تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803171755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات و پاسخ رجانيوز:


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

  جذابيت تشيع از تصوف كمتر است؟      سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در واكنش به انتشار خبر "ترويج تصوف در همایش سازمان فرهنگ و ارتباطات" جوابيه اي ارسال كرده است كه اين جوابيه به همراه پاسخ رجانيوز در ادامه آمده است.   به گزارش رجانيوز، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين جوابيه خاطرنشان ساخته است:   از مهم ترین اهداف و مأموریت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احیاء و گسترش تفکر و معارف اسلامی، ترویج معارف انسان ساز اهل بیت(ع) و اندیشه های روشنگر و بلند حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح او مقام معظم رهبری است.   بدون شک سیاست گذاری، برنامه ریزی وانجام فعالیت های کارآمد و مؤثر برای دست یابی به اهداف یاد شده، مستلزم مطالعه، بررسی و شناخت شیوه های مطلوب معرفی علوم، معارف، فرهنگ و تمدن اسلامی از یک سو و آگاهی و شناخت ادیان، فرق، فرهنگ ملل و جریان های فکری و فرهنگی جوامع مختلف و تعامل سازنده با آنان از سوی دیگر است. این مهم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برعهده مرکز مطالعات فرهنگی- بین المللی نهاده شده است تا با همکاری و همراهی صاحب نظران، محققان و کارشناسان مسائل فرهنگی- بین المللی با انجام مطالعات و تحقیقات و برگزاری نشست های علمی مأموریت فوق را به انجام رساند.   با استقرار مدیریت جدید سازمان در چند ماه گذشته و تأکید رئیس جدید سازمان برای انجام مطالعات کاربردی و بهره گیری از نظرات علمی و پیشنهادات و توصیه های سیاستی صاحب نظران و کارشناسان داخل و خارج از کشور برای ارائه راهکارهای عملی مؤثر و مفید در فعالیت های فرهنگی خارج از کشور، مرکز مطالعات سازمان در سه ماه گذشته اقدام به نشست های علمی متعددی نمود که از جمله آنها می توان موارد زیر را برشمرد:   1- نشست علمی "اسلام هراسی در غرب"   2- نشست علمی "روابط فرهنگی ایران و چین با رویکردها و راهکارها"   3- نشست علمی "روابط فرهنگی ایران و آفریقا؛ با رویکردها و راهکارها"   4- نشست علمی "جایگاه عرفان و تصوف در فعالیت های فرهنگی در خارج با تأکید بر عرفان امام خمینی(ره)"   مهم ترین هدف از برگزاری این نشست ها، مطالعه و بررسی همه جانبه موضوعات فوق الذکر و دستیابی به توصیه های سیاستی و راهکارهای عملی برای بهره گیری در فرآیند برنامه ریزی سازمان در داخل و خارج از کشور می باشد و موضوعات این نشست ها نیز براساس نیازها و اولویت های رایزنی های فرهنگی در خارج از کشور تعیین می گردد.   آخرین نشست نیز که در ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برگزار گردید از قاعده مستثنی نبوده است. کسی که کمترین آشنایی با مقوله فرهنگ بین المللی داشته باشد به خوبی می داند که موضوع عرفان و تصوف هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت فراوانی در عرصه فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج برخوردار است.   به لحاظ تاریخی گسترش دین مبین اسلام و فرهنگ و معارف عالیه اهل بیت(ع) از دورترین مناطق مشرق اسلامی در اندونزی و مالزی تا اقصی نقاط مغرب اسلامی در مراکش و تونس امروزی تا حد زیادی مرهون تلاش ها و مجاهدات کسانی که بسیاری از آنان از عارفان و سالکان طریق هدایت و اولیاء الهی بوده اند که با انتساب خود به پیامبر رحمت و خاندان بزرگوارش حب به اهل بیت(ع) را در جای جای عالم اسلامی گسترده اند.   همه کسانی که در حوزه های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی در مناطق مختلف جهان مطالعه ای هر چند گذرا داشته اند، به خوبی می دانند که امروز جمعیت های بزرگی از مسلمانان در نقاط مختلف جهان زندگی می کنند که خود را پیرو طریقت های مختلف عرفانی و تصوفی می دانند و از عاشقان دلباخته مکتب اهل بیت(ع) هستند و به همین دلیل است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای گروهی از آنان را که موسوم به علویان هستند، به درستی ایتام آل محمد(ص) نامیده اند.   به لحاظ اجتماعی وجوه تمایز آشکاری بین گروه های صوفی در ایران و پیروان طریقت های عرفانی و تصوفی در بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد. در اکثر کشورها این طریقت نه تنها گوشه نشین و منفعل نیستند بلکه مصداق درستی از گفته استاد شهید مرتضی مطهری هستند و در قالب نهادها، جمعیت ها و مراکز فعال عمل می کنند و با نفود زیادی که در بین مردم دارند در مسائل سیاسی و اجتماعی کشورشان نقش مؤثری ایفا می کنند و حتی در برخی کشورها در مقابل کفار و ملحدان دست به مبارزات مسلحانه زده اند.   البته مسلم است که در آموزه ها، رفتار و اعمال برخی طریقت های تصوفی در خارج نیز خطاها و انحرافاتی وجود دارد که از قضا یکی از اهداف سمینار برگزار شده مطالعه و بررسی کارشناسانه و شناخت این انحرافات و یافتن راهکارهای مناسب برای این خطاها و تلاش برای هدایت پیروان این طریقت ها به سرچشمه روشن معارف و آموزه های مکتب اهل البیت(ع) بوده است و عشق و محبت زائدالوصف آنان به خاندان پیامبراکرم(ص) از یک سو و مخالفت شدید آنها با فرقه های ضاله سلفی و وهابی از سوی دیگر فرصت مناسبی را برای تحقق این هدف فراهم آورده است.   هیچ یک از سخنرانان سمینار ادعا نکرده اند که تنها راه تبلیغ فرهنگ و اندیشه هدایت بخش اسلامی پرداختن به موضوع عرفان و تصوف است اما کسانی که اطلاع درستی از فرهنگ و مسائل فرهنگی در خارج از کشور دارند، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که موظف به فعالیت های فرهنگی در خارج و بهره گیری از ظرفیت های موجود برای تبلیغ ارزش های اسلامی وایرانی است، توقع دارند که از خیل عظیمی از پیروان طریقت های عرفان و تصوف اسلامی که افتخار خود را انتساب به امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان پاک آن حضرت می دانند و بسیاری از آنان با زبان و ادبیات فارسی آشنایند و از علاقمندان به ایران اسلامی هستند، غفلت نکند و یا لااقل از برگزاری یک شنست علمی برای مطالعه و بررسی احوال آنان دریغ ننماید!   کسانی که در خارج از کشور حضور فرهنگی داشته اند به خوبی آگاهند که نمایندگان فرهنگی کشورمان عاشقانه در پی آنند تا همه افراد و گروه هایی را که کمترین اشتراک و مشابهتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی دارند، به سوی خود جذب کنند و آنان را با معارف و اندیشه اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی بیشتر مأنوس نمایند.   مرکز مطالعات نام امام(ع) را به گزاف به نام برنامه خود اضافه نکرده بود. بلکه ما معتقدیم اندیشه های بلند امام دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است که عرفان یکی از آنهاست. کتاب های عرفانی و دیوان اشعار ایشان کمترین شائبه ای را باقی نمی گذارد که ایشان به مفاهیم عرفانی توجه خاص داشته اند. براین اساس طبق هماهنگی هایی که به عمل آمده بود، قرار بود اولین سخنران نشست حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر شیخ الاسلامی رئیس دانشکده ادبیات تهران باشد و به تفصیل درباره اندیشه های عرفانی امام(ره) سخن بگوید که متأسفانه تنها چند روز پیش از برگزاری برنامه نامبرده به دنبال یک دعوت رسمی عازم مکه مکرمه شدند. با این حال رئیس محترم سازمان، معاون پژوهیشی و آموزشی و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و استادان و سخنرانان همایش هر یک به نوبه خود اشاراتی به اندیشه های عرفانی حضرت امام(ره) و تأثیرات آن در خارج از کشور داشتند. همچنین کتاب "نامه های عرفانی امام(ره)" یکی از دو کتابی بود که در 208 صفحه در نشست توزیع شد و مورد استقبال گرم حاضران قرار گرفت و بی اطلاعی نویسنده محترم مطالب آن سایت از این امر شاید نشان از عدم حضور ایشان در نشست باشد.   به طور قطع رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که سابقه درخشان و طولانی در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارند و به قول نویسنده محترم سمت مشاورت رئیس جمهور محترم اسلامی را نیز دارا می باشند، بیشتر از فردی که مطلبی را بدون نام و نشان منتشر کرده اند از دیدگاه های رئیس محترم جمهور اطلاع دارند و به آن پایبند می باشند.   در پایان مرکز مطالعات فرهنگی- بین المللی سازمان امید آن دارد که با استعانت از خداوند بزرگ بتواند با استمرار از نشست های علمی گوناگون در موضوعات مربوط به فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گامی استوار و مفید برای کارآمدی و بهینه سازی برنامه های فرهنگی سازمان در خارج از کشور بردارند.   پاسخ رجانيوز:   علي رغم آنكه جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات درخصوص نكات كليدي خبر رجانيوز ساكت است و ترجيح داده از كنار حمله به تعطيلي خانقاه ضرار شريعت و دعوت از تئوريسين قطب فرقه گنابادي براي سخنراني در اين همايش بدون پاسخ بگذرد، نكات زير جهت تنوير موضوع قابل توجه است:   1- در این جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات آمده است کسی که کمترین آشنایی با مقوله فرهنگ بین المللی داشته باشد، به خوبی می داند که موضوع عرفان و تصوف هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت فراوانی در عرصه فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج برخوردار است.   در حاليكه اشکال مهم به این ادعا این است که در هیچ یک از مبانی دینی اصیل، نه تنها تصوف مورد تشویق قرار نگرفته است بلکه همیشه مورد ذم ائمه شیعه وبزرگان دینی بوده است.   ضمن اینکه مقوله عرفان از مقوله تصوف جدا می باشد. عرفان شیعی همیشه در این سیاست ها مورد غفلت قرار گرفته وآنچه تبلیغ می شود، آموزه ها وشخصیت هایی از متصوفه هستند که عقاید آنها به راحتی قابل نقد است.   مؤسس تصوف، عثمان بن شریک کوفی است که امام صادق علیه السلام در مورد وی می فرمایند "انه کان فاسد العقیده جدا وهوالذی ابتدع مذهبا یقال له التصوف وجعله مفرا لعقیدته الخبیثه"، یعنی همانا ابوهاشم انسان فاسد العقیده ای است و اوست که مذهبی را بدعت نهاد که تصوف نامیده می شود و آن را محل فراری برای عقیده خبیث خود قرار داد. (اثنی عشریه،شیخ حر عاملی ص 22)   در همین زمینه امام(ره) وعلامه طباطبائی دو عارف بزرگ قرن معاصر ضمن دفاع از عرفان و عارف به صوفی حمله نموده اند و این رویه در تاریخ تشیع وتاریخ ائمه شیعه به خوبی نمایان است.   حال چگونه سازمان فرهنگ و ارتباطات، ترویج تصوف را در دستور کار خود قرار داده است و چه محمل شرعی برای هزینه بیت المال مسلمين در این زمینه وجود دارد، خدا می داند.   2- در بخش دیگري از این جوابیه افزوده شده است به لحاظ تاریخی گسترش دین مبین اسلام و فرهنگ و معارف عالیه اهل بیت(ع) از دورترین مناطق مشرق اسلامی در اندونزی و مالزی تا اقصی نقاط مغرب اسلامی در مراکش و تونس امروزی تا حد زیادی مرهون تلاش ها و مجاهدات کسانی که بسیاری از آنان از عارفان و سالکان طریق هدایت و اولیاء الهی بوده اند که با انتساب خود به پیامبر رحمت و خاندان بزرگوارش حب به اهل بیت(ع) را در جای جای عالم اسلامی گسترده اند.   در حاليكه این ادعا به شدت مورد تردید است. اگر این ادعا را دلیل حقانیت این گروه بدانیم، کشورگشایی های برخی پادشاهان غیرشیعی را نیز باید کمک به اسلام وتشیع دانست و در دستور کار سازمان محترم برای همه اين پادشاهان مراسم تجلیل برگزار کرد چون کسانی همچون حاکمان عثمانی، نادر قلی افشار و... در گسترش اسلام به نقاط مختلف عالم نقش مهمی ایفا كرده اند. همچنين در ادامه اين توجيه، كشورگشايي خليفه دوم، دليل حقانيت او خواهد بود. اين در حاليست كه غصب ولايت اميرالمؤمنين و ناحق بودن اين خلفا جزء مسلمات و بديهيات شيعه است.   3- اين جوابيه همچنين مي افزايد: همه کسانی که در حوزه های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی در مناطق مختلف جهان مطالعه ای هر چند گذرا داشته اند، به خوبی می دانند که امروز جمعیت های بزرگی از مسلمانان در نقاط مختلف جهان زندگی می کنند که خود را پیرو طریقت های مختلف عرفانی و تصوفی می دانند و از عاشقان دلباخته مکتب اهل بیت(ع) هستند و به همین دلیل است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای گروهی از آنان را که موسوم به علویان هستند، به درستی ایتام آل محمد(ص) نامیده اند.   جاي تعجب است كه جوابيه نويس سازمان فرهنگ و ارتباطات هنوز تفاوت ميان صوفیان و علویان را نمی داند.   اين در حاليست كه مقصود رهبر انقلاب گروههای علوی موسوم به اهل حق هستند که اصالتاً با صوفیه تفاوت دارند و در تقسیم بندی کارشناسان فرق جزء متصوفه قرار نمی گیرند وتاریخ تشکیل آنها به قرون 6 و7 بر می گردد، در حالیکه تصوف در قرن دوم هجری تشکیل شد.   وقتی هنوز کارشناسان آن سازمان این تفاوت مهم را تشخیص نمي دهند، چطور برای دنیای اسلام برنامه ریزی می کنند.   4- در ادامه جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات آمده است کسانی که در خارج از کشور حضور فرهنگی داشته اند، به خوبی آگاهند که نمایندگان فرهنگی کشورمان عاشقانه در پی آنند تا همه افراد و گروه هایی را که کمترین اشتراک و مشابهتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی دارند، به سوی خود جذب کنند و آنان را با معارف و اندیشه اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی بیشتر مأنوس نمایند.   سازمان محترم در این سالها برای جذب شیعیان در نقاط مختلف دنیا چه کار مهمی انجام داده است؟ آیا تشیع جذابیتی ندارد که تصوف را باید ترویج نمود تا سدی برای مقابله با کفر و الحاد باشد؟ در کجای معارف دینی ما ترویج باطل در دستور کار ائمه قرار داشته است؟   آیا برگزاری مجالس رقص سماع توسط برخی رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی در سالهای گذشته ترویج شعائر اهل بیت ومبانی تشیع واسلام ناب است؟   این ادعاها در حالی بيان مي شود که در سایت سازمان نيز آنچه به عنوان بخش عرفان است، نه تنها مربوط به معارف بزرگانی همچون امام وعلامه طباطبائی رحمهما الله نیست بلکه انحرافات اقطابی از صوفیه همچون جواد نوربخش کرمانی قطب فراری و تحت تعقیب فرقه نعمت الله مونس علیشاهی است و تعالیمی که در بخش عرفان سایت مطرح شده است، مبانی و معارف صوفیه است نه شیعه.   5- در اين جوابيه با اشاره به حكم مشاورت رئيس جمهور رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات تأكيد شده كه بر اين مبنا رئيس اين سازمان پايبندي بيشتري از نگارنده خبر رجانيوز دارد و احتمالاً بر همين مبنا هيچ كس نبايد در حوزه مسائل فكري خدشه اي بر اين سازمان وارد كند چون رئيس سازمان مشاور رئيس جمهور است و هرچه در اين سازمان انجام مي شود، با اطلاع كامل رئيس و هماهنگي با رئيس جمهور است.   در قسمتی از سایت مذکور از مخالفین ائمه همچون حسن بصری تجلیل شده وبزرگان زهد اسلامی را خلفای راشدین وحسن بصری معرفی نموده است.   در بخش دیگري به نقش خانقاه در گسترش تصوف اشاره شده است و مطلب فراواني در تأیید آن نوشته شده است. این در حالیست که خانقاه نه تنها جایگاهی در اسلام ندارد بلکه رهبر انقلاب وسایر بزگان حضور در خانقاه های دراویش را جایز نمی دانند.   اين البته مغلطه آشكاري است كه جوابيه نويس سازمان فرهنگ و ارتباطات براي ساكت كردن منتقدين بكار گرفته و دور از شأن رئيس محترم سازمان مي باشد و احتمالاً وي هيچگاه چنين ادعايي نداشته است امام محض اطلاع جوابيه نويس محترم، حتي اگر اين سلسله مراتب محفوظ باشد -كه نيست و رئيس جمهور  محترم و مشاور ايشان حتماً معتقد به تفكر شيعي ناب و احتراز از دغل بازي به نام دين و صوفي گري مي باشند-، ملاك امر به معروف و نهي از منكر و تشخيص معروف و منكر، قرآن كريم، سنت پيامبر و قول، فعل و تقرير معصومين عليهم السلام است، نه چيز ديگري.   به هر حال، امیدواريم سازمان محترم تحت مدیریت جدید با بازخوانی علمی مبانی شیعه وعرفان ناب شیعی بتواند جذابیت های تشیع وعارفان شیعی را مطرح نماید نه اینکه از شدت فقر مطالعاتی تحت تأثیر تبلیغات صوفیه به ترویج تصوف در دنيا همت گمارد.   متولیان محترم سازمان در مورد روایت های ائمه علیهم السلام نيز که همه صوفیه را مخالف خود می دانند وطریقه آنها را باطل پاسخی نداده اند.   در پایان به دليل آنكه ترويج اين باطل از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات به امام(ره) منسوب و به بهانه ايام سالگرد ايشان انجام شده است، برخی دیدگاه های امام خمینی وعلامه طباطبائی در مورد تصوف نقل مي شود:   امام(ره) می فرمایند:   ازصوفیها صفا ندیدم هرگز/ زین طایفه من وفا ندیدم هرگز   زین مدعیان که فاش انالحق گویند/ با خود بینی فنا ندیدم هرگز   ودر جای دیگر با حمله به صوفیان می گوید:   جناب صدر المتالهین را  که سرآمد اهل توحید است، زندیق می خوانیم و از هیچ گونه توهینی در باره او دریغ نمی کنیم. از تمام کتاب های آن بزرگوار مختصر میلی به مسلک تصوف ظاهر نشود - بلکه کتاب کسر اصنام الجاهلیه- فی الرد علی الصوفیه نوشته- (با این حال) او را صوفی بحت (محض) می خوانیم. ( و او را جزو) کسانیکه معلوم الحال هستند و به لسان خدا و رسول خدا، صلی الله علیه و آله، ملعون اند می گذاریم. کتاب چهل حدیث ، حدیث ۲۸ ، ص ۴۵۶ ، ناشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ تابستان ۸۰۰   بیچاره ای که خود را مرشد و هادی خلایق می داند و در مسند دستگیری و تصوف قرار گرفته از این دو حالش پست تر و غمزه اش بیشتر است. اصطلاحات این دو دسته عارف و حکیم را به سرقت برده و سر و صورتی به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بیچاره صاف و بی آلایش را به علما و سایر مردم بد بین نموده برای رواج بازار خود فهمیده و نافهمیده پاره ای از اصطلاحات جاذب مثل محبوب علیشاه ومجذوب علیشاه را به خورد عوام بیچاره داده گمان کرده به لفظ حال جذبه و حب دست میدهدای طالب دنیا و ای دزد مفاهیم این کار تو هم اینقدر کبر و افتخار ندارد.۴۰ حدیث باب کبر حدیث چهارم   علامه طباطبايي نيز در وصف اين فرقه تأكيد مي كند:   صوفيه براى سير و سلوک، آداب و رسوم خاصى را که در شريعت وجود نداشت، به وجود آوردند و راه‌هاى جديدى را پيوسته به آن افزوده و شرع را کنار گذاشتند. تا اينکه به جايى رسيدند که شريعت را در يک طرف ديگر قرار دادند و کارشان به جايى رسيد که در محرمات غوطه‌ور شدند و و اجبات را ترک کردند و در آخر منتهى به تکدى و استعمال بنگ و افيون شدند که اين حالت، آخرين حالت تصوف است که مقام فنا ناميده مى‌شود. (محمدحسين طباطبايي، تفسيرالميزان، ج5، ص 282، قم‌:‌انتشارات موسسه نشر اسلامي، بى‌تا)   و در جای دیگري می فرمایند:   اما آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آنهايند، بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت و اعتنايشان به آيات انفسى و بى توجهيشان بعالم ظاهر و آيات آفاقى، بطور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تأويل آن پرداختند و اين باعث شد كه مردم در تأويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند و هر كس هر چه دلش خواست بگويد و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند و خلاصه به هر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند كه آيات قرآنى را با حساب جمل و باصطلاح بازتر و بيشتر و حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيده اند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند. و پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند. (ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه: 12و۱۱)  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن