تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833171401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست كانت و روشنگري عنوان شد كريم مجتهدي: من فلسفه كانت را تجليل مي‌كنم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست كانت و روشنگري عنوان شد كريم مجتهدي: من فلسفه كانت را تجليل مي‌كنم
خبرگزاري فارس: كريم مجتهدي گفت: آنچه من بواسطه آن كانت را مورد تجليل قرار مي‌دهم مقاله او درباره روشنگري نيست بلكه خود فلسفه كانت است.


به گزارش خبرنگار آئين و انديشه فارس كريم مجتهدي در نشست كانت و روشنگري در تالار كمال دانشگاه تهران با اشاره به مسئله تجديد حيات فرهنگي در قرن 16 و تفاوت آن با عصر روشنگري (رنسانس) در قرن هجده گفت: اگر از نظر تاريخي بخواهيم به عصر روشنگري نگاه كنيم به قرن 16 و تجديد حيات فرهنگي مي‌رسيم كه از ايتاليا آغاز شده است.
وي قرن 18 يا حمان عصر روشنگري را عصري مهم در غرب دانسته و تصريح كرد: در اواخر قرن 18 سه اتفاق مهم رخ داد. اتفاق نخست انقلاب صنعتي در انگلستان بود. اين انقلاب تأثيرات بسياري بر حوزه‌هاي ديگر از جمله اقتصاد و فرهنگ داشت. اتفاق و رخداد دوم انقلاب اجتماعي - سياسي در فرانسه بود و سومين رخداد انقلاب فرهنگي در آلمان. در واقع عصر روشنگري از مقدماتي آغاز شد كه ريشه در گذشته داشت.
اين مدرس دانشگاه تهران با مقايسه اصطلاح «عصر روشنگري» در زبان‌هاي فرانسوي، آلماني و انگليسي به مشتركات آن اشاره كرد و اظهار داشت: نكته مشترك و قابل تأملي كه بين اين اصطلاحات وجود دارد «نور» يا «وضوح»‌است. كه از واژه لاتيني «LUX» گرفته شده است.
وي تصريح كرد: اين اصطلاحات همه از ذهن روشن سخن مي‌گفتند.
كريم مجتهدي با اشاره به چگونگي شكل‌گيري عصر روشنگري در فرانسه و انگلستان و اينكه در اين دو كشور به شكل خودجوش شكل گرفته در مقايسه با آلمان گفت: عصر روشنگري يك ضرورت تاريخي و بستر مناسب در فرانسه و انگلستان داشت و به عبارتي خودجوش بود. اما در آلمان اين چنين نبود. «فردريك دوم» در آلمان زماني كه تصدي كشور را برعهده داشت با توجه به اين كه تحصيلاتش در فرانسه بود و به اين زبان به نگارش كتاب هم پرداخته بود تحولي اجباري در آلمان ايجاد كرد.
مؤلف كتاب «فلسفه نقادي كانت» ادامه داد: ‌به دوره فردريك دوم دوران «استبداد متور» مي‌گويند «ولف» پس از «لايب نيتس» فيلسوف رسمي فردريك است، كه او هم علاقه به روشنگري دارد. پس از مدتي فلاسفه رسمي و دانشگاهي آلمان اين قدر مجهز بودند كه در انگلستان و فرانسه هم‌چنين موقعيتي ديگر نمي‌شد.
مؤلف كتاب «فلسفه در قرون وسطي» با اشاره به اينكه «كانت وارث عصر روشنگري است» گفت: كانت كتاب نقادي‌اش را در سال 1781 منتشر كرد «كانت» زماني به عرصه آمد كه هر آنچه براي روشنگري قرار بود حادث شود اتفاق افتاده بود.
مجتهدي در ادامه با اشاره به موقعيت دوران «كانت» اضافه كرد: در سال 1783 دو سال بعد از كتاب «عقل محض» كانت، يك كشيش پروتستاني در يكي از معتبرترين ماهنامه‌ها در برلين مطلبي مي‌نويسد و مي‌گويد «روشنگري چيست»؟ در آن مقاله پرسش از اين نيست كه «روشنگري چيست؟» بلكه به شكلي انتقادي از «روشنگري» پرسش مي‌كند. در ادامه آن ماهنامه هم موقعيت را مغتنم شمرده و پرسش روشنگري چيست را به نظرسنجي مي‌گذارد. براي نخستين‌بار در سال 1873 «مفدلسن» پاسخ مي‌دهد. او مي‌گويد ما مي‌خواهيم به عقل و علوم متكي باشيم.
وي ادامه داد: اما مقاله دوم را «كانت» مي‌نويسد. در اين مقاله سه چهار صفحه‌اي كانت مي‌گويد: روشنگري خروج انسان از حالت «نابالغي» است. به اين معنا كه وقتي از حالت نابالغي خارج شديد روشنگريد او عدم بلوغ را هم تحميل خود انسان مي‌داند و پاي نقص فاهمه نمي‌گذارد. او مي‌گويد ما عادت مي‌‌كنيم كه اينگونه فكر كنيم در واقع عدم روشنگري به نوعي تنبلي ذهني است كه خودمان بر خودمان تحميل مي‌كنيم و انگار نمي‌خواهيم عقل‌مان را بپذيريم.
مؤلف كتاب «درباره هگل و فلسفه روح» در ادامه تصريح كرد: «كانت» عبارت معروفي از يك شاعر رومي به نام «هوراس» مي‌آورد و مي‌گويد: شهامت فكر كردن داشته باش. او مي‌گويد روشنگر كسي است كه شهامت فكر كردن داشته باشد.
وي تصريح گفت: آنچه من بواسطه آن كانت را مورد تجليل قرار مي‌دهم مقاله او درباره روشنگري نيست بلكه خود فلسفه كانت است.
«فلسفه استعلايي» كانت از قرن هجدهم به بعد تأثيرات فراواني دارد كه تا امروز هم ادامه پيدا كرده است اگر اتفاقي از دوران روشنگري و پس از روشنگري به فرهنگ بشري در حوزه فلسفه رسيده «فلسفه استعلايي» (شناخت امكانات ما تقدم) بوده است. از اين نظر است كه من كانت را بسيار مهم مي‌دانم.
انتهاي پيام/ش
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن