تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821112022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار روزانه مسافرت‌هاي درون شهري نشان مي‌دهدنيمي از تهراني‌ها با اتوبوس جابه‌جا مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: آمار روزانه مسافرت‌هاي درون شهري نشان مي‌دهدنيمي از تهراني‌ها با اتوبوس جابه‌جا مي‌شوند
افسانه احمدي‌دوقزلوهزينه واقعي هر مسافر براي شركت واحد 252 تومان است در حالي‌كه سال‌هاست بليت اتوبوس با نرخ 20 تومان فروخته مي‌شود 4ميليون نفر از جمعيت 5/7ميليون نفري شهر تهران براي انجام فعاليت‌هاي روزانه با اتوبوس سفر مي‌كنند.


اين آمار كه توسط بخش تحقيقات شركت واحد اتوبوسراني استخراج شده نشان مي‌دهد شهروندان تهراني از اتوبوس بيش از ساير وسايل حمل‌ونقل عمومي همچون مترو، تاكسي و ميني‌بوس استفاده مي‌كنند.
اما استقبال از سفر درون شهري با اتوبوس از يك سو و عمر بالاي ناوگان اتوبوسراني و ظرفيت سرويس‌دهي آن از سوي ديگر باعث شده شركت واحد با تمام ظرفيت فعاليت كند.
حسين بيژني مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در اين زمينه به دنياي‌اقتصاد گفت: در حال حاضر تعداد 6هزار دستگاه اتوبوس توسط شبكه اتوبوسراني تهران (بخش عمومي- خصوصي) به‌صورت روزانه جهت جابه‌جايي مسافر در شهر فعاليت مي‌كند. ضمن اينكه حدود 450 دستگاه از اتوبوس‌هاي واحد گشت نيز بعد از انجام سرويس‌هاي اداري و دربستي به‌منظور كمك به ناوگان اتوبوسراني به خطوط، جهت جابه‌جايي مسافر اعزام مي‌شوند و روزانه بالغ بر 4ميليون نفر مسافر توسط شبكه اتوبوسراني تهران و بخش‌هاي تحت نظارت در روزهاي عادي جابه‌جا مي‌شوند.
بيژني تعداد اتوبوس‌هاي فعال در بخش عمومي و خصوصي را 7هزار و 334 دستگاه عنوان كرد و افزود: با توجه به طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك تهران در افق سال 1404 كه مقرر شده است برنامه‌هاي آن تا پايان سال 1391 اجرايي گردد و با عنايت به پيش‌بيني افزايش سفرهاي درون شهري از 15.000.000 سفر به 18.000.000 سفر و تعيين 22درصد سهم شركت واحد براي انجام سفرهاي درون شهري براي ارائه يك حمل‌ونقل ايده‌آل به تعداد 11000 دستگاه اتوبوس طي برنامه نياز مي‌باشد. همچنين اتوبوسراني تهران با عنايت به فرسوده بودن اكثر اتوبوس‌ها به منظور ارائه سرويس‌رساني مناسب به شهروندان سالانه به تعداد حدود 1200 دستگاه اتوبوس نياز دارد. يكي از مشكلاتي كه شهروندان در ارتباط با نحوه سرويس‌دهي اتوبوسراني عنوان مي‌كنند تاخير در حركت و كم بودن اتوبوس در برخي خطوط پرمسافر است. مديرعامل شركت واحد در اين زمينه به دنياي‌اقتصاد گفت: مشكلات جايگاه‌هاي سوخت اتوبوس‌هاي گازسوز، ترافيك سطح شهر، كمبود اتوبوس و خروج از خط اتوبوس‌ها به علت پايين بودن كيفيت اتوبوس‌هاي توليد داخل و خدمات پس از فروش آنها از جمله دلايل تاخير و كمبود اتوبوس‌ها است.
بيژني بهاي واقعي هر بليت اتوبوس را 2524 ريال عنوان كرد و گفت: بليت اتوبوس سال‌ها است به قيمت 20 تومان به مسافران فروخته مي‌شود، اين در حالي است كه شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از جمله موسسات خدماتي است كه به دليل تثبيت قيمت خدمات ارائه شده همواره با كسري بودجه مواجه بوده كه بايد اين كسري براساس بخشنامه اجرايي وزارت كشور، در قالب تامين بودجه اتوبوسراني‌هاي سراسر كشور از سال 1386 حداقل 3/1 هزينه جابه‌جايي هر مسافر از طريق دولت، 3/1 از طريق شهرداري و حداكثر 3/1 از طريق مسافران تامين گردد.
مديرعامل شركت واحد تصريح كرد: در حال حاضر 17درصد از هزينه‌هاي شركت واحد از محل فروش بليت و ساير منابع درآمدي شركت، 5درصد به صورت يارانه بليت توسط دولت، 65 درصد به صورت كمك توسط شهرداري تهران و 13درصد نيز به صورت زيان ناشي از ثابت بودن نرخ كرايه بليت تامين و پرداخت مي‌شود.
مسوول ناوگان اتوبوسراني تهران از پيگيري برنامه پيشنهادي در كار گروه ويژه ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت براي تقويت و نوسازي ناوگان ميني‌بوسراني شهر تهران خبر داد و گفت: شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از سال 1384 جهت بازسازي ناوگان ميني‌بوس از طريق شهرداري تهران، تبصره 13 و ساير ارگان‌هاي ذي‌ربط و همچنين اعلام چندين طرح مختلف جهت تعويض ميني‌بوس‌هاي فرسوده از سوي اتوبوسراني مطرح كه با توجه به عدم توانايي پرداخت مبلغ اوليه ميني‌بوس نو و عدم توانايي پرداخت اقساط سنگين ميني‌بوس‌ها مورد استقبال ميني‌بوس‌داران قرار نگرفته است.
اما از آن جايي كه مالكان ميني‌بوس‌ها تحت پوشش، ساليان متمادي در جابه‌جايي شهروندان نقش بسزايي را ايفا و تاكنون نيز از هيچ امتيازي برخوردار نگرديده‌اند، بنابراين پيشنهاد اين شركت در خصوص استفاده مالكان ميني‌بوس‌ها همانند اتوبوس‌هاي بخش خصوصي از 5/82 درصد مبلغ قيمت خودرو به صورت يارانه با اخذ تعهد كاري مطرح شد كه موضوع در دست بررسي مي‌باشد. همچنين در كار گروه ويژه‌اي كه در ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت تشكيل گرديده، بحث جايگزيني ميني‌بوس‌هاي آلاينده و فرسوده با خودروهاي ون مطرح شده است كه اميد است در آينده نه چندان دور نسبت به تصويب و اجراي يكي از دو راهكار پيشنهادي يا هر گونه تصميم مناسب ديگري جهت اين قشر زحمت‌كش اقدام گردد. تعداد ميني‌بوس‌هاي فعال در نيمه اول سال 1387 تعداد 1857 دستگاه بوده است كه با توجه به آمار تعداد 1997 ميني‌بوس‌ها در پايان سال 1386، تعداد 140 دستگاه به دليل فرسودگي بيش از حد و... از خطوط تحت پوشش ميني‌بوسراني خارج شده‌اند.
به گفته مديرعامل شركت واحد، اين شركت در حال حاضر هيچ بدهي به خودروسازان ندارد و با توجه به تعاملات به وجود آمده با شركت‌هاي خودروساز و برگزاري جلسات متعدد از سوي مديران شهرداري تهران و شركت واحد با مديران شركت‌هاي ياد شده، بخش اعظم بدهي‌هاي معوقه شركت‌ها پرداخت يا در قبال ارائه خدمات شهرداري تهران به آنان تهاتر گرديده است.
تعامل با تبصره 13
مديرعامل شركت واحد از تعامل و ارتباط تنگاتنگ با ستاد تبصره 13 در ماه‌هاي اخير خبر داد و اظهار اميدواري كرد: با همكاري و تلاش ستاد و شركت واحد موارد مرتبط با حمل و نقل عمومي به صورت كامل محقق شود. ستاد تبصره 13 بر اساس قانون بودجه كل كشور بايد حمل و نقل عمومي را از طريق تامين اتوبوس، پرداخت يارانه خريد اتوبوس و اتخاذ تدابير افزايش ايمني و سرعت حمل و نقل توسعه دهد.
همچنين اين ستاد بايد نسبت به افزايش يارانه بليت خطوط روزانه و شبانه، احداث جايگاه مورد نياز عرضه گاز طبيعي CNG و كمك براي ساماندهي و نوسازي ميني‌بوس‌ها اقدام كند.
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در شهريورماه سال جاري از سوي شهرداري تهران به عنوان مدير نمونه شهرداري تهران برگزيده شده و توانسته با تدابير و عملكرد هوشمندانه خود در اين راستا به اين عنوان دست يابد. از مهم‌ترين نوآوري‌ها و دستاوردهاي او در دوران خدمت مي‌توان به افزايش امكانات رفاهي، تفريحي و توجه به وضعيت معيشتي كاركنان به ويژه رانندگان شركت واحد و به سرانجام رساندن پروژه سامانه اتوبوس‌هاي تندرو اشاره كرد. اين مدير نمونه پيش از اين در اين‌باره گفته بود: «بنده خدماتي ارائه نداده‌ام كه بگويم به آن دليل نمونه شدم، بلكه خدمات پرسنل دلسوز، فهيم، آگاه و تلاشگر شركت واحد باعث شده نام شركت واحد به عنوان يك شركت فعال و خدمتگزار به مردم معرفي شود و من به نمايندگي از آنها مورد تقدير واقع شدم».
برنامه توسعه BRT
در حال حاضر سه خط اتوبوس تندرو (BRT) شامل خط پايانه‌ آزادي – چهار راه تهرانپارس، خط پايانه آزادي – پايانه خاوران و خط پايانه علم و صنعت – پايانه خاوران در تهران فعال است كه با 67 دستگاه اتوبوس مسافران را جا به جا مي‌كند.
مزاياي اتوبوس‌هاي تندرو
- افزايش ميزان جابه‌جايي
- توسعه حمل‌ونقل خطوط
- مشخصه‌هاي زيست‌محيطي
- موثر بودن در ميزان درآمدزايي
- افزايش سرعت اتوبوس‌ها
- افزايش امنيت و اطمينان
- كاهش زمان سفر
استقبال بي‌نظير از BRT
معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه ميزان جابه‌جايي روزانه مسافر توسط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو از 150هزار نفر به 400هزار نفر رسيده است، گفت: براي مديران ترافيكي اثبات شده كه در سال‌هاي اخير هيچ تجربه‌اي موفق‌تر از اين طرح نبوده است.
مهندس تشكري‌هاشمي، در مورد كيفيت اتوبوس‌هاي BRT با اشاره به اين كه در حال حاضر تركيه نمونه مشابه اين اتوبوس‌ها را با رقمي معادل 400‌هزار يورو خريداري كرده كه حدود دو برابر هزينه خريد اين اتوبوس توسط شهرداري تهران است، اظهار كرد: خوشحال هستيم كه با كار كارشناسي و بررسي همه جانبه توانستيم بهترين كيفيت را با كمترين قيمت تهيه كنيم، چرا كه موتور و ساير تجهيزات اصلي اتوبوس‌هاي خريداري شده تحت برند شركت‌هاي آلماني بوده و در چين مونتاژ شده است. معاون شهردار تهران تصريح كرد: متاسفانه تاكنون دولت سهم 5/82درصدي خود در خريد اتوبوس‌هاي خارجي را پرداخت نكرده است.
نيازهاي اساسي شركت واحد
- تامين اتوبوس
- توسعه خطوط ويژه اتوبوسراني
- استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در حمل‌و‌نقل عمومي
- گسترش خطوط اتوبوسراني تندرو (BRT)
- فراهم نمودن مديريت سيستم حمل‌و‌نقل عمومي يكپارچه
- تخصيص بودجه مناسب براي اجرايي نمودن برنامه‌هاي حمل‌و‌نقل
- ارتقاي كيفيت اتوبوس‌هاي توليد داخل
- برطرف نمودن ضعف در ارائه خدمات بعد از فروش (گارانتي و وارانتي) توسط شركت‌هاي خودروساز
- اجراي برنامه‌هاي مناسب جهت بهبود و ارتقاي فرهنگ حمل‌‌ونقل شهري شهروندان در حوزه اتوبوسراني
- ايجاد سيستم هوشمند مديريت و كنترل (GIS,GPS)
- ارتقاي سطح كيفيت تعميرگاه‌هاي تخصصي با تكنولوژي جديد (ارتقاي سطح فناوري تجهيزات)
- توسعه خطوط اتوبوس برقي
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 903]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن