تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850059478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آستانه كنسرت مشترك با عليزاده؛ درويشي: كليدر را با جانم نوشته‌ام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در آستانه كنسرت مشترك با عليزاده؛ درويشي: كليدر را با جانم نوشته‌ام
خبرگزاري فارس:محمدرضا درويشي گفت: نوشتن قطعه كليدر مثل سياه چاله‌‌اي بود كه هر چه در آن جلوتر مي‌رفتم تلخ تر مي‌شد و درواقع تاكنون قطعه‌اي به اين تلخي ننوشته‌ام. اما اين موسيقي برايم عزيز است و آن را با همه جانم نوشته‌ام.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري فرهنگ وآهنگ، قطعه كليدر ساخته محمدرضا درويشي كه بر اساس بخش‌هايي از رمان كليدر اثر محمود دولت آبادي نوشته شده در كنسرت مشترك او با حسين عليزاده در روزهاي 6 و 7 دي در تالار بزرگ كشور با حضور بخش ساز‌هاي زهي اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين اجرا خواهد شد. اين قطعه 52 دقيقه‌اي بخش اول اين كنسرت مشترك را تشكيل مي‌‌دهد.
محمد‌رضا درويشي درباره چگونگي ساخته شدن اين قطعه گفت:حدود سه سال پيش ساخت اين قطعه از سوي موسسه انتشاراتي فرهنگ معاصر با مديريت آقاي "داود موسايي" به من پيشنهاد شد. ابتدا بخش‌هايي از رمان را آقاي "محمد افتخاري "انتخاب كردند كه با تغييراتي به نسخه نهايي براي ساخت اين قطعه رسيديم. در ادامه اين بخش‌ها را با صداي آقاي دولت آبادي در استوديو ضبط كرديم و براساس اين بخش‌ها از زمستان سال 85 شروع به نوشتن قطعه در هشت قسمت كردم.
اين آهنگساز و محقق افزود:هر قسمت تصويري است از بخشي از رمان كه پس از موسيقي با صداي خود آقاي دولت آبادي شنيده مي‌شود.يعني ابتدا موسيقي شنيده مي‌شود و بعد آن قسمت از رمان كه موسيقي بر اساس آن ساخته شده. كار نگارش در بهار سال 86 به پايان رسيد و در تير ماه همان سال به اكراين رفتم و قطعه با اجراي بخش ساز‌هاي زهي اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين ضبط شد. بعد در تهران صداي آقاي دولت آبادي را بين قطعات گذاشتيم. در نهايت 8 قسمت موسيقي براي هفت قسمت از كتاب طراحي شد كه قسمت هشتم در حكم قسمت فينال قطعه است.
درويشي درباره اين قطعه كه توسط يك اركستر 40 نفره اجرا شده ،ادامه داد:كليدر يكي از تلخ‌ترين و سياه‌ترين كار‌هايي است كه در زندگي هنري خود نوشته‌ام. در خود رمان هم چنين است كه هرچه داستان جلوتر مي‌رود نسبت‌هاي بيشتري با تاريكي پيدا مي‌كند. نوشتن اين قطعه مثل سياه چاله‌‌اي بود كه هر چه در آن جلوتر مي‌رفتم تلخ تر مي‌شد. من تاكنون قطعه‌اي به اين تلخي ننوشته‌ام. اين موسيقي برايم عزيز است و آن را با همه جانم نوشته‌ام. اين درست كه معمولا هنرمند روي همه آثار خود با همه جان وجودش كار مي‌كند اما اين قطعه با همه كار‌هاي ديگرم متفاوت بود. اول پارتيتور نوشته‌ام: موسيقي كليدر سوگنامه عشق است و غمنامه فراق و تنهايي.
گرد آورنده دايره المعارف ساز‌هاي ايراني در پاسخ به اينكه با توجه به مكان رخداد داستان اين تصور وجود دارد كه بايد از ساز‌هاي ايراني و محلي در ساخت موسيقي آن استفاده شود ،گفت:رمان كليدر يك ظاهر دارد و يك باطن. در ظاهر اتفاق‌ها در يك روستا در شمال خراسان و سبزوار رخ مي‌دهد و مردم همه از اهالي روستا هستند اما اثر باطني هم دارد كه فراتر از ظاهر آن است. باطن اين اثر مربوط به همه اعصار و همه مردم ستمديده جهان مي‌شود. باطن رمان ارتباطي با شمال خراسان ندارد و من مي‌خواستم باطن اين اثر را با موسيقي بازگو كنم. اين باطن براي بيان شدن نياز به يك محمل داشته كه در رمان مارال، گل‌محمد، بلقيس و مكان رخداد شمال خراسان است. نمي‌خواستم به صرف اينكه قصه در آن منطقه رخ مي‌دهد از موسيقي شمال خراسان استفاده كنم. اثر من مجرد از زمان و مكان است و يك موسيقي مدرن محسوب مي‌شود. فكر مي‌كنم اگر فقط به سراغ تم‌هاي محلي مي‌رفتم، موسيقي شكست مي‌خورد.
وي مي‌افزايد:با اين وجود در قسمت هفتم با عنوان "نعش كشتگان" كه مربوط به لحظه بعد از اعدام گل‌محمد و خاكسپاري اوست از دو صداي لالايي كه مربوط به شما خراسان است و با صداي خود زنان شمال خراسان ضبط شده استفاده كرده‌ام. تا حدي كه بايد از از نواهاي محلي استفاده شده و حتي عين صدا را آورده‌ام.
البته اين دو لالايي در اجراي دي ماه در تالار بزرگ كشور اجرا نخواهد شد.
درويشي در اين باره گفت:استفاده از سيستم پلي ‌بك در كنار اجراي زنده منطقي به نظر نمي‌آمد از سويي اين امكان هم وجود نداشت كه يك زن روستايي را در كنار اركستر بنشانيم و او را با گروه هماهنگ كنيم. اما در كليت نظرم اين بود كه اگر صرفا به سراغ موسيقي نواحي بروم اثر زمين مي‌خورد. اين قطعه يك اثر مدرن انتزاعي است كه فراتر از يك زمان و مكان مشخص است.
آهنگساز قطعه كليدر درباره اقتباس موسيقايي از اثر ادبي گفت:صدا نسبت به كلمه و تصوير مجردتر است و كمتر مي‌تواند به شكل مستقيم به تصويرگري بپردازد. اما آثاري در تاريخ موسيقي وجود دارند كه مي‌خواهند تصوير عرضه كنند. مانند مقام طرقه در شمال خراسان كه پرواز طرقه را به عنوان يك پرنده اساطيري به سمت خورشيد توصيف مي‌كند.
وي بيان داشت:در موسيقي سمفونيك هم مي توان به گونه "پوئم سمفونيك" اشاره كرد كه به آن سمفوني شعري هم مي‌توان اطلاق كرد. نمونه‌هايي مانند پوئم سمفوني "چنين گفت زرتشت" يا "دن كيشوت" اثر "ريچارد اشتراوس" از اين جمله اند و بر اساس يك متن ادبي ساخته شده‌اند اما به هر حال به خاطر خصلت‌هاي انتزاعي‌تر صدا در مقايسه با كلمه اين برداشت مي‌تواند با برداشت مخاطب از همان رمان متفاوت باشد يا نسبت‌هاي قطعه با اثر ادبي به شكل واضح درك و احساس نشود.
درويشي در پايان اشاره كرد:اين قطعه بر اساس فواصل نوا نوشته شده و در جاهايي مدلاسيون‌هايي به شور، دشتي، بيات اصفهان و... اتفاق مي‌افتد اما بخش آغاز و پايان در پرده‌هاي نوا نوشته شده است.
كنسرت مشترك محمدرضا درويش و حسين عليزاده در روز‌هاي 6 و 7 دي ماه در تالار بزرگ كشور برگزار خواهد شد. اين كنسرت به همت مجله "فرهنگ و آهنگ" با همكاري انجمن موسيقي ايران تدارك ديده شده است.
انتهاي پيام/ش
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن