تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815302882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«آي تي» ياور تروريست هاي بمبئي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: «آي تي» ياور تروريست هاي بمبئي


ميثم لطفي : يكي از مزاياي زندگي در قرن بيست و يكم روي كارآمدن نسل جديد فناوري هايي است كه زندگي روزمره را آسان مي كند و در زمينه هاي مختلف به ياري انسان مي شتابد. اما اين فناوري تا چه اندازه مي تواند مفيد باشد؟ آيا اين فناوري هاي كاربردي، به خصوص فناوري هاي ارتباطي مي توانند در فضاي ضداجتماعي و ضدانساني مورد استفاده قرار گيرند و مشكلاتي را براي مردم به همراه داشته باشند؟

فناوري پيش از حمله تروريستي

به دنبال حمله تروريستي به يكي از بزرگ ترين و مجلل ترين هتل هاي شهر بمبئي هند، ماموران امنيتي اين كشور بررسي هاي خود را آغاز كردند تا عوامل اين حمله تروريستي را شناسايي كنند. در اين بررسي ها ماموران پليس ساحلي هند توانستند در شهر «پربندر» در نزديكي بمبئي، يك گيرنده ماهواره اي GPS را كه در آن نقشه ديجيتالي شهر بمبئي وجود داشت، به همراه يك دستگاه تلفن ماهواره اي در يك كشتي كوچك پيدا كنند. به عقيده مقامات هندي، اين كشتي كوچك كه از تاريخ 13 نوامبر مفقود شده بود، توسط تروريست ها مورد استفاده قرار گرفت تا آنها بتوانند از اين طريق خود را از مسير آبي به بمبئي برسانند.
علاوه بر اين، در بررسي هاي بعدي دو تلفن ماهواره اي شبيه نمونه اي كه در كشتي پيدا شده بود، به همراه جنازه دو تروريستي كه در محل حادثه جان خود را از دست داده بودند كشف شد. گفته مي شود اين دو تروريست از اين تلفن هاي ماهواره اي براي برقراري ارتباط با مديران ارشد خود كه در كشور ديگري بودند، استفاده مي كردند.
اما بايد توجه داشت ماجرا فقط به تاثيرات اين دستگاه هاي ديجيتالي و ماهواره اي در جريان حمله تروريستي ختم نمي شود و ماموران امنيتي هند، اينترنت را يكي از عوامل تاثيرگذار در اين جريان مي دانند. طبق اخبار رسيده، چند ساعت پس از انجام اين حمله تروريستي و آتش گرفتن هتل بزرگ شهر بمبئي، كليه رسانه ها و سازمان هاي خبري فعال در منطقه پست الكترونيكي را از يك گروه ناشناس دريافت كردند كه خود را با نام Deccan Mujahideen معرفي كرده بودند و ادعا مي كردند اين حمله تروريستي را انجام داده اند.در اين ميان، كارشناسان امنيتي اعلام كردند هيچ گروهي با نام
Deccan Mujahideen وجود ندارد و اين پست الكترونيكي جعلي بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده در تلويزيون محلي هند، بررسي هاي انجام شده روي اين پست الكترونيكي نشان داد افرادي از كشور روسيه آن را ارسال كرده اند.
امروزه استفاده از پست الكترونيكي بين تروريست ها بسيار معمول شده است تا از اين طريق پيام هاي خود را به اطلاع همگان برسانند. به دنبال انفجارات اخير شهر بمبئي و حضور پررنگ فناوري در آن، مقامات هند اعلام كرده اند فناوري به طور كلي براي آنها به يك دردسر بزرگ تبديل شده است. در حملات تروريستي، معمولاً افراد از يك تلفن ماهواره اي يا يك سيستم ميكرو بلاگ براي انفجار بمب ها و انجام اقدامات مختلف خود بهره مي جويند. اما اين نكته را بايد مورد توجه قرار داد، فناوري كه ساخته دست بشر است و براي راحت تر كردن زندگي روزمره روي كار آمده است، چگونه مي تواند در مقابل انسان قرار گيرد و باعث بروز اين مشكلات شود و البته، چگونه مي توان اثرات منفي فناوري هاي پيشرفته را در حملات گسترده و خشونت آميز تروريستي خنثي كرد.
اين طور كه بررسي هاي جديدتر مقامات امنيتي هند نشان داده است، تروريست ها براي زير نظر گرفتن اقدامات پليس و بازتاب عمليات خود در رسانه هاي جهاني، از گوشي هاي هوشمند BlackBerry استفاده مي كرده اند. اين افراد از طريق اين گوشي ها، به شبكه اينترنت متصل مي شدند و با جست وجو در سايت هاي مربوط به رسانه هاي محلي، در جريان عكس العمل مقامات محلي و بين المللي قرار مي گرفتند.

فناوري پس از حمله تروريستي

به محض انجام اين حمله و آتش سوزي گسترده در هتل مركزي شهر بمبئي، رسانه هاي خبري فعاليت خود را آغاز كردند تا اين جريان را به اطلاع مردم سراسر دنيا برسانند. اما آنچه كه سريع تر از رسانه هاي خبري بزرگ اين خبر را منتشر كردند، عكس هاي تهيه شده با تلفن هاي همراه و انتشار آن روي سايت ها و وبلاگ هاي شخصي بود. رسانه هاي خبري پس از وقوع اين جريان مدتي را براي تهيه تصاوير، نوشتن خبر، علت حادثه، عوامل تروريستي و ... صرف كردند. اما در همين فاصله افرادي كه در محل حاضر بودند و با گوشي هاي خود عكس ها و فيلم هايي را از اين جريان تهيه كردند بودند، ظرف مدت كوتاهي اين مطالب را روي اينترنت قرار دادند و آن را به اطلاع مردم رساندند.
از جمله سايت هاي اينترنتي كه در جريان اطلاع رساني حمله تروريستي شهر بمبئي به وسيله مردم بسيار موثر بود، Twitter نام داشت. در زمان وقوع حادثه و پس از آن، سايت Twitter كه در اصل يك پايگاه اينترنتي وبلاگ نويسي است، نقش عمده اي برعهده داشت و به يكي از منابع اصلي خبررساني در اين جريان تبديل شد. تمركز كاربران روي اين سايت براي انتشار اخبار و تصاوير حمله تروريستي شهر بمبئي به قدري افزايش يافت كه مقامات بلندپايه هند از مردم اين كشور خواستند تا از انتشار اخبار روي اين سايت خودداري كنند زيرا اين مساله باعث شده بود تا اطلاعات استراتژيك هند پس از وقوع اين حمله در اختيار تروريست ها قرار بگيرد و مقامات امنيتي هند با مشكل مواجه شوند.
روزنامه تايمز چاپ لندن در اين باره نوشت: «افراد در سايت Twitter اخباري را منتشر كردند كه نشان مي داد انفجارها همچنان در برخي مناطق ادامه داشته است، اما هيچ يك از مقامات هند اين خبر را تاييد نكردند. برخي ديگر در اين سايت خبر از گروگان گيري در شهر بمبئي داده بودند. فرداي روز حادثه نيز مردم اعلام كردند دولت هند از آنها درخواست كرده است كه انتشار اخبار و تصاوير را در مورد حمله تروريستي بمبئي روي سايت Twitter متوقف كنند.»
با پايان يافتن تبعات ناشي از اين حمله تروريستي، شركت هاي بزرگ فناوري هم اكنون تصميم گرفته اند كه استراتژي هاي خود را براي حضور در كشور هند تغيير دهند. «ويديا ناتاپالي» مدير مركز تحقيقات مايكروسافت در هند گفت: «ما از حمله تروريستي به اين هتل پنج ستاره بسيار ناراحت هستيم اما معتقديم كشور هند ظرف مدت كوتاهي دوباره به حالت عادي باز خواهد گشت و مشكلات كنوني خود را از بين خواهد برد.» اگر چه مايكروسافت با اين توضيحات موضع خود را براي ادامه حضور در هند مشخص كرده و خاطرنشان ساخته كه سياست هاي خود را تغيير نمي دهد، شركت دل به كارمندان و مديران خود هشدار داده است كه براي سفر به كشور هند دقت بيشتري داشته باشند و مسائل امنيتي را بيش از پيش رعايت كنند.
سخنگوي شركت دل در اين باره مي گويد: «اين نخستين باري است كه ما به كارمندان خود براي سفر به كشور هند هشدار داده ايم و از آنها خواسته ايم كه مراقبت بيشتري انجام دهند.»
تعداد زيادي از شركت هاي بزرگ فناوري نظير اوراكل مايكروسافت، دل و ... بخش اعظم توسعه نرم افزار در كشور هند را برعهده دارند. اما از سال گذشته كه تعداد حملات تروريستي در هند افزايش يافت و احتمال خطر در اين كشور بيشتر شد، اين شركت ها خود را به تجهيزات امنيتي گسترده مجهز كردند تا در مقابل حملات تروريستي ايمن باشند.
شركت هاي خارجي و شركت هاي چندمليتي حاضر در هند از حملات تروريستي يك سال گذشته كه در اين كشور رخ داد تاثيري نگرفتند، اما اتفاق اخير در شهر بمبئي باعث شد تا خطوط راه آهن اين شهر به صورت موقت متوقف شود و كارمندان اين شركت ها براي رسيدن به محل كار خود با مشكل مواجه شوند. پس از اين حادثه تالار بورس شهر بمبئي تعطيل شد و دولت هند دستور داد كليه مدارس و دانشگاه هاي اين شهر
به مدت دو روز تعطيل شوند.
منابع:
www.computerworld.com
www.informationweek.com
www.gizmodo.com
www.ciol.com
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن