيل در حالي صورت مي گيرد كه اوايل هفته جاري، مقامات بلندپايه اسرائيل در گفت وگويي تلفني با هيلاري كلينتون و رابرت گيتس وزيران خارجه و دفاع رئيس جمهور منتخب امريكا، خواهان ادامه همكاري واشنگتن با تل آويو براي مقابله با برنامه هاي هسته يي ايران شدند.در همين حال اوباما در بخشي ديگر از صحبت هايش گفت كه دولت وي با شركاي بين المللي خود همكاري خواهد كرد تا مجموعه يي حاوي مشوق ها و تنبيهات را آماده سازد تا ايران را متقاعد كند كه توسعه برنامه اتمي اش را متوقف كند.وي افزود؛ در ارتباط با تشويق، ما مي توانيم مجموعه يي از مشوق هاي اقتصادي را فراهم كنيم كه مي تواند براي اين كشور مفيد باشد كه به رغم آنكه توليدكننده نفت است، با مشكلات بسيار بزرگ، تورم بالا و بيكاري گسترده روبه رو است.

اوباما در اظهاراتش به طور مشخص به اين مشوق ها و اينكه حاوي چه مواردي خواهد بود اشاره يي نكرد و حتي به موارد تنبيهي هم اشاره يي نداشت و تنها به گفتن اينكه «ما براي تغيير رفتار ايران ممكن است مجبور شويم تحريم ها را تشديد كنيم» اكتفا كرد.اين درحالي است كه باراك اوباما قبل تر و در جريان رقابت هاي انتخاباتي اين كشور اعلام كرده بود دولت او اگر مجبور شود اقدامات سرسختانه يي عليه تهران اعمال كند، محدوديت صدور بنزين به ايران را در پيش خواهد گرفت.ايران پس از مشخص شدن نتايج انتخابات امريكا از برگزيده شدن باراك اوباما به مقام رياست جمهوري اين كشور استقبال كرد و حتي محمود احمدي نژاد نامه يي براي تبريك به همتاي امريكايي خود فرستاد. اين اقدام رئيس جمهور ايران كه براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب و قطع رابطه تهران - واشنگتن صورت مي گرفت در نوع خود تابوشكني محسوب مي شد كه توسط بالاترين مقام اجرايي ايران انجام شد و البته تاكنون اوباما پاسخي به پيام تبريك و شادباش احمدي نژاد نداده است. از همين رو تهران نيز ماه گذشته اعلام كرد انتظار ندارد شاهد تغيير اساسي در سياست خارجي امريكا باشد.از سوي ديگر بنيامين نتانياهو رهبر حزب راستگراي ليكود اسرائيل با تاكيد بر اينكه رئيس جمهور منتخب امريكا با وي درباره ديدگاه خود مبني بر غيرقابل قبول بودن دستيابي ايران به سلاح هسته يي صحبت كرده، گفت؛ «باراك اوباما درباره اجازه ندادن به تهران براي دسترسي به سلاح هسته يي جدي است.»به گزارش«ايلنا» به نقل از بي بي سي نتانياهو در مصاحبه يي با خبرگزاري رويترز گفت؛ «رئيس جمهوري منتخب امريكا با او درباره ديدگاه خود مبني بر غيرقابل قبول بودن دستيابي ايران به سلاح هسته يي صحبت كرده است.»نخست وزير پيشين اسرائيل تاكيد كرد از تعهد اوباما براي جلوگيري از دستيابي به سلاح هسته يي تحت تاثير قرار گرفته است. او گفت؛ «شكي ندارم تعهد او (اوباما) در اين زمينه واقعي است.» نتانياهو همچنين افزود اسرائيل و امريكا بايد مشورت ها و همكاري هاي نزديك خود را ادامه دهند. اما همزمان با اظهارات اوباما، كاندوليزا رايس وزير خارجه فعلي امريكا نيز با اذعان به اينكه ايران در برابر درخواست هاي بين المللي مبني بر توقف فعاليت حساس هسته يي اش تسليم نشده، گفت؛ ديپلماسي همچنان بهترين مسير براي پرداختن به اين مساله است.به گزارش ايسنا رايس در گفت وگو با شبكه خبري «فاكس نيوز» در عين حال افزود؛ «جامعه جهاني در تلاش براي متوقف كردن غني سازي اورانيوم در ايران بيش از هر زمان ديگري با يكديگر متحد است.»بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه، رايس با تكرار اتهامات غرب مدعي شد؛ ايران هم چنان به وضوح به دنبال فناوري است كه مي تواند به توليد سلاح هسته يي منجر شود اما در عين حال با يك سري از تحريم هاي سنگين روبه رو است. وي ادامه داد؛ ايران نه تنها با تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل بلكه با تحريم هاي شركت ها و بانك هايي روبه رو است كه ديگر با ايران معامله نخواهند كرد. وزير امور خارجه امريكا همچنين ادعا كرد؛ انزواي ايران عميق تر شده است. در واقع ايران منزوي تر شده است و در مقايسه با گذشته اجماع بين المللي بزرگ تري درباره برنامه ايران وجود دارد. او در پاسخ به اين سوال كه تعهد جرج بوش رئيس جمهور امريكا به متوقف كردن توليد سلاح هسته يي در ايران بي نتيجه بوده است، گفت؛ ما با جامعه بين الملل به سختي تلاش مي كنيم كه مطمئن شويم آنان به اين فناوري نمي رسند.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن