تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815171814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به طرح جديد شركت فناوري اطلاعاتآمارگيري براي افزايش رتبه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاهي به طرح جديد شركت فناوري اطلاعاتآمارگيري براي افزايش رتبه
سونيتا سراب‌پوريكي از خبرهايي كه در هفته گذشته از طرف مدير كل دفتر تحقيق و توسعه شركت IT كشور منتشر شد، پروژه جديد اين شركت مبني بر نمونه‌گيري از كاربران اينترنت بود.


به گفته مسوولان اين طرح، از آنجايي كه ميزان ضريب نفوذ اينترنت در ايران هيچ‌گاه به طور دقيق مشخص نبوده است، انجام اين نمونه‌گيري در نشان دادن شمار دقيق تعداد كاربران اينترنت ايراني موثر واقع خواهد شد. شمارش تعداد كاربران اينترنتي كه براي اولين بار در كشور صورت مي‌گيرد قرار است با همكاري مركز آمار ايران، به شيوه سنتي و به صورت نمونه‌گيري از اوايل دي‌ماه سال‌جاري در سراسر كشور به اجرا درآيد.
گفتني است؛ استفاده از شيوه شبكه‌اي براي به دست آوردن تعداد كاربران اينترنت نيز به طور موازي، در كنار روش نمونه‌گيري صورت مي‌‌‌گيرد.
طرح ملي
هادي ملكي پرست، مدير كل دفتر تحقيق و توسعه و مجري پروژه توسعه و مديريت اينترنت شركت IT از طرح نمونه‌گيري كاربران اينترنتي به عنوان يك طرح ملي ياد مي‌كند و تعيين ضريب نفوذ كاربران اينترنتي در كشور را اولين اقدام عملي در تعيين شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور مي‌داند. ملكي‌پرست در توضيح دقيق اين نمونه‌گيري مي‌گويد: «ارائه آماري تحت عنوان اينكه چه تعداد كاربر اينترنتي در كشور وجود دارد، يكي از مشكلاتي است كه پيوسته با آن روبه‌رو بوده‌ايم. هميشه هر حوزه براي خود آماري را اعلام مي‌كند كه بعدها در برنامه‌ريزي‌ها، فعالان اين حوزه را دچار سردرگمي و مشكل مي‌كند. حال با توجه به اين مسائل برنامه‌اي لازم است تا تعداد دقيق كاربران اينترنت مشخص شود. از اين رو شركت ما به عنوان متولي طرح، با همكاري مركز آمار كشور قصد نمونه‌گيري از كاربران اينترنتي را دارد. در اين طرح كه از اوايل دي‌ماه سال‌جاري آغاز خواهد شد، ماموران آمارگيري مركز آمار با مراجعه حضوري به منازل افراد و عنوان كردن سوالات خاص، دست به جمع‌آوري اطلاعاتي مي‌زنند كه در نهايت اين جمع‌بندي ما را به عددي مي‌رساند كه ضريب نفوذ واقعي اينترنت در ايران را نشان مي‌دهد.
وي در ادامه تصريح مي‌كند: «در اين روش به منازل تك‌تك افراد نمي‌رويم و از همه آنها سوال‌هاي مدنظر را نمي‌پرسيم، بلكه مطابق با استانداردهاي آمارگيري نمونه‌هايي از سطح كشور گرفته مي‌شود كه در مرحله بعد اين نمونه را به كل كشور تعميم مي‌دهيم. در واقع در هر شهر تعدادي از افراد را مورد پرسش قرار مي‌دهيم و در مرحله بعد با پردازش روي آن اعداد، آمار به دست آمده را به كل كشور تعميم مي‌دهيم.»
اما يكي از اشكالاتي كه برخي كارشناسان به اين طرح گرفته‌اند اين است كه در اين نمونه‌گيري مشخص نشده چه كسي را مي‌توان كاربر اينترنت ناميد در واقع به طور شفاف مفهوم كاربر اينترنت بيان نشده است. اكبر جلالي، پژوهشگر در حوزه آي‌تي و استاد دانشگاه در اين خصوص مي‌گويد: «براي مشخص شدن ضريب نفوذ اينترنت در هر كشور بايد تعريف دقيقي از يك كاربر اينترنت داده شود همچنين بايد تقسيم‌بندي از كاربران به عنوان كاربران مبتدي تا حرفه‌اي نيز صورت بپذيرد.» وي در ادامه در خصوص طرح جديد شركت فناوري اطلاعات نيز مي‌گويد: «اغلب آمارها در خصوص ضريب نفوذ اينترنت در دنيا از طريق اقدامات ميداني صورت مي‌گيرد. به اين معني كه تعداد قابل توجهي از افراد از قشرهاي مختلف، درآمدهاي متفاوت و... معمولا به طور مستقيم مورد پرسش قرار مي‌گيرند تا با جمع‌آوري اطلاعات بتوان ضريب نفوذ اينترنت را بااحتمال دقيق‌تري به دست آورد. به عنوان مثال در كره جنوبي نمونه‌هاي مورد نظر دربسته‌هاي 30هزار تايي در سطح يك استان قراردارند كه در اين تقسيم‌بندي مشخص مي‌شود بايد از چه كساني سوال شود مانند دانشجويان، محققان، دانش آموزان و... و به اين شكل نيست كه در خانه‌اي را زده و فردي را بدون در نظر گرفتن معياري خاص مورد پرسش قرار دهند. اما ملكي‌پرست در خصوص تعريف از يك كاربر اينترنتي مي‌گويد: «در خصوص تعريف كاربر اينترنتي استانداردهاي بين‌المللي وجود دارد كه ما با استعلام رسمي و پاسخ‌هايي كه دريافت كرده‌ايم كاربر اينترنت كسي است كه در يك سال گذشته به عنوان مثال از ابتداي سال 87 به هر نحو و روشي و با هر مدتي (مانند DailuP، موبايل، استفاده از كامپيوترهاي محل كار، دانشگاه و...) به اينترنت وصل و از خدمات آن استفاده كرده باشد كه ما نيز در نمونه‌گيري خود چنين افرادي را مورد سوال قرار مي‌دهيم».
به گفته معاون فني دفتر آمارهاي زيربنايي مركز آمار ايران در طرح سرشماري نفوس و مسكن كه در سال 85 انجام شد به صورت كلي استفاده اينترنت از خانواده‌ها پرسيده شده است كه انجام دوباره يك آمارگيري مي‌تواند باعث هدر رفتن سرمايه نيروي انساني باشد.
مدير كل دفتر تحقيق و توسعه شركت فناوري اطلاعات در اين رابطه نيز اظهار مي‌دارد: «به هيچ وجه در آمارگيري سال 85 سوالاتي در خصوص استفاده افراد از اينترنت نشده است؛ چرا كه هر آماري براي برنامه خاصي شروع به فعاليت و جمع‌آوري اطلاعات مي‌كند. همچنين يكي از مشكلات اساسي كه ما با آن روبه‌رو هستيم عدم همكاري مردم در صورت وجود سوالات زياد است از اين رو ما تصميم گرفتيم كه اين نمونه‌گيري به صورت مجزا و واحد انجام دهيم و سعي مي‌كنيم با يك سري منابع تشويقي باعث همكاري مردم با ماموران آمار شويم.»
هدف از نمونه‌گيري
به گفته ملكي‌پرست مهمترين هدف اين طرح علاوه بر مشخص كردن ميزان ضريب نفوذ اينترنت در كشور، برآورد به نسبتا واقعي از تعداد كاربران اينترنت به منظور برنامه‌ريزي در طرح‌هاي آتي توسعه و مديريت اينترنت كشور است.
وي در ادامه توضيح مي‌دهد: يكي از خروجي‌هاي اين نمونه‌گيري در آمارهاي بين‌المللي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در رتبه‌‌بندي‌هاي بين‌المللي آمارهايي از هر كشور براساس مراكز مخابراتي، فرصت‌هاي ديجيتالي و توسعه IT در آن كشور ارائه مي‌شود كه اين آمار در نشان دادن مقام واقعي آن كشور موثر خواهد بود. در واقع اين نمونه‌گيري اگر با دقت انجام و ضريب نفوذ واقعي اينترنت در كشور مشخص شود، مي‌تواند در جذب منابع خارجي و مشخص شدن جايگاه واقعي ايران در رتبه‌بندي جهاني موثر باشد و ايران را به عنوان كشوري برجسته و مكاني براي فعاليت افراد به جهان بشناساند». ملكي‌پرست در ادامه مي‌افزايد: «همچنين اگر براساس اين نمونه‌گيري معين شد ضريب نفوذ ايران پايين‌تر از حد استاندارد جهاني مخابرات (ITU) است با برنامه‌ريزي‌هاي در نظر گرفته شده آن را افزايش مي‌دهيم. همچنين ما از طريق اين آمارگيري به دنبال اين نيستيم كه با آمارهاي غيرواقعي كشور را بزرگ جلوه دهيم چراكه متولي اصلي اين كار مركز آمار ايران است كه امكان هيچ خطايي در كار آن نمي‌رود. ما بايد آمار درستي ارائه دهيم چرا كه آمار استخراج شده از اين طرح مورد استفاده شركت‌هاي متولي فناوري اطلاعات اعم از خصوصي و دولتي در سطح كشور قرار خواهد گرفت.
اما در مقابل اين اظهارات جلالي، پژوهشگر حوزه IT اين نمونه‌گيري را بدون كاربرد و فاقد اعتبار عنوان و اظهار مي‌كند: «از آنجايي كه اكثر كاربران كشور از طريق روش Dailup به اينترنت وصل مي‌شوند بنابراين نمي‌توان به اين آمار اتكا كرد؛ چرا كه در حال حاضر اتصال به اينترنت از طريق Dailup در اكثر كشورهاي دنيا منسوخ شده است و آنها رو به خدمات پيشرفته و پرسرعتي مثل ADSL، WIMAX و ... آورده‌اند. همچنين اين آمارگيري از امكان مقايسه ايران با ساير كشورها جلوگيري مي‌كند چرا كه اگر در كره‌‌جنوبي 97درصد كاربران از طريق ADSL به اينترنت وصل باشند در ايران اين رقم به كمتر از 50درصد مي‌رسد».
