تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820130901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم « آتش سبز » ساخته محمدرضا اصلاني تاريخ را پيروز شدگان مي نگارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نگاهي به فيلم « آتش سبز » ساخته محمدرضا اصلاني تاريخ را پيروز شدگان مي نگارند


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: سي و دو سال پس از ساخته شدن شطرنج باد (1355) محمدرضا اصلاني مستند ساز با دومين فيلم بلند خود آتش سبز به ديدار تماشاگران سينما آمده است.

اصلاني متولد سال 1323 در رشت است در رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي تهران فارغ التحصيل شده و كار سينمايي خود را با فيلم مستند و تجربي جام حسنلو در سال 1345 آغاز كرد از ديگر آثار او مي توان به، پديده، با اجازه، چنين كنند حكايت، تاريخانه، مثل اسماعيل، ابوريحان بيروني، ميراث شيشه، كودك و استثمار و دل جان اشاره كرد.
فيلم آتش سبز آخرين ساخته محمدرضا اصلاني فيلمي است كه مي خواهد تاريخ، قدمت، قداست و فرهنگ و هنر ايران زمين را نشان دهد فيلم به نوعي يادآور ارگ تاريخي بم نيز هست. همانطور كه خود اصلاني بارها به آن اشاره كرده كه اگر ارگ تاريخي بم ويران نمي شد فيلم را همان جا مي ساخت، اصلاني در آتش سبز سعي كرده شيوه خاصي از روايت را اجرا كند و در اين راستا همه تلاش خود را انجام داده است او در فيلم هايش حرفهايي مي زند كه درك كردن آن براي مردم عادي ميسر نيست و دقيقا از همين جا فيلم ضربه مي خورد چون زبان آن براي مردم عادي قابل فهم نيست، مگر نه اين كه فيلم براي مردم ساخته مي شود.تا روزي در سينما پخش شود تا مردم از آن لذت ببرند فروش چند روز اول فيلم نشان مي دهد عليرغم هزينه اي كه شده فيلم خوب در نيامده، اصلاني در جايي گفته به هيچ وجه حاضر نيست فيلم خود را قرباني سليقه مخاطب عام كند . اصلاني آدمي است كه اسير جريان فيلم سازي ايران نشده، ساختن فيلم كم ارزش و كليشه اي و سطحي با ستاره هاي رنگارنگ براي فتح گيشه ها، او خود را درگير جريان باند بازي رايج سينماي ايران نكرده بلكه سينما براي او هنري مقدس و متعالي است.
آتش سبز نمونه اي از اقتباس ادبي در سينماي ايران است كه نشان دهنده ظرفيت هاي بالاي اقتباس از متون كهن ادب ايران است اقتباسي كه كمتر ديگر كارگردانان سينماي ايران جرات نزديك شدن به آن را دارند اگر هم دارند از آن غافل مانده اند.
آتش سبز به شدت معنا گر است . فيلم سبكي آييني و اسطوره اي دارد و داستان آن را بايد به گونه اي تمثيلي فهميد نه بر پايه شخصيت پردازي كه در ديگر فيلم هاي ايراني وجود دارد اين فيلم معنا پردازانه و روايي هسته تمثيلي آن ريشه در حكايت هاي ايراني و ريشه معنوي آن ريشه در تحليلي اسطوره اي تاريخي ايران دارد.
حكايت آتش سبز، حكايت سنگ صبور، دختري است كه با مرده اي ازدواج مي كند، هفت قصه و حديثي كه دختر بر جنازه مرد مرده در درون قصه مي خواند نه تنها باعث احياي مرد مرده و دميدن جاني دوباره در او مي شود بلكه كليد ورود به قلعه هزار توي تاريخ و افسانه هاي ايراني و گشايش رازهاي اين سرزمين است و فيلمي است ايراني و بومي.
محمدرضا اصلاني تمام تلاش خود را كرده تا فرم بياني و ساختار روايي مناسبي براي آن پيدا كند كه متكي بر قصه هاي شرقي و قصه گويي شرقي ايراني از نوع هزار و يك شب و روايت هاي جاري در نگارگري و مينياتوري ايراني باشد.
فيلمبرداري مرتضي پور صمدي شاهكار و يكي از بي نقص ترين فيلم برداري هاي اين چند سال اخير است. موسيقي زيباي محمدرضا درويشي حال و هواي خاص و زيبايي به كار داده است. طراحي دكور و لباس هم در خدمت فيلم هستند اما بازي هاي فيلم تا حدي در گريم و لباس بازيگران گم مي شود و تماشاگر به جاي بازيگر به لباس و آرايش بازيگر توجه نشان مي دهد ضمن اين كه فيلم در جاهايي خسته كنند و كيش دار شده و همين عامل باعث مي شود كه تماشاگران فيلم را فراموش كنند و داستان را گم كنند.
فيلم آتش سبز حكايتي پر از درد و سركوب و ستم را روايت مي كند، حكايتي كه ريشه در تاريخ پر فراز و نشيب ايران دارد و به قول استاد احمدرضا احمدي بدبختي ما اين است كه از چهل سال پيش تا حالا در مدرنيسم هستيم.
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن