تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802755892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاری گردهمایی علمی زبان قرآن در اندیشه امام خمینی (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برگزاری گردهمایی علمی زبان قرآن در اندیشه امام خمینی (ره)

  نشست علمی زبان قرآن در اندیشه امام خمینی (ره)، صبح امروز با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و جمعی از دانشجویان در دانشگاه قم برگزار شد.  در همایش زبان قرآن در اندیشه امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام رضا مؤدب، عضو هیأت علمی قرآن دانشگاه و دبیر همایش و حجت‌الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، مدیر انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم در میزگردی به تبیین زبان قرآن از دیدگاه امام راحل و پاسخ‌گویی به سؤوالاتی در این زمینه پرداختند.در این ‌همایش حجت‌الاسلام رضا مؤدب در پاسخ به سؤوال مفهوم زبان قرآن گفت: گاهی اوقات زبان به معنای لسان و گاه به معنای لغت تفسیر می‌شود، ولی مقصود از زبان قرآن شیوه انتقال مفاهیم و معانی است كه خداوند آن را برای ارتباط با بشر برگزیده است. درباره زبان قرآن دو دیدگاه وجود دارد و آن شامل زبان عرف عام و زبان عرف خاص می‌باشد و منظور از این دو دیدگاه آن است كه آیا سخنان خداوند در یك ساختار عمومی قرار دارد و یا از زبان علمی خاصی كه مخصوص عالمان، فقها، پیامبر و معصومان (ع) است، سخن گفته است.وی با اشاره به اعتقاد برخی از مفسران درباره رمزی، كنایی، ادبی، تمثیلی و یا سمبلیك بودن زبان قرآن اظهار داشت: اعتقاد به وجود زبان نمادین و سمبلیك صحیح نیست؛ زیرا قرآن كاملاً واقعی بوده و آیات آن حقیقت محض است؛ اما در آیات از زبان كنایه و مثال و گاهی رمز و ایجاز استفاده شده است كه اهل خاص آن را می‌فهمند.وی همچنین درباره دیدگاه امام راحل درباره زبان قرآن عنوان كرد: آنچه از آثار و تفاسیر قرآنی ایشان دریافت می‌شود، این است كه امام خمینی (ره) در آثار خود قایل به زبان تركیبی قرآن بودند و آنچه درباره قرآن وجود دارد، آن است كه زبان قرآن از بركات بعثت پیامبر (ص) بوده و همه انسان‌ها به اندازه علم خود از آن بهره‌مند می‌شوند.در ادامه حجت‌الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی ابراز كرد: قرآن دارای ظاهر، باطن و دارای چند لایه عرف عام و خاص می‌باشد كه امام خمینی (ره) به هر دو زبان را برای قرآن قایل بودند.وی ادامه داد: ساحت‌ها و كاربردهای فراوانی برای قرآن وجود دارد. گاهی قرآن برای توصیف حقایق است و گاهی زبان فلسفی برای تبیین رابطه علت و معلول می‌باشد. اما در آیاتی هم از زبان تمثیلی و كنایی برای القای مفهوم استفاده شده است.وی با اشاره به زبان رمز قرآن عنوان كرد: تفاوت نظریه امام (ره) با برخی از مفسران در این است كه زبان قرآن از چند لایه تشكیل شده و و بخشی از زبان قرآن رمزی است و در عین حال بسیاری از آیات قرآن واضح و روشن است.حجت‌الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی خاطر نشان كرد: روش‌های تفسیری، شامل قرآن به قرآن، روایی، علمی، عقلی، اشاره باطنی و تفسیر به رأی است و امام خمینی (ره) از پنج روش اول در آثار تفسیری خود استفاده كرده است و بنابر برخی نظرها، تفسیر به رأی مربوط به آیات احكام است و بحث مبانی فهم قرآن شرایط و شیوه‌های خاصی دارد كه نباید از چارچوب آن بیرون رفت و آنچه درباره قرآن اهمیت دارد، این است كه قرآن در هر عصری زنده و پویا می‌باشد و در هر عصری می‌توان از آن نكات جدیدی را استخراج نمود و این شیوه‌ای است كه اهل بیت (ع) هم از آن استفاده كرده‌اند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن