تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821031369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا لپ تاپ.ها فقط در ايران گران هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اگر در هفته های گذشته سری به بازار لپ تاپ زده باشید خواهید دید علیرغم اینکه این فناوری در بسیاری از کشورها، دیگر جایگاه سابق خود را ندارد و رفته رفته جای خود را به تبلت ها می دهد اما در ایران همچنان با چندین برابر قیمت یکهتازی می کند و نوسان قیمت دلار نیز خریداران این تکنولوژی را بیش از پیش ناراضی کرده است.
به گزارش مشرق، "لپ تاپ ها باید به فکر بازنشستکی باشند." این جمله ای بود که جی اس چوئی، مدیر عامل سامسونگ در مراسم رونمایی از اولین تبلت سامسونگ بر زبان آرود. البته گفتن این جمله زیاد هم دور از ذهن نبودچرا که پس از معرفی اولین تخته سنگ مدرن (تبلت) اپل موسوم به آیپد ناگهان همه نگاه ها به سمت یک فناوری تازه خیره شد.
محصولی که در عین سبکی و زیبایی، تمام امکانات رایانه همراه را در اختیار کاربر قرار می داد. نتایج یک نظر سنجی جالب که موسسه Poll Position با شرکت هزار و 155 آمریکایی بزرگسال بالای 18 سال انجام داد، هم این طور نشان می داد که 46 درصد از آمریکایی ها اعتقاد دارند که دیر یا زود تبلت ها جایگزین تمام لپ تاپ ها و نوت بوک هاخواهند شد.
در یک چشم بر هم زدن بازار فناوری پر شد از تبلت های رنگارنگ با برندها و مدل های متنوع. همه چیز آنگونه که رییس سامسونگ گفته بود پیش می رفت. لپ تاپ دیگر درخشش قبل را نداشت و سرمایه گذاری شرکت های مختلف، بر ساخت تبلت متمرکز شده بود.
در این ایام بود که شرکت های عظیمی نظیرhp وdell که به صورت گسترده و حرفه ای به کار تولید لپ تاپ مشغول بودند و قصد خالی کردن میدان را نداشتند تا مرز نابودی پیش رفته و کمپانی هایی مثل Samsung و htc، با معرفی تبلت های خود به شهرت و ثروت کلانی رسیدند.
محمودوند یکی از برنامه نویسان آندورید در کشور در این باره می گوید: "مهمترین عامل در موفقیت تبلت ها، پیوند خوردن امکانات موبایل با تبلت است. مثلا سیستم عامل آندورید که قبلا فقط برای تلفن های همراه استفاده می شد حالا به عنوان یک سیستم عامل رایج در میان تبلت ها نیز به کار می رود و تا امروز بیشتر کمپانی های برتر فناوری تبلت های خود را با این سیستم عامل به بازار معرفی کرده اند."
تبلت.ها جلوتر از لپ.تاپ.ها
هر چند تبلت ها در ابتدا با قیمت بالا و قدرت پردازش ضعیف تر نسبت به لپ تاپ ها وارد بازار شدند، اما به مرور زمان و به دلیل رقابت نفس گیری که میان برند های مختلف به وجود آمده بود، به سرعت رشد کرده و این اواخر شاهد معرفی تبلت هایی با پردازنده های قدرتمند، نمایشگر های بسیار با کیفیت، کم وزن و قیمت پایین بودیم. این تغییرات یعنی سقوط حتمی لپ تاپ و شروع سلطنت تبلت ها.
اما هنوز یک روزنه امید مانده بود. با این که لپ تاپ رسما در کشور های توسعه یافته یک فناوری قدیمی و از رده خارج به حساب می آمد اما هنوز در کشور های آسیایی طرفداران خود را حفظ کرده بود. برخی شرکت ها سعی داشتند با اضافه کردن چند ویژگی فرعی نظیر ضد ضربه بودن، ضد آب بودن، باریک بودن تجهیز به فناوری سه بعدی و... مشتری های خود را حداقل در کشور های در حال توسعه راضی نگه دارند.
اوضاع در کشور ما نیز کاملا به نفع لپ تاپ بود. با وجود واردات گسترده تبلت و البته استقبال نسبی مردم از این محصولات، قیمت لپ تاپ تغییر خاصی نداشت، مردم همچنان طرفدار این محصول بودند، ویترین مغازه ها مثل همیشه پر بود از لپ تاپ های رنگارنگ و در کل می توان گفت با وجود این که نفس های رایانه همراه در کشور های دیگر به شماره افتاده بود، در کشور ما به فروش عادی خود ادامه می داد.
برای اطمینان از این امر کافیست تا سری به مراکز فروش رایانه و لپ تاپ در مرکز شهر تهران مثل پاساژ ایران، بزرگمهر یا پایتخت بزنید تا به خوبی متوجه این امر شوید.
لپ تاپ ارزان بود
یکی از فروشندگان لپ تاپ در پاساژ پایتخت در این باره می گوید: قیمت لپ تاپ به قدری ارزان شده بود که با هر سرمایه ای وارد می کردی برایت سود داشت. البته فقط ارزان وارد می شد ولی دلال ها و واردکنندگان آنقدر رویش می خوردند که با قیمت قبل به فروش می رسید این وسط خریدار هم متوجه تغییر قیمت ها نمی شد.
البته این شرایط آرام که در ظاهر همه از آن راضی بودند دوام زیادی نداشت. 2 اتفاق ساده این شرایط را کاملا متحول کرد. اتفاقاتی که شاید هیچ کس به فکرش هم نمی رسید.
اولی سیل سهمگینی بود که در تایلند به وقوع پیوست و همه چیز از جمله انبارهای عظیم قطعات فناوری را به زیر آب برد. از آنجا که تایلند بزرگترین تولید کننده قطعات و لوزام جانبی تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ بود، در نتیجه قیمت اکثر محصولات فناوری به صورت وحشتناکی بالا رفت.
و دوم بالا رفتن نجومی قیمت ارز و دلار بود که تاثیر کاملا محسوسی بر کالاهای موجود در بازار کشور داشت چرا که صنعت تکنولوژِی در کشور ما کاملا وابسته به واردات کالا از کشور های دیگر بوده و هر تغییری در قیمت ارز بر بازار کشور ما نیز تاثیر می گذارد.
بازار لپ تاپ که قبلا شرایط آرامی در کشور ما و دیگر کشور های در حال توسعه داشت، به یکباره به هم ریخت و این فناوری به چنان محصول لوکسی بدل شد که اکثر مردم از خریدش منصرف شدند.
جدول زیر به خوبی نشان دهنده نوسان قیمت در چند ماه اخیر است:



اگر در هفته های اخیر سری به این بازار زده باشید به خوبی مشاهده می شد که هیچ کس قیمت ثابتی برای فروش لپ تاپ ها ارائه نمی داد.
امیری یکی از فروشندگان لپ تاپ در خیابان ولیعصر با تاکید بر این که هیچ کس خبر ندارد فردا قیمت ها چطور خواهد بود می افزاید: بسیاری از فروشنده ها ترجیح می دهند حتی اگر می خواهند ضرر کنند آن را به فردا موکول کنند به خاطر همین کمتر کسی را پیدا می کنید که فروشنده باشد.
برخی از فروشنده ها نیز قیمت تبلت ها و لپ تاپ های خود را بر اساس دلار حساب می کنند. یکی از این فروشندگان تاکید می کند: من این لپ تاپ را 750 دلار خریده ام که بر اساس دلار هزار تومانی می شد 750 هزار تومان اما همین امروز اگر بخواهم این لپ تاپ را دوباره بخرم باید بیش از یک میلیون 300 هزار تومان برای آن پول بدهم به همین خاطر نمی توانم آن را به همان قیمت دلار هزار تومانی بفروشم.
وی می گوید: این نوسان دلار باعث شده تا به خریدارها قیمت دلاری بگویم ، مثلا خریدار می پرسد چند من هم می گویم 750 دلار اگر خواست ، تماس می گیرم و قیمت روز دلار را در آورده و آن وقت به ریال تبدیل کرده و می فروشم.
جالب آن که حتی با این روش نیز بسیاری از فروشندگان برای فروش تردید دارند و با چندین بار قیمت گرفتن راضی می شوند که جنس مورد تقاضایتان را به شما عرضه کنند.
به هر حال امروز در کشور ما قیمت لپ تاپ و نوت بوک آنقدر بالا رفته که انگار نه انگار یک فناوری رانده شده از کشور های توسعه یافته است و مثل یک کالا لوکس و تازه وارد با آن برخورد می شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن