تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816470393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کانبرا پایتخت استرالیا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: کانبرا پایتخت استرالیا

کانبرا پایتخت استرالیا

محل شهر کانبرا بر روی نقشه استرالیا.کانبـِرا پایتخت کشور استرالیا است. جمعیتی بیش از ۳۲۵ هزار تن دارد و بزرگترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار میآید. در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنی و ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن واقع است. کانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقی میان سیدنی و ملبورن به پایتختی استرالیا برگزیده شد. این شهر به عنوان شهری که کاملاً با نقشه قبلی ساخته شدهاست با دیگر شهرهای استرالیا تفاوت دارد. کانبرا به عنوان پایتخت استرالیا، پارلمان و دادگاه عالی این کشور و بسیاری دیگر از ادارههای دولتی را در خود جای دادهاست. کانبرا همچنین مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی استرالیاست.





این شهر تنها شهر در بین تمامی شهرهای استرالیا است که با هدف قبلی و با طراحی قبلی ساخته شدهاست. پس از مسابقه بینالمللی طراحی شهری، طرح معمار شیکاگوئی، والتر بورلی گریفن انتخاب گردید و عملیات ساخت در سال ۱۹۱۳ آغاز گردید. طراحی شهر مملو از باغهای شهری بود و مساحتهای زیادی به فضای سبز اختصاص داده شد بطوریکه کانبرا عنوان «پایتخت بوته» را به خود اختصاص داد. هر چند رشد و توسعه کانبرا در اثر جنگهای جهانی کاهش یافت،پس از جنگ جهانی دوم دوباره مسیر پیشرفت را ادامه داد.

کانبرا محل استقرار هیأت دولت، خانه پارلمان، دادگاه عالی استرالیا و سازمانهای متعدد دولتی است. همچنین محل استقرار چندین موسسه فرهنگی و اجتماعی ملی است. دولت فدرال بیشترین درصد تولید ناخالص ملی را دارد و بزرگترین کارفرما در کانبرا است. کانبرا همچنین مقصد مورد توجه توریستهای داخلی و خارجی است.





تاریخ کانبرا
چشماندازی از کانبرامنطقه امروزی کانبرا پیش از ورود سفیدپوستان، زیستگاه فصلی قبائل نگوناوال و والگالو بود. مردم نگاریگو در جنوب شرقی کانبرا، گوندونگورا در شمال، یوئین در ساحل و ویراجوریها در غرب زندگی میکردند. یافتههای باستانشناسی از ناحیه کانبرا نشانگر سکونت انسان از دست کم ۲۱ هزار سال پیش در این منطقهاست.

واژهٔ «کانبراً را برگرفته از نام قوم محلی نگابری دانستهاند. این قوم از گروه خانوارهای نگوناوال است. برخی دیگر نام کانبرا را مشتق از واژهٔ »کامبراً به معنی «محل ملاقات» در زبان نگوناوال میدانند.


آب و هوا
بخاطر عرض جغرافیایی ویژه و فاصله و ارتفاع از ساحل، کانبرا چهار فصل مجزا دارد. آب و هوای اکثر مناطق ساحلی که تمامی پایتختهای ایالتی را در بر میگیرد، معتدل است. کانبرا هوای گرم، تابستانهای خشک، و زمستانهای ملایم با مه سنگین و سرمازدگی متناوب و بارش نادر برف در منطقه تجارت مرکزی |CBD و مناطق اطراف، دارد. بیشترین دمای ثبت شده، در یکم فوریه ۱۹۶۸ بودهاست. کمترین دمای ثبت شده در ۱۱ ژوئیه ۱۹۷۱ است. تقریباً هر سه زمستان یکبار، و حداکثر بارش در بهار و تابستان دیده میشود.

ساختار شهری
نمای داخلی کانبرا جلوههایی از طرح گریفن و بویژه مثلث پارلمانی کانبرا را نمایش میدهد.کانبرا شهری با طراحی قبلی است که توسط معمار معروف قرن بیستم آمریکا، والتر بورلی گریفن طراحی شدهاست. مرکز شهر در مسیر دو محور عمود بر هم طراحی شدهاست. محور آبی که تا دریاچه گریفن امتداد مییابد و محور زمینهای تشریفاتی که از خانه پارلمان در کاپیتال هیل تا خیابان ANZAC و یا دبودهای جنگی استرالیا در کوهپایه کوه آینسلی ادامه مییابد. منطقه معروف به مثلث پارلمانی کانبرا از سه محور تشکیل شده که از کاپیتال هیل در امتداد خیابان رفاه اجتماعی تا مرکز سیویک در حوالی سیتی هیل در امتداد خیابان قانون اساسی تا محوطه دفاعی در راسل هیل و در امتداد خیابان کینگز به کاپیتال هیل گسترده شدهاست. نواحی شهری کانبرا به محدودههای برنامهریزی شده، مرکز شهر، مرکز گروه و حومههای محلی تقسیم شدهاست. هفت محدوده وجود دارند که هر کدام به حومههای کوچکتر تقسیم شدهاند و هر کدام یک مرکز شهر دارند که محل فعالیتهای اجتماعی و خرید و فروش است.


جمعیتشناسی

خرید در بازاز های هفتگی Bus Depot در کینگسون، محدوده پایتخت استرالیااز سال ۲۰۰۳، جمعیت کانبرا ۰۰۴/۳۲۳ نفر و تراکم جمعیت ۴۰۱ نفر در هر کیلومتر مربع (۰۳۸/۱ مایل مربع) بودهاست. سرشماری سال ۲۰۰۱ نشان داد که ٪۲/۱ جمعیت کانبرا از نژادهای بومی و ٪۶/۲۱ از مهاجرین خارجی بودند.

قسمت عمده مهاجرین از کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان و نیوزیلند میباشند. تعداد قابل توجهی نیز از آلمان، ایتالیا و ویتنام میباشند. اخیراً از کشورهای شرقی و جنوبی آسیا نیز مهاجرتی به استرالیا آمدهاند.

اغلب مردم کانبرا به زبان بومی انگلیسی استرالیایی صحبت میکنند، عدهای زبان دوم دارند که از آن جمله زبان چینی، ایتالیایی، کروات و یونانی میباشد. سردم کانبرا نسبتاً جوان و تحصیلکرده هستند. میانگین سنی ۳۲ سال است و فقط ٪۳/۸ از جمعیت، بالای ۶۵ سال است. بین ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲، ٪۹/۶۱ جمعیت کانبرا نقل مکان کردهاند که دومین میزان بالای نقل مکان در شهرهای استرالیا است.

از ماه مه ۲۰۰۴، ٪۳۰ جمعیت ACT بین ۱۵-۶۴ سال بوده و میانگین تحصیلات معادل لیسانس بودهاست.

حدود ٪۶۳ مردم کانبرا دارای دین مسیحی از شاخههای کاتولیک و آنگلیکان، کمتر از ٪۳ دارای دینی غیر از مسیحیت و ٪۱۹ غیر مذهبی میباشند.


تحصیلات

دانشکده هنر دانشگاه ملی استرالیا، ( دبیرستان سابق کانبرا)دو مؤسسه اصلی، دانشگاه کانبرا (uc) در منطقه بروس و دانشگاه ملی استرالیا (ANV) در منطقه آستون میباشند. ANU بهعنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در سال ۱۹۴۶ ساخته شد و هنوز هم دارای مراکز تحقیقاتی قوی میباشد و جزو برترین دانشگاههای جهان محسوب میشود و از طرفی بهترین دانشگاه استرالیا است.

هر دو دانشگاه، محوطه داخلی جالب و دانشجویان خارجی دارند. دو دانشگاه مذهبی نیز در کانبرا وجود دارد: سیگنادو در حومه کانبرای شمالی در منطقه و استون که دانشگاه کاتولیک است و کالج علوم الهی سنت مارک در نزدیکی خانه پارلمان که جزو پردیس دانشگاه استوارت چارلز است آکادمی نیروی دفاع استرالیا (ADFA) و کالج سلطنتی نظامی دونترون، در نزدیکی حومه کمپل در شمال شرقی کانبرا واقع شدهاند. دانشگاه ADFA علوم نظامی را تدریس میکند و جزئی از پردیس دانشگاه نیوساوت ولز میباشد. دونترون نیز افسران قوای مسطح را تعلیم میدهد. در فوریه ۲۰۰۴، ۱۴۰ مدرسه دولتی و غیردولتی در کانبرا وجود داشت که ۹۶ تا دولتی و ۴۴ تا غیر دولتی بود. در اکثر حومهها، پیش دبستانی و دبستان ابتدایی دارند که در فضاهای باز احداث شدهاند. پیش دبستاین اجباری نیست ولی اغلب بچهها از آن استفاده میکنند. مدرسه ابتدایی از ۱ تا ۶ سالگی است.

بچهها از ۷ تا ۱۰ سالگی در راهنمایی و از ۱۱ تا ۱۲ سالگی در کالج درس میخوانند ACT بیشترین نرخ ابقا را در استرالیا دارد و ٪۸۹ دانشآموزان که در هفت سالگی در سال ۱۹۹۹ نامنویسی کردهاند، تا سال ۲۰۰۴ بطور مرتب به تحصیلات خود ادامه میدادند





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن