واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: نبود “تهران ۱۵۰۰″در مسابقه فجر و زیر خاکی بودن مستندهای این جشنواره
قطعیت نسبی مبنی عدم حضور فیلم انیمشین “تهران ۱۵۰۰″ در بخش مسابقه سی امین جشنواره فیلم فجر و اعتراف یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر مبنی بر زیر خاکی بودن فیلم های انتخابی از مهمترین اخبار در حوزه سینمای مستند، کوتاه و انیمیشن بود. به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعتراض صنفی انمیشین سازان سینمای ایران مبنی بر عدم حضور انیمیشن “تهران ۱۵۰۰″ در بخش مسابقه سینمای ایران ؛ تهیه کننده این فیلم انیمیشن سینمایی نیز در اعتراض عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران گفت که نگرش مسئولان به مقوله انیمیشن در ایران باید تغییر کند و عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران در سیامین جشنواره فیلم فجر حاصل تغییر نکردن نگاه مسئولان به هنر پر هزینه انیمیشن است و درست به همین دلیل است که مطمئن هستم که فیلم “تهران ۱۵۰۰″ میتواند در بخش مسابقه خوش بدرخشد. با وجود اعتراض های پی درپی عوامل این فیلم انیمشین از عدم حضور “تهران ۱۵۰۰″ در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ؛ اما اخبار حکایت از این دارد که با وجود همه تلاش ها این فیلم به دلیل عدم امکان رقابت با فیلم های داستانی در بخش مسابقه سینمای ایران قرار نخواهد داشت. - محمد علی فارسی عضو هیات انتخاب فیلم های مستند سی امین جشنواره فیلم فجر معتقد است که فیلم های مستند ارسال شده به بخش در جستجوی حقیقت جشنواره بینالمللی فیلم فجر اغلب مستندهای زیرخاکی بودند که تنها به صرف اینکه مدت زمان بالای ۷۰ دقیقه داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.این مستندساز همچنین در خصوص کم و کیف فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره گفت: حضور فیلم های مستند بالای ۷۰ دقیقه در این دوره از جشنواره فیلم فجر نوعی حضور اجباری بود چراکه فیلم خوب به معنای اینکه به خوبی بدرخشد و یا مخاطب را جذب کند وجود نداشت. در واقع اینگونه نیست که مخاطب بلیت بخرد و به تماشای فلیم های مستند این دوره از جشنواره برسند. - جشنواره هنری ایران ۱۴۰۴ از تاریخ ۸ بهمن ماه به مدت دو روز در حوزه هنری برگزار می شود و قرار است در بخش مستند این جشنواره فیلمهای “نخل یا درخت زندگی” به کارگردانی و تهیهکنندگی علیرضا دهقان، “مادرم بلوط” ساخته محمود رحمانی محصول حوزه هنری خوزستان، “حباب سرد” به کارگردانی و تهیهکنندگی امیر جغتایی، “از میان خاطرات پرغبار” به کارگردانی و تهیه کنندگی عبدالرحمن مجرد، “رسم عاشقی همینه” به کارگردانی و تهیهکنندگی الله کرم رضایی، “چه شور بود دریاچه من” به کارگردانی حسن قهرمانی محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، “جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده” به کارگردانی منوچهر مشیری به تهیهکنندگی محمد داوری حضور دارند.
جغرافیای عشق” به کارگردانی منوچهر مشیری و تهیهکنندگی طاهره یراقچی و عصمت شاکری، “مرثیهای برای جنگل تنها” به کارگردانی همایون امامی و تهیهکنندگی سعید نبی، “یار دوازدهم” به کارگردانی فریدون نجفی محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، “من پشت به این دریچه چشم براه بهارم” به کارگردانی جواد توانا به تهیهکنندگی سعید رشتیان و “روایت نحل” به کارگردانی و تهیهکنندگی سیدمحمدرضا خردمندان از دیگر فیلم های این بخش است. محمد حمزه زاده در نشست رسانه ای خود درباره آثار ارسال شده در بش های مختلف این جشنواره گفت که مجموع آثار جشنواره هنری ایران ۱۴۰۴ با نگاه امیدوار کننده به آینده همراه است و برای رسیدن به این هدف مسیر دشواری را طی کردیم. - یکی از رخدادهای خبری در هفته گذشته برگزاری نشست رسانه ای فیلم ۱۰۰ با رویکرد پیوند هنر و اقتصاد در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن برگزار شد. در این نشست که حجتالاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به همراه محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ،حسین ربانی غریبی دبیر این جشنواره حضور داشتند سخنانی درباره چگونگی پیوند هنر و اقتصاد بیان شد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهادهایی را در این خصوص ارائه کرد. حجتالاسلام سید مهدی خاموشی در بخشی از این نشست به تاثیرات متقابل فرهنگ و اقتصاد بر روی یکدیگر سخن گفت. او در بخشی از صحبت های خود چنین متذکر شد : زمانی که بحث تاثیرات فرهنگ و اقتصاد مطرح است باید بررسی شود که تا چه اندازه فرهنگ در حوزه اقتصاد می تواند تاثیر داشته باشد و فرهنگ ایرانی و اسلامی تا چه اندازه می تواند حوزه فرهنگ مصرف را تغییر دهد. در واقع چه باید بکنیم که کالای فرهنگی ایرانی کالای با ارزشی باشد و بازار ایرانی پر از کالای ایرانی باشد و اگر این اتفاق بیافتد همان تاثیر اقتصاد بر فرهنگ اتفاق افتاده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این نشست به تعریف کالای فرهنگی و گردش مالی اشاره کرد و گفت که نگاه دولت به بخش فرهنگ نگاه حمایتی است و می خواهیم که حجم اقتصادی و نقدینگی به سمت تولید کالای فرهنگی آید . به عنوان مثال گردش مالی بازی های رایانه ای در جهان بی بدیل است پس تقاضای نخست این است که اتاق بازرگانی برای رغبت مردم و بخش خصوصی برای استقبال و تولید هزینه صرف کند. بخش خصوصی باید پیوند بین اقتصاد و فرهنگ را فراهم کند . از همین رو تاکید دارم که حوزه تولید در درجه نخست باید تعریف شود و دوم اینکه در فضای مجازی هم باید این تعریف به درستی انجام شود . - پس از این نشست و در راستای امضای تفاهم نامه ای مبنی بر پیوند هنر و اقتصاد با اتاق بازرگانی صنایع معادن قرار است از برگزیدگان کارگاه آموزش فیلمسازی جهاد اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران تجلیل می شود. - با نزدیک شدن به ایام جشنواره فیلم فجر و حضور سینمای مستند در این دوره از جشنواره نقطه نظرهای متفاوتی از سوی مسئولان مطرح می شود به این معنا که معین کرمانشاهی کارگردان مستند “وقتی ابرها پایین می آیند” گفت که سینمای مستند در چند سال اخیر بازار اقتصادی خودش را از دست داده است و حضور این گونه سینمایی در سیامین جشنواره فیلم فجر نوید دهنده رخدادهای خوب و به دست آوردن مخاطب در این حوزه سینمایی است؛ در واقع این سینمای مستند به خانه خود باز گشته است؛ تنها مکانی که سینمای مستند میتواند فرصتی برای نشان دادن محصولات خود داشته باشد همین جشنواره فیلم فجر است. متاسفانه سال گذشته به بهانه اینکه سینمای مستند در حاشیه سینمای داستانی باقی نماند آن را از جشنواره حذف کردند و بار مسئولیت این نوع سینما را بر دوش جشنواره سینما حقیقت انداختند. - مصطفی آل احمد نکته پایانی کم و کیف حضور سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر را مطرح کرد. این مستندساز که در سی امین دوره از جشنواره فیلم فجر با مستند”نویسنده بودن”که به بررسی زندگی و آثار جلال آل احمد حاضر است؛ در خصوص ارزیابی خود از نمایش فیلمهای مستند بلند در سیامین جشنواره فیلم گفت که ما بیشتر از جوامع مشابه خود و کشورهای همسایه نیازمند فیلم مستند هستیم. به دلیل تاریخ پرفراز و نشیبی که داریم و نیز به دلیل انبوه شخصیتهای علمی، هنری و سیاسی اثرگذار. از همین رو ساخت و نمایش فیلمهای مستند به هر بهانهای یک ضرورت در جامعه ماست به همین دلیل نمایش فیلمهای مستند قطعا مفید و موثر است.
خبرگزاری مهر
۶ بهمن ۱۳۹۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران ویج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 622]