وي در ادامه مي‌گويد: «حتي در داخل كشور هم ما از نظر دسترسي و سرعت اينترنت قابل قياس با يكديگر نيستيم. در حال حاضر من در دانشگاه با وجود كابل‌هاي قوي و دسترسي به امكانات لازم، با سختي به اينترنت وصل مي‌شوم حال وضعيت يك كاربر در يك شهر دورافتاده را در نظر بگيريم كه با كمترين امكانات خواهان اين است كه از خدمات شبكه اينترنت استفاده كند.»
به اعتقاد جلالي، از آنجا كه نحوه دسترسي افراد جامعه به اينترنت يكسان نيست و از آن جهت كه كشور ما هنوز با روش‌هاي قديمي همچون Dailup به اينترنت اتصال پيدا مي‌كند، بنابراين اين نمونه‌گيري فاقد اعتبار است و نمي‌تواند جوابگوي نيازهاي در نظر گرفته شده از طرف مسوولان اين پروژه باشد.
ضريب نفوذ اينترنت ايران
براساس آخرين آماري كه از سوي سايت آمار جهاني اينترنتي (internet world stats) منتشر شده است كشورهاي امارات متحده عربي با 4ميليون‌و 621 هزار و 399 نفر جمعيت و ضريب نفوذ اينترنت 49/8درصدي، قطر با 928هزارو 635 و ضريب نفوذ 8/37درصدي، ايران با 65ميليون و 875هزار و 233 نفر جمعيت و ضريب نفوذ 9/34 درصدي، بحرين با 718هزار و 306 نفر جمعيت و ضريب نفوذ 8/34درصدي و كويت با 2ميليون و 596هزار و 799 نفر و ضريب نفوذ 7‌/34درصدي جزو پنج كشور اول خاورميانه از نظر ضريب نفوذ اينترنتي هستند.
همچنين در رده‌بندي قاره‌هاي جهان آمريكاي شمالي با 6/73درصد، استراليا با 5/59درصد، اروپا 1/48درصد، آمريكاي لاتين با 1/24درصد، خاورميانه با 3/21درصد، آسيا با 3/15درصد و آفريقا با 3/5درصد قاره‌هاي اول تا هفتم از نظر ضريب نفوذ اينترنتي هستند.
آمارهاي ارائه شده در زمينه ضريب نفوذ اينترنت كشورها و قرار گرفتن ايران در رده سوم خاورميانه در حالي است كه به گفته جلالي معيار تقسيم‌بندي كشورها و قرار گرفتن آنها در رتبه جهاني ديگر براساس ضريب نفوذ نيست، بلكه در حال حاضر اين معيار براساس ميزان پهناي باند هر كشور محاسبه مي‌شود. با اين اوصاف بايد ديد كه ايران در زمينه ارائه پهناي باند در چه رتبه‌اي قرار مي‌گيرد.
ضريب نفوذ اينترنت در ايران اعلام شد
به گفته عضو كميته راهبردي تهيه سند راهبردي فن‌آوري اطلاعات كشور طبق آخرين آمار تا پايان شهريورماه سال جاري متوسط استفاده از اينترنت 12‌هزارو 734 مگابيت بر ثانيه پهناي باند مصرفي اينترنت در كشور است كه نسبت به چهار سال پيش حدود 3 برابر شده است. حسين طالبي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ آمار متوسط استفاده از اينترنت و تعداد كاربران در ايران با بيان اين كه تعداد كاربران اينترنت نيز تا پايان شهريورماه سال جاري 21‌ميليون نفر بود، تصريح كرد: با فرض اين كه در هر لحظه 100‌هزار نفر با اينترنت به صورت همزمان كار كنند در اين صورت متوسط پهناي باندي براي هر نفر 130 كيلوبايت بر ثانيه است كه اين ميزان براي كارهاي تحقيقاتي كه عمدتا از متن (text) استفاده مي‌كنند تا حدي كافي است ولي براي تصوير و فيلم و اموري نظير كنفرانس ويدئويي كافي نيست. عضو شوراي عالي انفورماتيك كشور در ادامه با بيان اين كه ضريب نفوذ اينترنت در كشورمان حدود 30‌درصد است، اظهار كرد: اين ضريب اگر چه در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته جايگاه خوبي نيست، اما در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه، ايران از جايگاه بسيار خوبي برخوردار است. وي درباره‌ قيمت اينترنت با بيان اين كه اين فاكتور تابع چند عامل است، گفت: قيمت اينترنت تابع قيمت هزينه تمام شده زيرساخت، قيمت تجهيزات دسترسي، قيمت پهناي باند، كانال‌هاي دسترسي و قيمت هزينه تمام شده ارائه‌دهندگان سرويس اينترنت است.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن