تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816665287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جرم چیست مجرم كیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: «جوانی قربانی سكوی شنا شد»، «مرگ مرموز یك زن»، «اعدام 30 جنایتكار و اراذل و اوباش»، «كلاهبرداری میلیاردی در بنگاه.های قلابی» و «2 زن به 32 طلافروشی دستبرد زدند».
همه ما این عناوین را بارها و بارها در روزنامه.ها و مجلات خوانده و شنیده.ایم كه سارقی، مال دیگری را ربود؛ قاتلی، فرد بی.گناهی را به قتل رساند؛ كلاهبرداری، مال دیگری را با وسایل متقلبانه برده؛ یا این.كه جاعل سندی را جعل كرده و با سوءاستفاده از آن، خود را به جای دیگری جا زده است. تمام این اعمالی كه خلاف نظم اجتماعی و منافع قانونی اشخاص بی.گناه است، «جرم» نامیده می.شود. منظور از «جرم»، عملی است كه در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. قانونی با عنوان «قانون مجازات اسلامی»، اعمالی نظیر قتل، سرقت، خیانت در امانت، جعل، انتقال مال غیر، صدور چك بلامحل، آدم.ربایی، تخریب اموال، ضرب و جرح، فحاشی و توهین، افترا و نشر اكاذیب را صرف.نظر از این كه مرتكب این جرائم چه كسی باشد، جرم قلمداد نموده و برای آنها مجازات تعیین كرده است.

برای نمونه، طبق قانون مجازات اسلامی، اگر «الف» اتومبیل «ب» را از پاركینگ منزل «ب» برباید، مرتكب جرم سرقت شده است یا اگر آقای «الف» در حین رانندگی با سرعت بالا و عدم امكان كنترل اتومبیل با آقای «ب» تصادف كند و او را بكشد مرتكب جرم قتل غیرعمدی ناشی از رانندگی شده و طبق قانون مجازات اسلامی به پرداخت دیه و تحمل حبس محكوم خواهد شد.

یا اگر «الف» .با استفاده از مواد شیمیایی، شناسنامه جعلی تهیه كند و با استفاده از این شناسنامه از بانك وام بگیرد، طبق قانون مجازات اسلامی مرتكب جرم جعل شده است.

اگر «الف» با وارد نمودن ضربات چاقو به «ب» باعث مرگ «ب» شود، مرتكب جرم قتل عمدی شده و به استناد قانون مجازات اسلامی مجازات او قصاص نفس خواهد بود.

یا این.كه طبق قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر «الف» مقداری مواد مخدر در اتومبیل خود جاسازی نماید و در حین ایست بازرسی، ماموران متوجه عمل او شوند، مرتكب جرم حمل مواد مخدر شده و قابل مجازات خواهد بود.

یا اگر یك فرد نظامی، اسلحه.ای كه به طور امانت به وی سپرده شده را از پادگان خارج نماید، طبق قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح تعقیب و مجازات خواهد شد. به عبارت دیگر، ارتكاب اعمال خلاف وظایف خاص نظامی و انتظامی كاركنان ارتش، سپاه، وزارت دفاع و سربازان طبق این قانون قابل مجازات می.باشد.

قانون تعزیرات حكومتی امور بهداشتی و درمانی، فعالیت.های غیرمجاز پزشكی توسط اشخاص فاقد صلاحیت را قابل مجازات می.داند.

قانون مجازات افشای سوالات امتحانی، برای افشاكنندگان سوالات امتحانات ورودی موسسات آموزشی مجازات تعیین كرده است.

قانون تخلفات، جرائم و مجازات.های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه، هرگونه دخل و تصرف در اسناد سجلی و شناسنامه را توسط افرادی كه صلاحیت چنین اقدامی ندارند، جرم دانسته است.

قانون صدور چك، نیز صدور چك بلامحل و پرداخت.نشدنی را جرم دانسته و برای صادركنندگان مجازات تعیین كرده است.

قوانین دیگری نیز وجود دارد كه اعمال خلاف نظم عمومی جامعه و اعمال خلاف منافع قانونی افراد را جرم دانسته و برای این اعمال خلاف، مجازات تعیین نموده.اند. بنابراین تا زمانی كه یك عمل طبق قانون جرم نباشد و برای آن مجازات تعیین نشده باشد، هیچ مرجع و نهادی نمی.تواند فردی را به خاطر ارتكاب عملی كه جرم نیست، مجازات نماید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن