واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: افتتاح نمايشگاه بررسي 80 سال هنر مدرن هويت ايراني هنرمندان
«80 سال هنر مدرن در ايران، مديون افرادي است كه در سال هاي سخت آغاز قرن 14 كار كردند و براي مطرح كردن اين هنر زحمت كشيدند.» جواد مجابي هنرمند، نقاش و شاعر در مراسم افتتاح نمايشگاه 70 سال هنر مدرن اين جمله را گفت و به روزگار قديم ايران رفت و از آثار مدرن آن روزها گفت؛ «در حوالي سال هاي 1300 كه قرن 14 شمسي آغاز مي شد، در عرصه هاي مختلف هنر و ادبيات، آثار مدرني كه قبلاً از آنها خبري نبود، ظاهر شد. رمان «تهران مخوف»، شعر «افسانه» نيما، نمايشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» از حسن مقدم، حضور قمرالملوك وزيري بر صحنه موسيقي و... از جمله تغييرات بنيادي بود كه در پنج شش سال اول قرن 14 اتفاق افتاد.» بعد سراغ حركت مدرن در نقاشي رفت؛ «نقاشي ايران كه تا قبل از آن وامدار سبك كمال الملك بود، در سال 1307 با اولين تابلوي مدرن از ابوالحسن صديقي ظاهر مي شود و به نوعي اين حركت آغاز هنر مدرن در ايران محسوب مي شود.» او ابوالحسن صديقي را آغازگر نقاشي مدرن دانست و گفت؛ «هرچند برخي همچنان معتقدند آغاز حركت مدرن در حوزه هنر با تاسيس دانشكده هنرهاي زيبا در 1324 همزمان است، اما با چاپ كتاب ابوالحسن صديقي و آثار او متوجه مي شويم اين هنرمند يكي از پيشروترين هنرمندان در آن زمان بوده است.» او توضيحاتي هم درباره نوگرايي در هنر داد؛ «نوگرايي بدين معني است كه هنرمند قصد حركت داشت، ولي از آنجا كه پايه هاي آن حركت در ايران شكل نگرفته بود، لذا هنرمندان به سمت آن چيزي كه در دنياي غرب وجود داشت، گرايش پيدا كردند بدون اينكه دست به خلق بزنند. در واقع در اين حركت يك نوع سردرگمي وجود داشت و حتي استادان آن زمان نيز قادر نبودند اين ذهنيت نو را به شكل درست مطرح كنند، اما همين هنرآموزان بعدها پايه هاي هنر نو و مدرن را شكل دادند.» اين شاعر و منتقد در بخشي از حرف هايش به هويت در كار هنرمندان ايراني اشاره كرد و گفت؛ «با وجود اينكه اين هنرمندان تلاش داشتند به كارهاي خود هويت بدهند، اما اين هويت يابي نتيجه چنداني نداشت اما بعدها اين افراد با برپايي نمايشگاه هايي كه در انجمن هاي فرهنگي و هنري مي گذاشتند، مردم را با الفباي اين هنر آشنا كردند.» او به روحيه خاص مردم ايران نسبت به هنرهاي تجسمي اشاره كرد و گفت؛ «متاسفانه در آن زمان مردم چندان به هنرهاي تجسمي گرايش نداشتند و اين هنرها به شكل جدي در ميان مردم رشد نكرده بود به طوري كه بسياري از شاگردان مطرح كمال الملك در اوج گمنامي و فقر مردند، اما باز هم تثبيت هنرهاي تجسمي در اين شكل مديون افرادي بود كه آغازگر اين حوزه محسوب مي شدند. حتي روزنامه هاي آن زمان نيز به شدت بر ضد هنر مدرن حركت مي كرد و به خصوص از سوي كلاسيك كارها اين حركت دامن زده مي شد.» در اين نمايشگاه كه با سخنراني مجابي افتتاح شد، مجموعه يي از نقاشي، نقاشي خط و طراحي هاي تعدادي از هنرمندان معاصر ايران همچون احمد اسفندياري، آيدين آغداشلو، محمد احصايي، نصرالله افجه يي، ناصر اويسي، هوشنگ پزشك نيا، ناصر پلنگي، صادق تبريزي، محمدعلي ترقي جاه، منوچهر توانفر، محمود جوادي پور، جواد حميدي، محمدعلي حيدريان، منصوره حسيني، ايران درودي، جليل رسولي و غيره از آغاز هنر مدرن در ايران تا به امروز در نگارخانه اويسي به نمايش گذاشته شده است.
يکشنبه 10 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]