تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812652937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنچه از آبگوشت نميدانيد!!!!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



همه دایره.المعارف.هایی که درباره ایران تالیف شده.اند، مدخل «آبگوشت» دارند. شاید باور نکنید اما آبگوشت در کنار همه نام.ها و نامداران فرهنگ ایرانی، در دایره.المعارف.های تخصصی بدل به مدخلی مفصل شده اما در منوی هیچ یک از رستوران.های تهران آبگوشت نیست! برای خوردن آبگوشت باید به خانه، چایخانه، قهوه.خانه یا دیزی.سرایی رفت. آن هم فقط سر ظهر، نه قبل و نه بعد از آن. از قدیم دکان.هایی هستند که به طور تخصصی هر کدام یک خوراک بیشتر نمی.پزند؛ حلیمی، کبابی، چلویی، جگرکی، کله.پزی و بریانی. اما باز هیچ یک از این خوراک.های اصیل و محبوب ایرانی، جز چلوکباب.ها، در منوی رستوران.های ایران جایی ندارند! و به همین خاطر است که در کتابچه.های راهنمای ایرانگردی برای خارجیان هم فقط فرق پلو و چلو و شرح انواع کباب.ها آمده است. هر جای دیگر جهان که بود، این تنوع خوراکی را جاذبه.ای سیاحتی می.کردند و دست.کم در منوهای وطنی جایی به آن می.دادند.
آبگوشت به هزار و یک دلیل از خوراک.های کهن ایرانیان است. یکی از این دلایل، شیوه کوچی و عشایری زندگی نیاکان ایران، برپایه فرهنگ دامپروری است. ایرانیان حتی هنگامی که شهرهای کهنی همچون همدان و شوش و پارسه را ساخته بودند، به معنی واقعی یکجا.نشین نشده بودند و باز شاهان و درباریان، همانند مردمان در راه این شهرها ییلاق و قشلاق می.کردند. این جا.به.جایی فصلی، حتی تا چند دهه پیش، میان قشلاق تهران و ییلاق شمیران هم، برای بعضی خانواده.های متمول، متداول بود. پس گمان نکنید که زندگی کوچی با پایتخت ۲۰۰ساله اخیر ایران نسبتی ندارد.











آبگوشت، محصول زندگی یکجا.نشینی است و کباب، خوراک زندگی کوچ.نشینی و کوچندگان تنها هنگامی که به مقصد نهایی می.رسیدند، فرصت و شرایط بارگذاشتن آبگوشت را می.یافتند. اگر به مستندهای این نیم قرن که از زندگی عشایر ایران ساخته شده، نگاهی بیندازید، گله.های چندهزار سَری را می.بینید که هر یک از بزها، گوسفندان، گاوان و اسبان برای صاحبانشان مهم و محترم.اند و جان دامداران به جان دام بسته است و بسیار کم پیش می.آید که دام را سرببرند و جز از شیر و فرآورده.های شیری آنها، تغذیه نمی.کرده.اند. اما در راه ناهموار و پرخطر کوچ هر روزه چند سَر از این دام.های سلامت و پروار، ناکار و تلف می.شده.اند و عشایر پیش از آنکه دام، جان بدهد، آنها را سر می.بریدند و کباب شام را به راه می.کردند. کوچ، زمانبندی داشت و می.بایست که به موقع به مقصد می.رسیدند وگرنه هزار و یک ضرر و خطر طبیعی، در راه بود. پس فرصت بارگذاشتن آبگوشت تا رسیدن به مقصد، در سفر دست نمی.داد. آبگوشت ظهر فردا را، از شب قبل باید بار.گذاشت و پیشتر مقدمات و مخلفات آن را مهیا.کرد که این همه، جز در یکجانشینی ممکن نبوده و نیست.


دیگر اینکه بساط کباب را به سادگی با سیخی چوبی نیز در بیابان می.توان به راه کرد اما آبگوشت جز در ظرف پخته نمی.شود. ساکنان فلات ایران هزاران سال پیش، نخستین ابزار و ظرف.ها را از چوب و سنگ ساختند. اما ظرف چوبی روی آتش کارکردی نداشت و تنها ظرف.های سنگی به کار می.آمدند. پس از آن بود که توانایی ساخت سفال حاصل شد و انواع و اقسام ظرف.ها شکل گرفت. هزاره.ها ظرف.های سفالین به کار می.رفتند، تا انسان ایرانی به راز سنگ.های معدنی و آب.کردن و ریخته.گری فلزات پی برد و از آن ابزار و ظرف ساخت و ظروف فلزی را به میان آورد. جالب است که آبگوشت، هنوز که هنوز است در سه ظرف سنگی، سفالی و فلزی، طبخ و میل می.شود. انواع دیزی سنگی و سفالی و رویی (رویی به معنای رویین یعنی ساخته شده از فلز روی که به زبان عامیانه به آن روحی هم می.گویند) هنوز به شیوه هزاره.های دور، در ایران ساخته و به کاربرده می.شود و این سه نوع دیزی، یادگاری است از سه عصر سنگ و سفال و فلز در باستان.شناسی.




در قدیم پلو یا چلو را در مجمعه.های بزرگی می.کشیدند، که به آنها «قاپ» یا «قاب» می.گفتند و چند نفر با دست از یک قاپ مشترک، غذا می.خوردند. ممکن بود که چند آدم بزرگ و پرخور با پیری یا کودکی نحیف و کم.غذا در قاپی همسفره و هم.غذا .شوند. این بود که تقسیم غذا عادلانه نبود و یکی به اصطلاح، قاپ دیگری را می.دزدید و غذای بیشتری می.خورد. این بود که ایده «قاپ شخصی» به میان آمد که برای هر کس قاپ کوچکی غذا بکشند و آن را در پیش وی بگذارند. این بود که این «پیش.قاپ» را «بُشقاب» نامیدند. یک قاپ بزرگ پر از غذا سر سفره می.آمد و چند قاپ کوچک خالی (بُش به ترکی: خالی) گِرد آن می.چیدند و برای هر بشقاب، جدا غذا می.کشیدند. اما آبگوشت چه برای یک تن پخته شود، چه هزار تن، محتوای هر دیزی جدا، درون خود آن می.پزد و گوشت و نخود و آب، برای هر دیزی به پیمانه برابر ریخته می.شود و تبعیضی در میان نیست. مانند پلو همه را در یک دیگ نمی.پزند و پس از پخت، غذا را نمی.کشند، بلکه اول سهم خام هر دیزی کشیده می.شود و پس از تقسیم، پخت آغاز می.گردد.
اما پختن و خوردن آبگوشت کار ساده.ای نیست. شاید همگان به پختن آن کاری نداشته باشند اما همه از خوردن آن لذت می.برند. اما اگر یک خارجی از راه برسد و یک دیزی سنگی داغ با سنگک و ریحان جلویش بگذارید، شاید لذتی از لذیذی آن نبرد. چراکه خوردن آبگوشت آموزش می.خواهد. با قاشق از دهانه تنگ دیزی چیز زیادی بیرون نمی.آید، مگر اینکه دیزی را کج کنید و برای کج کردن هم، دست خواهد.سوخت، مگر آنکه با تکه نانی گوشه ظرف را بگیرید و در این کار حتی دستمال کاغذی هم، کمک تکه نان را نخواهد کرد. البته بعضی از دیزی.های سفالی دو دسته کوچک در دو طرف دارند که در این موقع به دستگیری خورنده می..آیند.




آبگوشت دو بخش دارد، بخش « تَر» که به آن «ترید» می.گوییم و بخش «خشک» که «کوبیده» می.خوانیم. همان آب و گوشت که روی هم آبگوشت را پدید آورده.اند. تقریبا با هم پخته می.شوند اما جدا خورده می.شوند. اما عمل.آوردن این دو بخش به عهده آشپز نیست و شاید تنها خوراکی باشد که خورنده نیز در کار طبخ شریک است. اگر این دو بخش را جدا نکنید، تبدیل به سوپی نه چندان دلچسب خواهد شد و اگر هر یک از این دو بخش را خوب به عمل نیاورید، یعنی مثلا کوبیده را آب.دار بردارید، لطفی نخواهد داشت. خلاصه آنکه آبگوشت.خوردن کار هر کسی نیست و اگر برای نخستین بار کسی سر سفره آبگوشت بنشیند، بی.راهنما به راحتی از ماجرا سر در نخواهدآورد.
گوجه.فرنگی و سیب.زمینی دو جزء لاینفک آبگوشت.های امروزی.اند و برای ایرانیان شاید تصور آبگوشت. بی.سیب.زمینی و گوجه.فرنگی ممکن نباشد. اما شاید ندانید که این دو محصول فرنگی تا صد سال پیش از این، در ایران ناشناخته بوده.اند. اما آبگوشت پیش از واردات این دو نیز، با گوشت و آب و نخود، آبگوشت بوده. ایرانی همان.طوری این دو محصول فرنگی را در دیزی کرد و به آن دو رنگ ایرانی بخشید که جانشینان یونانی اسکندر و مغولان وارث چنگیز را به ایرانیانی اصیل و ایراندوست تبدیل کرد.
با وجود این همه کتاب آشپزی و مردم.شناسی تا به امروز به آبگوشت این.گونه نگاه نکرده بودیم. چراکه ما گاهی از کنار میراثمان سهل.انگارانه به سادگی .گذشته.ایم و ظرائف و لطایف فرهنگی نهفته در آنها را ندیده.ایم. آبگوشت، عصاره فرهنگ ایرانی است و هزاره.ها تاریخ و نکته در آن خفته است و همه قوت آن به ارزش غذایی.اش نیست و اگر دقیق به آن بنگریم جان فرهنگ نیاکانمان را در پیاله.ای از آن خواهیم دید. پس لقمه.ای از آن را هم نباید هدر داد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن