تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820930916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همزمان با سفر رئيس جمهور لبنان به تهران؛ نيم نگاهي به زندگي سليمان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همزمان با سفر رئيس جمهور لبنان به تهران؛ نيم نگاهي به زندگي سليمان
خبرگزاري فارس: ميشل سليمان سومين رئيس جمهور لبنان است كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي به جمهوري اسلامي ايران سفر مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس، سفر ميشل سليمان به تهران دوازدهمين تحرك خارجي وي به شمار مي‌آيد و او سومين رئيس جمهور لبنان است كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي به ايران سفر مي‌كند.
قبل از وي «الياس هراوي» حدود 11 سال پيش براي حضور در اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامي در تهران در تاريخ 8/12/1997 و سپس «اميل لحود» طي دو نوبت در تاريخ 19/04/2000 در قالب يك سفر منطقه‌اي و در تاريخ 28 /10/2008 جهت سفري خصوصي بعد از رياست، به تهران سفر كرده‌اند.
ژنرال «ميشل نهاد سليمان» دوازدهمين رئيس‌جمهور لبنان، در 21 نوامبر 1948 با گروه خوني +O در روستاي عمشيت وابسته به فرمانداري جبيل از استان جبل لبنان متولد شد.
همسر وي خانم وفاء سليمان (فرزند اميل و لوريس سليمان) است.
سليمان از همسرش دو دختر به نام‌هاي ريتا (دندانپزشك ) و لارا (مهندس معماري) و يك پسر به نام شربل (دانشجوي سال ششم پزشكي) دارد.
وي در سال 1967 ميلادي براي كسب دانش نظامي وارد مدرسه جنگ (دانشسراي افسري) و در سال 1970 با درجه ستواني از آنجا فارغ‌التحصيل شد.
ميشل سليمان در سال 1980 ميلادي مدرك ليسانس علوم سياسي و اداري را از دانشگاه لبنان اخذ كرد.
او در دوره خدمت نظامي خود يك سري دوره‌هاي آموزشي و تكميلي در خصوص آخرين يافته‌هاي نظامي، فني و مديريتي را در آكادمي‌هاي خارجي كشورهاي بلژيك (1971)، فرانسه (1981) و آمريكا (1995)‌ گذرانده است.
رئيس جمهور كنوني لبنان پس از طي مدارج عالي نظامي از 21 دسامبر 1998 تا 25 مي 2008، مسئوليت فرماندهي كل ارتش لبنان را عهده‌دار بود و استحقاق آن را داشته كه از بين 33 افسر ارشد ماروني همرتبه خويش، به اين مهم نائل آيد.
سليمان كه به زبان‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه مسلط است علاوه بر دريافت مدال‌‌هاي مختلف ملي داراي چند نشان مهم عربي و بين‌المللي است كه مجموعه آنها به بيش از 15 مورد مي‌رسد كه مي‌توان به نشان‌هاي افتخار دريافت شده توسط سليمان از دولت‌هاي مصر، عربستان و ايتاليا اشاره كرد.
يكي از افتخارات سليمان در دوره فرماندهي بر ارتش لبنان اين است كه توانسته‌ با حفظ بي‌طرفي نظامي، عنصر به اصطلاح «دموكراسي» را در اين نيروي مسلح ملي بين سال‌هاي 2005 و 2008 (دوره بحران داخلي كشور) به كرسي نشانده و مانع از كشانده شدن آن به صحنه سياسي و دخالت در منازعات طايفه‌اي و گروهي متناسب با اميال و اغراض رهبران داخلي شود.
او به همين مناسبت، اجازه برخورد تند نيروهاي ارتش با تظاهر كنندگان و هواداران دو جناح عمده درگير (8 و 14 مارس) را نداده و ضمن حراست از آرمان ملي، پاسداري از امنيت داخلي به ويژه مراكز دولتي و احترام به آزادي بيان، سعي كرد ارتش را يك عنصر ملي و فراتر از بازي‌هاي سياسي معرفي كند.
يك تحول اساسي در انجام وظيفه و عمليات ميداني اين نيروي مسلح طي دوره فرماندهي سليمان كه در پي خروج نيروهاي نظامي و امنيتي سوريه از لبنان (26 آ‌وريل 2005 ) صورت پذيرفت، اقدام به استقرار عناصر نظامي زميني و دريايي در سراسر كشور از جمله در جنوب لبنان براي نخستين بار در پي توقف جنگ 33 روزه در سال 2006 بود.
همچنين در دوره فرماندهي ميشل سليمان بر ارتش، گام‌هاي بلندي در راستاي مبارزه با پديده تروريسم از جمله سركوب تندروهاي سلفي در حوادث خونين اردوگاه فلسطيني نهرالبارد در شمال لبنان برداشته شد.
ميشل سليمان كه در پي يك دوره طولاني بحران سياسي و متعاقب توافق رهبران لبناني، پس از اجلاس 5 روزه دوحه به مقام رياست جمهوري منصوب شد، هيچ گونه سابقه فعاليت سياسي نداشته و هرگز وزير، نماينده مجلس يا عضو هيچ حزب و گروه سياسي نبوده است.
سهم وي در دولت فعلي وحدت ملي، سه وزير شامل «زياد بارود» وزير كشور از طايفه ماروني، «الياس المر» وزير دفاع ملي از طايفه روم ارتدكس و «جو‌ تقلا» وزير مشاور از طايفه روم كاتوليك است كه اين عده از بين افراد به اصطلاح تكنوكرات و نه وابستگان فاميلي و طايفه‌اي يا دوستان و همكاران نظامي وي برگزيده شده‌اند.
ميشل سليمان همواره سعي دارد كه خود را رئيس ‌جمهور توافقي و متعلق به همه لبناني‌ها معرفي كرده و از تبديل شدن به يك «طرف» در مناقشات سياسي دور نگاه دارد.

* شكستن يخ‌هاي روابط لبنان و سوريه

يكي از گام‌هاي اوليه ميشل سليمان در منصب رياست جمهوري، شكستن يخ‌هاي روابط سرد و تيره در تعامل با سوريه و توافق با بشار اسد در خصوص برقراري مناسبات رسمي ديپلماتيك بين دو كشور طي ديداري تاريخي از دمشق بوده است.
لازم به ذكر است «جبران كوريه» برادر زن سليمان از سخنگويان مرحوم حافظ اسد بوده است.
همچنين حمايت هميشگي ميشل سليمان از مقاومت اسلامي و روابط خوب او با حزب‌الله، سرمايه مفيدي در جهت تحكيم وحدت داخلي لبنان و پاسداري از اين بازوي قوي دفاعي آن به شمار مي‌رود.
سليمان در مناسبت‌هاي مختلف از جمله در جريان اداي سوگندنامه خود كه در حضور جمعي از مقامات خارجي و با مشاركت وزير خارجه ايران در نشست ويژه مجلس انجام شد، اولويت‌هاي اول و رويكردهاي اساسي در دوره رياست جمهوري خويش را به اين شرح اعلام كرد:

- تحكيم وفاق داخلي و ارتقاي همبستگي و همزيستي ملي بين همه طوايف.
- كمك به گسترش روند آشتي و مصالحه رهبران سياسي و گروه‌هاي لبناني.
- تصويب قانون جديد عادلانه انتخابات با تاكيد بر اهميت پذيرش عمومي آن.
- تقويت جايگاه لبنان به عنوان كشور دارنده رسالت گفتگو و تعامل سالم.
- دفاع از استقلال سياسي، حاكميت ملي، تماميت ارضي و امنيت لبنان.
- تلاش در جهت تامين آسايش و شرايط توسعه اقتصادي و اجتماعي.
- فعال و كارآمدسازي موسسات قانوني و عملكرد دستگاه‌هاي رسمي.
- تشويق تدوين راهبرد دفاع ملي لبنان با تكيه بر توانمندي‌هاي مقاومت.
- تاكيد بر اهميت بهره‌برداري از تجارب مقاومت در ارتش.
- تامين پوشش سياسي لازم براي ارتش و كليه نيروهاي امنيتي.
- لزوم مقابله با روند گسترده مهاجرت جوانان لبناني به خارج.
- اهميت بازگشت انبوه لبناني‌هاي مقيم خارج به كشور.
- ضرورت بستن نهايي و كامل پرونده جنگ زدگان با رسيدگي جدي.
- مبارزه پيگير با تروريسم و هر گام لازم براي ايجاد ناامني در كشور.
- ترغيب سرمايه‌گذاري‌ها و حمايت‌ از صنعت، زراعت و گردشگري در كشور.
- اهتمام فزآينده به امر رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي متوازن.
- تلاش جدي در جهت اجرايي شدن قطعنامه‌هاي سازمان ملل در مورد لبنان.
- پيگيري نتيجه بخش دادگاه بين‌المللي بررسي پرونده ترور رفيق حريري.
- مخالفت قاطع با هرگونه اقدام به اسكان دائمي فلسطيني‌ها در لبنان.
- ضرورت مساعدت به فلسطيني‌ها جهت تاسيس كشور مستقل خود.
- داشتن روابطي ممتاز و مبتني بر شراكت برابر و احترام متقابل با سوريه.
- احترام عميق به همه موازين اصولي و تصميمات بين‌المللي.
لازم به ذكر است كه ميشل سليمان بر پايه توافق رهبران لبناني در اجلاس قطر، مسئوليت نظارت و اشراف بر گفتگوهاي داخلي به منظور تدوين «راهبرد دفاعي لبنان» را برعهده دارد.
انتهاي پيام/خ
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن