تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804106932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش بهاي نفت پس از تعويق «طرح كاهش سطح توليد» به ماه دسامبردبيركل اوپك: در تاريكي شليك نميكنيم


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: كاهش بهاي نفت پس از تعويق «طرح كاهش سطح توليد» به ماه دسامبردبيركل اوپك: در تاريكي شليك نميكنيم


گروه اقتصادي-‌ مهرباني اوپك با بازار، نتيجه خوبي به دنبال نداشت تا تنها ثمره سفر وزراي نفت و انرژي اوپكي و غير اوپكي به قاهره باشد. پس از انتشار اخبار مربوط به تعويق زمان بررسي طرح كاهش مجدد سقف توليد اوپك به ماه دسامبر، بهاي نفت در نيويورك به كمتر از 53 دلا‌ر تنزل يافت. ‌
روز گذشته بلومبرگ درحالي گزارش داد بهاي نفت خام براي تحويل در ماه ژانويه، با 47/1 دلا‌ر معادل 7/2 درصد كاهش به 96/52 دلا‌ر در هر بشكه رسيده كه برخي تحليل گران جهاني نفت معتقدند بازاري كه نمي‌تواند شاخص قيمت‌هايش را به سمت بالا‌ بكسل كند، با چندصدهزار بشكه كاهش توليد هم كاري از پيش نمي‌برد.
با اين حال اما گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه مقامات سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) كه در روز 29 ماه نوامبر نشستي اضطراري در قاهره برگزاري كردند، بر خلا‌ف آنچه تصور مي‌شد طرح كاهش مجدد سقف توليد را به نشست رسمي در روز 17 ماه دسامبر موكول كردند كه اين امر اصلي ترين عامل كاهش اخير بهاي نفت در بازار بوده است. طبق گفته علي النعيمي، وزير نفت عربستان سعودي، اوپك همچنان نيازمند گذشت زمان براي ارزيابي تاثير كاهش 5/1 ميليون بشكه اي سطح توليد است،بنابراين تصميم گيري در خصوص كاهش مجدد سقف توليد به نشست ماه دسامبر موكول شده است.

سفر دوم به تهران
در همين اثني اما عبدالله سالم البدري، دبيركل اوپك براي دومين بار در سال جاري به تهران آمد تا برخلا‌ف دفعه قبل كه از قيمت‌هاي بالا‌ي نفت سخن مي‌گفت، اين بار درباره نگراني‌هايش از سقوط آزاد قيمت‌ها بگويد:
البدري كه در دومين روز از سيزدهمين همايش بين‌المللي نفت‌و ‌گاز در تهران سخن مي‌گفت، آشكارا از احتمال عدم پايبندي برخي اعضا به سهميه‌هاي تعيين شده توسط سازمان خبر داد و درباره تصميمات قاهره گفت: آنجا كه هنوز ميزان پايبندي اعضاي اوپك به كاهش اخير توليد مشخص نبود، نمي‌خواستيم شتاب‌زده تصميم بگيريم و در تاريكي شليك كنيم! به همين دليل تصميم گرفتيم تا نشست دو هفته آينده در دسامبر صبر كنيم و بعد اقدام كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه وزير نفت عربستان گفته است اگر پايبندي اعضاي اوپك به كاهش‌هاي پيشين بالا‌ي 80 درصد باشد، نيازي به كاهش مجدد توليد نيست؟ گفت: در نشست قاهره اطمينان دارم كه همه‌اعضاي اوپك با كاهش توليد نفت در الجزاير موافق بودند و پس از نشست قاهره، اطمينان دارم كه همه اعضا خود را براي كاهش توليد درالجزاير آماده مي‌كنند. وي افزود: پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه اعضا پايبندي خوبي به كاهش 1.5ميليون بشكه‌اي اخير اوپك داشته‌اند. در حالي كه پايبندي اعضا به كاهش 500 هزار بشكه‌اي ماه اكتبر نزديك به 100 درصد بوده، انتظار مي‌رود پايبندي به كاهش اخير نيز بالا‌ي 80 درصد باشد. ‌

دليل تصميمات قاهره
سفر نخست البدري به تهران اگر مجال حضور در شيراز را به وي داد، ناآرامي بازار اين بار شرايط متفاوتي را براي دبيركل اوپك رقم زد:
وي با بيان اين كه كاهش قيمت سبد نفتي اين سازمان از سطح 140 دلا‌ر تا سطح 50 دلا‌ر به شدت سنگين بوده است، گفت: نه قيمت 140 دلا‌ري نماينده خوبي براي نشان دادن بازار با ثبات بود و نه قيمت‌هاي50 دلا‌ري نشانه خوبي از بازار است. طبق ارزيابي‌هاي انجام شده قيمت نفت بايد تا سال 2030 بين 70 تا 90 دلا‌ر باشد، ولي فكر مي‌كنيم اين سطح از قيمت منصفانه باشد. البدري در ادامه به اعضاي اوپك هشدار داد كه نبايد در شرايط كنوني شتاب‌زده تصميم بگيرند و فكر كنند كه چون قيمت نفت سقوط كرده و درآمدهاي نفتي آن‌ها نيز به شدت كاهش يافته، بهتر است با افزايش توليد درآمد نفتي خود را افزايش دهند.
وي با بيان اين‌كه در نشست قاهره نيز به اعضاي اوپك توصيه كردم به كاهش توليد پايبند باشند، افزود: با اين كار قيمت نفت هم دوباره رشد مي‌كند ودر آمد اين كشورها نيز ترميم مي‌شود. اگر اعضاي اوپك صبوري داشته باشند و به تعهدات خود پايبندي نشان دهند، احتمالا‌ مشكلا‌ت تا سه ماهه دوم 2009 برطرف خواهد شد. ‌

تقاضاي رو به زوال نفت ‌
البدري كه چشم اميد به همكاري غير اوپكي‌ها بسته، با اشاره به شرايط كنوني بازار جهاني نفت گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه با توجه به مشكلا‌ت اقتصادي، تقاضاي جهاني نفت به شدت در حال كاهش است و حتي اين بحث مطرح شده كه تقاضا درحال نابودي است!
از سوي ديگر ذخاير نفتي نيز به شدت افزايش يافته و اكنون ميزان ذخاير 56 روز جلوتر از ميزان عرضه است كه رقم بالا‌يي است. وي تصريح كرد: باتداوم شرايط كنوني اين مسئله مشخص است كه اوپك بايد وارد عمل شده و كاري كند و درعين حال اعضا بايد كاملا‌ به كاهش سهميه‌ها پايبند باشد تا در اين راه تقلبي صورت نگيرد.
دبير كل اوپك همچنين با اشاره به مذاكرات گسترده‌اي كه اخيرا با روسيه انجام شده است، گفت: من در مذاكرات صراحتا به روسيه گفتم كه اكنون "بار بسيار سنگين است" و اوپك به تنهايي نمي‌تواند با كاهش توليد شرايط را در دست گيرد و در اين راه به همكاري غير اوپكي‌ها به خصوص روسيه، نروژ و مكزيك اميدواريم؛ پس از نشست الجزاير نيز مذاكرات را با اين كشورها ادامه مي‌دهيم.

مديريت نوسانات ‌
دبير كل سازمان كشورهاي صادركننده نفت همچنين گفت: بايد اين سازمان در شرايط بحراني وارد عمل شده و به حمايت از ثبات بازار در كوتاه مدت و بلند مدت بپردازد. البدري تاكيد كرد: اعضاي سازمان اوپك كه از كشورهاي در حال توسعه هستند، به شدت به درآمدهاي نفتي براي تامين نيازهاي توسعه‌اي خود وابسته‌اند؛ بنابراين طبيعي است كه قيمت نفت بايد به اندازه كافي بالا‌ باشد كه متضمن درآمد كافي در مسير توسعه آن‌ها باشد.
وي افزود: چشم انداز كوتاه مدت بازار نفت همچنان تيره است. اقتصاد جهان سريع‌تر از حد انتظار در حال ركود است و خيلي بيشتر اين احتمال مي‌رود كه تقاضاي نفت سال آينده با سقوط مواجه شود كه اين مسئله ضرورت وارد عمل شدن اوپك را بيش از پيش آشكار مي‌كند. وي با تاكيد بر اين كه هيچ شكي نيست كه كاهش شديد قيمت نفت در چنين مدت كوتاهي تا حدي كه قيمت‌هايي كه به كمتر از نصف آن چه در ابتداي سال بوده، رسيده است، باعث نگراني توليد كنندگان ومصرف كنندگان خواهد بود.
البدري ادامه داد: اوپك همواره صادقانه اعلا‌م كرده كه آماده است هرگاه لا‌زم بود درچنين شرايط بحراني وارد عمل شود؛ هرچند كه بايد تامين نفت خام كافي براي بازار تضمين شده باشد. وي با اشاره به اين كه نوسانات شديد قيمت نفت و بهتر شدن چشم انداز اقتصاد جهاني امسال را به سال بسيار سختي براي توليد كنندگان ومديران انرژي تبديلكرده است، ادامه داد: اين شرايط به خصوص در كشورهاي در حال توسعه با وابستگي شديدشان به درآمدهاي نفتي، سخت‌تر و پيچيده‌تر است.
دبيركل اوپك گفت: هيچ چيز براي برنامه‌ريزان بدتر از نوسانات وعدم اطمينان موجود در بازار نيست و ما در اوپك بارها براي جلوگيري از اين نوسانات خواستار شفافيت وقابل پيش بيني بودن بازار شده‌ايم. به گفته وي اخبار به تعويق افتادن وحتي لغو پروژه‌هاي نفتي كشورهاي توليدكننده، كم كم از درون صنعت نفت به گوش مي‌رسد كه اين نتيجه كاهش اخير قيمت نفت و اين در حالي است كه اين نگراني وجود دارد كه قيمت‌هاي فعلي به اين زودي‌ها با افزايش مواجه نخواهند شد.
البدري ادامه داد: در شرايط كنوني همه اعضاي اوپك تحت تاثيراين اتفاقات قرار گرفته‌اند و بايد تصميمات جدي براي مقابله با سقوط قيمت نفت گرفته شود؛ به‌ويژه در زماني كه اكثر كشورهاي عضو در تنظيم بودجه‌شان با مشكل مواجه‌اند. برخي تصميمات دراين شرايط مي‌تواند از سوي توليدكنندگان اتخاذ شود كه بايد اين تصميمات گرفته شود تا كار مديريت شرايط كنوني تسهيل شود. دبير كل اوپك در ادامه چند توصيه را براي مديريت بحران كنوني ارائه كرد و افزود: اول اين كه بايد تمركز توليدكنندگان در چنين شرايطي حفظ شود وديد واضحي نسبت به برنامه‌هاي توليدي خود داشته باشند. اين كار باعث مي‌شود كه آن‌ها در اولويت‌بندي تصميمات خود دچار مشكل نشوند. به گفته وي، دومين راهكار اين است كه با دقت آخرين تحولا‌ت را مورد نظارت قرار دهند و حتي اين نظارت از بازار انرژي فراتر رفته وتازه‌ترين نشانه‌ها را در همه مراحل اقتصاد جهان زير نظر داشته باشند.
البدري افزود: سومين راهكار اين است كه آمادگي داشته باشند كه خيلي زود به اين نشانه‌ها پاسخ گفته وتصميمات مناسبي بگيرند و در نهايت اين كه خونسردي خود را در هيچ شرايطي از دست ندهند و با تصميمات منطقي راه خود را از مسير بحران‌زده فعلي ادامه دهند كه در اين راه تعامل و گفت‌وگو اعضاي اوپك بسيار راهگشاست. ‌

النعيمي: شايد نيازي به كاهش توليد نباشد!
اما در حالي كه نفت، روزهاي ارزاني را مي‌گذراند، وزير نفت عربستان گفته است كه در صورت پايبندي اعضاي اوپك به توافق‌هاي پيشين در زمينه كاهش توليد، ممكن است در نشست الجزاير نيازي به كاهش دوباره سهميه‌ها نباشد.
به گزارش بلومبرگ، روزنامه الحيات از قول علي النعيمي، وزير نفت عربستان، نوشت كه اگر اعضاي اوپك 80 درصد كاهش توليدي را كه در نشست فوق العاده اوپك در وين در باره آن توافق شد، عملي سازند، ممكن است كاهش توليد در نشست الجزاير ضرورت نداشته باشد. ‌
توني ريگان، از مشاوران مستقل انرژي در سنگاپور گفت: اعضاي اوپك در شرايط كنوني تصميم درستي گرفته اند. به گفته وي، اگر اوپك در نشست قاهره از توليد خود كاسته بود و به دليل نگراني در باره وضعيت اقتصادي قيمت‌ها سقوط مي‌كرد، ممكن بود به سردرگمي اعضاي اوپك بينجامد. النعيمي پيش ازاين گفته بود كه بهاي حدود 75 دلا‌ر براي هر بشكه قيمت مناسبي است و سرمايه گذاري در ميدان‌هاي جديد را تشويق خواهد كرد. غلا‌محسين نوذري، وزير نفت ايران نيز اعلا‌م كرد كه كاهش تقاضا گوياي آن است كه بازار جهاني با افزايش عرضه به ميزان دو ميليون بشكه در روز رو به رو است. گفتني است، نشست اوپك در الجزاير 17 دسامبر (27 آذر) برگزار خواهد شد. ‌
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن