تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806714658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح اولين نشست خبري رئيس مجلس شوراي اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح اولين نشست خبري رئيس مجلس شوراي اسلامي
خبرگزاري فارس: علي لاريجاني امروز در اولين كنفرانس خبري خود در كسوت رياست مجلس شوراي اسلامي، نظراتش را درباره موضوعات مختلف داخلي و خارجي بيان كرد.


به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اولين نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي كه به مناسبت هفته مجلس و سي‌امين سال قانونگذاري و نظارت در ايران برگزار شد، ضمن گراميداشت سالگرد شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ گفت.
وي گفت: روز گذشته سالگرد شهادت اين مرد الهي، مرحوم مدرس بود كه به همين مناسبت اين روز روز مجلس نام نهاده شده است كه كار بسيار خوبي است.
لاريجاني با بيان اينكه شخصيت ممتاز مرحوم مدرس نماد طلائي براي قانونگذاري نيكو براي كشور است، اظهار داشت: اگر در صحنه تاريخي ايران به درستي بنگريم افراد نادري وجود دارند كه با مواضع خودشان سرنوشت كشور را تبيين كرده‌اند كه يكي از اين افراد حتما شهيد مدرس است.
وي افزود: شهيد مدرس در چند دوره نمايندگي در مجلس مخصوصا در حوادث پرتحولي كه در آن احوال در ايران مي‌گذشت، با مواضع قاطع و محكم خود از حقوق ايرانيان صيانت كرد و نگذاشت بيگانگان با كمك ديكتاتورهاي زمانه شرايطي را در كشور ايجاد كنند كه به ملت ايران ستم شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در آن زمان به دليل شرايط جنگ جهاني، كشور ايران از سمت شمال توسط لشكر تزارها و از جنوب توسط انگليسي‌ها و از غرب توسط عثماني‌ها اشغال شده بود و شرايط سختي در كشورها حاكم بود و نوعي ياس و نوميدي در كشور وجود داشت.
وي افزود: احمدشاه در آن زمان ترجيح داده بود از پايتخت كشور برود، صمصام‌السلطنه كه نخست‌وزير بود اختيارات كافي از وي مي‌طلبيد تا بتواند شرايط آن دوران را تغيير دهد اما مدرس تنها توانست در مقابل اين گونه رفتارها ايستادگي كند تا سرنوشت ايران براي پايداري عوض شود. به همين دليل پاسداشت سالروز شهادت اين مرد بزرگ براي همه ما بسيار پر اهميت است.
لاريجاني در ادامه سخنان خود به تدوين استراتژي مجلس اشاره كرد و گفت: مجلس هشتم كه از ابتدا گفته شده بود كه براي توجه به روح قانون و قانونگذاري مستقل راه دقيقي را دنبال خواهد كرد و نوعي تعامل موثر را با ساير قوا در جهت احقاق حقوق ملت دنبال خواهد كرد اين توفيق را خواهد داشت كه استراتژي مجلس را براي سال‌هاي ديگر تدوين كند و بر اساس آن استراتژي، اولويت‌هاي هر كميسيون را مشخص كند كه اين كار با مشورت نمايندگان مجلس و مركز پژوهش‌ها مشخص شد و امروز هر كميسيون اولويت‌ها و برنامه‌هاي خود را دارد و برنامه‌هاي قوي را در جهت تحقق آن استراتژي دنبال مي‌كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از اين توضيحات، به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.
خبرنگار ايرنا از رئيس مجلس درباره فرمايشات مقام معظم رهبري پيرامون تقاوت قائل شدن ميان نقد و تخريب عملكرد دولت سوال كرد كه لاريجاني در پاسخ به اين سوال گفت: ‌صحبت مقام معظم رهبري حكايت از يك تدبير صحيح براي ايجاد يك فضاي مطلوب سياسي در كشور و تراز جمهوري اسلامي ايران است كه ضمن تكثر فكري در جامعه كه بايد در جامعه جريان داشته باشد و افراد مختلف بتوانند نظرات خود را مطرح كنند تا تعالي‌بخش باشد تا در اين فضاي سياسي آرام افراد و سلايق مختلف بتوانند حضور داشته باشند و اين دّر گرانبهايي براي كشور است و توانمندي ذهني كشور را ارتقاء مي‌دهد.
رئيس مجلس افزود: اما آداب انتقاد بايد رعايت شود يعني بين نقد و بررسي عالمانه از نظرات مختلف از سوي همه گروه‌ها بايد وجود داشته باشد و اين با رويكرد تخريبي تفاوت دارد.
وي در ادامه بيان داشت: من نمي‌دانم چرا شما مسئله را اينگونه مطرح كرديد كه اگر نمايندگان نظرات خود را مطرح كنند، اين موضوع را به مسئله ديگري كه حكايت از يك نظم و ترتيب رفتاري و گفتاري است، مربوط كرديد.
لاريجاني تصريح كرد: آنچه من در صحنه روابط قوا مي‌بينم اينگونه گفتگوها، گفتگوهاي سالمي از نظر كارشناسي است و بنا نيست از اين ظرفيت و سخن، شما اينگونه برداشت كنيد كه يك تك‌صدايي بايد در كشور وجود داشته باشد. تك صدايي براي كشور مضر است و بايد فضايي در كشور ايجاد كرد كه افراد بتوانند نقطه نظرات خود را با توانمندي مطرح كنند و نبايد از اين سخن رفتار تفريطي برداشت شود.
وي افزود: فضاي آزاد فكري براي فضاي سياسي كشور مفيد است.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار فايننشنال تايمز مبني بر اينكه اكثر كارشناسان معتقدند كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و طرح تحول اقتصادي براي كشور تورم‌زاست و خود شما هم ديروز اعلام كرديد كه مجلس به طرح‌هاي تورم‌زا جواب رد خواهد كرد، گفت: من رجال‌الغيب نيستم كه بدانم مجلس در مورد اين طرح چه نظري دارد.
وي افزود: مسيري كه در مجلس طراحي شده است اين است كه يك كميسيون ويژه‌اي تشكيل شده و در اين كميسيون نظرات كارشناسي با آگاهي دولت مورد توجه قرار مي‌‌دهند با همكاري دولت و تصميم مي‌گيرند و قضاوت در اين مورد زود است.
رئيس مجلس با بيان اينكه اين طرح داراي ابعاد مثبتي است، اظهار داشت: بايد به ابعاد مثبت اين طرح توجه شود و اگر مشكل و نارسايي‌هايي هم وجود داشته باشد بايد آن را رفع كرد و اين مجال حتما بايد در اختيار مجلس باشد كه در اين خصوص با استفاده از آراي نخبگان بتواند به يك نظر قوي برسد.
وي در پاسخ به سوال دوم اين خبرنگار در خصوص علت حضور احمدي‌نژاد در مجلس در جلسه چهارشنبه گفت: آقاي رئيس‌جمهور جهت ارائه گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور و ارائه طرح تحول اقتصادي در مجلس حضور پيدا خواهند كرد.

*منوط كردن توافقنامه امنيتي عراق به رفراندوم جاي تشكر دارد

لاريجاني در ادامه نشست خبري خود با اشاره به همايش قانونگذاري و نظارت، با اشاره به نقاط ضعف و قوت سي سال قانونگذاري در ايران گفت: براي اين همايش از همه نمايندگان ادوار مختلف مجلس دعوت شده و حضورشان مغتنم است؛ از ابتداي قانونگذاري در ايران كه 100 سال قدمت دارد، 5 هزار و چند صد قانون به تصويب رسيد و در 8 دوره مجلس پس از انقلاب اسلامي حدود 2 هزار و 500 قانون به تصويب رسيده است.
وي نقاط قوت قانونگذاري در ايران را تصويب برخي قوانين جامع و تاثيرگذار و احقاق حقوق ملت در دوره‌هايي از مجلس همچون دوره شهيد مدرس و مجالس پس از انقلاب اسلامي دانست و افزود: از جمله نقاط ضعف قانونگذاري مي‌توان به تجمع زياد قوانين اشاره كرد كه همين نيز باعث شد براي تنقيح قوانين در اين مجلس سازوكاري در نظر گرفته شود و در مورد نظارت نيز سازوكارهاي جديدي در آئين‌نامه جديد مجلس لحاظ شده است.
خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تايمز درباره قرارداد امنيتي آمريكا و عراق سوالي را مطرح كرد كه رئيس‌مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد: اين توافقنامه در عراق هفت يا هشت بار مورد بررسي و تجديد نظر قرار گرفت و با نگاهي به تحولات طي شده از ابتداي مطرح شدن اين توافقنامه تاكنون، مي‌توان ديد كه تحولات بنياديني در آن بوجود آمده است.
وي از اهتمام ويژه نوري مالكي و مجلس عراق كه موضوع توافقنامه را به دقت بررسي كرد و آن را منوط به رفراندوم كردند، تشكر كرد و اظهار داشت: در اين توافقنامه آمريكايي‌ها قول داده بودند كه عراق از ذيل فصل هفت شوراي امنيت خارج شود اما هيچ راهكاري براي آن تعبيه نشده بود ضمن اينكه در اين توافقنامه نوعي كاپيتولاسيون نيز وجود داشت و علاوه بر آن، موضوع كنترل رفت و آمدها و ورود و خروج كالا نيز مشكلاتي داشت كه در تجديدنظرها به نوعي تفاوت‌هايي در آنها بوجود آمد.
وي تصريح كرد: ما با نگاهي دوستانه و برادرانه از مسئولان عراقي خواستيم كه به جزئيات اين توافقنامه توجه داشته باشند و قطعا منوط كردن اين توافقنامه به رفراندوم كار درستي بود و دلمشغولي‌هايي كه وجود دارد به خاطر اين است كه فضاي امنيت در منطقه حاكم باشد.
لاريجاني در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار مبني بر اينكه اگر اوباما تا پايان سال جاري ميلادي خواستار گفتگوي مستقيم با ايران شود، پيش‌شرط ايران چيست، گفت:‌ در اين زمينه نيازي به پيشگويي نيست. اگر تغييراتي كه گفته‌اند شكل واقعي داشته باشد پاسخ به يك گونه خواهد بود و اگر ديپلماسي شكلاتي را در پيش گيرند و صرفا كارهاي روبنايي را مد نظر قرار دهند، طور ديگر؛ پس بايد ديد رفتارشان به چه شكل خواهد بود چراكه تا پيش از اين رفتار آمريكا در منطقه تنفر ايجاد كرده است و قبل از آنكه نوع رفتار آمريكا در آينده مشخص شود، نمي‌توان پاسخ آن را داد.
خبرنگاري از لاريجاني پرسيد نحوه عملكرد و سخن گفتن نمايندگان از تريبون مجلس چه طور بايد باشد كه شائبه اختلاف‌افكني بوجود نيايد كه لاريجاني پاسخ داد: به اين موضوع از دو طريق مي‌توان نگاه كرد؛ يكي اينكه ماهيت سخن به گونه‌اي باشد كه مسائل فرعي را بر مسائل اصلي غلبه دهد كه اين كار مفيدي نيست چرا كه همه مي‌دانيم مسائل اصلي چيست و بايد در شرايط فعلي پيگيري مسائل اصلي با توانمندسازي ذهني با هم باشند.
وي با بيان اينكه طرح آراء مخالف در ذات خود به معني اختلاف‌افكني نيست، افراط و تفريط را مضر دانست و افزود: در مجلس مباحث دوستانه‌اي مطرح مي شود و جنس مطالب دردمندانه است و به جز موارد معدود، بنده مواردي كه دلالت بر اختلاف‌افكني داشته باشد مشاهده نكردم و به نظرم حركت مجلس هشتم سالم و صحيح بود و حكايت از استقلال مجلس داشت كه من آن را ستايش مي‌كنم.
رئيس مجلس در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران قم كه از طريق ويدئو كنفرانس مطرح شد و موضوع انطباق قوانين در شوراي نگهبان و اشكالي كه اين كار در سرعت قانونگذاري ايجاد مي‌كند را مطرح كرد، گفت: ابتدا اين نكته را بگويم كه بنده به اينكه نماينده استان قم هستم افتخار مي‌كنم.
وي در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: راهكار اين است كه به هنگام بررسي قوانين در كميسيون‌ها از صاحب‌نظران ديني استفاده شود و مشاوراني در اين زمينه وجود داشته باشند.
رئيس مجلس با بيان اينكه روند كار ما با شوراي نگهبان هنوز اينقدرها پر ترافيك نيست، افزود: خيلي از قوانيني كه تاكنون تصويب شده را شوراي نگهبان نيز تاييد كرده و در مواردي هم رفع ابهام مي‌شود كه در اين چند ماه در مجلس هشتم تقريبا پنج مورد چنين وضعي داشت.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري از حوزه انتخابيه‌اش، درباره يك مشكل محلي در زمينه مجتمع فناوري ارتباطات، گفت: در گذشته به اين موضوع توجه شد كه با توجه به ظرفيت‌هاي فراوان قم در باره فناوري ارتباطات، مجتمعي براي اين كار در قم ايجاد شود كه زمين آن تامين شد اما بانك‌ها براي پرداخت با مشكلاتي مواجه هستند كه برخي از طرح‌هاي ديگر نيز چنين مشكلي دارند اما اين موضوع را پيگيري مي‌كنم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار ال بي سي لبنان درباره محاصره غزه و بسته بودن گذرگاه‌هاي مصر به غزه اظهار داشت: وضعيت كنوني غزه حكايت از نوعي وحشي‌گري دارد كه برخي كشورهاي غربي با پشتيباني از رژيم صهيونيستي آن را رقم زده‌اند و يك و نيم ميليون از مردم غزه در محاصره هستند و اين حادثه كم نظيري هست و نمي‌دانم چگونه است كساني كه شعار حقوق بشر مي‌دهند به راحتي چنين فشاري به ملت را مجاز مي‌دانند.
وي اقدام رژيم صهيونيستي در محاصره غزه را نشاندهنده شرايط دروني رژيم صهيونيستي و در راستاي فرافكني دانست و افزود: نظامي كه مقتدر باشد دست به چنين كاري نمي‌زند.
وي بحران‌هاي به وجود آمده پس از جنگ سي و سه روزه براي رژيم صهيونيستي را حاكي از آشفتگي اين رژيم دانست و تصريح كرد: پاسخ آنها مقاومت ملت فلسطين و حماس خواهد بود، ضمن اينكه بايد در صحنه بين‌المللي نيز هوشياري وجود داشته باشد.
لاريجاني ادامه داد: سكوت برخي كشورهاي اسلامي و داد و ستدهاي برخي از آنها با رژيم صهونيستي همانند نقطه سياهي در تاريخ باقي مي‌ماند همانگونه كه در جنگ 33 روزه نيز برخي از همين كشورها رد و بدل‌هايي با رژيم صهيونيستي داشتند كه بعد از شكست مفتضحانه اين رژيم، سرافكنده شدند؛ درباره گذرگاه رفح نيز با دوستان مصري تماس‌هايي به صورت تلفني و حضوري داشتيم اما پاسخ‌هايشان قانع‌كننده نبوده است.
خبرنگار خبرگزاري ايلنا از لاريجاني پرسيد آيا اصولگرايان به كانديداي واحد مي‌رسند كه وي پاسخ داد: فكر نمي كنم هنوز همه گروه‌ها كانديداي خود را معرفي كرده باشند، بلكه تاكنون فقط يك نفر كانديداتوري خود را اعلام كرده‌اند و گروه‌هاي سياسي در دو جريان بزرگ، گمانه‌زني‌هاي مختلفي داشته و دارند اما صحنه انتخابات هنوز آرايش كاملي پيدا نكرده‌اند.
وي تصريح كرد: در بين اصولگرايان، افراد و شعب مختلف هنوز به تصميمي جامع نرسيده‌اند كه البته هنوز هم زود است و شايد هم طرفين در حال بررسي آرايش جبهه مقابل هستند و به زمان بيشتري نياز داريم تا بتوانيم دقيق اظهار نظر كرد.
خبرنگار فارس از رئيس مجلس شوراي اسلامي پرسيد با توجه به اينكه موضوع اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شده آيا ورود مجمع تشخيص به اين بحث به معناي ناديده گرفتن حق مجلس نيست؟ ضمن اينكه آيا اين كار مجمع تشخيص وظيفه نظارتي شوراي نگهبان را محدود نمي‌كند؟
لاريجاني پاسخ داد: ‌اين موضوع در مجمع تشخيص مطرح شد اما مجمع به آن ورود پيدا نكرد؛ اين موضوع مطرح شده كه با توجه به تغييرات مكرر اين قانون در مجالس مختلف، خوب است كه قانون جامعي درباره آن داشته باشيم كه اين حرف درستي است و براي تقويت بنيه مردم‌سالاري مفيد است. همچنين بحث شد كه چارچوب‌هاي اين قانون به صورت جامع بحث شود اما تدوين قانون بر عهده مجلس باشد مانند سياست‌هاي كلي، لذا در اين رابطه يك تقسيم‌بندي كاري رخ خواهد داد.
لاريجاني خاطرنشان كرد: قرار نيست نظارت شوراي نگهبان برداشته يا محدود شود، من چنين برداشتي از اين جلسه نداشتم.

*پرداختن به موضوع رفراندوم كمكي به طرح تحول اقتصادي نمي‌كند

لاريجاني بعد از ظهر امروز دوشنبه در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت مبني بر اظهار نظر برخي از نمايندگان درباره به رفراندوم گذاشتن موضوع طرح تحول اقتصادي همزمان با انتخابات رياست جمهوري گفت: اين موضوع را در رسانه‌ها ديدم و آنگونه كه رسانه‌ها مطرح كردند را در متن مجلس مشاهده نكردم.
وي افزود: طرح تحول اقتصادي موارد تخصصي زيادي دارد تا وقتي كه مسير تخصصي خود را در دولت و مجلس طي نكند، بيان اين گونه مطالب كمك‌كننده به حل مسئله نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي طرح تحول اقتصادي را يكي از اضلاع كلان كشور دانست و گفت: ‌اين موضوع احتياج دارد تا كارشناسان اقتصادي بر روي آن تامل كنند و طرح اينگونه مسائل زود هنگام است و نيازي به اين موضوع وجود ندارد. هنوز دولت لايحه مذكور را به مجلس ارائه نكرد و مجلس نيز بررسي‌هاي لازم را انجام نداده است و چه بسا در اين مسير به فرمول مشخصي برسيم.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري پيرامون موضوع مذاكرات احتمالي ايران با رئيس‌جمهور منتخب آمريكا و اينكه آيا اولويت‌هاي ملي ايران براي مذاكرات مشخص شده است، گفت: چون چنين بحثي تاكنون مطرح نبوده بنابراين محتواي آن مورد بررسي قرار نگرفت اما مي‌توان تشخيص داد كه در اين مذاكرات چه مواردي را مطرح خواهد شد.
وي با بيان اينكه مسائل مختلفي در صحنه بين‌المللي و منطقه مطرح است، تصريح كرد: اين مسائل حكايتگر يك نوع رفتار نادرست از سوي آمريكا است كه باعث ايجاد تنفر در بين مردم شد و بر اساس نظرسنجي در كشورهاي منطقه اين امر تائيد شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد:‌ تغيير چنين استراتژي غلطي مي‌تواند مهم باشد.
لاريجاني گفت: جمهوري اسلامي ايران خواهان صلح و ثبات در منطقه است بنابر اين دامنه موضوعات مي‌تواند روي اين مسائل باشد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص نظارت مجلس بر امور با بيان اينكه در قانون اساسي وظايف قوه مقننه به خوبي احصا شده است،‌ گفت:‌مجلس شوراي اسلامي در اصلاح آئين‌نامه داخلي خود تلاش كرد تا مكانيزم‌هايي را در خصوص نحوه نظارت مجلس بر قواي ديگر در راستاي حفظ حقوق ملت به درستي طراحي كند. براي نظارت مجلس راهكارهاي جديدي در آئين‌نامه وجود دارد و ممكن است راهكارهاي ديگري هم انديشيده شود.

* خبر كسري 30 هزار ميلياردي دولت نادرست است

وي در پاسخ به سوالي درباره كسري 30 هزار ميليارد ريال بودجه دولت و اينكه با توجه به كاهش قيمت نفت ممكن است شاهد تورم در جامعه باشيم گفت: اينكه گفته مي‌شود دولت 30هزار ميليارد تومان كسري دارد ما به چنين محاسبه‌اي نرسيده‌ايم، ممكن است افراد تخمين‌هاي مختلفي بزنند، اما ما با توجه به گفتگوهايي كه با دولت داشتيم چنين رقمي را تاييد نمي‌كنيم.
لاريجاني با اشاره به كاهش قيمت نفت گفت: در تنظيم بودجه سال گذشته تلاش شد تا بودجه با روند افزايش قيمت نفت تنظيم نشود الان هم بندهايي در مجلس مطرح است كه بودجه طوري تنظيم شود تا شاهد كسري بودجه نباشيم البته راه‌هايي وجود دارد كه واردات به اقتصاد كشور ضرر نزند.
خبرنگاري از رئيس مجلس شوراي اسلامي پرسيد: جايگاه نظارت مجلس كجاست؟ گفته مي‌شود كه نقش مجلس در زندگي سياسي ايران در حال تضعيف شدن است. وقتي امروز شاهد ارتباط ويدئو كنفرانس شما با قم بوديم، چنين برداشت مي‌شود كه شما قصد داريد تا بگوييد در پايتخت مذهبي ايران عده‌اي پشتيبان شما هستند كه لاريجاني در پاسخ به وي گفت: ما نمي‌توانيم از طراوت ذهني جنابعالي جلوگيري كنيم؛ با اين طراوت زنده باشيد، ما خوشحاليم.
لاريجاني افزود: من نماينده شهر قم هستم و اين ارتباط به اين دليل برقرار شد و لطف مراجع به خود را افتخار مي‌دانم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس از چنان جايگاهي برخوردار است كه قابل تضعيف شدن نيست، گفت: چنين وضع و پديده‌اي را در سيماي مجلس هشتم نمي‌بينم، مجلس در طول اين مدت نشان داد كه آنجايي كه ناراضي و كژي مشاهده كند قدرت درست كردن مسائل را دارد و اگر سخن حقي را ببيند از آن سخن حمايت مي‌كند. من مسير را روشن مي‌بينم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري مهر مبني بر انداختن مدال به گردن يك اسرائيلي در مسابقات بين‌المللي توسط يكي از مسئولين ورزشي ايران گفت: وقتي كميسيون فرهنگي مجلس وارد اين موضوع شد و اين موضوع را بررسي كرد دلالت بر اين دارد كه مجلس روي اينگونه موضوعات حساس است و اين مورد مسئله‌اي نيست كه از ديد مجلس مغفول بماند.

*نمايندگان كنگره آمريكا فرصت كنوني را براي مذاكره با ايران مناسب دانسته‌اند

لاريجاني در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوال خبرنگار كيودو ژاپن در خصوص بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي در طول 30 سال اخير و بزرگترين چالشي كه امروز نظام جمهوري اسلامي ايران با آن روبه رو است، گفت: بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي مردم سالاري ديني است كه در كشور ما بعد از يك دوره استبداد زده مردم ايران به آن دست يافتند و استقلال سياسي واقعي پيدا كردند و آن عنصر الهام بخش انقلاب اسلامي توانست فكرهايي نوين در ذهن جوانان در ساير كشورها به وجود بياورد كه موضوع بسيار پر اهميتي است.
وي افزود: يكي از قدرت هاي مهمي كه در مقابل يك جانبه‌گرايي آمريكا ايستادگي كرده، ايران است و اين فكر نوين جمهوري اسلامي ايران بود و اين مسئله، دستاورد بزرگي هم براي ايران است و هم براي بشريت.
لاريجاني در خصوص چالش‌هاي پيش روي ايران گفت: چالش ها از تنوع برخوردار است؛ برخي از اينها به خاطر آن است كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، سياست آمريكا انكار انقلاب اسلامي بود كه همچنان سياست خود را دنبال كرده و اين چالشي است كه به نفس هاي آخر خود مي‌رسد. در واقع پس از 30سال كه از انقلاب اسلامي ايران گذشته، توانمندي جمهوري اسلامي ايران در حدي است كه آنها از اين سياستهاي خود مايوس شده‌اند.
وي افزود: اين در حالي است كه برخي از صاحب نظران آنها در لسان مي‌گويند كه بايد با ايران كه مسلط به دانش هسته اي بوده و توانمندي يك بازيگر قوي در منطقه را دارد، سخن ديگري بگوييم.
خبرنگار اعتماد ملي از لاريجاني سوال كرد: نشست فرداي نمايندگان ادوار مختلف مجلس در واقع گرد‌همايي بسياري از چهره هاي ملي در كنار يكديگر است. حال اين سوال مطرح است كه چرا اين گردهمايي صرفا سمبليك است و اين توان در كشور وجود ندارد كه از اين ظرفيت در جهت پيشرفت كشور استفاده شود؟ آيا ضروري است كه در انتخابات آينده، رئيس جمهوري با وجهه ملي انتخاب شود تا از اين ظرفيت ها استفاده كند؟ اين در حالي است كه اصولگرايان اعلام كردند كه احمدي نژاد تنها كانديداي اين جريان است.
رئيس مجلس پاسخ داد: در جلسه فردا، نمايندگان مختلف ادوار گوناگون شركت كرده و قاعدتا چهره هاي مختلفي حضور دارند. تلاش كشور اين است كه از ظرفيت هاي مختلف كشور استفاده بشود و طبعا سلايق مختلفي در اين زمينه است. اين كاستي كه شما مي‌گويد از همه ظرفيت چهره هاي شاخص كشور استفاده نمي‌شود، در همه دولت ها با فراز و نشيب‌هايي وجود داشته است و اختصاص به شرايط فعلي ندارد.
لاريجاني افزود: گاهي در دولت‌ها سلايق منبسط تر بود و گاهي اينگونه نبوده است اما هميشه با اين پديده مواجه بوديم. اصل اينكه از ظرفيت‌هاي مختلف در جاي خودش استفاده بشود، حرف صحيحي است و فكر مي‌كنم توانمندي كشور ما در حد خوبي است كه بايد از همه آنها در جاهاي مختلف استفاده كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار داشت: در مورد انتخابات هم همانطور كه قبلا عرض كردم نبايد پيش گويي هاي زودتر از زمان خودش را انجام داد؛ قاعدتا وقتي يك رئيس جمهوري با راي مردم انتخاب مي‌شود شخصيت ملي خواهد بود. مهم اين است كه سياست ها به نحوي باشد كه از ظرفيت‌هاي مختلف استفاده شود و بايد آرايش كانديداهاي انتخاباتي را در زمان آينده مشاهده كرد.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وطن امروز در خصوص ارائه لايحه طرح تحول اقتصادي و همچنين ارائه طرحي توسط كميسيون مبني بر اينكه پرداخت نقدي يارانه ها در سال اول اجرا نشود تا انتخابات برگزار شود، اظهار داشت: در مجلس نظرات متنوعي در مورد اين طرح وجود دارد. وقتي لايحه‌اي از دولت مي‌آيد قاعدتا مسير بررسي خود را در كميسيون طي خواهد كرد. نبايد انتظار داشت كه طرح ديگري مطرح نشود. اين نكته‌اي كه فرموديد طرح ديگري در كميسيون مطرح است، درست است اما چون اين طرح و لايحه يك موضوع را پيگيري مي‌كنند در همان كميسيون ويژه بررسي مي‌شود .
وي افزود: اينكه در صحنه فكري سياسي جامعه به اين طرح نگاه انتخاباتي هم مي‌شود، بايد بگويم كه بررسي ما در مجلس و نگاه ما به اين موضوع نگاه انتخاباتي نيست بلكه اگر مسئله‌اي به نفع كشور باشد هر زمان ارائه شود، مفيد است. بنابراين نظر مجلس با نظر احزاب و خبرنگاران متفاوت است ما يك مرجع حقوقي هستيم و كار خودمان را انجام مي‌دهيم.
وي همچنين در تشريح نظر خود در مورد ظرفيت افرادي كه براي انتخابات مي‌توانند حاضر شوند، گفت: اين موضوع چه در مورد اصولگراها و چه اصلاح طلب ها بايد در زمان خودش مشخص شود. فكر مي‌كنم نكته‌اي كه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند كه زمان بحث هاي انتخاباتي هنوز زود است بايد مورد توجه قرار گيرد. اصل اينكه نظرها گفته شود امري مفيد در كشور است اما فضا را زودتر از زمان خود انتخاباتي كردن، ممكن است باعث چالش‌هايي در كشور شود. بايد صبر كنيم و بينيم كه چه افرادي در انتخابات ظاهر مي‌شوند و اقبال عمومي نسبت به آنها چيست.
خبرنگار همشهري از رئيس مجلس شوراي اسلامي پرسيد: بعد از راي عدم اعتماد مجلس به كردان، شما در نشست مطبوعاتي اعلام كرديد كه دولت با اين تغيير در لبه تيغ قرار گرفته و اخيرا هم گفت و گويي با يكي از خبرگزاري‌ها (خبرگزاري فارس) داشتيد و اعلام كرديد تغييرات در وزارت كشور به معناي يك تغيير است و دولت با يك تغيير ديگر مشمول اصل 136 نمي‌شود. لطفا در اين خصوص توضيح دهيد.
لاريجاني در پاسخ به اين سوال گفت: با توجه به زمان كوتاهي كه به پايان دولت است، توصيه مي كنم نمايندگان كمتر از استيضاح استفاده كنند.
وي افزود: برداشت شخصي من از قانون اساسي اين است كه اگر در يك وزارتخانه اي چند تغيير رخ بدهد، به معناي چند تغيير نيست مثلا فرض كنيد در دولت هيچ كدام از وزرا تغيير نكنند اما مثلا وزير ارتباطات 10 بار تغيير كند، آيا اين 10 تا تغيير محسوب مي شود يا يك تغيير؟ به همين دليل برداشت من از قانون اساسي اين گونه است ولي بايد هم نظر شوراي نگهبان و هم اداره قوانين را در اين مورد لحاظ كرد.
لاريجاني ادامه داد: برداشت شخصي من اين بود كه چون در وزارت كشور سه تغيير ايجاد شده، نمي‌توان آنرا 3 تغيير محسوب كرد و اين نظر حقوقي مجلس نيست و ما در اين زمينه نظر مجلس را نگرفتيم اما توصيه كلي من اين است كه در شرايط فعلي نمايندگان تا آنجا كه ممكن است از ساير ابزارهاي نظارتي استفاده كنند. ضمنا اينكه استيضاح حق نمايندگان است.
لاريجاني در پاسخ به خبرنگار شبكه العالم كه از وي سوال كرد: جواب مجلس به نامه نمايندگان كنگره آمريكا چيست و همچنين با توجه به مصوبه مجلس مبني بر دستور ساخت 20 نيروگاه هسته اي تاكنون چه اقداماتي صورت گرفته و نظارت مجلس در اين قضيه در چه مرحله است، گفت: در مورد آن نامه نگاري‌ها قبلا هم عرض كردم كه چندين نامه از طرف اعضاي كنگره و سناتورها رسيده بود، اخيرا هم نامه‌اي از آنها رسيده بود و ما احساس مي‌كنيم وقت آن رسيده كه مذاكراتي را في مابين داشته باشيم. ما هنوز جواب منفي به اين موضوع نداديم بلكه در دست بررسي است.
لاريجاني در مورد ساخت نيروگاه هسته اي نيز گفت: در مورد نيروگاه ما متناسب به نيازي كه در 20 سال آينده داريم، نيازمند 20 نيروگاه اتمي هستيم و اين كار دنبال مي‌شود و سازمان انرژي اتمي مناقصه‌اي را برگزار كرد و از دانشمندان داخلي براي ساخت نيروگاه هاي با قدرت متوسط دعوت كرد كه همه اينها در جهت اجراي مصوبه مجلس است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران در خصوص طرح وحدت ملي كه لاريجاني يكي از پيشنهاد دهندگان اوليه آن است و اينكه در صورت موفقيت اين طرح، آيا ممكن است شما كانديداي مورد نظر افرادي باشيد كه اين طرح را دنبال مي‌كنند، گفت: تا آنجايي كه ممكن باشد از بستر انتخابات سمت و سوي وحدت و منافع ملي را داشته باشيم، فكر پسنيده اي است.
وي افزود: تمركز ذهني سياستمداران روي مولفه هاي ملي هميشه براي كشور كمك كننده است و به جاي اينكه با مناقشات خود ظرفيت سياسي كشور را سايش دهند، ما اين را تبليغ كنيم به تمركز روز نقاط مشترك. اين كار، كار مثبتي است.
لاريجاني افزود: در اداره مجلس هشتم هم نظر من اين است كه به جاي اينكه جريانات سياسي مجلس به پراكندن نظرات خود و اختلافات سياسي بپردازند، تلاش كنيم ذهن كارشناسي آنها را روي منافع ملي متمركز كنيم و جنبه تخصصي و كارشناسي در موضوعات حاكم شود. الان احساس مي‌كنم دوستان نمايندگان مجلس پاسخ خوبي به اين فكر دارند و زحمت كشيده اند به جاي چالش هاي سياسي، روي مسائل اصلي متمركز شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: به عنوان مثال در كميسيون ويژه همه گروه هاي سياسي حضور دارند كه يك امر پسنديده است و به طرح تحول اقتصادي، سياسي نگاه نمي‌كنند.
علي لاريجاني همچنين در اين نشست از طريق ويدئو كنفرانس به چند سوال ديگر خبرنگاران قم پاسخ داد.

*چون كانديدا نيستم اظهارنظرم درباره دولت ائتلافي وجهي ندارد

لاريجاني در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوالي درباره تشكيل دولت ائتلافي گفت: در صحنه رسانه‌ها آراي متنوعي مطرح است و كساني كه كانديدا هستند بايد نسبت به اين موضوعات نظر دهند؛ اگر دولت‌ها براي منافع ملي از همه ظرفيت‌ها استفاده كنند، چيزي است كه من مي‌پسندم. اما چون كانديدا نيستم، اظهار نظرم وجهي ندارد.
خبرنگار روزنامه اعتماد از لاريجاني پرسيد اگر دولت دهم اصلاح‌طلب باشد آقاي لاريجاني چهره مخالف اصلاحات خواهد داشت يا چهره معتدل كنوني كه وي پاسخ داد: ما بايد ببينيم رفتار كساني كه در راس قرار دارند چگونه است؛ اگر روي منافع ملي تمركز داشته و به آباداني و سلامت فكري كشور توجه كنند مورد حمايت مجلس هستند. اما اگر دچار فرسايش شوند مجلس با استراتژي خودش برخورد مي‌كند؛ ‌نسبت من هم با اين موضوع همين است و درگيري‌هاي سياسي را مفيد نمي‌دانم چرا كه كشور نيازمند استفاده از همه ظرفيت‌ها براي اعتلاء است.
لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه بهترين و بدترين قانون در طول سالهاي قانونگذاري در ايران چه بوده است، گفت: بايد استفسار كاملي انجام شود و همه عرصه‌ها را بايد از هم تفكيك كرد تا بتوان درست به ارزيابي نشست. اما بنده قانون اصل 44 را قانون خوبي مي‌دانم كه اگر درست اجرا شود، اقتصاد فراگير و فضاي كسب و كار رونق خواهد گرفت؛ بگذاريد درباره بدترين قانون هم ديگران اظهار نظر كنند.
خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني شهر از لاريجاني پرسيد شما نامه‌اي به دولت درباره بودجه مترو نوشته‌ايد، اگر جواب ندهند آيا شما هم مثل آقاي حدادعادل به رهبري نامه مي‌نويسيد؟ لاريجاني پاسخ داد: احتياجي به تظلم‌خواهي نيست چرا كه اين موضوع در كميسيون مربوطه مطرح است و پيگيري خواهد شد.
رئيس مجلس درباره نامه قاليباف به خود درباره قانون شهرداري نيز اظهار داشت:‌ درباره اين قانون كميسيون عمران نظر مي‌دهد و نهادها هم مي‌توانند پيشنهادات خود را به اين كميسيون بدهند.
لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در فراكسيون اكثريت طرحي براي اجماع اصولگرايان در انتخاب آينده مطرح است، گفت: در فراكسيون اصولگرايان چنين موضوعي مطرح نشده است.
رئيس مجلس پيرامون پيگيري برخي نمايندگان براي تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني اظهار داشت: سفرهاي استاني ابتكار خوبي است، و اينكه دولت با قبول زحمت به استان‌ها مي رود تا مشكلات را بررسي كند، نكته مثبتي است؛ در اين ميان نظارت بيشتر نمايندگان در موضوعات مختلف نيز حق مجلس است.
خبرنگاري به لاريجاني گفت: شما گفته‌ايد كه تورم ربطي به مجلس ندارد، آيا مجلس مي‌تواند از اين مسئوليت شانه خالي كند؟ كه وي پاسخ داد: بين قوا تقسيم كار وجود دارد و در حالي كه مجلس وظيفه نظارت را دارد، وضعيت تورم در كشور مربوط به مجلس نيست و زائيده رفتار اجرايي است. اما ما اعلام كرده‌ايم كه مجلس به طرح‌ها و لوايح تورم‌زا پاسخ مثبت نمي‌دهد.
خبرنگاري عرب زبان سوالي در خصوص رفتار آمريكا در منطقه و نوع مواجهه با ايران پرسيد كه لاريجاني پاسخ داد: رفتار ماجراجويانه آمريكا در منطقه منجر به مشكلاتي شده است كه در اين هيچ ترديدي نيست و به همين دليل هر راهي كه اين شرايط را تعديل كند مورد استقبال ما است و هر كمكي كه از ايران چه در موضوع هسته‌اي و چه در مسائلي همچون عراق و افغانستان بر بيايد، ما از آن استقبال مي‌كنيم.
رئيس مجلس در پاسخ به سوال ديگري درباره لايحه ماليات بر ارزش افزوده، با تاكيد بر اينكه اين قانون بار تورمي ندارد، گفت: لايحه تعويق اجراي اين قانون به مجلس داده نشده است.
خبرنگاري از لاريجاني خواست كه توضيح دهد آيا با ميرحسين موسوي مذاكره‌اي داشته است؟ كه رئيس مجلس پاسخ داد: ما چنين ملاقاتي نداشتيم اما نمي‌دانم چرا چنين حساسيتي درباره اين موضوعات وجود دارد؛ ديدار رجال سياسي چيز مطلوبي است، من بارها آقاي موسوي را ديده و با هم صحبت كرده‌ايم؛ گاهي در مجمع تشخيص، گاهي در موضوعات هسته‌اي در دبيرخانه و يا جاهاي ديگر، مثل ساير صاحب‌نظران.
وي تاكيد كرد: من اين را مفيد مي‌دانم كه مسئولان كشور از ظرفيت‌هاي مختلف استفاده كنند؛ و در همين راستا با آقاي موسوي صحبت مي‌كنيم مثل آقاي ناطق و كروبي كه هميشه با هم صحبت‌هايي داريم.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن