تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815196517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابیانه موزه سرخ


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: پلکانی به درون تاریخ
ابیانه در زاویه شمال غرب کوه کرکس و منتهی الیه رودخانه برز واقع شده است. فاصله آن تا جاده نطنز کاشان 22 کیلومتر است .خانه های این روستا بر روی دامنه شمالی دره با شیبی تند و سرسبزی که از سنگ های رسوبی سبز رنگ است واقع شده اند.خانه ها از رنگ سرخ منحصر به این محل و با اسلوب ساختمانی خاص در سطحی محدود به صورت پلکانی و مسلط بر یکدیگر بنا شده اند. بر بالای ساختمان این دیواره سنگی زیبایی ، دیواره شمالی روستا را تشکیل داده است که ساختمان این دیواره سنگی و هماهنگی رنگ آن با ساختمان خانه ها برای هر گردشگری جالب توجه است . موقعیت طبیعی روستا به شکل یک بشقاب گود بیضی شکل است که اطراف آن را رشته کوههای دیواره مانند احاطه کرده اند.آب و هوای روستا ییلاقی و زمستان آن طولانی است ، البته هوا در سراسر سال لطافت خاصی دارد.قدمت فرهنگ و زبان مردم ابیانه به دوران هخامنشیان و ساسانیان می رسد.
ابیانه پلکانی است به درون تاریخ ، در خانه های قدیمی آن هنوز ظروف سفالی با قدمتی چند صد ساله وجود دارد. سبک خانه سازی در این روستا به دوره صدر اسلام تا زمان صفویه و پس از آن پیوند می خورد.مصالح به کار رفته در ساختمان های ابیانه ، چوب درخت چنار ، خاک رس قرمز ، خشت ، آجر و سنگ است .
برخی از اماکن و بناهای تاریخی ابیانه شامل موارد زیر هستند:
آتشکده هارپک : این آتشکده در وسط روستا قرار دارد و مربوط به عهد هخامنشی است. بر خلاف اسلوب ساختمان های محل ، این بنا از پایه تا پوشش سقف با طاق ضربی و با سنگ لاشه و گچ ساخته شده که به همین دلیل در 50 سال اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.
قلعه ها :
ابیانه شامل سه محله به نام های پایین هر ده ، سیمان و پل است . این محله ها قلعه های استحفاظی دارند که اینک نیمه مخروبه باقی مانده اند. قلعه پایین هر ده صخره ایی است و فقط از طرف در ورودی راه آمد و شد دارد که در مواقع اضطراری پناهگاه مناسبی است. محله پل و سیمان بطور مشترک یک قلعه دارند که بر ستیغ کوه سنگی ساخته شده است. بر دامنه جنوبی روستا ، قلعه یاله همونه دیده می شود. قلعه مخروبه دیگری به نام قلعه نزاتون نیز در سمت شرق در باغ های روستا قرار دارد.
مسجد برزله و مسجد حاجتگاه ، امامزاده ابیانه ، خانقاه نیز از آثار دیدنی این شهر محسوب می شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن