تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زبان دين و قرآن/6حجت‌الاسلام ساجدي:دين مجموعه‌اي از گزاره‌هاي معرفت‌بخش است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زبان دين و قرآن/6حجت‌الاسلام ساجدي:دين مجموعه‌اي از گزاره‌هاي معرفت‌بخش است
گروه انديشه: دين مجموعه‌اي از گزاره‌هاي بيان كننده هست و نيست‌ها، بايد و نبايدها است كه ناظر به هدايت انسان است لذا گزاره‌هاي ديني معرفت‌بخش هستند. در حالي كه در تعريف ماخر از دين، نه‌تنها دين داراي بايد و نبايد نيست بلكه هيچ‌گونه جهان‌بيني خاصي به انسان نمي‌دهد، بديهي است كه با چنين تعريفي از دين، گزاره‌هاي ديني مانند همان احساس شخصي، غير معرفت‌بخش هستند.
به گزارش‌ خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) پرسش از معرفت‌بخشي در گزاره‌هاي ديني، از چالش‌هاي شايان توجه دين‌پژوهي معاصر در زبان دين است و از پرسش‌ معناداري يا بي‌معنايي و نگرش‌هاي پوزيتيويستي اهميتي فزون‌تر دارد.

در مورد اين با حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدي، دكتراي فلسفه دين از دانشگاه مك‌گيل و دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) كه مؤلف چندين كتاب و مقاله در زمينه زبان دين است، به گفت‌وگويي نشستيم و وي ضمن بيان مطالب فوق معرفت‌بخشي و يا غير معرفت‌بخشي گزاره‌‌هاي ديني را منوط به پيش‌فرض تعريف دين دانست.

ساجدي در ابتداي اين گفت‌وگو بيان كرد: نگرش بي‌معنايي گزاره‌هاي ديني به دليل شكست پوزيتويسم منطقي، حتي در غرب هم به افول گراييده و با انتقادهاي جدي مواجه شده است؛ و انچه امروزه بر آن تأكيد مي‌شود، نه بي‌معنايي، بلكه غيرمعرفت‌بخشي گزارهاي ديني است.

مؤلف «زبان دين و قرآن» در ادامه افزود: رويكرد غير معرفت‌بخشي به گزاره‌هاي ديني، طيف گسترده‌اي از ديدگاه‌هاي طرح شده درباره زبان دين، مانند حاميان زبان ابراز احساسات و زبان اسطوره‌اي را در بر مي‌گيرد. و به گفته «جان هيك»؛ فيلسوف برجسته دين، امروزه شاهد چرخشي در دين‌پژوهي هستيم. اين چرخش با غير معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني ملازم است.

مؤلف «دين و دنياي مدرن» اظهار كرد: بسياري از دين‌شناسان غربي، اعم از معتقدان و منتقدان پوزيتيويسم منطقي، در غير معرفت‌بخشي زبان دين و گزاره‌هاي ديني اشتراك عقيده دارند. همه در اين امر شريك‌اند كه اين گزاره‌ها را غير معرفت‌بخش؛ يعني غير از حاكي از واقع بدانند.

وي نظريه خود را كه معرفت‌بخش بودن گزاره‌هاي دين است را بر تعريف از دين مبتني كرد و ادامه داد: زماني مي‌توانيم از معرفت‌بخشي و يا غير معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني صحبت كنيم كه منظور خود را از دين بيان كنيم.

ساجدي افزود: به عنوان مثال در دين اسلام، ابتدا بايد منظور از دين، از ديدگاه خود و از ديدگاه اسلام را بررسي كينم و در مرحله بعد بحث كنيم كه قرآن واقعا كتاب اين دين است يا نه كتاب دين نيست بلكه گفته‌هاي شخص نبي(ص) است؟! و اگر قرآن، كتاب خدا و دين خدا است، به چه معنايي است؟!؛ يعني به چه منظور از بايد هر ديني خدا كتابي را براي دينداران خود بر شخص نبي(ص) نازل كند.

مؤلف «دين در نگاه مدرن» تأكيد كرد: يكي از مشكلات در باب معرفت‌بخشي يا غير‌معرفت‌بخشي گزاره‌هاي ديني در ميان انديشمندان غربي در فهم اصل دين دين است؛ يعني مشخص نكرده‌اند كه منظورشان از دين چيست.

مدرس حوزه علميه قم در ادامه اظهار كرد: اگر ما مفاهيمي در باب حقيقت دين نداشته باشيم نوبت به بحث به كتاب و زبان دين نمي‌رسد. چرا كه اگر فردي قائل به اين شد كه دين احساس شخصي در باطن افراد است، اصلا بحث به معرفت‌بخشي نمي‌رسد.

مترجم «فلسفه زبان ديني» در ادامه گفت: شلاير ماخر از جمله افرادي است كه دين را به امري احساسي، شخصي و باطني افراد ارجاع داد، چرا كه ماخر در مقابل نقد‌هايي كه بر كتاب مقدس و دين مسيحيت وارد ‌شده بود. در صدد برآمد تا همه را زير چتر مسيحيت و دين وارد كند.

اين محقق در زبان دين تصريح كرد: به زعم ماخر، با اين تعريف از دين، نقد‌هايي كه بر دين و بالأخص بر مسيحيت و كتاب مقدس وارد خواهد شد، در نطفه باطل خواهد شد، چرا كه دين امري شخصي و دروني افراد است، و قابل نقد نمي‌باشد.

ساجدي در ادامه گفت: ماخر براي رهايي از نقد‌هاي وارد شده بر دين، اين نظريه را مطرح كرد و به گمان خود دين را از نقدها آزاد ساخته و دين‌مداري رشد مي‌يابد در حالي كه با اين رويكرد به دين، اصل و مبناي دين تزلزل كشانده شده است، چرا كه دين در اين شيوه و رويكرد داراي گزاره‌هاي بايد و نبايد نيست. در حالي كه دين و شريعت قوامش در بايد و نبايدها مي‌باشد.

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني تأكيد كرد: ما معتقديم كه دين مجموعه‌اي از گزاره‌هاي هست و نيست و بايد و نبايد است كه ناظر به هدايت انسان است، انساني كه واقعا دچار هدايت و اضلال مي‌شود.

وي در ادامه تأكيد كرد: اين تعريف از دين با تعريف ماخر بسيار تفاوت دارد چرا كه در تعريف ماخر از دين، نه‌تنها دين داراي بايد و نبايد نيست بلكه هيچ‌گونه از هست و نيست و يا جهان‌بيني خاصي به انسان نمي‌دهد، بديهي است كه با چنين تعريفي از دين، گزاره‌هاي ديني به مانند همان احساس شخصي غير معرفت‌بخش هستند. *

*خبرنگار: ابوالفضل عنابستاني
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن