واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: عبدالوهاب المسيري ريشه هاي غربي جنبش صهيونيسم
خبرگزاري فارس: نگاه دقيق به جنبش صهيونيسم از طريق در نظر گرفتن موقعيت تاريخي و چارچوب فكري و فرهنگي آن روشن مي سازد كه صهيونيسم نماد مستقيم و بارز تمدن پيشرفته غرب است.
برخي پژوهشگران تمايل دارند كه صهيونيسم را به علت يهودي بودن اصول و ريشه هاي آن جنبشي يهودي بنامند. برخي نيز بر آن رفته اند كه صهيونيسم جنبشي نازيستي، نژادپرستانه و پيرو مكتب داروين است و جنبه انحرافي تمدن غرب و دمكراسي است. اما نگاه دقيق به جنبش صهيونيسم از طريق در نظر گرفتن موقعيت تاريخي و چارچوب فكري و فرهنگي آن روشن مي سازد كه صهيونيسم نماد مستقيم و بارز تمدن پيشرفته غرب است.
جماعت هاي يهودي در فضاي مناسبي به وظايف مختلف خود عمل مي كردند تا اين كه نظام سرمايه داري غرب ظهور كرد. اين نظام تغييرات اساسي مادي و فكري در زير ساخت جوامع غربي ايجاد كرد و روابط طبقات مختلف اجتماعي رو به سردي نهاد و انقلاب ها و جنبش هاي فكري و اقتصادي متعددي روي داد. اين انقلاب ها ابتدا از عصر نهضت ديني شروع و با عبور از عصر اكتشافات، سرمايه داري، كمونيسم و جنبش آگاهي بخشي با انقلاب صنعتي، تكنولوژي و انقلاب فرانسه و سپس جنبش رومانيتيك انقلاب قانون اساسي در انگليس و بقيه اروپا به پايان رسيد. اين روند تا قرن هاي متمادي (1500 ـ 1850) در اروپا ادامه يافت. چه بسا بتوان گفت كه تا به امروز نيز ادامه دارد.
جامعه غربي قبل از اين سير تاريخي به كشورها و امارات مستقلي تقسيم شده و فاقد قدرت مركزي قوي بود. هر دولت و امارت متشكل از جماعت هاي ديني بود و قوانين خاص خود را داشت. بردگان و اشراف زادگان كه بخش فئودال جامعه به شمار مي رفتند، به جنگ و كشاورزي مشغول بودند. تجار و اتحاديه هاي شغلي در شهرها به كار مشغول و نمايندگان بروكراتيك ديني و راهبان نيز تابع كليسا بودند. اما جماعت هاي يهودي نه در شهرها حضور داشتند و نه به كار كشاورزي مي پرداختند و نه در جنگ ها شركت مي كردند. آنها همچنين با توجه به وضعيتشان وابسته به كليساي كاتوليك نبودند. به هر حال، عضويت در جامعه فئودالي مسيحي پذيرش حاكميت مسيحيان را مي طلبيد كه يهوديان رغبتي به آن نداشتند مگر اين كه نصراني مي شدند.
اين مشكل قانوني با بازگشت به قانون و عرف آلمان حل شد و يهوديان به عنوان شهروند خارجي معرفي شدند. افراد غريب و خارجي در عرف و قوانين آلمان مستقيماً ملك پادشاه محسوب مي شدند. سپس اعضاي اين جماعت مستقيماً در برابر پادشاه و امپراتور مسؤول كارهاي خود بودند و پادشاه خود بر آنها نظارت مي كرد. بلكه ملك خصوصي وي به شمار مي رفتند و به معناي واقعي كلمه برده دربار وي شدند. پادشاه ماليات هاي زيادي عليه آنها وضع و آن را به خزانه خود واريز مي كرد. پادشاه همچنين از فروش اين برده ها سودهاي زيادي كسب مي كرد. به علت اين كه يهوديان مستقيماً تحت حمايت امپراتور در آمدند، به گروهي سودآور براي طبقه حاكم تبديل شدند. اعضاي اين جماعت از حقوقي برخوردار بودند كه در بيش تر اوقات دايره آن از حقوق عامه مردم فراتر مي رفت و احياناً با حقوق اشراف زادگان و علماي دين تفاوت چنداني نداشت. با اين وجود، در ميان مردم هيچ قدرت و محبوبيتي نداشتند و هيچ كس به ديده محبت به آنها نمي نگريست و در گوشه اي از جامعه در انزوا زندگي مي كردند. اين مسأله باعث شد كه يهوديان بيش از پيش به حكام و اشراف زادگان نزديك شوند و اعتماد آنها را جلب كنند. اين چنين جماعت هاي يهودي در جوامع متوسط به گروهي كاري و دلال تبديل شدند و كارهاي سطحي و بي طرفانه را عهده دار شدند. در واقع حضور آن ها در اين كشورها بسته به ميزان كارايي آن ها داشت.
امتياز بزرگي كه اعضاي جماعت هاي يهودي بنا به پايگاه اجتماعي خود به عنوان گروهي كاري به دست آوردند آزادي رفت و آمد بود و به تنها عنصر بشري فعال در جوامع تبديل شدند. علت آن هم اين بود كه بردگان و كشاورزان علي رغم ناخشنودي به كشت و كار در زمين مشغول بودند و اشراف زادگان نيز غير از فعاليت فئودالي خود كار خاصي نداشتند. علماي مسيح نيز به كليسا و دير مشغول بودند. تاجران مسيحي با مشكلات زيادي روبرو بودند كه مانع فعاليت و جنبش و جوش آنها مي شد. به عنوان مثال آنها مي بايست در قبال رفت و آمد خود ماليات مي پرداختند. يهوديان از اين مسأله معاف بودند و به اين علت آزادانه تردد مي كردند. بدين خاطر جماعت هاي يهودي به عنصري فعال در بخش تجاري تبديل شدند و اين مسأله يعني تسلط يهوديان بر بخش تجارت و بازرگاني در جوامع غربي تثبيت شد.
يهوديان در آغاز قرن سيزدهم ميلادي در جوامع غربي قشر كارمند و فعال و به معناي واقعي كلمه وضعيت شگفت آوري در حاشيه زندگي مي كردند و به ديني مخالف دين رسمي اعتقاد داشتند و لباس خاصي به تن مي كردند و هويت يهودي خود را حفظ كرده بودند. آنها به لهجه هاي نامفهوم و احياناً زباني غير از زبان رسمي كشورهاي غربي سخن مي گفتند. يهوديان در فعاليت هاي حاشيه اي مانند تجارت و نزول خواري مشغول به كار بودند. آنها روز به روز از جوامع منزوي تر مي شدند و در قرن 15 ميلادي در محلات مشخص و بسته اي زندگي مي كردند.
با توجه به مطالب تاريخي فوق وضعيت يهوديان كه در جوامع فئودال ثابت و پايدار بود همزمان با رشد و سركار آمدن نظام سرمايه داري متحول شد. پس از اين كه جماعت هاي يهودي به تجارت بين المللي مشغول بودند اتحاديه هاي تاجران مسيحي در سطح كشورهاي جهان تشكيل شد. اين امر تسلط تاجران يهودي بر تجارت بين المللي را تضعيف كرد و آنها مجبور شدند به تجارت داخلي و وام دهي سودآور روي بياورند. تاريخ همچنان سير طبيعي خود را طي مي كرد و تاجران و بانك هاي محلي ظهور كردند و عرصه بر تاجران و نزول خواران يهودي تنگ تر شد. سپس اعضاي جماعت هاي يهودي شغل اساسي خود را در جوامع فئودالي از دست دادند و خود را نه تنها در حاشيه اين جوامع يافتند بلكه به طور كلي سربار آنها بودند و هيچ گونه نقش مثمر ثمري نداشتند.
اين وضعيت يهوديان ناشي از تحول جامعه غربي از فئودالي به نظام سرمايه داري بود. مي توان اين تحول را فاجعه اي براي يهوديان ناميد. فاجعه يهوديان در نتيجه ظلم و ستم ديگر ملت ها و اقوام بر آنها روي نداد بلكه به دنبال ستم يهوديان بر يكديگر رخ داد. اين فاجعه توطئه اي عليه يهوديان نبود و تنها پديده معنادار اجتماعي و اقتصادي بود كه شباهت زيادي به مسأله يونان، انگلستان در مصر و عرب ها در آفريقا داشت. در اين جوامع يونانيان، انگليسي ها و عرب ها گروه هاي كاري و فعال بودند كه قرباني تحولات تاريخي ناگهاني شدند و به گروه هاي كاري بدون پايگاه اجتماعي تبديل شدند. اين مسأله دقيقاً براي يهوديان در انگلستان و فرانسه روي داد. بيش تر يهوديان از اين دو كشور اخراج شدند و تعداد اندكي نيز ماندند و در دل اين جوامع ادغام شدند. يهوديان اخراجي مشكلات خود را با سير قهقرايي يعني مهاجرت به جوامع داراي سيستم فئودالي ثابت و مستقر حل مي كردند. با ادامه رشد نظام سرمايه داري يهوديان نيز به گروه هايي بدون فعاليت و كار تبديل شدند و مشكل اساسي و فاجعه يهوديان ابتدا در اروپاي شرقي و غربي و سپس در جهان غرب نمودار شد.
................................................................................................
منبع: روزنامه الاتحاد
انتهاي پيام/
پنجشنبه 14 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]