تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837465098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجلی ِ شعر در رنگ های بوم نقاشی / یادبود ِ بانوی نقاشی ِ نائیو ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: به مناسبت ششمین سالگرد درگذشت مکرمه قنبری، بانوی نقاشی نائیو ایران







نه خواندن می دانست
نه نوشتن
اما چیزی می گفت
که نه خوانده بودم
نه کس نوشته بود

این شعر عباس کیارستمی را می توان ترجمان زندگی مکرمه قنبری دانست که ۷۷سال زندگیش در روستای درینکده بابل به کشاورزی گذشت.

مکرمه دوست داشت شعر بگوید ولی چون سواد خواندن و نوشتن نداشت نقاشی می کرد. او نقاشی را در شصت و چهار سالگی و به صورت خود آموخته شروع کرده بود.


نقاشی اول

مکرمه گاو محبوبی داشت که برای چراندن آن مجبور بود روزانه مسافتی طولانی را بپیماید. پس از چندی بیمار می شود و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع او حیوان را می فروشند. مکرمه متأثر از این اتفاق به سکوت و انزوای خود پناه می برد. اولین نقاشی او گاوی بود که با گل و خاک روی سنگ نقاشی کرد. پسر مکرمه که به شوق مادر پی برده بود ۵۰ کاغذ و مقداری رنگ برای او می گذارد. بعد از چند هفته که به درینکده باز می گردد مکرمه پشت و روی کاغذها را نقاشی کرده بود و کارش به نقاشی روی دیوار هم کشیده بود.


نقاشی دوم

زنان، مردان، دیوان و فرشتگان و موجودات خیال انگیزی که از ذهن او تراوش می کنند اجاق گاز و یخچال، درها، پنجرهها و حتی کدوهای حلواییش را می پوشانند. با کشیدن نقاشی ها مکرمه به کلی خوب می شود. دیوارهای خانه کوچک مکرمه مملو از طرح ها و رنگ هاییست که چهره مکرمه را همراه با کودکانش در طبیعت و میان درختان میوه با گل ها و پرندگان و حیوانات خانگی محبوبش می سازند. در میان تصاویری که زندگی روزمره مکرمه در مزارع برنج و گندم را نشان می دهند، قصه ازدواج اجباریش در دوره ارباب رعیتی، زندگی در کنار هووها و رؤیاهایش بارها تکرار و روایت می شوند.







مکرمه در چهارده سالگی ازدواج کرد. ازدواجی که به خواسته اش نبود. او دل در گروی جوانی ۲۱ ساله و با سواد داشت که از طرف دولت برای کارهای اداری به روستا سر می کشید. آن دو به یکدیگر علاقه داشتند اما چون برادر ارباب برای مکرمه پا پیش گذاشته بود، پدر مکرمه پنهانی به جوان بله داد. سرانجام کدخدا توانست به زور کتک و شلاق مکرمه و پدرش، بعد از ۱۵ روز از آن ها بله بگیرد و پس از مراسم عروسی با شلاق دختر را سوار الاغی کند و به ده بیاورد. پسر جوان دیگر هیچ وقت پیدایش نشد بی آن که مکرمه بفهمد فراریش دادند یا او را کشتند.

"ممد آقا" کدخدای ۵۷ ساله ده و پدر ۱۲ فرزند بود، مکرمه سومین زنی بود که او به خانه اش می برد. او مردی خشن بود که عادت داشت زنانش را به بهانه های مختلف به درخت ببندد و با یراق اسب و شلاق به باد کتک بگیرد. قصه ممد آقا که بعد از سال ها زندگی و تولد ۹ فرزند هم به او علاقه ای نداشت و انتقاد از نظام ارباب رعیتی همیشه در نقاشی های مکرمه حضور دارد. یکی از تابلوهای زیبای مکرمه قصه پر رنگ و آب مردی است که با شلاقی سیاه دختری را گرفته، بر خروسی می برد. عده ای دور آن ها جمع شده اند تا با چوب دو شاخ جلوی مرد را بگیرند، اما هرچه می کنند موفق نمی شوند. همگی دور تا دور تابلو ایستاده اند و رفتن مرد و دختر را تماشا می کنند.


نقاشی سوم

زنان سوژه محوری نقاشی های مکرمه هستند. زنان مکرمه زیبا و با رنگ هایی روشن و شاد تصویر می شوند: زن زحمت کش روستایی، دخترانی که به زور ارباب عروس شده اند و زنان عاشق در کنار مردان دیو صفت شاخدار که نمونه بارز پلیدی و زورگویی اند. در نقاشی های مکرمه چهره مردان اغلب کریه و ناخوشایند است. یکی از دلایل ترسیم مردان با چشمانی خشن و در هیبت ماران و موجودات اهریمنی فرازمینی ازدواج ناخواسته مکرمه و سختی ها و خاطرات ناخوشایند زندگی اوست.







مکرمه درباره زندگی روزمره اش می گوید: "من همیشه کاری برای انجام دادن دارم. در خانه هم کار می کنم، هم نقاشی. هیچ گاه بیکار و بیهوده زندگی نکردم. حتی مانند سایر خانم ها، عادتی به خواب ظهر ندارم." مکرمه سال ها عروس های ده را آرایش می کرد و مدتی هم به خیاطی می پرداخت. ۱۲ سال قابله روستا بود و بیش از ۲۵ نوزاد را به دنیا آورد و حتی در به دنیا آوردن بره ها و گوساله های کدخدا هم کمک می کرد.

شوهر مکرمه داستان های زیادی از شخصیت های شاهنامه، لیلی و مجنون و همچنین قصه هایی از قرآن مانند ابراهیم و اسماعیل، یوسف و زلیخا و حضرت مریم و عیسی را از بر می خواند. نقاشی های مکرمه مملو از این داستان ها و همچنین متل ها و قصه های بومی و عاشقانه مازندران است. وقتی پای صحبتش می نشستند تمام زیر و بم تابلویش را توضیح می داد، منظومه هایی چون رعنا و نجما، امیر و گوهر و منظومه طالبا. برای بعضی از تابلوها هم خودش داستان سرایی می کرد. هنر مکرمه بدوی است. بی پیرایگی کودکانه و سادگی فرم ها در کنار ترکیب بندی محکم آثار او را در کارهای پل کله، هنری ماتیس و مارک شاگال نیز می توان یافت.


نقاشی چهارم

رنگ در نقاشی های قنبری تند و فوتوریستی است. تمام این رنگ ها را می توان در محیط روستا یافت. می شود آن ها را در چهل تکه هایی که پیرزن ها می دوزند و در بافته های تزئینی پیدا کرد. اما استفاده از بوم و قلم مو اتفاقی است که برای کمتر روستایی یی می افتد. جان بخشی به این رنگ های درخشان و ترکیب متنوع آن ها روی بوم نمی تواند یکسر اتفاقی باشد.







مکرمه تا سال های آخر عمرش در کنار کار در مزرعه نقاشی می کرد و علاقه داشت نقاشی هایش را به دیگران هدیه کند. او تابلوی بزرگی از حرم امام رضا کشیده و آن را به مسجد روستا هدیه کرده بود. اولین نمایشگاه مکرمه در سال ۷۴ به همت پسرش و خانم سیحون برگزار شد. در هشت سال نقاشی بی وقفه او، هشت نمایشگاه انفرادی و ۱۵ نمایشگاه گروهی از آثارش برگزار شد.

مکرمه قنبری درباره سال ها نقاشی کشیدن در روستا می گوید: "چهار سال تنها شب ها نقاشی می کردم. هرگاه مهمان ناخوانده ای سر می رسید به سرعت همه وسایلم را پنهان می کردم. آن ها فکر می کردند کاغذ و رنگ و قلم به چه درد یک کشاورز می خورد؟"

نقاشی کشیدن مکرمه به راحتی در میان اهالی روستا و حتی در خانواده اش پذیرفته نمی شد. یکی از پسران مکرمه چون مادرش تصویری برهنه از آدم و حوا کشیده بود از او دلگیر بود و سال ها با او صحبت نمی کرد.


نقاشی پنجم

مکرمه در سیر خلق آثارش مسحور دنیای درونی، خواب ها و رؤیاهایش می شود. او بر خلاف هووی صدساله اش که کدخدا، نظام ارباب رعیتی و سختی زمانه را قسمت و سرنوشت خود می داند، با نقاشی هایش یکسر علیه سرنوشت خود عصیان می کند. زیباترین آثار مکرمه متعلق به دورانی ست که او با به تصویر کشیدن زنان و مردان عاشق به ترمیم خاطرات و بازسازی گذشته خود دست می زند. نقاشی های او بازتاب زخمی هستند که سال ها قبل با ازدواجی اجباری بر دختری جوان زده شده. زخمی که با از دست دادن گاو محبوب در میانسالی سر باز می کند و در نقاشی ها التیام می یابد.







نقاشی ششم با زیرنویس لیلی و مجنون

در این آثار، مکرمه شاعر، جوان محبوبش را با گل هایی در دست در فضایی شاد و رنگین کمانی بالای سر، رو در روی خود نقاشی می کند. یا همراه او سوار بر مرغی بال گسترده به سوی آسمان می رود.

مکرمه قنبری در آبان سال ۸۴ در روستای زادگاهش چشم از جهان فروبست و در باغچه خانه اش به خاک سپرده شد. پیش از مرگ مکرمه نمایشگاه هایی از آثار او در کشورهای مختلف برگزار شده و در سال ۲۰۰۱ توسط بنیاد پژوهش های زنان سوئد به عنوان زن سال برگزیده شده بود. خانه مکرمه قنبری در روستای درینکده بابل با ثبت در فهرست آثار ملی به موزه تبدیل شده که هر ساله همزمان با سالگرد وفات او کارگاه هایی از نقاشان خود آموخته در آن برگزار می شود.







" رادیو زمانه "








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1596]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن