تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820927299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/نمايش سانتريفيوژ و ماكت نيروگاه بوشهر/ در دانشگاه تهران برگزار شد: اولين نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي هسته‌يي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /نمايش سانتريفيوژ و ماكت نيروگاه بوشهر/ در دانشگاه تهران برگزار شد: اولين نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي هسته‌يي كشور


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته‌يي ايران كه از چهارم آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شده است، براي اولين‌بار اقدام به نمايش گسترده و جزيي فعاليت‌ها و تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان براي عموم مردم، دانشجويان و دانشگاهيان كرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه "دستاوردهاي صنعت هسته‌يي ايران" كه به گفته‌ي مسوولان برگزار‌ كننده آن با استقبال نسبي و خوب دانشجويان و دانشگاهيان روبه‌رو شده است، تا 18 آذر ادامه دارد و پاسخگوي سوالات دانشجويان در رشته‌هاي غيرمرتبط و نيز رشته‌هاي مرتبط با دانش و صنعت هسته‌يي است.

حدود شش سال است كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تحت تاثير مناقشه هسته‌يي كه در عرصه بين‌المللي شكل گرفته است قرار دارد و در اين مدت با وجود پيشرفت‌هاي فني و تكنولوژيكي صورت گرفته در تمامي بخش‌هاي اين صنعت و عبور ايران از مرز در اختيار گرفتن دانش و تكنولوژي هسته‌يي، اطلاع‌رساني دقيق و مطلوبي به طور عمومي و تخصصي از سوي مراكز مرتبط و مسوول در اين امر صورت نگرفته است و بعضا اطلاع‌رساني درباره روند پيشرفت‌هاي هسته‌يي در اولويت آخر قرار گرفته است.

با اين حال بر كسي پوشيده نيست كه نداشتن سياست دقيق و مكتوب در زمينه اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي مردم از ابتداي كار در زمينه‌هاي مختلف پزشكي، كشاورزي، صنعت، انرژي و غيره از مهم‌ترين دلايل فشار سياسي در مساله هسته‌يي بوده است و جا دارد حال كه سرازيري مناقشه هسته‌يي را به لحاظ اثبات حقانيت‌مان در دستيابي به انرژي و تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي طي مي‌كنيم، اشتباهات‌مان را در عرصه‌ آگاه‌سازي مردم از اهميت انرژي هسته‌يي جبران كنيم. شايد لازم باشد درصد قابل توجهي از بودجه‌اي كه براي ادامه كار در صنعت هسته‌يي در نظر داريم را به تنوير افكار عمومي نسبت به كاربرد‌هاي انرژي و تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي اختصاص دهيم.

حمايت‌هاي گسترده و هم‌جانبه مردم از دستيابي دانشمندان هسته‌يي كشورمان بي‌شك مهم‌ترين تكيه‌گاه و عامل موثر در ايستادگي در برابر فشارهاي گسترده سياسي، اقتصادي و حتي تهديد‌هاي نظامي بوده است. هر چند كه اگر 10 سال پيش نيروگاه اتمي بوشهر راه‌اندازي مي‌شد، بدون شك فعاليت‌هاي هسته‌يي‌ ايران در مسير طبيعي خودش حركت مي‌كرد و مردم ايران در استفاده از اين انرژي يك دهه جلوتر بودند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا، چادر بزرگ سفيد رنگي كه روبه‌روي دانشكده داروسازي و در مسير دانشكده فني قرار گرفته است در نگاه نخست توجه دانشجوياني كه از اين محدوده عبور مي‌كنند را جلب مي‌كند و شايد در وهله نخست قرار گرفتن يك چادر بزرگ در دانشگاه دانشجويان را به داخل آن بكشاند. در طول مسير تابلو و علامت‌هايي كه وجود يك نمايشگاه را به دانشجويان اطلاع دهد بسيار كم است و حتي در سر در دانشگاه نيز تابلوي تبليغاتي و اطلاعيه‌اي ديده نمي‌شود. قرار گرفتن چادر نمايشگاه در شمالي‌ترين نقطه دانشگاه تهران موجب شده تا دانشجويان دانشكده داروسازي و فني بيش‌ترين بازديد را از اين نمايشگاه داشته باشند؛ چون نمايشگاه سر راهشان است.

در نمايشگاه "دستاوردهاي صنعت هسته‌يي ايران" كه قرار است در صورت به دست آوردن موفقيت نسبي در ديگر دانشگاه‌هاي تهران و نيز شهرستان‌ها برگزار شود به مدت 10 روز بخش‌هاي "اكتشاف و استخراج"، "مركز توليد كيك زرد"، "مركز غني‌سازي اورانيوم نطنز"، "توليد زيركونيوم و آلياژهاي نوين"،"توليد قرص و مجتمع‌ سوخت هسته‌يي"،"نيروگاه اتمي بوشهر"، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي" معرفي شده‌اند.

در ابتداي ورود به نمايشگاه ماكت بزرگي از چرخه توليد انرژي هسته‌يي از استخراج و اكتشاف اورانيوم تا نيروگاه اتمي به نمايشگاه گذاشته است. در هر يك از غرفه‌ها با استفاده از بنر توضيحات به شكل تصويري و مكتوب و نيز ارايه توضيحات شفاهي توسط كارشناسان و متخصصان مربوطه ارايه مي‌شود. بر روي هر يك از بنرها مصرع‌هاي كوتاهي نوشته شده است:‌

در بخش "اكتشاف و استخراج، معادن شناخته شده‌ي اورانيوم كشور معرفي شده است كه از جمله در ساقند،‌ بندرعباس، ‌خشومي، چاه جوله، ‌ناريگان، ‌زريگان، انارك، تلخه‌رود، منگرآباد، ‌سرخانلو، ‌اروميه، ‌مراغه، بايچه‌باغ در حال حاضر شناخته شده‌اند و منطق بسيار ديگري كه در دست مطالعه است. هم‌چنين در اين بخش براي اولين‌بار كاني اورانيوم و سنگ‌هاي منشاء اورانيوم براي بازديدكنندگان به نمايش گذاشته شده است و با دستگاه "سانترومتر" ميزان اورانيوم موجود در اين سنگ‌ها با بلند شدن صداي آژير نشان داده مي‌شود. اكثر معادن شناخته شده اورانيوم در ايران مركزي قرار دارند.

در حال حاضر دو معدن زير زميني ساقند يزد و رو زميني بندرعباس اورانيوم مورد نظر كشور را تامين مي‌كنند كه در ساقند سالانه 67 تن و در بندرعباس 21 تن اورانيوم توليد مي‌شود.

در بخش ديگر اين نمايشگاه، مركز توليد كيك زرد و فعاليت‌هاي مربوطه در اين بخش در قالب بنرهايي به نمايش گذاشته شده است و توسط متخصصان مربوطه سازمان انرژي اتمي توضيح داده مي‌شود. روند تبديل كيك زرد به گاز هگزافلورايد اورانيوم در تاسيسات فرآوري اورانيوم به نمايش گذاشته شده است.

در غرفه‌ي ديگر مركز غني‌سازي تاسيسات نطنز نيز در قالب بنر معرفي شده است. در اين بخش كه با استقبال بيش‌تر دانشجويان بازديد‌كننده مواجه است، تصويري از زنجيره‌هاي سانتريفيوژ در تاسيسات زيرزميني غني‌سازي نطنز به نمايش درآمده است. هم‌چنين در اين بخش ساختار داخلي يك ماشين سانتريفيوژ و ماشين ديگري در حال فعاليت به طور نمادين به نمايش گذاشته شده است كه ساختار داخلي آن و نحوه كارش را نشان مي‌دهد. ماشين‌هاي سانتريفيوژ تاكنون در كم‌تر مكاني براي عموم مردم به نمايش گذاشته شده است.

علاوه بر اين قطعات مورد استفاده در ساخت سانتريفوژها كه توسط متخصصان و دانشمندان كشورمان توليد مي‌شود به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در غرفه‌ي بعدي توليد زيركونيوم و آلياژهاي نوين مورد استفاده براي توليد ميله‌ و مجتمع سوخت معرفي شده است. با توليد فلز زيركونيوم در كشور تمامي رآكتورهاي هسته‌يي قدرت و تحقيقاتي از واردات اين فلز بي‌نياز شده است. براي توليد اين فلز به فلز منيزيم نياز است كه براي اولين‌بار در ايران و به روش الكتروليز موفق به توليد منيزيم شده‌ايم. از سال 82 ايران منيزيم را با خلوص ‌99/99 درصد به صورت كريستال و به طور انبوه توليد كرده است. زيركونيوم از نظر فراواني هجدهمين فلز موجود در پوسته زمين است كه وزن مخصوص آن ‌5/6 است و در دماي ‌1950 درجه سيلسيوس ذوب مي‌شود. اين فلز در سال‌هاي ‌1780 تا ‌1790 كشف شده است و تا سال ‌1945 بدون هيچ كاربردي تنها در جدول مندليف درج شده بود. خاصيت عجيب اين فلز در سطح جذب مقطع نوتروني آن است كه بسيار پايين است و همين باعث كاربرد جدي و استثنايي آن در فن‌آوري هسته‌يي و در توليد غلاف‌هاي هسته‌يي شده است.

از زيركونيوم به دليل مقاومت بالا در برابر خوردگي در پالايشگاه‌ها، صنايع پتروشيمي، صنايع هوا و فضا و نيز ابزار جراحي و صنعت ماهواره استفاده مي‌شود.

در كارخانه توليد زيركونيوم اسفنج اورانوم،‌ لوله زيركالوي، ‌تسمه و ميلگرد زيركروي، منيزيم با خلوص 99/99 درصد، ‌اكسيد هافينم و ميكروسيلك توليد مي‌شود. تاسيس اين كارخانه از سال 1371 در حومه‌ي جنوب شرقي اصفهان آغاز شد.

توليد قرص و مجتمع‌ سوخت هسته‌يي (FMP) غرفه بعدي است كه در آن نيز توضيحات لازم همراه با تصاوير بر روي بنر ارايه شده است. اورانيوم غني‌شده با غناي كم‌تر از 5 درصد در تاسيسات غني‌سازي نطنز به اين كارخانه مي‌آيد و به قرص سوخت تبديل مي‌شود، سپس قرص‌ها در ميله‌هاي زيركونيومي قرار مي‌گيرد و براي قرار گرفتن در رآكتور به نيروگاه‌هاي اتمي منتقل مي‌شود. قرار است اولين محصول اين كارخانه در رآكتور 40 مگاواتي اراك قرار گيرد.

به گفته‌ي مسوولان سازمان انرژي اتمي بايد تا پايان سال جاري شاهد بهره‌برداري رسمي از اين كارخانه باشيم.

نيروگاه‌ اتمي بوشهر غرفه ديگري است كه بخش‌هاي مختلف نيروگاه نيز بر روي بنر توضيح داده شده است. هم‌چنين در اين غرفه ماكتي از نيروگاه بوشهر كه در برش‌هاي عرضي و طولي نماي داخلي رآكتور نيروگاه نشان داده شده است. قرار داد ساخت و تكميل نيروگاه اتمي بوشهر در سال 1995 ميان ايران و روسيه منعقد شد و تا امروز روند ساخت و تكميل آن ادامه يافته است. با راه‌اندازي نيروگاه بوشهر هزار مگاوات از برق كشور با بهره‌گيري از انرژي هسته‌يي تامين مي‌شود.

رضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاورهاي صنعت هسته‌يي در خصوص راه اندازي نيروگاه بوشهر گفت: «اميدواريم اگر مشكلاتي كه روس‌ها براي جبران تاخيرات دارند رفع شود و اگر بدقولي نكنند امسال آغاز سوخت‌گذاري را شاهد باشيم.»

آقازاده گفت: «ما اميدواريم سال 1388 شروع توليد برق هسته‌يي از طريق نيروگاه اتمي بوشهر باشد.»

به گزارش ايسنا، مجتمع آب سنگين اراك و رآكتور تحقيقاتي اراك غرفه ديگر اين نمايشگاه بودند. در اين بخش نيز ماكتي از كارخانه توليد آب سنگين راك و نيز ماكت شيشه‌اي رآكتور در قالب بنر اطلاع‌رساني شده است.

هم‌چنين مجتمع آب سنگين اراك در قالب يك ماكت براي عموم به نمايش گذاشته شده است.

در بخش ديگر اين نمايشگاه، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي و پژوهشكده‌هاي زير مجموعه‌ي آن از جمله پژوهشكده‌ي فيزيك پلاسما وگداخت هسته‌يي، مواد، كاربرد پرتوها، تحقيقات كشاورزي، پزشكي و صنعتي كرج به نمايش گذاشته شده است.

يكي از دانشجويان رشته راديولوژي به هنگام خروج از نمايشگاه با اشاره به برگزاري و كيفيت نمايشگاه مذكور گفت‌: اين نمايشگاه به آن شكل كه گفته مي‌شود تخصصي نيست؛ به ويژه در بخش پزشكي هسته‌يي، تجهيزات و كاركرد‌هاي واقعي اين رشته نشان داده نشده است و بعضا دستگاه‌هاي قديمي به نمايش گذاشته شده است.

وي درباره سطح اطلاعات تخصصي و عمومي‌اش از كاربردهاي انرژي هسته‌يي گفت‌: به جز در رشته خودم از كاربردهاي ديگر آن اطلاعي ندارم.

اين دانشجو هم‌چنين‌ با اشاره به برگزاري چنين نمايشگاهي گفت: براي بار اول است كه در اين سطح نمايشگاه برگزار مي‌شود. فكر مي‌كنم با توجه به اقدامات و پيشرفت‌هايمان در فعاليت‌هاي هسته‌يي اين نمايشگاه بايد زودتر برگزار مي‌شد.

دانشجوي ديگري كه عمران مي‌خواند نيز گفت: مساله هسته‌يي بحث روز است و تكنولوژي پيشرفته‌اي كه آينده ما به آن گره خورده است.

يكي از بازديد كنندگان كه دانشجوي پزشكي بود با بيان اين كه از دانشكده بيرون آمدم كه اين چادر توجه‌ام را جلب كرد و سپس بيلبورد معرفي نمايشگاه را ديدم كه به ديدن نمايشگاه آمدم، افزود: مي‌خواستم درباره آن چه در كشور از آن زياد صحبت مي‌شود، بيش‌تر بدانم. دستاورد‌هاي دانشمندان و متخصصان كشور قابل تقدير است.

اما يكي از دانشجويان متخصص طب سنتي گفت: كاربرد‌هاي بخش پزشكي كم نمايش داده شده است.

وي با بيان اين كه مافياي دارو در جهان مانع پيشرفت كشورهاي در حال توسعه براي خودكفا شدن در توليد دارو‌هاي خاص مي‌شوند، افزود: مافياي دارو سالانه 200 ميليارد دلار درآمد دارند.

اين دانشجو گفت: از زماني كه بحث هسته‌يي در كشور آغاز شد درباره‌اش بيش‌تر فهميدم. فكر مي‌كنم اين نمايشگاه براي رشته‌هاي مرتبط خوب باشد و كانال‌هايي را براي تحقيق و نيز آشنايي با فرصت‌هاي شغلي به واسطه سازمان انرژي اتمي فراهم كند. وقتي دانشجويان در گرايش‌هاي مختلف با كاربردهاي انرژي هسته‌يي روبه‌رو مي‌شوند، جرقه‌هايي در ذهن‌شان زده مي‌شود كه مي‌تواند به اختراع يك وسيله جديد بينجامد.

او در پاسخ به اين كه فكر مي‌كنيد مردم چقدر از كاربرد‌هاي انرژي هسته‌يي مطلع‌اند؟ اظهار كرد: فكر مي‌كنم مردم بيش‌تر با جنبه‌ها و كاربردهاي جنگ افزارانه اين تكنولوژي آشنا و از آن شنيده باشند، هم‌چنين توليد برق از طريق انرژي هسته‌يي.

دانشجوي ديگري در رشته مديريت با اشاره به برگزاري نمايشگاه در دانشگاه تهران گفت:‌ به غير از غني‌سازي و مراكز مرتبط با آن از فعاليت‌هاي ديگر در زمينه انرژي هسته‌يي خبر نداشتم.

وي گفت: بيش‌تر دانشجويان حتي آشنايي نسبي با اين رشته ندارند و دانشجوياني كه در رشته‌هاي غير مرتبط تحصيل مي‌كنند سطح اطلاعات‌شان در اين‌باره بسيار كم است.

دانشجوي ديگري نيز دليل بازديد از نمايشگاه را اطلاع از آنچه چند سال است در كشور از آن تحت عنوان "مساله هسته‌يي" نام برده مي‌شود دانست.

او گفت: برخي دانشجويان از كار در مراكز هسته‌يي به لحاظ آلودگي‌هايي كه از آن صحبت مي‌شود نگراني دارند؛ فكر مي‌كنم اين نمايشگاه و با توجه به توضيحاتي كه مسوولان هر يك از غرفه‌ها كه در بخش‌هاي مختلف از اين صنعت فعاليت‌ مي‌كنند دادند به رفع اين نگراني‌ها كمك كند و دانشجويان اطمينان لازم را پيدا كنند.

در هر حال به نظر مي‌رسد موفقيت نسبي در برگزاري اولين نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي هسته‌يي كشور، مسوولان برگزاري آن را مجاب كند كه اين نمايشگاه را در ديگر دانشگاه‌هاي كشور نيز داير كنند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن