تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816726660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تسونامی جیب بری در خطوط بی آر تی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مهدی یکی از ماموران خطوط بی آر تی بر این باور است که در برخی از ساعات روز حجم بالایی از مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و همین موضوع عاملی می شود برای تسهیل در امر جیب بری.

ازدحام بی پایان مردم در خطوط بی ارتی و بازی برخورد آنها با یكدیگر صحنه ای است تکراری كه می توان به راحتی اکران آن را هر صبح و عصر در گوشه گوشه شهر مشاهده کرد تا این حقیقت ناگفته بیانگر این باشد که سیستم حمل و نقل عمومی همچنان با مشكلات عدیده رو به رو است. این در شرایطی است که همچنان مسئولین بر طبل تو خالی کارا بودن این سیستم می کوبند و به پای آن مهر تایید می زنند و به عبارتی تمام قد در برابر مخالفان آن اقدام به موضع گیری می کنند.

اما نکته اینجاست که موضوع تنها به صورت های چسبیده به در اتوبوس، نفس های تنگ شده مردم و نهایتا درگیری های لفظی ایجاد شده بین مردم خلاصه نمی شود چرا که این فضای پر تداخل بستری است مناسب برای ارتکاب جرم که شاید کوچکترین آن را بتوان جیب بری نامید. اگر روزگاری بازار و محل های خرید مامنی مناسب برای جیب برها به حساب می آمدند اما این روزها رد جیب برها را می توان به راحتی در خطوط بی آر تی زد و وجود آنها را با فریادهایی لمس کرد كه حكایت از خالی شدن جیب یكی از مسافران دارد.

به تعبیر یكی از شهروندان گوشت یخی شدن و عدم رعایت حقوق شهروندی یكی از مهمترین عللی محسوب می شود كه به دزدان اجازه می دهد تا به راحتی در كنار مردم قرار بگیرند و و به عبارتی پا در كفش دارایی آنها کنند.

خبرهایی همچون؛ زن جیب بر كه طعمه های خود را بین مسافران اتوبوس های brt انتخاب می كرد دستگیر شد، زن میانسالی كه به خاطر شلوغی اتوبوس های تندرو از مسافران زن دزدی می كرد به دام پلیس افتاد، شاه دزد ترمینال غرب با سابقه ۵۰۲ فقره سرقت، بالاخره دستگیر شد و ... هر از چند گاهی از سوی پلیس آگاهی به گوش می رسد که هر کدام حكایت از برخورد نیروی انتظامی با این دست از سارقان دارد اما سوال اساسی اینجاست چرا با وجود این برخوردها همچنان دزدان بی آر تی غوغا می كنند و هر روز شكایتی جدید در این زمینه به مراكز انتظامی ارائه می شود. ایا می توان این برخورها را اقداماتی مقطعی نامید؟
حضور کمرنگ پلیس در شهر
در همین رابطه یكی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار انتظامی فارس می گوید: سال های قبل ما شاهد حضور گشت های نیروی انتظامی در سطح شهر بودیم اما متاسفانه این حضور كمرنگ شده و خلاء هایی را به وجود آورده كه زمینه ساز جرم است.

وی ادامه می دهد: متاسفانه خطوط بی آر تی مقصد مجرمان كوچك شده. آنها از ازدحام مردم استفاده كنند و اقدام به جیب زنی می كنند. خوشبختانه این موضوع تا كنون برای من به وجود نیامده اما زمانی كه از بی آر تی استفاده می كنم همیشه این دلهره را با خود دارم كه نكند در بین تكان های اتوبوس و فشارهای جمعیت مورد دستبرد قرار بگیرم.
خدماتی که همچنان لنگ می زند
از سوی دیگر یكی از مسافران دائمی بی آر تی بر این باور است كه وقتی خدمات مناسب نباشد مردم برای رسیدن به كارهای خود مجبورند تا به هر شكل ممكن خود را به اتوبوس برسانند و با فشار وارد آن شوند.

این زن میانسال ادامه می دهد: این فشردگی جمعیت باعث می شود تا جیب قاپان به خود جسارت دهند و به راحتی اقدام به دزدی كنند. این موضوع برای یك وسیله حمل و نقل عمومی بسیار نامطلوب است و به هیچ عنوان نمی توان آن را پذیرفت. یکی از دوستان من متاسفانه با این مشکل رو به رو شد و حقوق یک ماهش مورد دستبرد قرار گرفت. من این موضوع را مطرح می کنم، کسانی که از بی آر تی استفاده می کنند عموما از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستند و برای هر هزار تومانی شان برنامه ای خاص را دارند. به نظر من باید هم مردم خودشان هواس شان را بیشتر جمع کنند و هم پلیس با استفاده از ماموران زبده خود این سارقان را شناسایی و بازداشت کنند.
اخلاق هم در بی آر تی به سرقت می رود
بریده شدن كیف بانوان به توسط تیغ كاتر و خالی كردن آن بخش دیگری از موج كیف قاپی در سیستم حمل و نقل درون شهری محسوب می شود كه تهدیدات خاصی را با خود به همراه دارد به نحوی که می توان آن را در زمره جرایم خشن قلمداد کرد. اما نكته جالب توجه در زمینه دزدی از قسمت زنانه اتوبوس دزدان زن نمایی است كه با تغییر ظاهر اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود می كنند تا این سوال پدید آید كه تا چه میزان باید شاهد زیر پا گذاشتن اخلاق از سوی مجرمانی بود هیچ گونه تعهد اخلاقی ندارند و با تغییر ظاهر خود را در بین زنان وارد می کنند.
برای امنیت چه کردیم
"یكبار كه برای خرید قصد بازار رفتن را داشتم، با بی آر تی فردوسی آمدم. وقتی كه از اتوبوس پیاده شدم زیر كیفم پاره شده بود و کیف پولم با تمام مدارک شناسایی ام دزدیده شده بود"

"مریم.ل" با بیان این مطلب اظهار می دارد: بعد از آن ماجرا شك عجیبی به من وارد شد و باعث شد تا چند روز فشار عصبی سنگینی را تحمل كنم. سوال من از مسئولین بی آر تی و نیروی انتظامی این است كه چرا برای برقراری امنیت اقدامی نمی كنند. چند وقت پیش مردی را كه چادر سرش كرده بود در اتوبوس گرفتند و تحویل نیروی انتظامی دادند وقتی ما حتی امنیت اخلاقی مان با تهدید رو به روست چگونه می توانیم توقع داشته باشم كه در اتوبوس جرایمی همچون سرقت صورت نگیرد.

از سوی دیگر مهدی یکی از ماموران خطوط بی آر تی بر این باور است که در برخی از ساعات روز حجم بالایی از مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و همین موضوع عاملی می شود برای تسهیل در امر جیب بری.

وی می گوید: شما یک بازی فوتبال را مشاهده کنید. وقتی جمعیت صد هزار نفری به استادیوم می رود برقراری امنیت برای نیروی انتظامی واقعا سخت می شود حال چه برسد به ما که می بایست امنیت مسافران میلیونی را تامین کنیم.
و اما ...
به هر صورت سرقت و جیب زنی یکی از مهمترین چالش های موجود در سیستم به اصطلاح پر سرعت حمل و نقل درون شهری محسوب می شود. مشکلات ایجاد شده برای مردم مسئولین شهری را می بایست مجاب نماید تا در کنار نیروی انتظامی اقدام به حفظ امنیت مالی و اخلاقی شهروندان کنند چرا که در غیر این صورت باید شاهد موج جدیدی از دزدی در مجموعه حمل و نقل شهری بود که همچون تسونامی امنیت را مورد هدف قرار داده است.

گفتنی است به تایید قاضی همت یار در گفتگوی کوتاهی که با فارس داشت سرقت و ربایش در هر شكل از نظر قانونی با مجازات رو به روست. طبق ماده ۶۵۴ تا ۶۶۱ افرادی كه اقدام به جیب بری می كنند محكوم به حد، حبس و بازگشت اموال خواهند شد.

گزارش از: مصطفی خدابخشی






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن