تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816344816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر عنوان شد:آزادي21 هزار زنداني جرايم غير عمد 350 ميليارد تومان بودجه مي خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد:آزادي21 هزار زنداني جرايم غير عمد 350 ميليارد تومان بودجه مي خواهد
معاون ستاد ديه كشور از 21 هزار نفر با جرايم غير عمد در زندانهاي كشور خبر داد و گفت: 350 ميليارد تومان براي آزادي اين زندانيان نياز است.

محمد علي ساري معاون ستاد ديه كشور در گفتگو با خبرنگار مهر به تشريح وضعيت زندانيان جرائم غير عمد در كشور پرداخته است كه در ذيل متن اين گفتگو را مشاهده مي كنيد.

* خبرگزاري مهر- گروه اجتماعي : جمعيت حال حاضر زندانيان جرائم غير چه ميزان است؟ و به طور كلي چه ميزان اعتبار براي آزادي اين تعداد زنداني مورد نياز است؟

- محمد علي ساري : در حال حاضر 21 هزار نفر به دليل جرائم غير عمد در زندانها نگهداري مي شوند كه 50 درصد اين تعداد ( 10 هزار و 500 نفر ) در حال حاضر در مرخصي به سر مي برند و اين امر به دنبال تاكيدات و رويكرد رئيس قوه قضائيه بر حبس زدايي است.

اغلب زندانيان جرائم غيرعمد را زندانيان ديه تشكيل مي دهند و اين امر نشئت گرفته از عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و بي احتياطي مردم است كه هر سال منجر به راهي شدن تعداد كثيري به زندانها مي شود و اين در حالي است كه روزانه 10 تا 12 هزار تومان براي نگهداري هر زنداني هزينه مي شود.

* به گفته مسئولان راهنمايي و رانندگي طي 6 ماهه اول امسال 13 هزار و 68 نفر بر اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده اند. اين ميزان تلفات تا چه اندازه باعث افزايش تعداد زندانيان ديه شده است؟

- هر ساله تعداد كثيري به دليل تصادفات ناشي از جرح و فوت راهي زندان مي شوند و اغلب اين افراد نيز متاهل بوده و داراي وضعيت اقتصادي نامناسب هستند و قادر به پرداخت ديه اشخاص نيستند.

اغلب منابع مالي ستاد ديه از محل كمكهاي مردمي و تسهيلات قرض الحسنه بانك تجارت و رفاه تامين مي شود بنابراين اين منايع چندان بالا نيست كه بتوان زمينه آزادي تمامي زندانيان حال حاضر جرائم غير عمد را فراهم نمود.

هم اكنون نيز 14 هزار نفر به دليل ناتوانايي در پرداخت ديه در زندانها بسر مي برند كه از اين ميزان در حدود 7 هزار نفر همواره در مرخصي هستند.

رسالت ستاد ديه شناسايي و بررسي و تحقيق و كمك به زندانيان بدهكار در جرايم غير عمد است ، اما ستاد ديه به زندانياني كه در اثر استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الكلي تصادف كرده اند يا سابقه اعتياد و سوء پيشينه داشته باشند هيچ كمكي نمي كند.

* نحوه اعطاي مرخصي به زندانيان با جرايم غير عمد به چه صورت است؟

- اعطاي مرخصي به زندانيان با جرايم غير عمد بستگي به نظر قاضي ناظر زندان دارد به گونه اي كه شوراي داخل زندان وضعيت متهم را بررسي مي كند و در صورت احراز شرايط با مرخصي موافقت خواهد شد.

آمارهاي سازمان زندانها نشان مي دهد كه اعطاي مرخصي به زندانيان به خصوص با جرايم غير عمد، تاثيرات بسيار مطلوبي بر بازگشت اين افراد به زندگي و حفظ اركان خانواده آنان دارد و مناسب است كه اين تاثيرات مطلوب به نحو مقتضي از سوي كارشناسان و رسانه ها بررسي و منعكس شود.

* به گفته رئيس قوه قضائيه سالانه يك ميليون فقره پرونده در كشور تشكيل مي شود. اين روند در افزايش زندانيان چك هاي برگشتي چه ميزان تاثير گذاشته است؟

- در حال حاضر 10 هزار نفر به دليل چك ، مهريه و نفقه در زندانها بسر مي برند كه از اين تعداد هزار و 300 نفر زندانيان مهريه ، 300 نفر مربوط به چك و مابقي مربوط به چك هستند و از اين تعداد نيز در حدود 5 هزار نفر در مرخصي بسر مي برند .

بررسي پرونده هاي زندانيان چك نشان مي دهد اغلب چك هاي برگشتي كه منجر به زنداني شدن افراد شده است ميلياردي مي باشد و از سوي ديگر بايد گفت در حال حاضر آمار زندانيان ديه رو به كاهش مي رود اما در مقابل بر زندانيان چك مرتب افزوده مي شود.

ارزيابي ها نشان مي دهد 150 ميليارد تومان اعتبار براي آزادي زندانيان چك نياز است اما به طور كلي در ارتباط با كل زندانيان با جرائم غير عمد 350 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

* به نظر شما اجراي قانون بيمه اجباري شخص ثالث در وروي زندانيان ديه تاثيري خواهد داشت ؟ در متن قانون به چه مواردي اشاره شده است؟

- قانون بيمه اجباري شخص ثالث كه از تاريخ 20/6/ 87 به صورت قانوني لازم الاجر شده است و با توجه به اينكه يكي از بحثهاي بازداشتي و زندانيها به خاطر جرايم مربوط به راهنمايي و رانندگي است ، قضات بايد بر اساس قانون بيمه اجباري، بيمه نامه ها را به عنوان وثيقه بپذيرند.

بر اساس اين قانون در تصادفات بدني شركتهاي بيمه مكلف هستند 50 درصد خسارت را در روز اول به حادثه ديدگان پرداخت كنند.

همچنين بر اساس اين قانون اتومبيلهايي كه به كشور وارد و يا خارج مي شوند در صورتي كه بيمه داشته باشند و در صورت بروز حادثه در بازگشت به كشور مي توانند خسارت بيمه را در دريافت كنند، بنابراين نيازي به طرح دعوا در كشور خارجي نيست.

پليس مكلف است بر اساس اين قانون، سامانه الكترونيك و نظارت بر خودروهاي فاقد بيمه نامه را طراحي كند تا اتومبيلهاي فاقد بيمه نامه كنترل و شناسايي شوند تا شاهد تردد خودروهاي فاقد بيمه نامه در جاده هاي كشور نباشيم.

پيش بيني مي شود با اجراي صحيح قانون بيمه اجباري دارندگان وسايل نقليه موتوري و زميني ، ورودي زندانيان ديه به صفر برسد و درآمد صندوق تامين خسارت بدني بيش از 100 ميليارد تومان افزايش يابد.

* اعتبار 1200 ميليارد توماني دولت براي آزادي زندانيان غير عمد تحت چه شرايطي پرداخت مي شود؟

- دولت 1200 ميليارد تومان در سال جاري براي كمك به آزادي زندانيان ديه اختصاص داده كه اين ميزان در غالب وام قرض الحسنه در اختيار زندانيان ديه قرار خواهد گرفت.

در سالهاي گذشته اعتبارات اختصاص يافته مشمول زندانيان چك ، مهريه و نفقه نمي شد ، اما با موافقت رئيس جمهور بنا شده از اين پس زندانيان چك ، مهريه و نفقه نيز از كمك هاي دولت بهره مند شوند.

آئين نامه اجرايي كمك 1200 ميليارد توماني دولت به زندانيان ديه ابلاغ شده و از طريق بانك هاي عامل از جمله تجارت ، رفاه و ملت در غالب وام هاي قرض الحسنه به زندانيان مشمول پرداخت خواهد شد كه اين امر چندي است كه آغاز شده است .
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن