تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854251168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به فیلم «اسب حیوان نجیبی است» ساخته عبدالرضا کاهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: نگاهی به فیلم «اسب حیوان نجیبی است» ساخته عبدالرضا کاهانی

محسن کسائیان اگر بخواهیم قصۀ «اسب حیوان نجیبی است» را در یک خط تعریف کنیم چیزی شبیه به این خواهد بود که: عده ای جوان علاف به بهانۀ جور کردن پول برای یکی از دوستانشان و نجات او از دست مأمور نیروی انتظامی شبانه در خیابان به راه می افتند و در نهایت نیز به جایی نمی رسند. اما این فقط رویۀ ظاهری فیلم است و در لایه های زیرین مسائل مهمتری در جریان است. شخصیت اصلی فیلم لباسی به تن دارد که به او قدرتی بخشیده تا بدون هیچ منطق و دلیل قانع کننده ای از دیگران طلب پول می کند(او در برابر حرف یکی از همین افراد که ادعا می کند کار خلافی نکرده به صراحت می گوید که “ما که بگیم کردین دیگه کردین”) و به نظر می رسد که این دیالوگ نشانۀ کاملی است از قدرتی که به واسطۀ این لباس در اختیار این فرد قرار داده شده است. شخصیت های فیلم آدم هایی هستند که در دل روزمرگی های زندگی به مرحله ای رسیده اند که به نظر می رسد امید خود را برای انجام هر کاری از دست داده اند و حال به مرحله ای رسیده اند که در بحرانی ترین شرایط پیشنهاد سفر به شمال را می دهند و یا به تماشای فیلمی در موبایل می نشینند و شروع به خنده می کنند و حتی در پایان و در حالیکه عملا هیچکدام به خواستۀ خود نرسیده اند از این که حد اقل “دورهمیِ” خوبی داشته اند احساس رضایت می کنند و این تصویر کاملا با شرایط امروز آدم های جامعه منطبق است. شخصیت “مسعود” با بازی خوب حبیب رضایی که فیلم پیرامون جور کردن پول برای او شکل گرفته و دنبال می شود، پس از اینکه کم کم مستی از سرش می پرد، متوجه می شود که باید در مقابل این قدرتِ زورگو مقاومت کند، اما او نیز راهی برای تقابل با او پیدا نمی کند و حتی در پایان به شکلی از محل فروش لباس نیروی انتظامی سؤال می کند که گویا او نیز چارۀ رهایی از “گرفتاری ها” را در پوشیدن این لباس یافته است. اما برجسته ترین مشخصۀ فیلم قطعا سبک خاص دیالوگ نویسی کاهانی است. بدون اینکه قصد مقایسه داشته باشم همانگونه که نوع دیالوگ نویسی علی حاتمی و سبک خاص حرف زدن شخصیت های فیلمش به بارز ترین ویژگی فیلم هایش تبدیل شده بود، کاهانی نیز در این فیلم نشان می دهد که به لحن خاص خود در دیالوگ نویسی رسیده که البته کاملا از دل جامعه بیرون آمده است. اوج این نوع از دیالوگ نویسی را در سکانس محشر تقابل پلیس با “پسر خیس”(عنوانی که در تیتراژ فیلم در مقابل نام اشکان خطیبی می آید) می توان دید. فیلم اما تا جایی که شخصیت ها به مقابل خانۀ “مرادی” می رسند خوب پیش می رود و درست از زمانی که برزو به سراغ حکیمه می رود و در اتوموبیل به گفتگو با او می پردازد، لحن فیلم کاملا عوض شده و احساسات گرایی بر لحن فیلم حاکم می شود و از همین نقطه است که فیلم از ریتم می افتد و تماشاگر کم کم خسته می شود. موضوعی که حال و پس از ساخت پنج فیلم توسط کاهانی تقریبا مشخص می شود، ضعف او در پایان بندی فیلم هایش است. هرچند که در این فیلم کاهانی به دلایل فرامتنی مجبور به گنجاندن چنین پایانی در فیلمش بوده اما نکته ای که واضح به نظر می رسد افتادن در دام احساسات گرایی در یک سوم پایانی فیلم های اخیرش است. موضوعی که اگر در «اسب…» اتفاق نیافتاده بود به جرأت می توانستیم لقب شاهکار را به این فیلم اطلاق کنیم. کاهانی با این فیلم نشان داد که بعد از ساخت چند فیلم خوب و قابل قبول حال به مرزی از پختگی رسیده است که اگر معدود نقاط ضعف خود در فیلمنامه نویسی را اصلاح کند توانایی خلق آثاری قابل توجه و ارزشمند را دارد و ما هربار می توانیم منتظر فیلم بهتری از او باشیم.

۱۶ دی ۱۳۹۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ویج]
[مشاهده در: www.iranvij.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن